Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، بیش از 6 ماه از شروع تاخت و تازهای کرونا در کشور می گذرد و همچنان این ویروس به عنوان یک خطر بزرگ همه اقشار جامعه محسوب می شود.

خطر ابتلا به کرونا همچنان بیخ گوش مردم

اگر مروری بر آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی شیراز درخصوص میزان مبتلایان و جانباختگان ناشی از کرونا داشته باشیم، طی روزهای گذشته بطور متوسط روزانه ۱۹۰۰ نفر مبتلا و بیش از صد نفر فوتی در کل کشور بوده و این آمار در سطح استان فارس بیش از ۲۰۰ نفر مبتلا و حداقل ۵ نفر فوتی بوده که نشان از وضعیت حاد کشور و استان فارس می باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۳ استان در وضعیت قرمز و ۱۵ استان در وضعیت زرد و هشدار می باشند که استان فارس نیز با وضعیت اعلامی زرد در لبه رسیدن به حالت قرمز است.

همه مدارس باز هستند

طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش و با هماهنگی وزارت بهداشت همه مدارس به صورت رسمی در تمام مناطق کشور از شنبه، ۱۵ شهریور ماه بازگشایی شده و امکان تحصیل حضوری برای همه دانش‌آموزان فراهم می باشد.

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش پیرامون بازگشایی مدارس با مقایسه کشورهای اروپایی و آسیایی، آموزش حضوری را اولویت این وزارتخانه عنوان کرده و آن را غیرقابل جایگزین دانست و افزود: پروتکل‌های تدوین شده باید به صورت دقیق رعایت شوند بدین صورت که فاصله میان دانش‌آموزان حداقل یک متر باشد، حداکثر زمان هر کلاس ۳۵ دقیقه، ورزش و صبحگاه تعطیل و ضمن ضدعفونی کردن هر روزه مدارس، معلم و دانش آموزان از ماسک استفاده نمایند.

وی با اشاره به دو اولویت سلامت دانش آموزان و تداوم آموزش در خصوص برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری بیان کرد: مدارس زیر ۱۰۰ دانش آموز که ۶۲ درصد مدارس را تشکیل می دهد، بدون هیچ مشکلی می توانند کلاس‌ها را به صورت حضوری برگزار کنند و مابقی مدارس نیز می توانند با در نظر گرفتن شرایط، مساحت مدرسه و نظر شورای مدرسه نسبت به کلاس های حضوری، تصمیم‌گیری نمایند.

نحوه بازگشایی مدارس در استان فارس

به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس، مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز نحوه حضور دانش آموزان در مدرسه برای روز شنبه ۱۵ شهریور ماه  را بر اساس این وضعیت همچنین دستورالعمل بازگشایی مدارس که از سوی وزارت آموزش و پرورش به استانها ابلاغ شده را اعلام کرد.

فرهاد اسماعیلی افزود: بر همین اساس دانش آموزانی که در رنگ‌بندی وضعیت انتشار کووید ۱۹ در وضعیت سفید قرار دارند، می توانند با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری در کلاس‌های درس در مدارس شرکت کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس افزود: در نقاطی از استان فارس که وضعیت آنها قرمز اعلام شده ، همه کلاس‌های درس به صورت مجازی و از طریق شبکه شاد و سایر روش‌های الکترونیکی از قبیل آموزش‌های ارائه شده از شبکه‌های تلویزیونی، تشکیل می شود.

اسماعیلی گفت: در شهرستانها و نقاطی از استان فارس که وضعیت آنها زرد اعلام شده، دانش آموزان بر اساس برنامه‌ریزی مدیران مدارس همانند  دونوبته کردن مدارس ، به صورت حضوری همچنین روش غیرحضوری از طریق شبکه شاد و سایر روش‌های الکترونیکی در کلاس‌های درس شرکت می کنند.

طبق اعلام عبدالرضا قاسم پور، جانشین استاندار در ستاد استانی مقابله با کرونا ، شهرستانهای شیراز، آباده، سپیدان، لامرد، بوانات، کازرون، ممسنی ، سروستان، پاسارگاد، خرامه و جهرم در وضعیت قرمز، شهرستان های فراشبند، داراب، خرم بید، زرین دشت، قیرو کارزین، استهبان، ارسنجان، اقلید، فیروزآباد، کوار، کوهچنار، زرقان، مهر، مرودشت، نی ریز، خفر، لارستان، اوز، خنج، فسا و گراش در وضعیت زرد و شهرستانهای بختگان، رستم، بیضا و سرچهان در وضعیت سفید هستند.

درحالی به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس کلاس‌های درس در شهرستانها با وضعیت زرد و سفید به صورت حضوری خواهد بود که طبق گفته وزیر آموزش و پرورش تفاوت معناداری میان وضعیت‌های مختلف کرونایی وجود ندارد و در طی تنها چند روز وضعیت‌ها تبدیل شده و اوضاع شهرستانهای سفید به قرمز تبدیل شود که نشان از اهمیت بالای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مدرسه و کلاس های درس می باشد.

نبود زیرساخت های لازم جهت آموزش مجازی دروس

طبق اعلام اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس کلاس‌های درس در مناطق قرمز به صورت مجازی و در مناطق زرد به صورت حضوری و مجازی و در مناطق سفید به صورت حضوری برگزار می شود.

بر این اساس بخش اعظمی از آموزش در فضای مجازی خواهد بود و در همین خصوص، سوالاتی در ذهن مردم وجود دارد مبنی بر اینکه زیرساخت‌های لازم برای این مهم در عمل فراهم شده و هیچکدام از مدارس و دانش‌آموزان مشکل اینترنت ندارند؟ وضعیت خانواده‌هایی که چندین فرزند داشته اما امکاناتشان محدود می باشد، چگونه است؟

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس در همین خصوص به خبرنگار فارس گفت: ۳ هزار و ۷۷۰ مدرسه در مناطق شهری و روستایی از طریق اینترنت ثابت و سیار ، در قالب طرح هوشمندسازی مدارس به شبکه متصل کرده ایم که از اینترنت رایگان بهره خواهند برد.

به گفته مهرداد سهرابی این تعداد از مدرسه در حالی به شبکه اینترنت متصل شده اند که زیرساخت‌هایی برای استفاده از اینترنت را داشته اند اما در عین حال هستند مدارسی که حداقل زیرساخت‌های لازم همچون برق را ندارند پس در نتیجه به شبکه اینترنت نیز متصل نشده اند.

وی همچنین بر مشکلات دیگر همچون تامین سخت افزار جهت بهره‌گیری از آموزش مجازی صحه گذاشت اما آن را خارج از حیطه کاری اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس عنوان کرد.

قیمت بالای تلفن همراه و تبلت برای استفاده از سامانه شاد

در ادامه بررسی‌ حوزه زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای استفاده از آموزش مجازی به سراغ مغازه‌های فروش تلفن همراه و تبلت در چهارراه زند و خیابان ملاصدرا رفتیم.

حداقل هزینه لازم برای تهیه یک دستگاه تلفن همراه که یک دانش آموز بتواند از آموزش‌های مجازی بهره مند شود، حداقل ۲ میلیون تومان است و این رقم برای تبلت نیز در حدود حداقل ۲ میلیون تومان می باشد که در مقایسه با حقوق یک کارگر ساده و یا بسیاری از افراد که به علت کرونا از کار بیکار شده اند، رقم بسیار بالایی به حساب می آید.

یکی از عللی که کارشناسان این حوزه برای افزایش قیمت تلفن همراه و تبلت عنوان کرده اند، لزوم استفاده از سامانه و نرم افزار شاد می باشد که در کنار عوامل دیگری همچون تحریم و تورم سبب افزایش قیمت های این محصولات شده است.

نکاتی که باید در محیط مدرسه و کلاس درس رعایت شود

برخی از محققان معتقدند که خطر ابتلای کودکان به ویروس کووید۱۹ پایین بوده و این علت سبب شده که در کشورهای آلمان، دانمارک، استرالیا و فرانسه مدارس را برای آموزش حضوری بازگشایی نمایند.

به همین منظور مدارس کشورمان نیز از روز شنبه به صورت همزمان در کل کشور بازگشایی شده تا آموزش حضوری دانش آموزان مجدد پس از ماه ها آغاز گردد.

طبق گفته وزیر آموزش و پرورش هیچ مدلی از آموزش نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شده اما با توجه به اینکه برای مسئولان این وزارتخانه و اولیای دانش آموزان سلامت این قشر آینده‌ساز کشور در اولویت اول می باشد، مسئولان و دست اندرکاران مدارس باید اهتمام ویژه ای به رعایت موارد و نکات بهداشتی و پروتکل‌های ابلاغی داشته باشند.

بر این اساس به منظور کاهش خطر ابتلای دانش آموزان و سایر افراد دخیل در امر آموزش همچون مدیران، معلمان و رانندگان سرویس های مدارس، رعایت نکات زیر الزامی می باشد:

سرویس مدارس باید روزانه دو بار و محیط مدرسه و کلاس، حداقل روزی یک بار ضدعفونی شوند.

پروتکل‌ها جهت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در محیط کلاس، تراکم دانش آموزان و چینش صندلی ها باید به صورت دقیق رعایت شده و این فاصله باید حداقل یک متر باشد.

استفاده از ماسک برای همه از جمله دانش آموزان، معلمان، مدیران و سایر افراد حاضر در محیط مدرسه الزامی بوده و درصورت امکان از دستکش نیز استفاده شود.

مواد ضدعفونی کننده و بهداشتی به اندازه کافی در مدارس وجود داشته باشد تا افراد بتوانند به طور مداوم به شست و شو و ضدعفونی کردن دستان خود و سایر وسایل خود بپردازند.

زمان هر کلاس درس نباید بیش از ۳۵ دقیقه باشد

آموزش‌ها و نکات لازم به صورت مداوم به دانش آموزان داده شود تا از تجمع در محیط مدرسه و کلاس همچنین دست دادن، روبوسی و سایر اقداماتی این چنینی پرهیز داشته باشند.

نکات بهداشتی استفاده از تغذیه در محیط مدرسه باید به خوبی رعایت شده و برای مثال از خرید کردن از بوفه مدرسه خودداری کرده و تغذیه هر کسی باید برای خودش باشد.

با رعایت نکات بهداشتی، می‌توان به روند زندگی طبیعی و ملزومات آن از جمله آموزش حضوری ادامه داد. طبق پیش بینی دانشمندان و محققان ویروس کرونا ، ممکن است سالیان سال در جهان حضور داشته و حداقل تا یک یا دوسال آینده زندگی مردم با این ویروس همراه خواهد بود و به همین منظور باید زندگی در کنار این ویروس را به نحوی که حداقل مشکل ها را داشته باشیم، بیاموزیم.

همچنین همگان بر اهمیت آموزش حضوری دروس مختلف در سر کلاس واقف هستند و نیاز چندانی به توضیح این موضوع نیست اما با توجه به حضور ادامه‌دار ویروس منحوس کووید19 در جامعه باید برای تشکیل کلاس‌های درس و حضور دانش آموزان و معلمان در مدرسه، نکات و موارد بهداشتی با دقت تمام اجرا شود تا به لطف خدا با کمترین مشکلات در مدارس و کلاس‌های درس روبرو شویم و این مهم اهتمام همه خانواده ها، مدیران، معلمان و هر کسی که به نحوی با حوزه آموزش و پرورش مرتبط است را می طلبد.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: کرونا مدارس آموزش شیراز مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس فرهاد اسماعیلی فارس دانش آموزان کلاس درس پروتکل های بهداشتی مدیرکل آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش کل آموزش و پرورش بازگشایی مدارس صورت حضوری محیط مدرسه دانش آموزان مدرسه و کلاس کلاس های درس آموزش مجازی آموزش حضوری استان فارس زیرساخت ها تلفن همراه طبق اعلام پروتکل ها کلاس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۷۰۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت آموزش حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، صادق ستاری فرد افزود: مدرسه محل کشف استعداد دانش آموزان است، برای تحقق این مهم محتوا و کتاب‌های درسی کافی نیست لذا آموزش و مهارت آموزی یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز را در دستور کار و اولویت قرار دادیم. 
او با بیان اینکه برای سیر تحول در نظام آموزشی کشور، سه بعد نیروی انسانی، برنامه و محتوای مناسب و فضا و تجهیزات کافی باید مدنظر قرار گیرد، افزود: برنامه‌های مختلف در بخش‌های توانمندسازی معلمان و ایجاد بستر و زیر ساخت لازم برای تحقق این موضوع را هدف‌گذاری کرده‌ایم.
ستاری فرد گفت: مدرسه اتاق عملیات برای تحقق ساحت‌های ٦ گانه تربیتی مورد اشاره در سند تحول بنیادی است، با کاهش هرچه بیشتر فاصله بین معلم و دانش آموز می‌توانیم در تربیت صحیح و کاهش آسیب‌های اجتماعی را شاهد باشیم.

دیگر خبرها

  • احتمال بازگشایی مدارس از شهریورماه/ طرح شناور شدن آغاز سال تحصیلی پیگیری می‌شود
  • ضرورت آموزش حداقل یک رشته ورزشی برای هر دانش آموز
  • فراهم آوردن زیرساخت های لازم به منظور تحقق شعار سال ۱۴۰۳
  • تحویل ۴۵۰ کلاس درس به آموزش و پرورش استان اصفهان
  • راه‌اندازی مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان
  • مدرسه مجازی آموزش‌و‌پرورش در راستای کاهش تنوع مدارس بزرگسالان راه‌اندازی می‌شود
  • مدارس ابتدایی کیش غیرحضوری است
  • تدوین طرح مدرسه مجازی در راستای کاهش تنوع مدارس
  • ضرورت بکارگیری معاون پرورشی در مدارس غیردولتی
  • تربیت معلم مهمترین گام در مسیر تقویت تربیت دینی در مدارس است