Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-20@00:36:42 GMT

چرایی بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۴۹۳۷

چرایی بازگشت ارز حاصل از صادرات غیر نفتی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، او گفت: «حواله ارزی روزهای گذشته شهریورماه در سامانه نیما که بخشی از آن همراه با ایام تعطیلات عزاداری بود، از یک میلیارد یورو فراتر رفت که مؤید افزایش عرضه ارز توسط صادرکنندگان و تعمیق تدریجی بازار ثانویه معاملات حواله ارزی است. باوجود مشکلات تجاری ناشی از شیوع کرونا و تداوم تحریم‌های ظالمانه، در ۵ ماهه اول سال، نزدیک ۱۵میلیارد دلار برای واردات کشور تأمین ارز کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

 حال سؤال این است که چه اتفاقی باعث شده تا برگشت ارز حاصل از صادرات بیشتر شود؟ آیا بانک مرکزی سیاست و رویه خود را تغییر داده است؟ آیا صادرکنندگان تصمیم گرفتند که فرآیند برگشت ارز حاصل از صادرات‌شان را سرعت ببخشند؟

صادرکنندگان در جواب به این سؤال‌ها و اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی گفتند که شرایط نسبت به ماه‌های گذشته تغییر کرده است. مهم‌ترین اتفاق ثبات در تصمیم‌گیری‌ها بود. از آنجا که بانک مرکزی شیوه‌نامه جدیدی صادر نکرد، صادرکنندگان به امور خود پرداختند.

نکته دیگری که در جواب‌ها به آن اشاره شد، نزدیک شدن ارز نیما و بازار آزاد بود. آنها گفتند که وقتی این نرخ‌ها  به هم نزدیک شود، دیگر صادرکنندگان برای واریز ارز حاصل  از صادرات به سامانه نیما مشکلی ندارند. اکنون تفاوت بین سامانه نیما و ارز آزاد بین 300 تا 350 تومان است.

در واکنش دیگری به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، اعضای اتاق بازرگانی معتقدند حذف کارت های بازرگانی یکبار مصرف در افزایش ورود ارزهای حاصل از صادرات نقش داشته است. آنها اظهار داشتند طی یک ماه اخیر کارت بازرگانی افرادی که با هدف سوء استفاده وارد این بخش شده بودند، باطل شد.

مسأله دیگری که برخی از اعضای اتاق بازرگانی به آن پرداختند و به نظر می‌رسد که نکته بسیار مهمی است، افزایش تقاضا برای کالاهای ایرانی است. با شیوع ویروس کرونا خیلی از مرزها بسته شد و این امر مانعی بزرگ برای صادرات و حتی دریافت ارزی بود که مدت‌ها پیش صادرات آن صورت گرفته بود. حال با اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اینکه دولت‌ها به این نتیجه رسیدند که با کرونا باید کنار بیایند، بخش خصوصی کشورهای همسایه تصمیم گرفتند خریدهای خود را از سر بگیرند و نسبت به تسویه مالی با تجار ایرانی اقدام کنند.

مقاومتی در برگشت ارز نیست

عبدالوهاب سهل آبادی، عضو اتاق بازرگانی ایران  گفت: «ما بارها گفته‌ایم که فعالان بخش خصوصی به ثبات قوانین نیاز دارند؛ وقتی قوانین خلق‌الساعه تنظیم و ابلاغ می‌شود، بخش خصوصی متزلزل می شود و نمی تواند فعالیت‌های خود را دنبال کند.»

او ادامه داد: «طی چند وقت اخیر بانک مرکزی هیچ تصمیم جدیدی نگرفته است و همین امر کمک کرد که برگشت ارز حاصل از صادرات بیشتر شود؛ از طرفی بانک مرکزی با برگزاری جلسات تخصصی با بخش خصوصی می‌تواند فرآیند برگشت ارز حاصل از صادرات را افزایش دهد، چرا که مشکلات خیلی از تجار مربوط به زیرساخت‌هایی است که برای حل آن به کمک سیاستگذاران نیاز است.»

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: «تجار و صادرکنندگان کشور به غیر از درآمدزایی، برای رشد و اعتلای کشورشان فعالیت می‌کنند تا کالاهای ایرانی در سایر کشورها جای خود را پیدا کند و به همین علت در برگشت ارز حاصل از صادرات خود هیچ مقاومتی ندارند؛ تنها مشکل تحریم و سازوکار برگشت ارز حاصل از صادرات است.»

برداشت محصولات کشاورزی و برگشت ارز

محمدعلی محمد میرزاییان، نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه چه اتفاقی افتاده است که برگشت ارز حاصل از صادرات افزایش پیدا کرده گفت: «یکی از دلایلی که باعث شده برگشت ارز حاصل از صادرات افزایش پیدا کند، برداشت محصولات کشاورزی بویژه خرما است، زمانی که حجم صادرات این نوع کالاها افزایش پیدا می‌کند، میزان برگشت ارز حاصل از صادرات هم بیشتر خواهد شد.»

او ادامه داد: «موضوع دومی که باعث شده ارز بیشتری وارد کشور شود، حذف کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف و اجاره‌ای است که در پی این اتفاق افراد سودجو کنار گذاشته شدند؛ این امر کمک کرد تا شرکت‌های بزرگ  صادراتی فعالیت خود را شروع کنند. این امر روزنه امیدی است تا میزان برگشت ارز حاصل از صادرات رشد بیشتری پیدا کرده و کشور در پی این اتفاق به ثبات اقتصادی دست پیدا کند.»

 نزدیک شدن نرخ ارز نیما و بازار آزاد کمک کرد

نایب رئیس کمیسیون توسعه صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: «مسأله مهم دیگری که باعث شده میزان ارز حاصل از صادرات افزایش پیدا کند، نزدیک شدن نرخ ارز نیما و آزاد است؛ این امر انگیزه هم برای صادرکنندگان ایجاد کرده است. همچنین تعداد زیادی از کارت‌های بازرگانی که تعلیق شده بودند با رفع تعهدات ارزی به روز شدند؛ علت این اتفاق این بود که بانک مرکزی «سی دی» ای که رفع تعهد کرده بودند را با تأخیر به سازمان توسعه تجارت داد، بر این اساس اگر بانک مرکزی سیستمی را تعریف کند که رفع تعهد ارزی که صادرکنندگان انجام می‌دهند به روز و لحظه ای باشد، مسلماً صادرات بیشتر خواهد شد و در پی آن شاهد افزایش برگشت ارز حاصل از صادرات نیز خواهیم بود.»

او تصریح کرد: «از آقای همتی می‌خواهیم که در کنار بخش خصوصی باشد و از توان فکری آنها استفاده کند. تصور می‌کنم زیرساخت‌ها برای برگشت ارز صادراتی کامل نیست لذا بانک مرکزی با همکاری بخش خصوصی می‌تواند به سمت به‌روزرسانی سیستم‌ها حرکت کند.»

محمد میرزاییان گفت: «ما، فعالان اقتصادی از بانک مرکزی می‌خواهیم که نرخ ارز همان ارز آزاد شود تا صادرکنندگان برای برگشت ارز حاصل از صادرات خود رغبت و انگیزه بیشتری داشته باشند.»

صادرات رو به افزایش است

بهنام نیکفر، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره برگشت ارز حاصل از صادرات گفت: «طی چند وقت اخیر صادرات به کشورهای همسایه افزایش پیدا کرده است و همین امر باعث خواهد شد تا میزان ارز حاصل از صادرات افزایش پیدا کند و دولت بتواند کسری ارزی خود را تأمین کند.» او ادامه داد: «صادرکنندگان، سربازان کشور هستند و برای برگشت ارز صادراتی تحت هیچ شرایطی نمی‌خواهند مانع‌تراشی کنند ولی برای اینکه این رویه اصلاح شود بانک مرکزی هم باید کمک و تلاش خود را بکند.»

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: «طی ماه‌های آینده برگشت ارز صادراتی بیشتر خواهد شد و این نوید دهنده ثبات اقتصادی و آرامش بازار ارز خواهد بود.»

نیکفر خاطرنشان کرد: «برای آنکه میزان ارز حاصل از صادرات بیشتر شود و تولیدکنندگان بتوانند مواد اولیه را با شرایط بهتری خریداری کنند، توصیه می‌کنم که همکاری با کشورهای همسایه بیشتر شود که قطعاً این امر با همکاری و هماهنگی دستگاه دیپلماسی خواهد بود. تجار با بهبود روابط سیاسی می‌توانند صادرات خود را افزایش دهند.»

پربیننده ترین قیمت برنج وارداتی ۱۰۸درصد افزایش یافت به جای شکر به دارو ارز بدهید کاهش فروش ۴۰درصدی شیرینی بانک صادرات ایران با گشایش ال‌سی زمینه ساز جهش اقتصادی است کدام بانک‌ها در کانال مالی سوئیس فعالیت می‌کنند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تجار ایرانی صادرات غیرنفتی نرخ ارز صادرکنندگان کالای ایرانی تجار ایرانی بازگشت ارز بازگشت ارز حاصل از صادرات قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت برگشت ارز حاصل از صادرات اتاق بازرگانی ایران عضو اتاق بازرگانی صادرات بیشتر بانک مرکزی بخش خصوصی بیشتر شود خواهد شد باعث شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۴۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد

  به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان‌شمالی، مهندس محمد محمدی با اظهار گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش بهای  کود‌های شیمیایی بویژه اوره، بر توقف افزایش قیمت با توجه به آغاز کشت بهاره  تاکید کرد. وی برهمین اساس خواستار ایجاد  کمیته‌ای متشکل از اعضای کمیسیون کشاورزی به عنوان فعالین بخش خصوصی  شد. محمدی افزود:  با تشکیل این کمیته و  با همراهی و حضور مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و سایر نهاد‌های مرتبط می توانیم هرچه سریعتر  موضوع افزایش قیمت کود شیمیایی را پیگیری و بررسی نماییم. رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی با انتقاد  از موضع موجود یاد آور  شد:  هر گونه اعمال افزایش قیمت بویژه برای نهاده های کشاورزی و کود می بایست بصورت فراگیر و در پایان سال زراعی به آگاهی و اطلاع کشاورزان  استان برسد  و اعمال گردد چرا که این امر آثار سوء را در فصل کشت برای کشاورزی استان به ارمغان خواهد آورد ./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • گزیده‌های نفتی هفته
  • فتح قله‌های نفتی/ صادرات نفت ایران رکورد شش سال اخیر را شکست
  • واکنش بانک مرکزی به چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی/ مدیرعامل اسبق بانک صادرات: ارز باید تک نرخی شود/ معاون رئیس جمهور: تلاش دولت این است که شاهد کاهش بیشتر در نرخ تورم باشیم
  • ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالا از آذربایجان‌غربی صادر شد
  • بازگشت سردار آزمون به تمرینات رم در آستانه بازی با میلان / عکس
  • آلیسون: بازگشت تاریخی مقابل بارسا خیلی فرق داشت
  • رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان شمالی از گلایه مندی کشاورزان استان از افزایش قیمت کودهای شیمیایی در آغاز سالجاری خبر داد
  • بازی با گزینه «تحریم نفتی»/ آمریکا در تقابل با ایران روی چه گزینه‌هایی مانور می‌دهد؟
  • رویترز: بایدن تحریم‌های نفتی ایران را تشدید نمی‌کند
  • یورونیوز: آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های نفتی ایران را تشدید کند