Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@09:00:22 GMT

کشف دریچه ای از تخت جمشید

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۸۵۷۸

کشف دریچه ای از تخت جمشید

سرپرست تیم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید اعلام کرد: یکی از دریچه‌های حیاط شرقی کاخ آپادانا مربوط به دوره هخامنشی در واپسین روزهای فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید کشف شد.

به گزارش جماران، علی اسدی دوشنبه ۱۷ شهریورماه در گفت‌و گو با ایرنا گفت: این دریچه که در بخش خاوری کاخ آپادانا کشف شده است، در دوران هخامنشی برای دفع آب‌های سطحی این حیاط ایجاد شده و پس از این دوره، با توجه به ویرانی مجموعه پنهان شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: هم‌اکنون کاوش از بالای این دریچه ادامه دارد و بعد از ۴۰ سانت کاوش، به سطح دریچه دست یافته‌ایم.

سرپرست تیم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید با بیان اینکه اندازه این دریچه همچون دیگر دریچه‌های کشف‌شده ۴۰ در ۴۰ سانتیمتر است، اظهار کرد: این دریچه نیز سطح حیاط‌ها و فضاهای تخت جمشید را به آبراهه‌های زیر زمینی متصل می‌کند.

اسدی ابراز امیدواری کرد با شیب‌بندی فضای اطراف دریچه بتوان مشکل آب‌گرفتگی حیاط شرقی آپادانا را رفع و از این رهگذر وضعیت بهتری برای حفاظت از محوطه تخت جمشید ایجاد کرد.

پیش از این در تاریخ بیست و ششم مرداد ۹۹ اسکلت‌های انسانی و حیوانی در آبراهه‌های این مجموعه جهانی، نگاه‌ها را متوجه تاریخ و روایت پنهان این یافته‌ها و نیز اهمیت کاوش آبراهه ها کرد.

 سلسله هخامنشیان از سال ۳۳۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد حکومت کردند. محوطه میراث جهانی تخت جمشید در ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت و ۵۷ کیلومتری شمال خاوری شهر شیراز مرکز استان فارس قرار گرفته است.

یادمان تاریخی تخت جمشید که متعلق به دوره هخامنشیان است یکی از یازده اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار جهانی است که در سال ۱۹۷۹ میلادی با شماره ۱۱۴ در سازمان جهانی علمی، فرهنگی  ملل متحد (یونسکو) ثبت شد.

فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید توسط پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با همکاری پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و دانشگاه هنر شیراز  ۵ مرداد ماه ۹۹ آغاز شد و تا ۱۸ شهریور  ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط سهم تخت جمشید از طرح های هفته دولت نگهداری و اداره تخت جمشید با سالی ۵ میلیون تومان! تصاویری از کشف اسکلت های انسانی در آبراهه های تخت جمشید منتظر اطلاعات جدید از تمدن ایرانی باشیم تخت جمشید بعد از سیل شیراز +تصاویر

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا تخت جمشید کاخ آپادانا آبراهه تخت جمشید سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی کاوش آبراهه های تخت جمشید کاوش آبراهه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۸۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعال سازی دریچه شبکه آبیاری در «کورسا» / تحقق تقویت کشاورزی منطقه

سید هادی خاضعی در گفت و گو با خبرنگار مهر، افزود: چشمه «کورسا» همه ساله از اواخر زمستان تا اواسط بهار یکی از جاذبه‌های توریستی شهرستان کهگیلویه است.

وی ابراز داشت: با توجه به حجم بالای خروجی آب و زمین‌های مستعد کشاورزی در پایین دست، استفاده از آب این چشمه یک ضرورت به شمار می‌آید.

خاضعی تصریح کرد: با پیگیری‌های بعمل آمده و در راستای تحقق شعار سال و حمایت ویژه از کشاورزان، اداره امور آب اقدام به بستن دریچه بند شبکه آبیاری و زهکشی دشت چرام جهت آبگیری و سپس هدایت آب به کانال شبکه آبیاری کرده است.

خاضعی هدف از این اقدام را آبیاری مزارع تحت پوشش این شبکه عنوان و خاطرنشان کرد: بستن دریچه‌ی بند آب منجر به افزایش تولید و رونق بیش از بیش کشاورزی خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد: علاوه بر هدایت آب چشمه مذکور برای بهره برداری و مدیریت توزیع نیز مشارکت کشاورزان در این طرح لحاظ شده است‌

رئیس امور آب شهرستان کهگیلویه ادامه داد: دهیاران و شوراهای اسلامی مسؤولیت مدیریت توزیع و نظارت را در اراضی مذکور تا اتمام آبیاری بر عهده دارند که انتظار می‌رود نتایج مطلوبی را به جا بگذارد.

خاضعی افزود: انجام چنین طرحی علاوه بر مزایای گردشگری و اکوتوریسم باعث رونق بیش از بیش کشاورزی به عنوان زیربنای توسعه با مشارکت جوامع محلی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این طرح که با تلاش‌ها و پیگیری‌های اداره منابع آب به سرانجام رسیده هیچ هزینه‌ای را به کشاورزان تحمیل نکرده و کشاورزان هیچ گونه آب بهایی بابت این آبیاری به دولت پرداخت نخواهند کرد.

کد خبر 6083898

دیگر خبرها

  • محله‌های همدان قدیم مرز بندی داشتند / در کاوش از میدان مرکزی همدان هیچ گنجی یافت نشد
  • فوتبال از دریچه فان؛ جود بلینگام پس از گلزنی مقابل بارسلونا
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید ؛ گلسنگ ها مفیدند یا مضر؟
  • ماجرای شیوع قارچ و جلبک در تخت جمشید چیست؟
  • ماجرای شیوع قارچ‌ و جلبک‌ در تخت جمشید چه بود؟
  • فعالیت کارگاه‌های پاکسازی گل سنگ‌ها در تخت‌جمشید/ مستندسازی و مستندنگاری محل گل سنگ‌ها
  • فوتبال از دریچه فان؛ رافائل واران پس از ورود زیدان به منچستریونایتد
  • فعال سازی دریچه شبکه آبیاری در «کورسا» / تحقق تقویت کشاورزی منطقه
  • دستگیری متهم به ۲۷ فقره سرقت از معابر عمومی در مشهد
  • کاوش‌های باستان‌شناسی در پارس‌آباد و بیله‌سوار