Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-04-18@03:06:44 GMT

دعوت کنندهٔ اصلی راهپیمایی ۱۷ شهریور که بود؟

تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۱۹۵۳۳۵

دعوت کنندهٔ اصلی راهپیمایی ۱۷ شهریور که بود؟

فرمانداری نظامی تهران آمار ۸۷ کشته و ۲۰۵ مجروح را تأیید نمود. اما مخالفان حکومت، اعلان داشتند که در این روز بیش از ۴۰۰۰ نفر کشته شده‌اند و تعداد کسانی که تنها در میدان ژاله جان باخته‌اند ۵۰۰ نفر است.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید محمدهادی سلیمانی، مسئول نمایندگی، ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج میبد در بیانیه‌ای اظهار داشت: حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات گهربار چند سال اخیرشان بارها در مورد اهمیت جریان انقلاب اسلامی تاکید فرمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمارهای مربوط به شهدای والامقام انقلاب نشان می‌دهد آن چیزی که مهم است این است که نقش مردم و مردمی بودن جریان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس به خوبی برای نسل جوان شناسانده و ترویج شود که یکی از این جریانات واقعه ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ معروف به «جمعهٔ سیاه» است که در منابع از آن با عنوان «کشتار ۱۷ شهریور» نیز یاد می‌شود، واقعه‌ای در جریان ناآرامی‌هایی بود که در نهایت به وقوع انقلاب ۱۳۵۷ ایران انجامید، در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ خورشیدی، تظاهرات مخالفین و انقلابیون در محلات جنوبی، خیابان ژاله (۱۷ شهریور) و میدان ژالهٔ (شهدا) در تهران، منجر به سرکوب خونین تظاهرکنندگان توسط نیروهای نظامی ارتش شاهنشاهی ایران شد.

۱۷ شهریور ۱۳۵۷ اغلب به عنوان آغاز پایان کار رژیم شاهنشاهی ایران در نظر گرفته می‌شود که هر گونه امید به مصالحه میان انقلابیون و سلطنت‌طلبان را از میان برد. وقایع این روز عملاً امکان به ثمر رسیدن اصلاحات تدریجی، آرام و لیبرالی را عقیم گذارد. وقایع روی داده در جمعهٔ سیاه در روزگار خود، در افواه هزاران کشته یافته بود؛ هرچند بعدها توسط عمادالدین باقی و دیگران بر طبق آمار منابع رسمی وقت (بنیاد شهید) ادعا شد که تعداد کشته شدگان حدود ۹۰ نفر بوده‌است.

دعوت کنندهٔ اصلی راهپیمایی روز هفده شهریور روحانی‌ای به نام علامه یحیی نوری بود. این فرد از مبارزین برضد نظام شاهنشاهی بود که به صورت انفرادی عمل می‌نمود و ساکن اطراف میدان ژاله بود. از اولین ساعات صبح روز جمعه، مردم برای شرکت در راهپیمایی و نماز جمعه به امامت علامه یحیی نوری راهی میدان ژاله شدند. غافل از آنکه از ساعت ۶ صبح، حکومت نظامی توسط فرماندار تهران ارتشبد غلامعلی اویسی اعلام و درحال اجراست و اجتماع بیش از سه نفر ممنوع است. اعلام دیرهنگام حکومت نظامی (ساعت ۶ صبح همان روز) از دلایل شلوغی این تظاهرات بود.

فرمانداری نظامی تهران آمار ۸۷ کشته و ۲۰۵ مجروح را تأیید نمود. اما مخالفان حکومت، اعلان داشتند که در این روز بیش از ۴۰۰۰ نفر کشته شده‌اند و تعداد کسانی که تنها در میدان ژاله جان باخته‌اند ۵۰۰ نفر است. میشل فوکو فیلسوف فرانسوی که برای پوشش دادن وقایع انقلاب در یک روزنامه ایتالیایی به محل حوادث رفته بود مدعی شد که ۴۰۰۰ تن در این روز هدف گلوله قرار گرفته‌اند. اما سال‌ها بعد عماد الدین باقی طی تحقیقی با توجه به دسترسی‌اش به آمار بنیاد شهید انقلاب اسلامی و منابع دیگر تعداد کشته شدگان ۱۷ شهریور را ۸۸ نفر ذکر می‌کند که ۶۴ نفر آن‌ها در میدان ژاله کشته شدند. دکتر محمد باهری که در آن زمان عهده دار سمت وزارت دادگستری بوده است می‌گوید بنابر گزارش سازمان پزشکی قانونی و سازمان بهشت زهرا مجموع کشته شدگان روز هفدهم شهریور و زخمی‌هایی که تا روز بیست وششم شهریور فوت کرده‌اند ۱۲۶ نفر بوده است.

هفده شهریور با نام‌های جمعهٔ سیاه و جمعهٔ خونین نیز در ادبیات انقلاب اسلامی شناخته شده‌است. جمهوری اسلامی ایران این روز را «یوم‌الله» به معنی «روز خدا» نام‌گذاری نموده است.

منبع: خبرگزاری بسیج

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا اعتراضات آمریکا قرارداد ایران و چین 17 شهریور ایام الله یزد بیانیه رهبر انقلاب انقلاب اسلامی میدان ژاله ۱۷ شهریور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۱۹۵۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری راهپیمایی مردمی برای دفاع مشروع نیروهای مسلح در خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علیرضا قربانی عصر امروز چهارشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای بیان کرد: مردم بصیر و همیشه در صحنه استان خوزستان با برپایی راهپیمایی حمایت خود را از مقاومت و دفاع مشروع نیروهای مسلح را اعلام می‌کنند.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی خوزستان افزود: این مراسم راهپیمایی روز جمعه ۳۱ فروردین پس از اقامه نماز جمعه در شهرهای مختلف استان خوزستان برگزار می‌شود.

وی گفت: رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح کشورمان در پاسخ به جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه در عملیات وعده صادق برخی اهداف مشخصی در سرزمین‌های اشغالی را مورد حملات پهپادی و موشکی قرار داد.

کد خبر 6081536

دیگر خبرها

  • برگزاری راهپیمایی مردمی برای دفاع مشروع نیروهای مسلح در خوزستان
  • برگزاری راهپیمایی جمعه خشم، ۳۱ فروردین در لرستان
  • چه کسانی می خواهند فاجعه شهریور 1401 تکرار شود
  • اتمام رفع تداخلات اراضی کشاورزی در شهریور امسال
  • ۷۵ درصد نوزادان زنجان در سال گذشته از مادران زیر ۳۵ سال به دنیا آمدند
  • مسکن مددجویان کمیته امداد اردبیل افتتاح شد/تکمیل ۹۸واحد تا شهریور
  • راهپیمایی «جمعه خشم» در لرستان برگزار می‌شود
  • راهپیمایی موتوری و خودرویی مردم صالح آباد به مناسبت حمله ایران به اسرائیل + فیلم
  • راهپیمایی جمعه خشم در لرستان
  • راهپیمایی جمعه خشم در سراسر لرستان برگزار می‌شود