Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-23@11:46:40 GMT

دستگیری 4 نفر حفارغیر مجاز در شهرستان فریمان

تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۶۰۹۹

دستگیری 4 نفر حفارغیر مجاز در شهرستان فریمان

به گزارش  خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی  محمدعلی مدیر با بیان اینکه چهار نفر حفارغیر مجاز در شهرستان فریمان دستگیر شده اند اظهار کرد: در پی کسب خبر دریافتی مردمی مبنی بر حفاری غیرمجاز در محوطه تاریخی فرهاد گرد توسط افراد غیر بومی بلافاصله نیروهای پایگاه میراث فرهنگی فریمان با هماهنگی کلانتری فرهاد گرد به محل اعزام شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌رضوی ادامه داد: ماموران پاسگاه و پایگاه یگان حفاظت میراث فرهنگی چهار نفر حفار غیرمجاز را حین حفاری دستگیر کردند.

مدیر گفت: همچنین یک دستگاه خودرو توقیف و به پاسگاه انتظامی تحویل شد، متهمان نیز به همراه پرونده تشکل شده به مراجع قضایی معرفی و موضوع در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: محوطه باستانی فرهاد گرد مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان – دوران‌های تاریخی پس از اسلام است در قسمتی از محوطه، تپه فرهادگرد به صورت مخروط نامنظمی است که از ارتفاع زیادی برخوردار است که احتمالا ارگ فرهادگرد قدیم بوده است.

یاد آور می شود: بررسی ها نشان می‌دهد که برخی از سفال‌های فرهادگرد مربوط به هزاره‌های سه و چهار قبل از میلاد است، اگرچه نمی‌توان با تنها بررسی سطحی کاربرد محوطه و فرآیند شکل‌گیری‌ آن را دریافت اما با توجه به شناسایی سفال کتیبه‌دار ساسانی، سفال‌های‌ کتیبه‌دار اوایل دوره اسلامی و سفال‌های مرغوب و لعابدار قرون میانه و متاخر اسلامی می‌توان این فرض را مطرح کرد که تپه فرهادگرد استقراری‌ مرکزی و با ساختاری پیچیده بوده است.

یکی از مهمترین یافته‌های باستان‌شناشی این محوطه سفال کتیبه دار است که از اهمیت فرهادگرد خبر می‌دهد، هم‌چنین برخی از سفال‌های یافت شده در این محوطه شباهت بسیار زیادی به سفال‌های محوطه سیلک کاشان دارد که احتمالا نشان از ارتباط فرهنگی این دو محوطه کهن دارند.

گفتنی است: فرهاد گرد در بخش مرکزی فریمان قرار دارد و فریمان در فاصله ۷۵ کیلومتری مشهد مرکز استان خراسان رضوی قرار دارد.

 انتهای پیام/۷۰۰۴۵

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی خراسان رضوی دستگیری گردشگری میراث فرهنگی فرهاد گرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب ۶ واحد صنفی متخلف در فریمان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان فریمان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۳۴ بازدید بهداشتی از مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی و ۱۳۰ مورد بازرسی از اماکن عمومی، از سوی کارشناسان سلامت محیط انجام شد.

 محمود ولایتی مقدم افزود: در همین رابطه ۱۲۵ مورد تخلف بهداشتی شناسایی و اخطاریه کتبی برای متخلفان صادر و تعداد ۵۱ مورد پرونده نیز به مراجع قضایی معرفی شد.

وی گفت: کارشناسان سلامت محیط شهرستان در این بازدید ها ۵۶۱ کیلوگرم مواد غذایی غیرقابل مصرف و تاریخ گذشته را  از مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی جمع آوری و معدوم سازی کردند و ۶ واحد صنفی متخلف هم پلمب شد.

دیگر خبرها

  • بازدید رئیس شبکه دامپزشکی فریمان از کارخانجات خوراک دام فریمان
  • تحول در گردشگری اشتهارد با پیشبرد پروژه‌های این حوزه در شهرستان
  • کشف فلزیاب از متخلفان در شهرستان فارس
  • چهارمین جشنواره ریواس در ریوش برگزار شد
  • مرمت پیکره گلی محوطه تاریخی کنارصندل جیرفت
  • «سفال لالجین» سفیر فرهنگی و صادراتی همدان در اکسپو ۲۰۲۴
  • راه اندازی بانک سفال اورامانات منوط به تامین فضای فیزیکی
  • لزوم حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری
  • پلمب ۶ واحد صنفی متخلف در فریمان
  • بازدید دانشجویان رشته گردشگری دانشگاه غیرانتفاعی حکیم جرجانی گرگان از هتل جهانگردی گرگان