Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-16@09:08:08 GMT

لگدی که کرونا بر بساطشان زد!

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۱۷۵۴۷

لگدی که کرونا بر بساطشان زد!

ایسنا/آذربایجان غربی ویروس کرونا اصناف زیادی را متضر و حتی در مواردی نیز از چرخه فعالیت خارج کرد که در این بین فست فود ها یکی از اصناف پر مشتری طی چند دهه هستند که کرونا با ظهورش سبب تعطیلی دو ماهه این صنف شده و با جثه کوچکش لگدی محکم به بساط کسب شان زد.

پس از تعطیلی دو ماهه سرانجام کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد اصناف درصورت تمایل می‌توانند با ثبت‌نام و اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل بهداشتی مقابله با کرونا در طرح فاصله‌گذاری هوشمند شروع به کار کنند وکم کم کرکره فست فود ها بالا رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

برای شنیدن داستان مشکلات این صنف در ایام کرونا و آسیبی که این ویروس به آنها زد پای صحبت چند فست فود بزرگ و متوسط ارومیه نشستیم.

کرونا لگد محکمی به کسبم زد

ا-ف یکی از فست فروشان شهر در خصوص مشکلاتش در دوران شیوع کرونا به ایسنا گفت: باوجود اینکه مدت زمان زیادی از افتتاح مغازه ام نمی گذشت اما مشتریان زیادی داشتم به خاطر نظافت و تنوع منو خوب بین فست فودی های محله نامدار شده بودم تازه داشتم جا می افتادم که کرونا لگدی به بساطم زد و مشتریانم فراری شدند. 

وی ادامه داد:  برابر دستور بهداشت و ستاد مبارزه با کرونا از ۲٠ اسفندماه مثل باقی فست فودی ها مجبور شدم مغازه را ببندم  و به امید رفع این بیماری حقوق اسفند پرسنل را حساب کردم و تتمه پس اندازی که داشتم را با وجود حتی یک ریال فروش به صاحب مغازه به عنوان اجاره پرداختم. 

این صاحب فست فود ادامه داد: هرروز پیچ رادیو رو باز می کردم و سراپا گوش می شدم شاید خبر خوشی بشنوم ولی هرروز آمارها بالاتر رفت و خوف من هم از ناکامی در شغلم بیشتر شد. 

وی با بیان اینکه اردیبهشت را هم با یک سوم کارکنان تق و لق کار کرد و نتوانست اجاره مغازه را بدهد، افزود: هرچند صاحب ملک اجاره فروردین را نگرفت اما این ویروس لعنتی مجبورم کرد باوجود کلی هزینه به مغازه اجاره ای بابت دکور و وسایل، به مغازه ای دیگر که حتی یک سوم مغازه ام نبود نقل مکان کنم و تنها با یک کارگر مشغول شوم.  

وی بابیان اینکه در دو ماه تعطیلی بیشتر از ۴٠ میلیون تومان ضرر کردم، تصریح کرد: کارو بار هنوز هم کساد است و بسختی گذران زندگی می کنم.

با نصف ظرفیت کار می کنیم

یکی از صاحبان فست فود بزرگ و معروف شهر با وجود اینکه مشتریانش برای بردن سفارش منتظر بودند به ایسناگفت: این ویروس زندگی و کسب زیادی از هم صنفهای ما را فلج کرد و از دور و نزدیک خبر تعطیلی و یا فعالیت تک شیفتشان را می شنوم.

وی با بیان اینکه از اسفندماه مغازه را تعطیل کرده بود و از اردیبهشت دوباره با نصف ظرفیت شروع به فعالیت کرده اظهار کرد: با وجود اینکه صاحب مغازه هستم و اجاره ای نمیدهم با حسابی سرانگشتی حدود ۵٠ میلیون در دوران تعطیلی ضرر کرده ام.  

وی بااشاره به اینکه اسفندماه دوران خرید و خانه تکانی است و افراد مصرف فست فودشان بیشتر می شود، افزود: با کم شدن مشتری ها برخی فست فودی های اطراف که اجاره ای بودند مجبور شدند مغازه را جمع کنند چون هزینه مواد اولیه را هم نمی توانستند دربیاورند.

این صاحب فست فود بااشاره به اینکه وضعیت فروشش باتوجه به تبلیغات در فضای مجازی و رعایت اصول بهداشتی خوب است، تصریح کرد: اوایل بازگشایی مجدد مغازه باوجود بیرون بر بودن و عدم سرو در محل، باز برخی مشتریان درخواست غذای نیمه آماده می کردند.

وی بااشاره به رعایت دقیق اصول بهداشتی در سالن و زمان طبخ گفت: بیشتر از ۷٠درصد مشتریان تقاضای بیرون بر دارند اما مواردی هم که در سالن سرو میشود میز، ظروف ست سس و ادویه جات ضدعفونی شده  و بعد از اتمام از روی میز برداشته و ضدعفونی می شود.

وی در خصوص دریافت تسهیلات کرونا گفت: برای دریافت تسهیلات اقدام نکردم هرچند متضرر شدم اما برخی هم صنف هایم در آستانه از دست دادن کسبشان هست بهتر دیدم واجدین شرایط از این تسهیلات استفاده کنند.

با همسرم مغازه را می چرخانم

یک فست فودی کوچک در شهر نیز از مشکلات دوران کرونا به ایسنا گفت: اگرچه تقریبا به صورت رسمی از اردیبهشت شروع بکار کردم اما ضرر و زیان زیادی دیدم.

وی بابیان اینکه کرونا برایم گران تمام شد، گفت: مشتریان ثابت و جوانان بیشتر  از خانواده ها از فست فود استقبال می کنند و شکر خدا تاحدودی شرایط بهتر شده است اما مجبور شدم شاگردم را مرخص کنم و با همسرم فست فود را اداره کنم.

این مرد ۳۸ساله در خصوص دریافت تسهیلات کرونا افزود: شنیدم از طریق سامانه ای، به متضرران تسهیلات می دهند و ثبت نام کرده ام تا شاید بخشی از ضرر های دوماه تعطیلی جبران شود.

با شیوع کرونا ۱٠٠درصد اغذیه فروشان متضرر شدند

خسرو صفا مهر رئیس اتحادیه اغذیه فروشان ارومیه در گفت و گو با ایسنا افزود: با شیوع کرونا و تعطیلی تمامی واحدهای صنفی اغذیه فروشی از اسفند ماه سال گذشته این واحدها از نظر اقتصادی ۱۰۰ درصد متضرر شده اند.

رئیس اتحادیه اغذیه فروشان ارومیه با اشاره به اینکه بیشتر ساندویچی های فعال ارومیه مستاجر بوده و با شیوع کرونا مجبور به تعطیلی واحد خود کرده اند، یاد آورشد: در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ واحد پیتزا فروشی، ۴۰۰ واحد ساندویچ فروشی و ۱۰۰ رستوران در ارومیه وجود دارد که بیشتر این صنف به واسطه کرونا تعطیل شدند.

وی ادامه داد: این صنف نیازمند حمایت جدی دولت است.

به گزارش ایسنا، ویروسی کوچک توانست معادلات مختلف در دنیا را بهم زند و در این بین اصنافی مختلف تاوان سختی دادند اما ارائه تسهیلات از سوی دولت و حمایتهای برخی صاحبان املاک اجاره ای با بخشودن حق اجاره طی مدت تعطیلی اجباری مغازه ها مرهمی بر دل اصناف بودند. 

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی فست فود کروناویروس تعطیلی واحدهای صنفی تسهیلات کرونایی شیوع کرونا فست فودی اجاره ای فست فود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۷۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا

حسین کرمانپور درباره بیماری‌هایی که در فصل بهار شیوع دارد، گفت: در فصل بهار بیشتر آلرژی شیوع دارد و اغلب مراجعه‌ها به ما توسط افرادی است که دچار آبریزش بینی و عطسه شدند و فکر می‌کنند سرما خورده‌اند در حالی که به آلرژی دچار شدند و چنانچه خودشان را از عوامل آلرژی زا دور کنند بهبود پیدا می‌کنند و به مصرف دارو احتیاج ندارند، اما آن‌هایی که سال‌هاست دچار این عارضه هستند باید دارو مصرف کنند.

وی ضمن اشاره به سرد و گرم شدن هوا در فصل بهار ادامه داد: ممکن است افراد به دلیل سرد و گرم شدن هوا در پوشیدن لباس مناسب اشتباه کنند، گرچه سرما و گرما هیچ تاثیری در ابتلا به بیماری‌ها ویروسی ندارد اما به سبب واکنش‌هایی نظیر تجمع افراد در کنار یکدیگر، بستن پنجره و نبودن تهویه مناسب می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به بیماری‌های ویروسی و باکتریال کند، از این رو توصیه می‌شود تا ۱۵ اردیبهشت که ممکن است این وضعیت آب‌وهوایی ادامه پیدا کند چه در خانه و چه بیرون از خانه مراقب پوششمان باشیم به ویژه اینکه سرمای هوای می‌تواند موجب آسیب به عضلات و بدن درد نیز شود.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا افزود: نکته دیگری که در این فصل با آن رو به رو هستیم این است که افراد به سبب گرم و سرد شدن هوا به صورت منظم مایعات نمی‌نوشند و هنگام گرما مایعات بیشتر و هنگام خنک شدن هوا مایعات کمتری استفاده می‌کنند که می‌تواند افراد را مستعد سردردهای گذرا کند، هنگامی که مایعات بدن کم شود ممکن افراد دچار سردردهای کوتاه مدت و درد عضلات شوند و از این رو توصیه می‌شود افراد چه در هوای گرم و چه در هوای سرد روزانه بین ۵ تا ۸ لیوان آب مصرف کنند تا دچار این عوارض زودگذر نشوند.

کرمانپور با بیان اینکه علاوه بر پاییز و زمستان اوایل فصل بهار و اواخر تابستان نیز فصل شیوع آنفلوآنزای فصلی است، توضیح داد: از جمله علائم این بیماری تب، بدن درد، آبریزش بینی، سردرد و سرفه است و ما هر سال در این فصل با پیک مختصری از آنفلوآنزا نیز مواجه هستیم، همچنین در حال حاضر با افزایش بیماری‌های تنفسی از جمله آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کووید رو به رو شده‌ایم که دلیلش افزایش سفرهاست که منجر به جابه‌جا شدن ویروس می‌شود و این جابه‌جایی می‌تواند پیک‌های کوتاه مدتی را ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری‌ها برای افراد جوان و افرادی که دچار بیماری‌های زمینه‌ای نیستند مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد و مثل سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند، بیان کرد:، افراد سالمند، اشخاصی که دچار بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای هستند و مبتلایان به دیابت باید مراقب این بیماری‌ها باشند، استفاده از ماسک و شست و شوی دست‌ها در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها عفونی بسیار موثر است.

رئیس اورژانس بیمارستان سینا عنوان کرد: متاسفانه گاهی دستمال‌هایی که هنگام بیماری به ویژه توسط کودکان استفاده می‌شود در خانه و مدارس پراکنده شده و پس از جمع آوری نیز در فضای بسته نگهداری نمی‌شود، این مسئله می‌تواند در انتقال بیماری به اعضای خانواده و سایر دانش‌آموزان موثر باشد و به همین دلیل توصیه می‌شود هم در خانه و هم در مدارس به دانش‌آموزان در این مورد آموزش کافی داده شود و به آن‌ها گفته شود که دستمال‌های آلوده را در مکانی سربسته بگذارند.

منبع: خبرگزاری میزان

دیگر خبرها

  • یکه‌تازی صاحبان مجتمع‌های تجاری در بازار اجاره‌بها
  • (ویدیو) حمله با چاقو به کشیش کلیسای آشوری
  • توصیه‌هایی برای پیشگیری از بیماری‌های شایع در فصل بهار/ از آلرژی فصلی تا ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا
  • اما و اگرهای ساماندهی دستفروشان در بیرجند
  • خاموشی چراغی دیگر/ شهر کتاب بهشتی تعطیل شد
  • دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود رو به تعطیلی است
  • خاموشی یک کتابفروشی دیگر؛ بهشتی تعطیل شد
  • خاموشی یک کتابفروشی دیگر/ شهر کتاب بهشتی تعطیل شد
  • نخستین پرستار قربانی کرونا به روایت مادرش
  • آمار جهانی کرونا؛ هنگ کنگ رکورددار فوتی‌های روزانه