Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمید کاروانی گفت: امسال حدود 650 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت گوجه‌فرنگی قرارگرفته که پیش‌بینی می‌شود حدود 30 هزار تن برداشت این محصول در سطح شهرستان صورت بگیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حمید کاروانی، رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قوچان در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس در قوچان اظهار کرد: این شهرستان دارای اقلیم خاصی بوده  و زمستان در قوچان زودتر از مابقی شهرستان‌ها فرارسیده و بهار هم گرمای خود را دیر نشان می‌دهد به همین دلیل توان کشت همه نوع محصول در آن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه کشت برخی محصولات مثل سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز و چند رقم خاص دیگر می‌تواند در این شهرستان عملکرد خوبی داشته باشد، گفت: برخی کشاورزان ناچار به کاش برخی محصولات خاص هستند که گوجه‌فرنگی نیز یکی از این محصولات محسوب می‌شود، عده‌ای از کشاورزان نیز کار تخصصی‌شان کاشت گوجه بوده و نمی‌توانند محصول دیگر را بکارند.

رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به این مطلب که امسال حدود 650 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت این محصول قرارگرفته است، بیان کرد: متأسفانه به دلیل نامساعد بودن هوا حدود 20 روز نسبت به سال گذشته در تولید و برداشت محصول عقب‌تر هستیم.

وی ادامه داد: گوجه‌فرنگی یک محصول حساس به سردی بوده که طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی پاییز امسال ملایم خواهد بود و اگر هوا سرد نباشد حدود 50 تن در هکتار را می‌توان برداشت گوجه‌فرنگی انجام داشت که مجموعاً بین 30 تا 32 هزار تن تولید کل گوجه‌فرنگی قوچان خواهد بود.

کاروانی تصریح کرد: دست‌اول برداشت گوجه شهرستان در حال انجام بوده و مجموعه سه تا چهار دست‌چین برداشت این محصول با توجه به دیر کشت بودن گوجه‌فرنگی برداشت صورت می‌گیرد.

 رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قوچان با یادآوری اینکه سال گذشته حدود یک هزار و 200 هکتار سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی این شهرستان با برداشت حدود 52 هزار تن محصول بوده است، گفت: مهم‌ترین علت کاهش سطح زیر کشت و به‌تبع تولید محصول در سال زراعی جاری پایین بودن قیمت گوجه فرنگی است.

وی تأکید کرد: میزان عملکرد تولید گوجه‌فرنگی شهرستان به سرمای پایان فصل بستگی دارد یعنی هرچه سرما دیرتر به سراغ ما بیاید میزان گوجه‌سبز نارس که پرت می‌شود کمتر بوده و هرچه سرما زودتر بیاید کشاورز به تولید اصلی نمی‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: کشاورزی قوچان گوجه فرنگی زیر کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۹۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای زنجان؛ یارمحمدی گفت: تغییرات سالانه ترکیب کشت در مناطق، تحت تأثیر عوامل متعدد از جمله مسائل اقتصادی شامل میزان تقاضا، قیمت بازار، هزینه های تولید، رعایت تناوب زراعی، آفات و بیماریهای مشترک با سایر محصولات کشاورزی است.

وی با اشاره به کاهش تولید و سطح زیر کشت محصول سیر در شهرستان طارم، افزود: علاوه بر موارد ذکر شده در این خصوص، کاهش بارندگی در فصل کاشت، جایگزینی سایر محصولات از جمله سیب زمینی و باقلا موجب کاهش تولید سیر در شهرستان طارم طی سال زراعی جاری شد.

مدیر جهاد کشاورزی طارم ادامه داد:‌ سطح زیر کشت محصول سیر در سال زرعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ در شهرستان طارم حدود ۴۰۰ هکتار است و همه ساله برداشت سیر در طارم از اواخر فروردین آغاز می شود و تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه می یابد.

وی ارقام مورد کشت در این شهرستان را شامل سیر صورتی و قرمز بیان کرد و گفت: سیر تولیدی در طارم به دلیل کیفیت بالای آن علاوه بر مصرف داخل شهرستان و استان زنجان به سایر استان های کشور از جمله گیلان و مازندران همچنین در صورت وجود شرایط به برخی کشورهای دیگر صادر می شود.

هم اکنون ۵۵۰ بهره بردار در شهرستان طارم به کشت و کار این محصول مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد می کنند.

دیگر خبرها

  • برداشت چغندر قند از اراضی کشاورزی خوزستان
  • آغاز برداشت چغندرقند از مزارع دزفول
  • برداشت چغندر قند در دزفول
  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • بارندگی‌ شدید موجب توقف برداشت مقطعی پیاز شد
  • برداشت ۱۶ هزار تن سیر در طارم
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • برداشت کلزا از مزارع شهرستان کرخه
  • برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب