Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، ناصر شهابی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص برگشت به کار بیماران کرونایی بهبود یافته اظهار کرد: تست تشخیصی کرونا «پی‌سی‌آر» است که نتیجه مثبت آن به معنای ابتلای فرد به کووید ۱۹ است.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به کرونا بعد از گذشته ۲ هفته می‌توانند به محل کار بازگردند، افزود: در شرایط کنونی امکان انجام مجدد تست کرونا برای بیماران بهبود یافته وجود ندارد و فقط برای برخی افراد خاص مجدداً انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شهابی با بیان اینکه هیچ تستی وجود ندارد که با آن مشخص شود که امکان انتقال ویروس وجود ندارد، گفت: باید توجه داشت تشخیص ابتلاء به کرونا در بسیاری از افراد بدون انجام تست و بر اساس علائم بالینی انجام می‌شود. این قبیل بیماران بعد از هفت روز می‌توانند به محل کار برگردند.

وی گفت: موارد بسیاری از بیماران بهبود یافته از سوی محل کار به ویژه شرکت‌های خصوصی به مراکز درمانی و پزشک برای انجام مجدد تست و دریافت گواهی سلامت ارجاع داده می‌شوند اما این کار صحیح نیست چرا که دست پزشکان در این زمینه بسته است و امکان انجام تست وجود ندارد.

شهابی با تاکید بر اینکه هیچ تست خونی نمی‌تواند مشخص کند که فرد بهبود یافته ناقل است یا خیر، افزود: بیماران بهبود یافته کرونا که تست پی سی آر آنها مثبت شده بعد از گذشته ۲ هفته و بیمارانی که بر اساس علائم بالینی مبتلا به کرونا تشخیص داده شده‌اند بعد از یک هفته از بهبودی می‌توانند در محل کار حاضر شوند.

بیماران بهبود یافته را در محل کار بپذیرید

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: افراد بیماران بهبود یافته را بعد از بازگشت به محل کار به راحتی بپذیرند این افراد هیچ اختیاری در ابتلاء به این بیماری نداشته‌اند و این یک لکه ننگ نیست و نباید برخورد نامناسبی با آنها صورت گیرد.

وی با تاکید بر لزوم رعایت اصول بهداشتی نظیر استفاده از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری و شست و شوی مرتب دست‌ها با آب و صابون، گفت: نباید بیماران بهبود یافته را طرد کنیم این افراد بعد از ابتلاء به لحاظ روحی مشکلاتی پیدا می‌کنند و باید با آنها مهربان باشیم.

شهابی بیان کرد: در صورت گذشتن زمان کافی از بیماری و رعایت اصول بهداشتی دیگر تفاوتی بین فرد بهبود یافته با سایر افراد جامعه وجود ندارد و جای نگرانی نیست.

فرم‌های گواهی سلامت جمع آوری شود

وی با بیان اینکه طرد بیماران بهبود یافته بر اضطراب جامعه دامن می‌زند، گفت: گواهی سلامت کرونا اقدامی نادرست و بر اثر ناهماهنگی است و باید فرم‌های آن جمع آوری شود؛ مسئولان دانشگاه‌های علوم پزشکی در جریان محدودیت‌ها و معذوریت‌های تست پی سی آر هستند. پیشنهاد می‌کنم نامه‌ای به ادارات و شرکت‌ها ارسال و ذکر شود که فرد بعد از پایان دوران استراحت بتواند به محل کار برگردد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: دست پزشکان در این زمینه بسته است و فقط باید زمان بیماری رعایت می‌شود. ضمن اینکه در انجام تست دارای معذوریت هستیم باید توجه داشت که در بهترین حالت در ابتدای عفونت که ویروس زیاد است نتیجه تست پی سی آر تا ۷۰ درصد مثبت می‌شود و بعد از گذشت دو هفته به احتمال زیاد منفی می‌شود.

نیاز به اقدام مدیریتی برای بازگشت بهبودیافتگان به محل کار است

وی گفت: برای بازگشت بیماران بهبود یافته در پایان استراحت به سر کار نیاز به اقدام مدیریتی است و مسئولان مربوط باید اقدام کنند.

شهابی در خصوص احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق بیماران بهبود یافته بیان کرد: اینکه آیا افراد بدون علامت توانایی انتقال ویروس را دارند جای بحث دارند اما به طور معمول دو هفته زمان برای افراد مبتلا به عفونت در نظر گرفته می‌شود و حدود ۱۴ روز شانس انتقال از این افراد وجود دارد اگرچه گزارش‌های موردی داشتیم که فرد حتی تا ۲۰ روز ویروس رو دفع کرده است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری توصیه کرد: زمان ۱۴ روز برای بازگشت بیماران بهبود یافته به محل کار در نظر گرفته شود و تمام احتیاطات لازم باید با دقت رعایت شود؛ استفاده از ماسک، رعایت فاصله و شست و شوی دست‌ها سه اصل مهم و تأثیرگذار در این زمینه است.

شهابی گفت: ان‌شاالله بعد از گذشت ۱۴ روز از بیماری امکان انتقال ویروس وجود ندارد یا احتمال آن بسیار اندک است.

علائم کرونا دائمی نیست

وی در خصوص تغذیه بیماران بهبود یافته گفت: علامت‌های مهم و نگران کننده این بیماری تب، سرفه‌های تحریکی و تنگی نفس است. خوشبختانه این اعلام تداوم پیدا نمی‌کنند و ۹۰ درصد بیماران در عرض چند روز بهبود پیدا می‌کنند.

شهابی بیان کرد: حالت‌هایی نظیر ضعف، بی اشتهایی، حالت تهوع و تنفر از غذا با گذر زمان رفع می‌شود، داروهای تقویتی، غذاهای مقوی نظیر آب گوشت و نوشیدنی‌های گرم به بیمار کمک می‌کند.

وی توصیه کرد: بیماران بهبود یافته از تا چندین هفته از انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین پرهیز کنند و برای برگشت به ورزش حرفه‌ای به خودشان فرصت دهند تا بخشی از انرژی که در سیر بیماری از دست رفته را جبران کنند.

شهابی مصرف مواد مقوی و نوشیدنی‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: ریه بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا اصلاً درگیر نمی‌شود ضمن اینکه این آسیب‌ها دائمی نیست.

وی با اشاره به اینکه افراد نگران عارضه دراز مدت کرونا نباشند، افزود: وضعیت ریه افراد عادی که از کرونا نجات پیدا می‌کنند به حالت عادی برمی گردد.

شهابی همچنین از بیماران خواست به محض بهبودی برای انجام سی تی اسکن اقدام نکنند و گفت: براساس تجربیات در خصوص بیماری‌های تنفسی حدود ۴ هفته طول می‌کشد تا وضعیت افراد به حالت عادی برگردد و در کوتاه مدت نمی‌توان اظهار نظر کرد.

کد خبر 5017686

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی کرمان ویروس کرونا کووید 19 محرم 99 ویروس کرونا شیراز مراسم عزاداری عاشورا بازگشایی مدارس ماه محرم آمار کرونا بوشهر هفته دولت کرمانشاه گرگان مجلس شورای اسلامی شیوع کرونا بیماران بهبود یافته انتقال ویروس وجود ندارد محل کار پی سی آر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۹۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت شرکت واحد اتوبوسرانی در مسیر بی‌آرتی به روال عادی بازگشت

یونس فاتح فرماندار شهرستان تبریز با حضور در جمع رانندگان معترض به مسائل صنفی اتوبوسرانی، قول پیگیری دقیق و اصولی مطالبات آنها را داد.

نماینده رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در دیدار فرماندار به ارائه مطالبات صنفی خود از جمله و قانون سختی زیان‌آور شد.

مقرر شد جلسه‌ای با حضور شهردار تبریز، فرماندار و نماینده رانندگان برای بررسی دقیق این مطالبات برگزار شود.

گفتنی است 

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • مبتلایان به چربی خون چگونه روزه بگیرند؟
  • نکات تغذیه‌ای برای مبتلایان به چربی خون در ایام روزه داری
  • نکات تغذیه‌ای مبتلایان به چربی خون در ایام روزه‌داری
  • نکات تغذیه‌ای در مبتلایان به چربی خون در ایام روزه داری
  • فعالیت شرکت واحد اتوبوسرانی در مسیر بی‌آرتی به روال عادی بازگشت
  • آمار جهانی کرونا؛ آمریکا رکورددار مبتلایان روزانه
  • آخرین آمار کرونا در جهان ۲۷ اسفند؛ ۱۰ فوتی و یک هزار ابتلای جدید
  • دانشمندان می‌گویند کرونا باعث کاهش هوش مبتلایان شده است!
  • آخرین آمار کرونا در جهان ۲۶ اسفند؛ ۶۰ فوتی و ۵ هزار ابتلای جدید
  • باید و نبایدهای روزه‌داری در مبتلایان به بیماری‌های خاص