Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسکانیوز - گروه فرهنگی - فاطمه قربان‌نیا: چهل و دو سال از روزی که عمال رژیم محمدرضا پهلوی اسلحه‌های خود را مقابل مردم ستمدیده و معترض نشانه گرفتند می‌گذرد. هفده شهریوری که به روایت عباس ملکی، تنها عکاس حاضر در میدان شهریور فعلی و ژاله وقت، مردم تا آن روز در تهران چنین اتفاقی را ندیده بودند.

صبح روز 17 شهریورماه در حالی که اکثر مردم از اعلام حکومت نظامی ارتشبد غلامعلی اویسی از رادیو تهران، بی‌خبر بودند مانند روزهای گذشته در میدان ژاله اجتماع کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این‌ راهپیمایی‌ زنان‌ با چادر سیاه‌ جلو جمعیت‌ در حرکت‌ بودند و موتورسواران‌ با فاصله‌ 100 تا 200 متری‌ جلوتر از همه ‌حرکت‌ می‌کردند تا راه را برای مردم باز کند. در ادامه انقلابیون با نظامیانی مواجه شدند که میدان و خیابان‌های اطراف را محاصره کرده بودند. مأموران رژیم پس از چندین بار اخطار به مردم، ناگهان از ساعت 9 صبح به سوی آن‌ها آتش گشودند و مردم در حالی که شعار «مرگ بر شاه» و «درود بر خمینی» بر لب داشتند یکی پس از دیگری بر زمین می‌افتادند. با ادامه درگیری‌ها تا بعد ازظهر آن روز تعداد بسیاری از تظاهرات‌کنندگان شهید و مجروح شدند.

عباس ملکی در گفت و گویی که سال‌ها پیش از او منتشر شده است آن روز تاریخی را روایت می‌کند:

من از ابتدای میدان بهارستان به سمت میدان وارد شدم. اجازه نمی‌دادند تا ماشین‌ها وارد محوطه شوند، مردم هم دسته دسته به سمت میدان شهدا می‌رفتند و یک نفر نظامی پشت بلندگو، مردم را از اجتماع برحذر می‌داشت و می‌گفت امروز روز اجتماع نیست و حکومت نظامی است. ممکن است کشته شوید.

وسط میدان قرار گرفتم و دیدم از سمت نیروی هوایی هم جمعیت گسترده‌ای رسید. انتهای جمعیت معلوم نبود. حتی شاید صد هزار نفر جمعیت در میدان جمع شده بود. ساعت 9 و 30 دقیقه بود. وقتی جمعیت از طرف میدان امام حسین (ع) و خراسان به میدان شهدا رسیدند، جمعیت خیابان نیروی هوایی هم رسید و میدان شهدا در محاصره جمعیت قرار گرفت. از این طرف همه مردم، زن و بچه‌ها، تماشاچی بودند و در سوی دیگر، یک نفربر نظامی در میدان بود تا فضا کنترل شده باشد. من هم یک لحظه دیدم هیچ عکاس دیگری جز من نیست و من تنها وسط میدان مانده بودم، هیچ عکاسی را نمی‌دیدم. نیروهای نظامی هم دائما اذیتم می‌کردند که عکس نگیرم و تهدید می‌کردند.

بالاخره تیراندازی شروع شد. من در بین نیروهای نظامی ایستاده بودم. بین مردم هم می‌رفتم اما آن لحظه وسط نیروهای نظامی بودم. مردم پا به فرار گذاشتند. نیروهای نظامی تیرهوایی می‌زدند. مردم وحشت‌زده بودند و هر جا کوچه‌ای یا گذری می‌دیدند فرار می‌کردند. من دیدم که شش نفر روی هم ریخته بودند تا یک نفر فرار کند. مردم تا آن روز در تهران چنین اتفاقی را ندیده بودند. تیراندازی چند دقیقه بیشتر طول نکشید اما دیدم که دیگر هیچ کس اطراف میدان نیست. یک نفر یکی از جنازه‌ها را می‌کشید و یک نفر هم، جنازه دیگری را در آغوش گرفته بود. شهدا بر روی زمین بودند. مردم همه وسایل‌شان مثل دوچرخه را رها کرده بودند و فرار کردند. آمبولانس‌ها اطراف میدان نمی‌آمدند و مردم جنازه یا زخمی‌ها را روی شانه‌ها می‌بردند، زیرا اگر ارتشی‌ها جنازه را می‌بردند، خانواده‌ها را اذیت می‌کردند.

آثار هنری ارشمندی در رابطه با روایت و حفظ تاریخچه آن روز خونین ساخته شده است. یکی از این آثر آهنگ «ژاله خون شد» با شعر سیاوش کسرایی و آهنگسازی حسین علیزاده است. اعضاء گروه «شیدا» به سرپرستی محمدرضا لطفی که دراعتراض به کشتار مردم در 17 شهریور از رادیو و تلویزیون ملی استعفاء داده بودند، با تشکیل گروه عارف این آهنگ را در زیرزمین خانه محمدرضا لطفی تنظیم کردند. محمدرضا لطفی درباره این استعفاء در برنامه تاریخ موسیقی ایرانی می‌گوید: «در ابتدا به اعضای گروه گفتم که من به تنهایی استعفا می‌دهم اما اسماعیل صدقی‌آسا که نوازنده عود گروه بود گفت که با مشورت آقای سایه این کار را انجام دهم. آقای سایه گفتند اگر به صورت شخصی استعفا دهی مشکلات زیادی برایت پیش می‌آید. صبر کن تا همگی با هم استعفا دهیم.»

این آهنگ به صورت گروهی خوانده شد تا صدای فرد خاصی در آن مشخص نباشد. پس از مدتی که نهضت به اوج خود می‌رسد، آن‌ها این قطعه را در استودیو «بل» ضبط می‌کنند تا در راهپیمایی‌های مردمی صدای «ژاله خون شد» به گوش برسد.

ژاله بر سنگ افتاد چون شد ؟ ژاله خون شد

خون چه شد ؟ خون چه شد ؟ خون جنون شد

ژاله خون کن خون جنون کن

سلطنت زین جنون واژگون کن ژاله بر گل نشان، گلپران کن

بر شهیدان زمین گلستان کن نام گمنام‌ها جاودان کن

تا به صبح آید این شام تیره در شب تیره آتش فشان کن

دست در کن شو خطر کن خانه ی ظلم زیر و زبر کن

جان خواهر، روستایی، برادر پیشه ور، ای جوان، ای دلاور

ما همه یک صف و در برابر آن ستمکار، آن تاج بر سر

خواهر من، گرامی برادر چون به هر حال تنهاست مادر

من به خاک افتادم تو بگذر بهر ایجاد دنیای بهتر

ای شما ای صف بی شماران اشک من در نثار شمایان

بر سر هر گذرگاه و میدان ژاله شد، ژاله شد، ژاله چون شد؟

ژاله خون شد، ژاله دریای خون شد خون جنون، خون جنون

سلطنت واژگون، واژگون شد

انتهای پیام/

369 / 347 عباس ملکی ژال خون شد حسین علیزاده

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: عباس ملکی حسین علیزاده نیروهای نظامی محمدرضا لطفی ژاله خون شد خون جنون آن روز یک نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۶۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استعفای رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وبگاه قدس الاخباریه، منابع عبری از استعفای «آهارون هالیوا» رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل ناکامی در برابر عملیات هفتم اکتبر مقاومت فلسطین و همچنین پیامدهای حمله به کنسولگری ایران در دمشق خبر دادند.

رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در نامه استعفای خود به «هرتزی هالیوی» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی گفت: جنبش حماس در روز شنبه ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حمله خونینی را انجام داد که نتایج آن خشن و دردناک بود!

وی در ادامه افزود: بخش اطلاعاتی که تحت فرمان من است به مأموریتی که به ما سپرده شده بود، عمل نکرد و من از همان زمان تا ابد این روز سیاه را فراموش نخواهم کرد و تا همیشه این درد عمیق را با خود به همراه خواهم داشت!

استعفای بالاترین مقام اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی از سمت خود، نخستین مورد از استعفای مقامات ارشد نظامی صهیونیست از آغاز جنگ غزه است.

کد خبر 6085319 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • یک کشته و شش مجروح در جاده آغمزار به راز
  • ماجرای مبهم حذف طرح زوج و فرد در تهران چیست؟
  • ماجرای حذف طرح زوج و فرد از طرح ترافیک تهران چیست؟
  • احیای ساختمان قدیمی شهرداری تهران تا شهریور امسال | تغییرات جدید در ورودی بازار بزرگ تهران
  • برخورد موتورسیکلت به بلوار در عسلویه ۲ نفر کشته و مصدوم داشت
  • (ویدیو) ۱۰ کشته در برخورد دو بالگرد نظامی در مالزی
  • فیلم| برخورد ۲ بالگرد نظامی در مالزی با ۱۰ کشته
  • ممکن است چهره جدیدی رئیس مجلس شود/ هیات رئیسه ترکیبی از دو جریان اصولگرا خواهد داشت
  • استعفای رئیس سرویس اطلاعات نظامی ارتش رژیم صهیونیستی
  • مصائب یک سرلشگر ارتش