Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-16@20:44:14 GMT

سوماتریپتان؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۶۲۵۵

سوماتریپتان؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

‍‍‍‍‍‍

سوماتریپتان دارویی است که برای درمان کوتاه‌مدت میگرن و تسکین علائم آن تجویز می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، سوماتریپتان دارویی برای درمان و تسکین علائم میگرن همچون حالت تهوع، استفراغ، حساسیت به نور یا صدا است.

این دارو که متعلق به دسته‌ای از داروها با عنوان تریپتان است با تأثیر بر روی ماده طبیعی خاص با نام سروتونین باعث تنگی عروق خونی در مغز می‌شود که عملکرد آن تسکین درد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکات مهم در مصرف سوماتریپتان

سوماتریپتان از بروز میگرن در آینده و یا کاهش تعداد دفعات حملات میگرن جلوگیری نمی‌کند. دوز مصرفی این دارو براساس شرایط پزشکی و پاسخ به درمان است. مصرف بیش از حد دارو باعث تسکین درد نشده و ممکن است عوارض ناشی از مصرف آن را افزایش دهد. از اين دارو برای درمان در دوره کوتاه‌مدت بوده و نباید برای پيشگيری طولانی مدت ميگرن استفاده شود. سوماتریپتان برای افرادی‌که به فشار خون بالا، عروق كرونر و هر بيماری انقباض عروق كرونر دیگر مبتلا هستند منع مصرف دارد. از شكستن، خرد كردن و یا جويدن قرص پرهیز شده و قرص تنها باید به‌طور کامل بلعیده شود.

عوارض جانبی مصرف سوماتریپتان چیست؟

گرگرفتگی، احساس گزگز، بی‌حسی، خارش، خستگی، ضعف، خواب آلودگی یا سرگیجه از عوارض شایع مصرف این دارو است که در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض می‌بایست به پزشک معالج اطلاع داده شود.

کبودی دست‌ها و پاها، تغییرات خلقی، گرفتگی فک و گردن، علائم حمله قلبی همچون درد قفسه سینه، فک یا تنگی نفس از عوارض نادر ولی جدی مصرف این دارو است که در صورت بروز هر کدام از این نشانه‌ها می‌بایست مصرف دارو قطع و بیمار تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گیرد.

منبع اصلی

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: میگرن دانستنی های پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۶۲۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمر تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی شکست/ رئیس جمهور درد زنجیره تأمین دارو را درمان کند


به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، علیرضا چیذری، رئیس انجمن تولید و تامین و توزیع و صادرکنندگان تجهیزات و ملزومات پزشکی اظهار کرد: با آمار ارائه شده ۵۹ میلیون دلاری تخصیص ارز به حوزه ۴.۳ میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی و دارو، حقانیت سخنان دلسوزان صنعت و زنجیره سلامت اثبات شد.

وی افزود: دوست نداریم کام مردم را در این روز‌های غرور و پیروزی تلخ کنیم، اما قصور از زنجیره تأمین نیست، شوربختانه با این رویه منتظر آسیب جدی به سلامت مردم باشید.

چیذری ادامه داد: درب‌های ادارات وزارت بهداشت باز است، اما آنها خزانه ارزی ندارند، نفت هم نمی‌فروشند، از رئیس جمهور خواستاریم درد زنجیره تأمین دارو و تجهیزات پزشکی را دریابند، کمرمان شکست و نگذارید اندک اعتبارمان نزد شرکای خارجی نابود شده و نزد بیمار و پزشک شرمنده از قصور تأمین ارز شویم.

وی افزود: هربار که بیمارستان، ما را به علت نبود دارو و تجهیزات پزشکی مؤاخذه می‌کند آرزوی مرگ می‌کنیم. بدانید که بیمار خانواده ما نیز هست، اما دست ما کوتاه و ارز بر نخیل بانک مرکزی است.

چیذری با اشاره ریزش شدید آمار اشتغالزایی در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی، گفت: از انتقال درد این صنف خدوم خدمت رهبری پرهیز می‌کنیم، ولی انگار دستمان به هر دامان که متوصل می‌شود جز ساحت ایشان نتیجه ندارد.

وی با قدردانی از رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) که دستور داد و باعث شد رقابت برکت با بخش خصوصی به شدت کمرنگ‌تر شود، افزود: وزیر دفاع نیز لازم است بساط رقابت شرکت‌های زیرمجموعه دولت در وزارت دفاع را با بخش خصوصی برچیند.

چیذری اظهار داشت: به زودی درخواست جلسه با سردار باقری رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح خواهیم داشت شاید امریه نظامی ایشان منویات نظام و مقام معظم رهبری را در جهت عدم رقابت دولت و نیروی مسلح با بخش خصوصی محقق کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرگ در کمین مصرف‌کنندگان داروهای تقلبی و قاچاق
  • بیش از ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران
  • درمان افسردگی مقاوم به دارو با ایمپلنتی به اندازه نخود
  • هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی
  • بجران کمبود ۳ داروی اصلی برای این بیماران
  • درمان آلرژی غذایی شدید
  • نسخه‌ای برای برطرف کردن بی‌خوابی و سحرخیز شدن
  • کمر تأمین‌کنندگان تجهیزات پزشکی شکست/ رئیس جمهور درد زنجیره تأمین دارو را درمان کند
  • عوارض جدی خوردن دوغ
  • عوارض مصرف دوغ برای سلامت بدن و موارد منع نوشیدن آن