Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-04-19@02:51:46 GMT

بفرمایید گلابی برجام

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۵۰۱۰

بفرمایید گلابی برجام

طرف اروپایی به هیچ عنوان تعهدات خود را اجرا نکرد. ضرب الاجل برجامی نیز در 5 گام ادامه یافت و سپس متوقف شد.

به گزارش جنوب نیوز، مسعود اکبری در یادداشت روزنامه کیهان نوشت:

روز 13 شهریور 99 دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد که 3 فرد و 11 شرکت را به بهانه تسهیل فروش محصولات پتروشیمی ایران تحریم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به فاصله تنها یک روز پس از انتشار بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید مربوط به ایران تاکید کرد:«میزان ذخایر آب سنگین ایران به کمتر از ۱۳۰ تُن که میزان ذخائر مجاز برای این مواد ذیل توافق هسته‌ای برجام است، رسیده است. بدین‌ترتیب میزان ذخائر آب سنگین ایران برای اولین بار بعد از اعلام کاهش تعهدات این کشور به مفاد توافق هسته‌ای در محدوده مجاز در برجام قرار گرفته است».

دولت آقای روحانی در گام اول ضرب الاجل برجامی-18 اردیبهشت 98- اعلام کرده بود که دیگر محدودیت میزان ذخائر آب سنگین تا سقف 130 تن را رعایت نخواهد کرد و این میزان افزایش خواهد یافت. اما گزارش جدید آژانس حکایت از آن دارد که متاسفانه دولت در حال بازگشت به محدودیت‌های قبل از ضرب الاجل برجامی و به عبارتی در حال «اسقاط ضرب الاجل برجامی» است!

در روابط بین‌الملل، عمل و عکس‌العمل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. مقامات آمریکایی پیش از اردیبهشت 97 بارها مدعی شده بودند که از توافق هسته‌ای خارج خواهند شد. مهم‌ترین مسئله برای آمریکایی‌ها- هم دموکرات‌ها و هم جمهوری‌خواهان-  محاسبه آنان درباره نوع واکنش ایران بود. از نظر طرف آمریکایی اگر ایران از برجام خارج نشود و همچنان به تعهدات خود ادامه دهد و تغییری از طرف تهران در این معادله رخ ندهد، خارج شدن رسمی ‌آمریکا از برجام، بهترین گزینه است. در حقیقت آمریکا در این وضعیت، با یک تیر، دو نشان زده است یعنی آمریکا درعین‌حال که- با خروج از برجام-  دیگر هیچ تعهدی نسبت به برجام ندارد، با خیال آسوده نظاره‌گر اجرای تعهدات یک‌طرفه برجامی از سوی ایران است.

طرف آمریکایی در پی آن بود تا اطمینان پیدا کند که ایران به هیچ عنوان از برجام خارج نمی‌شود. روحانی در اولین روزهای اردیبهشت ۹۷ و چند روز پیش از خروج آمریکا از برجام، در سفر به خراسان رضوی در اظهارنظری عجیب گفت: «اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر، در غیر این‌ صورت تصمیم خود را خواهیم گرفت»!

اما ماجرا به همین جا ختم نشد. ۲۲ اردیبهشت ۹۷-  چهار روز پس از خروج آمریکا از برجام-  پایگاه تحلیلی «پولیتیکو» به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: «از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفتم که این کشور علیرغم تصمیم دونالد ‌ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند»! نکته قابل توجه اینجاست که این اظهارنظر موگرینی از سوی مسئولان ارشد دولتی از جمله عراقچی،معاون وزیر خارجه تأیید شد.

دولت آقای روحانی در اردیبهشت 97 اعلام کرد که طرف اروپایی تنها چند هفته فرصت دارد که درباره تعهدات برجامی خود و جبران بی‌عملی آمریکا تضمین بدهد. هفته‌ها و ماهها سپری شد و اردیبهشت 98 فرا رسید.

دولت با تاخیری حداقل یکساله در مقابل عهدشکنی طرف مقابل، تعهدات خود را در 5 گام و در بازه‌های زمانی 60 روزه کاهش داد. دولتمردان همزمان با اجرای ضرب الاجل برجامی به‌جای اینکه از طرف غربی طلبکار باشند در موضعی منفعلانه به طرف اروپایی تضمین دادند که «خیلی نگران نباشند، بلافاصله پس از قدم اول اروپا، ایران به سرعت به روز قبل از ضرب الاجل بازمی‌گردد»!

طرف اروپایی به هیچ عنوان تعهدات خود را اجرا نکرد. ضرب الاجل برجامی نیز در 5 گام ادامه یافت و سپس متوقف شد. پاشنه آشیل طرف آمریکایی و اروپایی، آغاز غنی‌سازی 20 درصد توسط دولت ایران بود، اما هیچ گاه این اتفاق رخ نداد.

حالا به فاصله 5 سال پس از امضای برجام، اروپا و آمریکا هنوز هیچ‌کدام از تعهداتشان را انجام ندادند و تحریم‌ها همچنان ادامه دارد و در سوی مقابل، دولت نه تنها اقدام متقابلی انجام نداده‌اند، بلکه در یک عقب‌نشینی فاحش به اسقاط ضرب الاجل برجامی روی آورده است.

آمریکا و اروپا هنگامی که می‌بینند ایران تعهدات خود را یکطرفه و به صورت تمام و کمال به اجرا می‌گذارد، چه دلیلی دارد با به اجراگذاشتن تعهدات برجامی، فشار بر ایران را کاهش دهند. این فرمول، فرمول اساسی روابط بین‌الملل است و این دقیقا همان گلابی برجام است. تحریم‌ها ماند و ضرب الاجل‌های برجامی رفت.

منبع: جنوب نیوز

کلیدواژه: ضرب الاجل برجامی تعهدات خود طرف اروپایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۵۰۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه ۱۲۰ بازرس تائید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند، گفت: این بازرسان بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تاسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره ادعای رافائل گروسی رئیس سازمان بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه برنامه هسته‌ای ایران ابهام دارد، به خبرنگاران اظهار کرد: گزارش‌هایی که آقای گروسی یا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام یا شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌دهد، دارای دو بخش است. بخش نخست درباره برجام و بخش دیگر آن به پادمان و ان پی تی مربوط است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه در بخش پادمان و ان پی تی، روابط خوبی بین ایران و آژانس برقرار است، یادآور شد: در این بخش نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت و دائم آنها در حال انجام است و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.

اسلامی ادامه داد: ۱۲۰ بازرس تأیید شده برای مسائل هسته‌ای کشور وجود دارد که برخی در ایران مستقر بوده و برخی در رفت و آمد هستند و بر حسب موضوع و برنامه توافقی به صورت منظم یا سرزده از تأسیسات هسته‌ای کشور بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به بیانیه توافقی اسفندماه سال گذشته میان گروسی و سازمان انرژی اتمی، مبنی بر توجه ایران به ان پی تی و پادمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران هر گونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی‌پذیرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی به موضوع برجام هم اشاره کرد و گفت: در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها هستیم و فعالیت هسته‌ای ایران در قانون اقدام راهبردی در چهارچوب پادمان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر سه ماه یک بار به شورای حکام و ۶ ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل گزارشی درباره فعالیت هسته‌ای ایران ارائه می‌دهد و موضوع انطباق یا عدم انطباق فعالیت هسته‌ای ایران با برجام محور اصلی گزارش است.

اسلامی اضافه کرد: ما هم طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، متعهد هستیم در صورتی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند، شرایط فعلی به وجود می‌آید. در صورتی که اگر آنها به تعهدات خود عمل کنند، جمهوری اسلامی هم به تعهدات برجامی در خصوص بندهایی که برای برخی محدودیت‌ها وجود دارد، عمل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام به تعهدات خود عمل می‌کند، به صحبت‌های اخیر رافائل گروسی اشاره و عنوان کرد: ایشان گفتند هرچند ایران نسبت به غنی سازی بالا اقدام می‌کند ولی این به معنای برخورداری ایران از سلاح هسته‌ای نیست.

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که آقای گروسی به حضور بازرسان سازمان بین‌المللی انرژی اتمی در ایران و تعاملات خوب بین ایران و آژانس اشاره کرده و انشاالله ایشان در آینده به ایران سفر خواهد کرد و تنظیمات دو طرف به روز خواهد شد.

کد خبر 745459

دیگر خبرها

  • ضرب الاجل دستگاه قضایی برای حل مشکل ترافیک در ایست بازرسی کنجی بندر خمیر
  • سفر قریب الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی به ایران
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • گروسی به ایران می آید!
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • گروسی به ایران سفر خواهد کرد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می‌رود
  • فرشاد مومنی: دولت از انجام تعهدات خود طفره می رود