Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@02:55:50 GMT

کودکان خیابانی طیف کوچکی از کودکان کار هستند

تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۸۷۵۲۶

کودکان خیابانی طیف کوچکی از کودکان کار هستند

ایسنا/لرستان یک روانشناس گفت: کودکان کار طیف وسیعی هستند که کودکان خیابانی که همواره در معرض دید همه قرار دارند گوشه‌ای از آن‌ها هستند.

عباس دارایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که در حوزه کودکان کار عمدتاً کودکان خیابانی مورد توجه قرار می‌گیرند، اظهار کرد: بچه‌هایی که تحت‌الشعاع بچه‌های کار در خیابان‌ها شناخته می‌شوند یک طیف کوچک از یک پدیده بزرگ‌تر به‌عنوان «کار کودک» هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تعداد زیادی از بچه‌ها در اماکن کارگاهی بسته و یا حتی اماکن غیر کارگاهی ساعت‌های زیادی را مشغول کار هستند و دستمزد عادلانه‌ای به آن‌ها پرداخت نمی‌شود درحالی‌که در نور کم و رطوبت بالا کار کرده، بارهای سنگین حمل و ظلم‌هایی مختلفی را در محیط کار تجربه‌ می‌کنند و یا حتی در خانه از افراد بیمار، سالمند، معلول و یا سایر بچه‌ها نگهداری می‌کنند تا مادر خانواده بتواند سر کار برود و همه این موارد به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با کسب درآمد ارتباط دارد.

دارایی با بیان این‌که در این جریان وسیع یک طیف کوچکی وجود دارد که در خیابان حاضر هستند و مردم آن‌ها را می‌بینند، تصریح کرد: همیشه نگرانی و صحبت از وضعیت کودکانی است که دیده می‌شوند، اما تعداد بسیار زیادی از بچه‌ها هستند که تحت ظلم‌های بسیار شدیدتری قرار می‌گیرند ولی چون جامعه آن‌ها را نمی‌بیند نه قلب کسی به درد می‌آید و نه کسی از آن‌ها سؤالی می‌پرسد و پیگیر وضعیت آن‌هاست.

این روانشناس عنوان کرد: طبق کنوانسیون بین‌المللی کار «ILO» که مربوط به منع کار کودکان است و کشور ما هم آن را پذیرفته و جزو قوانین داخلی ما هم هست، ۳۶ مورد از بدترین اشکال کار کودک ارائه شده که بچه‌ها تحت هیچ شرایطی نباید این ۳۶ کار را انجام دهند که از این موارد فقط یک مورد کار در خیابان و حمل زباله است.

وی تصریح کرد: بدترین اشکال کار کودک در جامعه وجود دارد مانند کار کودکان در دباغی‌ها، قالی‌بافی‌ها که گردوغبار زیادی دارد و برای کودک مضر است و ... اما جامعه نسبت به این معضل بزرگ احساس مسئولیت و نگرانی خاصی نمی‌کند، از سوی دیگر علاوه‌براین ۳۶ مورد کارهای دیگری هم هستند که جزو این موارد نیستند اما چون ساعات کار طولانی دارند و حق‌وحقوق عادلانه‌ای به کودک پرداخت نمی‌شود و کودکان از تحصیل و آموزش محروم می‌مانند جزو کارهای ممنوع برای آن‌ها هستند.

دارایی با اشاره به وضعیت خانوادگی کودکان خیابانی، عنوان کرد: تعدادی از کودکان هستند که در سرما و گرما در خیابان حضور دارند که این حضور نشان‌دهنده شرایط بسیار بدی است که طی آن خانواده چنان به هم ریخته شده که دیگر حیثیت خانوادگی اصلاً مهم نیست و صرفاً به نیازهای آنی همان لحظه فکر می‌کند، خانواده‌ای که کودک خود را برای شاگردی به درب مغازه‌ای می‌فرستد می‌داند که بچه حقوق هفتگی برای خانواده خواهد آورد و خانواده می‌تواند یک هفته دوام بیاورد تا بچه پول را برای خانواده بیاورد اما وقتی بچه‌ای در خیابان مشغول کار است یعنی خانواده همان روز به پول او نیاز دارد.

این روانشناس تصریح کرد: به هر دلیل ازجمله وضعیت اجتماعی خانواده، اعتیاد، از هم گسیختگی خانواده و هر موضوع دیگری که موجب می‌شود بچه در خیابان حضور داشته باشد، باید گفت که خریدن یا نخریدن کالا از این بچه‌ها کمکی اصولی و بنیادی به حل معضل آسیب‌های مربوط به آن‌ها نمی‌کند بلکه فقط می‌توانیم از مردم انتظار داشته باشیم که حداقل صدمه بیشتری به این وضعیت نزنند.

وی عنوان کرد: در برخورد با کودکان خیابانی بهترین کار این است که با این بچه‌ها اگر در مقام فروشنده هستند مثل یک فروشنده محترم برخورد کنیم یعنی همان‌گونه که شما به فروشنده توهین و ترحم نکرده و او را مسخره نمی‌کنید، با کودکان دست فروش هم مانند یک فروشنده محترم برخورد کنید و اگر واقعاً آن جنس را لازم دارید آن کالا را بخرید یعنی همراه جنس ترحم نخرید و در صورتی که قیمت آن منطقی است خرید کنید.

دارایی با بیان این‌که از مردم درخواست دارم در صورتی‌که نمی‌خواهند خرید کنند بچه‌های دست فروش را اذیت نکنند، افزود: اگر نمی‌خواهید چیزی بخرید اذیت و ترحم نکنید و اگر کسی می‌خواهد به این کودکان کمک کند ترجیحاً غیرمادی انجام دهد، نه اینکه اگر جنسی هزار تومانی را می‌خرید بگوید بقیه پول مال خودت این در حقیقت توهین به بچه است چراکه اگر قرار بود مشکل این بچه‌ها با هزار تومان حل شود بچه کف خیابان نبود.

این روانشناس تصریح کرد: اگر کسی واقعاً دلش برای این بچه‌ها سوخته توصیه ما استفاده از راه‌کارهای مدنی مانند همکاری با مؤسساتی است که توسط افراد داوطلب برای حمایت از این کودکان ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون وزارت کشور مجوز تأسیس مؤسسات خیریه را می‌دهد و افراد می‌توانند با هم جمع شده و یک مؤسسه خیریه به ثبت برسانند و تعدادی از این افراد را تحت پوشش قرار دهند و یکسری از افراد متخصص مانند مددکار اجتماعی، مشاوران و ... که سابقه کار با این خانواده‌ها را دارند به کار گیرند و از طریق آن‌ها به خانواده‌ها کمک کنند.

دارایی ادامه داد: وقتی مددکار یا مشاور از یک خانواده حمایت می‌کند عزت نفس خانواده حفظ شده و بخش ترحم از این نوع حمایت حذف می‌شود و مددکار موظف است بر وضعیت خانواده نظارت داشته باشد، به‌عنوان مثال به پدر خانواده می‌گوید اعتیادت را ترک کن من هزینه‌اش را پرداخت می‌کنم، در مدتی که در ترک هستی هزینه خانواده تو نیز پرداخت می‌شود و یا به خانواده اعلام می‌کند به شرطی از تو حمایت می‌کنم که اجازه بدهی فرزندت به مدرسه برود و وقتی گزارش ماه به ماه مدرسه اعلام شود که کودک مرتب به مدرسه می‌رود، حمایت ما از خانواده شما هم مستمر خواهد شد.

این روانشناس گفت: این نوع حمایت خیلی فرق می‌کند با اینکه یک بچه در خیابان باشد و شما از وی خرید کنید یا دچار تردید شوید که بالاخره از این بچه‌ها خرید بکنم یا نکنم.

وی اظهار کرد: اگر مردم می‌خواهند به مسئولیت اجتماعی خود در قبال کودکان خیابانی عمل کنند توصیه ما این است که به یک مؤسسه خیریه اعتماد کنند و کمک‌های خود را در قالب آن مؤسسه انجام دهند و یا اگر به مؤسسه‌ای اعتماد ندارند خودشان با هم جمع شوند و یک مؤسسه را ایجاد کنند و پول الکی به خانواده‌ها ندهند بلکه فقط وقتی به چنین خانواده‌هایی که کودک خود را به خیابان می‌فرستد کمک کنند که در قالب یک چارچوب درست خانواده حاضر می‌شود از بچه‌های خود مراقبت کند؛ تنها به این شکل است که ساختار این خانواده‌ها اصلاح می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کودکان کار و خیابانی کودکان خیابانی خانواده ها بچه ها کار کودک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۸۷۵۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«وعدۀ صادق» جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان تأکید کرد: عملیات وعدۀ صادق جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح و فقط یک سیلی بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، احسان یاوری، ظهر امروز، در مراسم گرامیداشت روز ارتش در قرارگاه عملیاتی لشکر 84 لرستان، گفت: تجمع امروز مصداق بارز لبیک به ندای آسمانی قرآن است.

او اضافه کرد: خداوند در قرآن فرموده‌ است با قوای نظامی خود را تقویت کنید و به‌وسیلۀ آن به دل دشمنان خدا و دشمنان خود رعب و وحشت بیندازید.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان عنوان کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و ارتش قهرمان از ویژگی‌های مهم مکتبی، مردمی و خادم ملت بودن برخوردار هستند.

یاوری با تأکید به اینکه عملیات وعدۀ صادق جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح و فقط یک سیلی بود، عنوان کرد: این اقدام انتقام نبود و ما اگر بخواهیم انتقام شهدای عزیز را بگیریم استکبار، رژیم صهیونیستی و تمام ایادی آن‌ها را باید نابود کنیم.

او تصریح کرد: اقتدار و توان بی‌نظیر نیروهای مسلح خار چشم دشمنان است و امروز تمام دنیا در برابر قوای نظامی کشور ما به پشتوانۀ مردم غیور اسلامی سر تعظیم فرود آورده‌اند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار لرستان با بیان اینکه نیروهای مسلح رهروان صیادها، سلیمانی‌ها و دیگر شهیدان کشور هستند، خاطرنشان کرد: رهروان شهدا حماسۀ وعدۀ صادق را خواهند آفرید و دشمنان نمی‌دانند نیروهای مسلح، ارتش مکتبی، سپاه قهرمان، انتظامی مقتدر و بسیج مردمی با امام حسین(ع) عهد بسته‌اند.

یاوری با توضیح اینکه هیچ کشوری از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی این‌گونه این رژیم منحوس را خار نکرده بود، متذکّر شد: در این عملیات قلب تپندۀ نظامی صهیونیست مورد اصابت قرار گرفت.

یاوری با بیان اینکه شیربچه‌های این مرزوبوم بینی صهیونیست را به خاک مالیدند، عنوان کرد: امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خار چشم دشمنان، پناه و امید مستضعفان عالم‌ و زمینه‌ساز ظهور منجی عالم بشریت است.

انتهای پیام/ 645

 

دیگر خبرها

  • ارائه دستاورد‌های علمی در همایش متخصصان اورولوژی اطفال درآمل
  • ۹۹ درصد خانواده‌های اخراج شده از پاکستان غذای کافی برای خوردن ندارند
  • افزایش نگرانی‌ از نیازهای ۲۵۰ هزار کودک اخراجی از پاکستان
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • وعده صادق بخش کوچکی از توانمندی نظامی ایران بود
  • وعده صادق تنها بخش کوچکی از اقتدار نظام جمهوری اسلامی است
  • بیش از ۶۰۰ خانواده متقاضی فرزند خواندگی هستند
  • «وعدۀ صادق» جلوۀ کوچکی از اقتدار نیروهای مسلح است
  • تاکید رئیس سازمان بهزیستی بر لزوم اجرای همه جانبه طرح «خانواده میزبان»
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد