Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@11:42:57 GMT

تا آخرین لحظه از تارش جدا نشد! + ویدئو

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۳۰۶۷

تا آخرین لحظه از تارش جدا نشد! + ویدئو

فرهنگ شریف را استاد بداهه نوازی تار می دانند. او اواخر عمر دچار بیماری شد و بدنش به مرور تحلیل رفت، اما روح و جسمش تا آخرین لحظه مشتاقانه تار را طلب می کرد.

به گزارش ایسنا، امروز ـ دوشنبه ـ ۱۷ شهریور ماه سالروز درگذشت فرهنگ شریف، آهنگساز و از اساتید تارنوازی صاحب سبک است.

فرهنگ شریف زاده‌ی خطه شمال کشور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اول فروردین ۱۳۱۰ در آمل مازندران چشم به جهان گشود، اما خیلی زود با پدر و مادرش به تهران نقل مکان کرد. شریف این شانس را داشت که پدرش اهل ذوق بود و با اهالی هنر رفت‌وآمد داشت. او نیز علاقه‌اش را به موسیقی از دوران کودکی نشان داد و گاهی به ساز پدرش دستبرد می‌زد.

فرهنگ شریف دارای نشان درجه یک هنری معادل دکتری، از چهره‌های ماندگار موسیقی، نوازنده و بداهه نواز تار بود. این هنرمند ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ پس از یک دوره بیماری سخت در سن ۸۵ سالگی از دنیا رفت و داغ زخمه‌هایش را بر دل تار گذاشت. او در شش‌ماه آخر زندگی‌اش نزدیک به ۱۵ بار در بیمارستان بستری شد.

فرهنگ شریف در کارنامه هنری خود با خوانندگانی چون گلپا، ایرج، تاج اصفهانی، دلکش، غلامحسین بنان، محمدرضا شجریان، علیرضا افتخاری، محمود محمودی خوانساری، حسام الدین سراج و ... همنوازی داشت و در چند فستیوال بین‌المللی از جمله فستیوال موسیقی برلین حاضر شد. او چند سالی را در دانشگاه‌های آمریکا به آموزش موسیقی مشغول بود.

پیشتر همسر فرهنگ شریف (منصوره رضایی) درباره این هنرمند به ایسنا گفته بود: «هنگامی که بیماری او شدت گرفت و در اوج کسالت جسمی بود، تنها چیزی که از او جدا نمی‌شد، موسیقی و تار بود، تا اینکه در شش‌ماه آخر زندگی اش که دیگر دست‌هایش توان نداشت ساز را نگه دارد؛ اما در این هنگام نیز درخواست می‌کرد، آثارش را برایش پخش کنیم.»

نکته برجسته هنر شریف را در این می‌دانند که شیوه نوازندگی‌اش منحصر به خودش بود و شباهتی به شیوه نوازندگی استادانش نداشت. بر صاحب سبک بودن او تاکید دارند و ابداعاتش در نحوه انگشت‌گذاری و مضراب‌زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار را از ویژگی‌های نوازندگی او می‌دانند.

شریف تار را نزد علی‌اکبرخان شهنازی تمرین کرد و تعلیم دید. او به‌دلیل دوستی پدرش با عبدالحسین شهنازی، برادر علی‌اکبرخان شهنازی که در نواختن تار از پدرش، آقا حسینقلی، بهره برده بود، بر ردیف موسیقی ایرانی نیز مسلط شد. فرهنگ شریف معتقد بود که همواره تحت تأثیر ساز عبدالحسین‌خان بوده و از سبک او الهام گرفته است.

در این قسمت می‌توانید ویدیویی از تارنوازی این استاد فقید موسیقی را تماشا کنید:

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرهنگ شریف فرهنگ شریف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۳۰۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه هولناک وقوع رعد و برق های وحشتناک در چین | ویدئو

دریافت 3 MB

به گزارش همشهری آنلاین، لحظه وقوع این رعد و برق وحشتناک را در ویدئو ببینید.

کد خبر 846567 منبع: مهر برچسب‌ها خبر مهم باران چین حوادث جهان

دیگر خبرها

  • واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟
  • بوشهر میزبان جشنواره موسیقی خلیج‌ فارس
  • (ویدئو) انتشار تصویر عجیب از «بنیامین بهادری»
  • لحظه هولناک وقوع رعد و برق های وحشتناک در چین | ویدئو
  • جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • برگزاری جشنواره دوسالانه سرنانوازی در لرستان
  • سُرنانوازی لرستان یک موسیقی جهانی شده است
  • سرنانوازی جزء جداناپذیر موسیقی لرستان است
  • سمیعی: کنسرت‌های موسیقی در بوشهر طبق مجوزهای قانونی برگزار می‌شود
  • توضیح مدیرکل موسیقی وزارت فرهنگ درباره لغو کنسرت‌های بوشهر