Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-03-19@09:23:25 GMT

بهبودیافتگان کرونا فعالیت فیزیکی سنگین انجام ندهند

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۰۹۹۰۶

بهبودیافتگان کرونا فعالیت فیزیکی سنگین انجام ندهند

رویداد۲۴ دکتر"ناصر شهابی" با اشاره به انجام تست‌های تشخیصی کرونا اظهار کرد: از مدیران مراکز دولتی و خصوصی درخواست داریم مردم را برای دریافت گواهی سلامت به حضور پزشک نفرستند

وی با تاکید بر اینکه اگر فردی تست PCR داده و تست او مثبت بوده به طور متوسط بعد از ۱۴ روز می‌تواند به محل کار برگردد تصریح کرد: برای برخی گروه‌های به خصوص باید تست PCR مجدد انجام بشود، اما به دلیل شرایط خاص کشور، امکان تست مجدد نیست و این افراد می‌توانند بعد از دو هفته به محل کار برگردند مگر اینکه دارای علامت باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه تستی وجود ندارد که بگوییم فرد ناقل کرونا است، بیان کرد: برخی مبتلایان علامت ندارند و پزشک براساس علائم بالینی تشخیص می‌دهد به کووید ۱۹ مبتلاست و این فرد بعد از ۱۰ روز می‌تواند به محل کار برگردد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: متاسفانه بعضا همکاران ما مردم را برای انجام تست خون ارجاع می‌دهند که تاکید دارم هیچ تست خونی نشان دهنده این نیست که فرد ویروس دارد و می‌تواند آن را منتقل کند.

وی با بیان اینکه اصل کلی این است کسانی که تست آن مثبت شده دو هفته بعد و کسانی که براساس علائم تشخیصی مبتلا اعلام شده اند، یک هفته بعد از بهبودی در محل کار حاضر شوند تصریح کرد: توصیه ما این است همکاران این بیماران را به راحتی بپذیرند و اگر موارد بهداشتی یعنی فاصله حدود دو متر، زدن ماسک و اگر لمسی هست، شست و شوی دست‌ها را رعایت کنیم، لازم نیست این بیماران را طرد کنیم.

شهابی بیان کرد: بیماران کرونائی بعد از بهبودی از نظر روحی به شدت کسل هستند و طرد آن‌ها افزایش اضطراب در جامعه را به دنبال دارد لذا تاکید داریم با دوستانمان مهربان باشیم.

این متخصص بیمری‌های عفونی و گرمسیری گفت: فردی به بیماری تنفسی مبتلا شده که خودش هیچ نقشی در آن نداشته و این لکه ننگ نیست و باید آن‌ها را بپذیریم و هیچ نگرانی وجود ندارد و با بهبودی فرد مبتلا و رعایت موارد بهداشتی هیچ فرقی بین افراد سالم و بهبودیافته کرونا وجود ندارد.

وی اظهار کرد: در ابتدای زمان شیوع اچ آی وی افراد مبتلا به این بیماری انگ می‌خوردند و امروز درمورد بیماری تنفسی (کرونا) خیلی بد برخورد می‌کنیم.

شهابی با اشاره به اینکه برخی شرکت‌های خصوصی افراد را به پزشک می‌فرستند تا گواهی سلامت بگیرند، بیان کرد: فکر می‌کنم این مسئله ناشی از ناهماهنگی مسئولان بود و امیدوارم مسئولان بهداشتی دانشگاه که در جریان محدودیت‌هایی درباره انجام تست هستند، فرم برگشت به کار را حذف کنند، زیرا پزشک هیچ ابزاری ندارد که مجدد تست را انجام بدهد.بیشتر بخوانید: هر عطسه کرونایی ۳۰ هزار قطره مرگبار داردوی تصریح کرد: در بهترین حالت و در ابتدای عفونت، تست PCR تا ۷۰ درصد مثبت می‌شود و بعد از دو هفته تست به احتمال زیاد منفی خواهد بود و ما امکان انجام تست مجدد را نداریم و استثناء برای فردی است که هنوز علامت دارد که باید پزشک خود مشورت کند و شاید نیاز به مداخلات بیشتری باشد.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: اینکه افراد بدون علامت توانائی انتقال ویروس را دارند یا نه جای بحث است، اما در مجموع زمان ۱۴ روزه برای مبتلایان را در زمینه انتقال در نظر می‌گیریم؛ اگرچه مواردی بوده که افرادی بعد از بیست و چند روز نیز ناقل بوده اند.

وی تاکید کرد: افراد مبتلا به کرونا باید ۱۴ روز را رعایت کنند و به معنی این نیست که هفته بعد فردی که کرونا گرفته بدون ماسک در اجتماع حضور یابد و باید با مراقبت بیشتری توصیه‌های بهداشتی را رعایت کند.

شهابی در ادامه با بیان اینکه علامت‌های مهم و نگران کننده کرونا سرفه‌های تحریکی، تنگی نفس و تداوم تب است که این علائم تداوم پیدا نمی‌کند و ۹۰ درصد بیماران بعد از چند روز بهبود می‌یابند اظهار کرد: علائمی مانند ضعف، بی اشتهائی و تهوع و تنفر از غذا ماندگار می‌شود که بی اشتهائی با گذر زمان حل می‌شود و می‌توانیم از دارو‌های تقویتی و مولتی ویتامین روی و ... استفاده کنیم و توصیه این است بیماران مبتلا به کووید ۱۹ غذا‌های مقوی، آب گوشت و نوشیدنی‌های گرم که به افزایش حجم خون افراد کمک می‌کند حتی در صورتی که اشتها ندارند، استفاده کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بهبودیافتگان کرونا به هیچ وجه نباید به فعالیت فیزیکی سنگین برگردند و باید هفته‌ها به خودشان فرصت بدهند و اجازه بدهند این ضعف از بدنشان برود و باید هرقدر می‌توانند استراحت کرده و مصرف غذا‌های مقوی و ویتامین‌ها را داشته باشند.

وی درباره ماندگاری عارضه ریوی در بیماران کرونائی اظهار کرد: خوشبختانه ریه بسیاری از بیماران آسیب دائمی نمی‌بیند و در بسیاری از مبتلایان اصلا ریه آن‌ها درگیر نمی‌شود.

شهابی تصریح کرد: هرقدر شدت درگیری بیشتر باشد ممکن است به ویژه در بیماران قبلی که عارضه ریوی اشته اند، آثاری در درازمدت بماند و من به عنوان خبر خوش به بهبودیافتگان می‌گویم نگران عارضه درازمدت از کرونا نباشند مگر افراد معدودی که بیماری ریوی داشته و سیگار مصرف می‌کردند.

وی بیان کرد: برخی افراد بعد از بهبودی ز کرونا سی تی اسکن می‌گیرند که براساس تجارب قبلی از بیماری‌های تنفسی اعلام می‌کنم حدود چهار هفته طول می‌کشد که ریه ترمیم شود لذا به بیماران توصیه می‌کنم کمتر از چهار هفته عکس نگیرند و با سی تی کوتاه مدت نمی‌توان متوجه شد عارضه ماندگار است یا نه.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری درباره استفاده از پلاسمای بیماران بهبودیافته به عنوان یکی از روش‌های درمان در مبتلایان به کرونا گفت: این یکی از روش‌های درمان است که پلاسما را جداسازی و به بیماران تزریق می‌کنند و اینکه چه حدی تزریق شود و فرد بهبودیافته چه میزان پلاسما اهدا کند و اینکه تجربه موفقی بوده، نتایج مطالعات متناقض است و باید حتما توجه داشت این آنتی بادی‌ها شاید نقش محافظتی زیادی نداشته باشند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه فرد بهبودیافته در خطر عفونت مجدد هست باید در استفاده از پلاسما نیز دقت داشت.

شهابی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: وقتی فردی علائم سازگار با ویروس کرونا دارد و پزشک می‌گوید مشکوک است، باید کفایت کرده و دنبال اثبات آن نرود. متاسفانه به وفور مردم پزشکان را امتحان می‌کنند و نظرات گوناگون می‌گیرند.

وی تصریح کرد: پزشک بعضا در مواردی براساس علائم بالینی و با توجه به اینکه اکنون بیماری عفونی همه گیر در دنیا وجود دارد، احتمال می‌دهد کرونا باشد و باید این فرد به منزل برود و استراحت کند و اگر فرد دارای بیماری زمینه‌ای و جزو گروه‌های پرخطر باشد، تصمیمی برای وی گرفته می‌شود و بسیاری از افرا نیازی به سی تی اسکن ندارند و نیاز به اثبات بیماری نیست.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری با تاکید بر اینکه مبتلایان باید استراحت کرده و مایعات بنوشند، اصول قرنطینه را در منزل رعایت کرده و اگر علامت جدیدی داشته باشند مثل تنگی نفس، سرفه‌های آزاردهنده و ... مجدد به پزشک مراجعه کنند اظهار کرد: این افراد نباید در میهمانی‌ها و حضور اجتماعات با تعدد افراد را داشته باشند تا ویروس از خانواده شان پاک شود. منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 علائم ویروس کرونا ویروس کرونا داشته باشند انجام تست محل کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۰۹۹۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر بهداشت : مردم در روز‌های پایانی سال اعمال جراحی زیبایی انجام ندهند

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مردم اعمال جراحی زیبایی را در ایام نزدیک به تعطیلات نوروز انجام ندهند.   به گزارش تسنیم؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن توضیح درباره نحوه برخورد با پزشکان متخلف در حوزه زیبایی گفت: مردم اعمال جراحی زیبایی را در ایام نزدیک به تعطیلات نوروز انجام ندهند.   بهرام عین‌اللهی امروز در نشست خبری طرح سلامت نوروزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه هر ساله در آستانه تعطیلات نوروزی شاهد افزایش اعمال جراحی زیبایی هستیم و در این زمینه نیز برخی پزشکان با دریافت تعرفه‌های پایین‌تر و انجام تبلیغات مردم را به انجام این جراحی‌ها تشویق می‌کنند، وزارت بهداشت چه نظارتی بر این موضوع دارد؟ اظهار کرد: ما توصیه می‌کنیم که بسیاری از افراد اعمال جراحی را در ایام نزدیک به نوروز انجام ندهند، زیرا هر عملی یک بخش درمان و انجام عمل و یک مرحله مراقبت بعد از عمل را دارد. بر اساس قانون، پیگیری بعد از عمل را باید جراح انجام دهد و ما توصیه می‌کنیم عمل‌هایی که احتیاج به پیگیری دارند در ایام نزدیک به تعطیلات انجام نشوند. اعمال زیبایی نیز از این دسته اعمال است.   وی افزود: از نظر وزارت بهداشت هر پزشکی کاری را می‌تواند انجام دهد که جزو مواد درسی او آمده باشد. مثلا یک جراح چشم برنامه درمانش مشخص است و باید اعمال جراحی که در حیطه تخصصی و در کریکولوم درسی او بوده را ارائه کند. کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بیماری‌های حاد تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا را شوخی نگیرید
  • شهروندان ابتلا به بیماری‌های حاد تنفسی، کرونا و آنفلوآنزا را شوخی نگیرند
  • آخرین آمار غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرزها
  • انجام ۲۴۷۸ غربالگری افراد دارای علائم بیماری در مرز‌ها در چهارمین روز از طرح سلامت نوروزی
  • بررسی پیشرفت فیزیکی مخزن ۵ هزار متر مکعبی آغچه قشلاق خوی
  • واکسیناسیون بیش از ۶ هزار راس دام سنگین علیه بیماری بروسلوز
  • ثبت آلودگی هوا در ۳ شهر خوزستان
  • آلودگی هوا در سه شهر خوزستان /بهبهان در وضعیت قرمز
  • میزان شیوع آنفلوانزا و کرونا در کشور / از مصرف خودسرانه دارو و آنتی‌بیوتیک خودداری کنید
  • وزیر بهداشت : مردم در روز‌های پایانی سال اعمال جراحی زیبایی انجام ندهند