Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-25@05:21:22 GMT

ببینید | چگونه بدانیم نماد «پالایش» برای خرید جذاب است یا نه؟

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۶۰۶۶

‍‍‍‍‍‍

دریافت 22 MB

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سعید ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه  در مورد وضعیت سهام پالایشگاه ها و نماد پالایش گفت: قیمت نفت خام و نرخ دلار نیمایی محرک های اصلی محصولات پالایشی هستند. در ایران بیشترین فراورده پالایشی نفت کوره است که حاشیه سود پایینی هم دارد چرا که تقاضا برای نفت کوره بسیار پایین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهم نفت کوره در سبد محصولات پالایشی کشور چیزی حدود ۳۰ درصد است. اخیراً برای فرمول نرخ خوراک پالایشگاه‌ها مصوبه جدیدی ابلاغ شده است که بر اساس این ابلاغیه دولت به جای فروش نفت با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس، آن را با نرخ صادراتی که به سایر کشورها فروخته می شود به پالایشگاه ها عرضه می کند.
وی افزود: با این حساب دولت چیزی حدود ۷ دلار تخفیف به پالایشگاه ها می‌دهد اما از آنجا که خرید محصولات پالایشگاه ها نیز با نرخ صادراتی و پایین‌تر از گذشته انجام خواهد شد می توان اینطور گفت که تخفیف خالص خوراک پالایشگاه ها از محل این ابلاغیه جدید چیزی حدود دو و نیم الی ۳ درصد است.
ابراهیمی گفت: حالا باید حساب کرد که با توجه به تخفیف نرخ خوراک پالایشگاهها آیا سودی که این بنگاه های اقتصادی می سازند جذابیتی برای خرید آنها ایجاد می کند یا نه. شرکت پالایش نفت اصفهان به ازای هر یک دلار تخفیف چیزی حدود ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال سود شناسایی می‌کند.
او گفت: اگر این تخفیف‌ها را به صورت میانگین دو و نیم دلار در نظر بگیریم و با توجه به افزایش نرخ سود سه ماهه پالایشگاه ها سود شرکت پالایش نفت اصفهان چیزی حدود ۱۸۴ تومان خواهد شد، سود شرکت پالایش نفت تبریز چیزی حدود ۲۶۷ تومان خواهد شد و سود شرکت پالایش نفت تهران هم چیزی حدود ۱۳۲ تومان می شود. با در نظر گرفتن این نکات هر سرمایه گذار باید محاسبه کند که آیا قیمت خرید صندوق پالایش یکم از نظر او مناسب هست یا خیر و برای خرید آن تصمیم بگیرد. البته تا زمان بازگشایی نماد پالایشگاه ها ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که منجر به جذابیت بیشتر یا کمتر صندوق پالایش یکم شود و در روز خرید باید این محاسبات را لحاظ کرد.

266 256

کد خبر 1430036

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: پالایشگاه سهام بورس سرمایه شرکت پالایش نفت پالایشگاه ها چیزی حدود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۶۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در احکامی جداگانه مدیر انرژی و کربن این شرکت، مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم و مدیرعامل شرکت گاز استان یزد را منصوب کرد.

به گزارش شانا، مجید چگنی در این احکام «ساجد کاشفی» را به‌عنوان مدیر انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران، «رضا نوری‌زاده» را به‌عنوان مدیرعامل شرکت پالایش گاز سرخون و قشم و «حامد خواجوی» را به‌عنوان مدیرعامل شرکت گاز استان یزد منصوب کرد.

دیگر خبرها

  • ۵۶ هزار هکتار از اراضی پلدختر زیر کشت محصولات کشاورزی رفت
  • ۱۶۱ میلیارد تومان نقدینگی به بازار سهام تزریق شد
  • تازه‌ترین انتصاب‌ها در شرکت ملی گاز ایران
  • گزارش بورس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • چرا لپ تاپ‌های گیمینگ از سیستم‌های گیمینگ جذاب‌تر هستند
  • شرایط و قیمت فروش دایون اعلام شد + قیمت و شرایط خرید
  • گزارش بورس امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • مبلغ کل فروش بلوک سهام استقلال و پرسپولیس اعلام شد
  • ماجرای خرید گوسفند با کارت ملی چیست؟
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ بازدید از غرفه نفت آبادان در نمایشگاه بین المللی