Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفر اخیر رئیس مجلس به  استان خوزستان و دیدار و گفت و گو با مردم و مسئولان استانی در رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب بازتاب متفاوتی دارد. این گزارش مهمترین محورهای برجسته در رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب در این خصوص را طبقه‌بندی و بررسی کرده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

رسانه‌های اصلاح‌طلب اهداف اعلانی سفر قالیباف مبنی بر  نظارت میدانی را زیر سوال بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین لزوم بازگشت به وظیفه قانونگذاری مجلس، بررسی پیامدهای منفی وعده‌های داده شده در این سفر و ... را محور گزارش‌های خود قرار دادند.

بررسی اهداف سفر به خوزستان

رسانه‌های اصلاح‌طلب درگزارش‌های خود، در پشت پرده سفر قالیباف به خوزستان اهداف انتخاباتی را جستجو می‌کنند.

روزنامه «آرمان ملی» در گزارش خود نوشت: برخی معتقدند قالیباف را نیز که رئیس مجلس شده باید در صف نامزدهای اصولگرایان قرار داد. سفرهای استانی قالیباف که به نظارت میدانی معروف شده این شائبه را ایجاد کرده که او استارت انتخاباتی خود را با این سفرها زده است و می‌خواهد چند ماه قبل از انتخابات تحت لوای نظارت میدانی دیدار با مردم در استان‌های مختلف را آغاز کند. مساله جایی جالب‌تر می‌شود که رویکرد قالیباف در این مساله بیش از آنکه به جایگاه ریاست مجلس که قوه تقنینی و نظارتی است بخورد بیشتر به جایگاه ریاست‌جمهوری که قوه اجرائیه کشور است شباهت دارد. لذا اگر در مقام رئیس مجلس قصدی برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ ندارد باید این رویکرد را در نوع رفتار خود و پالسی که به جامعه می‌دهد نمایانگر کند و رسما بگوید که به دنبال نامزدی در انتخابات نیست.

«اعتماد» هم این سفر استانی را به «کارناوالی تبلیغاتی» تعبیر کرد و به نقل از «دیده بان ایران» نوشت: با توجه به اینکه احتمالاً انتخابات سال آینده هم با مشارکت پایین مردم مواجه خواهد شد به همین منظور طیف های مختلف اصولگرایان، این بهترین فرصت برای رسیدن به ساختمان پاستور را به راحتی از دست نخواهند داد. ضمن اینکه با تکذیب نامزدی ابراهیم رئیسی برای شرکت در این انتخابات به نظر می رسد نزدیک ترین فرد برای ریاست جمهوری سیزدهم کسی نیست به جز «محمدباقر قالیباف» که هم اکنون ساکن ساختمان هرمی شکل مجلس در بهارستان شده است و در سفر اخیرش به استان خوزستان هم نه در قامت یک رئیس مجلس، بلکه در حال قسمت کردن وعده هایش به مردم منطقه است.

برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب سفر قالیباف را نه فقط در چارچوب رقابت با جناح رقیب با اهداف انتخاباتی بلکه رقابتی درون‌جریانی تعبیر کردند. «انصاف نیوز» درگزارشی نوشت: قالیباف در این سفر که خود آن را «نظارت میدانی» می‌داند با شکل و ظاهری متفاوت از قبل ظاهر شده است و بسیاری رفتار و حتی پوشش وی را مشابه حضور شهید سردار سلیمانی در روزهای سیل خوزستان و الگوبرداری از آن می‌دانند. سخنان و وعده‌های رییس مجلس که همگی بدون ضمانت اجرایی است، نشان می‌دهد قالیباف یک سفر متفاوتی را انتخاب کرده است. سفری که در آن به دنبال این است که نشان دهد قدرت تبلیغاتی بسیار برتری بر دیگر رقیبان اصولگرا (پرویز فتاح) دارد.  ماه‌های آینده نشان خواهد داد که قالیباف سفر تبلیغات خود برای ریاست جمهوری را از استان پر جنجال و هیاهو خوزستان آغاز کرده است و این کارناوال ادامه خواهد داشت و رییس مجلس با استفاده از موقعیت خود در استان محروم دیگری حضور پیدا کند.

روزنامه «همشهری» هم به نقل از «حسین میرزایی» نماینده اصفهان درباره سفرهای استانی رئیس مجلس آورد: یک نگاه این است که ایشان خدایی ناکرده سفرهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری را کلید زده باشند که جای تأسف دارد؛ چرا که مجلس اولویت‌های مهم‌تری دارد که از رئیس آن انتظار می‌رود به آنها بپردازد.

این عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر ایشان قصد ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته باشند، صدمات جبران‌ناپذیری به مجلس خواهند زد.

انتقاد از رویکرد رسانه‌های اصولگرا به سفر قالیباف هم در رسانه‌های جریان مقابل دیده می شود. روزنامه «آفتاب یزد»،  «پوشش سنگین رسانه‌ای» سفر قالیباف به خوزستان در رسانه‌های اصولگرا را به مثابه «آتلیه‌ای برای ۱۴۰۰» دانست و نوشت: رئیس مجلس سفری چهار روزه را برگزار کرد و به اقصی نقاط این استان رفت، با مردم و مسئولین چهره به چهره دیدار کرد، سخنرانی کرد و وعده داد! آنچه شاهد بودیم شبیه کمپین‌های انتخاباتی آمریکا بود که نامزدها بی‌امان از شهری به شهر دیگر می‌روند و سخنرانی می‌کنند و وعده می‌دهند!

اصلاح‌طلبان: مجلس به جای نظارت به وظایف اصلی خود بپردازد

رسانه‌های اصلاح‌طلب این ایده را در ارتباط با سفر قالیباف و وعده‌های او مطرح کردند که رئیس مجلس و نهاد تحت امر او، باید به جای وعده دادن و نظارتِ صرف، به وظایف اصلی خود بازگردد.

روزنامه «سازندگی» در گزارشی با عنوان «قانونگذاری در حاشیه» آورد: رئیس‌مجلس اعلام کرده اولویت ما در مجلس بین قانونگذاری و نظارت، نظارت میدانی است. مشاور سابق رئیس‌جمهوری نیز به وی یادآوری کرده که اصلی‌ترین دلیل تشکیل مجلس، قانونگذاری است و نظارت وفق قانون اساسی مختص سازمان بازرسی کل کشور است.

روزنامه «آفتاب یزد» هم در گزارشی آورد: هیچ کس انتظار ندارد مجلس اقدام به حل مشکل کند بلکه انتظار این است که مجلس در جایگاه خود و با استفاده از اهرم های قویِ قانونیِ در اختیار مسیری را پیش روی دستگاه های اجرایی قرار دهد که باری از بارهای سنگین محرومیت که مردم این خطه را سال ها آزار داده است، برداشته شود.

روزنامه «اعتماد» هم در گزارشی با عنوان «انتقاد از نظارت میدانی قالیباف» به نقل از «حمید ابوطالبی» مشاور پیشین رئیس‌جمهوری نوشت: اولویت نخست و اصلی‌ترین دلیلِ تشکیل مجلس، قانون‌گذاری است و نظارت، وفقِ قانون اساسی مختص سازمان بازرسی کل کشور در قوه قضائیه است. یک‌بار دیگر قانون اساسی را بخوانید، شاید راه را اشتباه آمده باشید. تبدیل مجلس قانون‌گذاری به مجلسِ نظارتی، همان هدفی است که مشروعه‌خواهان دنبال می‌کردند.

روزنامه «شرق» هم در گزارشی چنین نگاشت: تلاش رئیس‌مجلس و نمایندگان برای تغییر رویکرد بهارستان از قانون‌گذاری به نظارتی صرف در حال تبدیل‌شدن به چالشی جدی است که برآمده از نادیده‌گرفتن قانون اساسی و تفسیری متفاوت از واژه نظارت توسط نمایندگان مجلس است.

سرپوش روی ناکارآمدی؟ 

برخی رسانه‌ها هم سفر استانی قالیباف را تلاشی برای پوشاندن وضعیت عملکرد مجلس در ۱۰۰ روز عمر آن می‌دانند. در همین راستا، روزنامه «آفتاب یزد» توییت «محمد مهاجری» فعال رسانه‌ای اصولگرا را منتشر کرد که این روزها خود به منتقد اصولگرایان تبدیل شده است و از قول او نوشت: آقای قالیباف در آستانه ۱۰۰ روزگی ریاست بر مجلس یازدهم، قرار است برای افتتاح پروژه آبرسانی غیزانیه به خوزستان برود. او می خواهد با این سفر، ناکارآمدی مجلسی را بپوشاند که در عمر سه ماهه‌اش فقط ۲ قانون گذرانده و هر دو هم به در بسته شورای نگهبان خورده است.

خطرات وعده‌های مطرح شده در سفر به خوزستان

رسانه‌های اصلاح‌طلب با اشاره به شرایط کشور و  اختیارات مجلس، وعده‌های داده شده از سوی قالیباف را مورد نقد قرار دادند.

روزنامه «آفتاب یزد» در گزارشی آورد: اگرچه حضور رئیس مجلس در خوزستان که ۴۰ و اندی سال پس از انقلاب و ۳۰ و چند سال پس از پایان جنگ تحمیلی ـ علی رغم دارا بودن ذخائر عظیم نفت و گاز ـ هنوز هم دچار محرومیت هایی گاه عجیب و باورکردنی است می تواند امیدبخش باشد اما این امیدبخشی، هم انتظاراتی را به وجود خواهد آورد و هم اگر منتهی به نتیجه نشود امیدزدایی هایی را به همراه خواهد داشت.

روزنامه «آفتاب یزد» در یادداشتی دیگر نوشت: متاسفانه این رویه که مسئولان وعده می‌دهند اما اجرایی نمی‌شود به آفتی بسیار خطرناک تبدیل شده که امید و اعتماد افکار عمومی را هدف قرار داده است. از این حیث سفر اخیر رئیس مجلس نیز مورد توجه است که اگر وعده‌های پرشمار او عملیاتی نشود.نه تنها کمکی به وضعیت خوزستان نشده بلکه مردم در این استان را ناامید می‌کند و به طور کلی باور عمومی نسبت به حمکرانی و سخنان مسئولان آسیب جدی می‌بیند.

زیرسوال بردن صداقت قالیباف

در گزارش از «انصاف نیوز» می‌خوانیم: در ابتدای سفر قالیباف در مراسم افتتاح یک پل در خرمشهر که به نام شهید حسن قالیباف برادر رییس مجلس نام‌گذاری شده است، شرکت کرد. قالیباف در جمع رسانه‌ها به شدت از این نام‌گذاری انتقاد کرده است و خود را ناراضی و بی‌خبر از این اقدام، اعلام کرده است و همین امر با تبلیغات بسیاری توسط رسانه‌های حامی بازتاب داده شد. حامیان رسانه‌ای قالیباف حتی کلیپی از برنامه “صندلی داغ” در دهه هشتاد و زمان فرماندهی قالیباف در ناجا را بازنشر کرده‌اند که در آن قالیباف با گریه و کلماتی عاطفی از آخرین وداع خود با برادر شهیدش سخن می‌گفت. اما از سوی دیگر رییس شورای شهر خرمشهر عنوان کرده‌ است که با درخواست رسمی حزب پیشرفت و عدالت این نام‌گذاری صورت گرفته است. این حزب متعلق به قالیباف است.امری که نشان از هماهنگی قبلی و اطلاع نزدیکان قالیباف از نام‌گذاری این پل دارد.

اصولگرایان

رسانه‌های اصولگرا اهداف اعلانی سفر قالیباف را مورد توجه و تایید قرار دادند. این رسانه‌ها به همین بهانه دولت را مورد انتقاد قرار دادند. این رسانه‌ها همچنین به انتقاد از رویکرد رسانه‌های اصلاح‌طلب درمورد سفر قالیباف پرداختند.

احیای نقش نظارتی مجلس

 اصولگرایان سفر قالیباف به خوزستان را احیاگر نقش نظارتی مجلس می‌دانند که اتفاقا پیامدهای مثبتی در عرصه خدمت‌رسانی خواهد داشت.

به نوشته «تسنیم» رئیس مجلس در جلسۀ نهایی پیگیری و نظارت میدانی از استان خوزستان  با بیان اینکه نظارت ما از جنس نشستن در تهران نیست، گفت: به دنبال نظارت میدانی و سیستمی هستیم. نهاد مجلس، کمیسیون‌ها، هیئت رئیسه، رئیس و معاونین مجلس باید در خدمت تک تک نمایندگان باشد برای حل مشکل مردم. یقیناً ما در حوزه نظارت و دوستان در حوزه اجرا باید در کار، تعهد داشته باشند و در این عرصه معطل ماندن ۱۰ یا ۲۰ یا ۳۰ ساله یک پروژه معنی نداشته و جای دفاع ندارد، لذا این مسائل را از سفر به خوزستان و نظارت میدانی بر آن آغاز کردیم و ان‌شالله این استان پیش قراول این رویکرد باشد. 

به نوشته «خبرگزاری خانه ملت»، «غلامرضا منتظری» نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی نظارت را در کنار قانون گذاری جزو وظایف مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: رئیس و نمایندگان مجلس هر اندازه در حوزه نظارت میدانی وقت بگذارند از وقوع بسیاری از کاستی ها، عقب ماندگی ها و خطاهای احتمالی پیشگیری می شود. نظارت جلوه های مختلفی دارد و نمایندگان در برخی موارد عملکرد وزرا، رئیس جمهور و استاندار و همچنین پایبندی مسئولان به قوانین تصویب و وضع شده را ارزیابی و بررسی می کنند و یکی از نظارت‌ها هم نظارت‌ میدانی است که اعتماد عمومی را تقویت می کند و امید را در آحاد مردم افزایش می دهد.

روزنامه «خراسان» هم از ادامه نظارت مدنظر رویکرد قالیباف درآینده خبر داد. به نوشته این روزنامه، رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که بررسی مسائل و مشکلات خوزستان از حدود شش هفته پیش با مشارکت نمایندگان استان آغاز شده بود، گفت: ما خود را متعهد می دانیم که تصمیمات گرفته شده را با نظارت مستمر تا به سرانجام نهایی رسیدن پیگیری کنیم. خروجی تصمیمات این نظارت میدانی به طور شفاف و با جزئیات به زودی در سایت مجلس بارگذاری خواهد شد.

اصولگرایان همچنین در گزارش‌های خود قالیباف را مدیری مردمی و جهادی معرفی می کنند و سفر او را در این چارچوب تحلیل می‌کنند. به نوشته «مشرق نیوز»، قالیباف ۳ روز است که در خوزستان پای حرف های مردم نشسته. جایی که همیشه به بهانه مسائل امنیتی کسی سراغ اهالی‌اش  نرفته.حالا نصف شب رییس یکی از قوای۳گانه دردورترین نقاطش بامردم بی واسطه حرف می‌زند.یا در چابهار و ایرانشهر برخی نمایندگان بین مردم رفته اند. این ها را باید قدر دانست.

ادعای «تفاوت» در اهتمام مجلس و دولت به مشکلات مردم

برخی رسانه‌های اصولگرا در گزارش‌های خود تلاش کردند قالیباف را مدیری «عملگرا» معرفی کنند و این ویژگی او را در مقابل آنچه «بی عملی» دولت می‌خوانند قرار دهند.

تارنمای «مشرق» در گزارشی به نقل از یک کاربر فضای مجازی نوشت: فارغ از اینکه این سفر چقدر گره‌های خوزستان را باز کند و مجلس با اهرم نظارت و ابزار قانون‌گذاری چقدر می‌تواند مشکل‌گشا باشد؛‌ اینکه مسئولین رفتند حرف زدند و از آن مهمتر از مردم حرف شنیدند دستاورد اصلی سفر است. دولت همین هم از مردم دریغ کرده است.

انتقاد از رویکرد اصلاح‌طلبان

اصولگرایان انتقادات اصلاح‌طلبان از سفر قالیباف و اهداف آن را به شدت زیر سوال می‌برند.

روزنامه «صبح نو» در گزارش خود انتقاد اصلاح‌طلبان از سفر او به خوزستان را در چارچوب آنچه «نق زدن همیشگی» خواند تعبیر کرد و آورد: از پیش معلوم بود که سفر رییس مجلس به استان خوزستان و دیدارهای چهره به چهره او با مردم این دیار به خصوص مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌ای، فریاد جریان حامی دولت یعنی اصلاحات را دربیاورد. آنها خود را به زمین و زمان زدند تا اثبات کنند سفرهای قالیباف بی‌اصالت و معطوف به اهداف آینده است. سفر به استان خوزستان و وعده قالیباف برای حل مشکلات مردم این استان، بهانه‌ای شد تا جریان اصلاح‌طلب، حملات خود علیه او را از سر بگیرد. اصلی‌ترین محور حملات رسانه‌های تجدیدنظرطلب علیه رییس مجلس، ادعا درباره مسخ کارکرد نظارت و از کارافتادن کارویژه تقنینی مجلس بود. این رسانه‌ها بدون ارائه ادله منطقی، مدعی شدند که مجلس یازدهم با قرائت تازه از امر نظارت، خلاف قانون اساسی عمل می‌کند.

در ادامه می‌خوانیم: دولت و حامیان اصلاح‌طلب آن، در حالی مشغول خرده‌گیری از رویکرد نظارت میدانی رییس مجلس هستند که طبق نص صریح قانون اساسی، یکی از کارویژه‌های نهادی مجلس، نظارت است. با توجه به این مهم مجلس یازدهم، ماموریت و رسالت اصلی خود را نه در حوزه قانون‌گذاری بلکه در حوزه نظارت، تعریف کرده است. بهانه اصلی این تغییر رویکرد ملموس نسبت به دوره‌های قبلی، تورم قوانین در ایران و اهمال در اجرایی شدن آنها توسط دولت‌هاست.

روزنامه «کیهان»هم در گزارشی نوشت: مدعیان اصلاحات از سفر ۴ روزه قالیباف به خوزستان عصبانی‌اند و این حرف‌ها را باید به‌حساب ناراحتی و نگرانی آنان از مجلس انقلابی گذاشت. ادعای آنان در حالی است که در قوانین مربوطه هم در قانون اساسی و هم در قانون آیین‌نامه داخلی مجلس بسترهای نظارتی مجلس شورای اسلامی فراهم آمده است. عصبانیت اصلاح‌طلبان و به‌ویژه اعضای فراکسیون امید (مجلس دهم) از سفر چهارروزه رئیس‌مجلس به خوزستان به این دلیل است که در برابر افکار عمومی دستشان خالی است؛ به گمان آن‌ها، عملکرد انقلابی مجلس یازدهم میخ دیگری بر تابوت اصلاحات است.

«مشرق نیوز»هم درگزارشی با عنوان «چرا اصلاح‌طلبان نظارت میدانی مجلس را تخریب کردند؟» آورد: دولت که قدرت اجرایی کشور است کاری نمی‌کند،روزنامه های اصلاح طلب و حامی دولت هم که تریبون مردم نیستند، مجلس هم که قدرت اجرایی ندارد و فقط میخواهد بداند تنگناهای قانونی چیست و مطالبات مردم را بی واسطه بشنود،وقتی به میدان بیاید تخریب می‌کنند. پس مشکلات مردم را چه کسی ببیند و حل کند؟

برچسب‌ها مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف انتخابات مجلس شورای اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف انتخابات مجلس شورای اسلامی رسانه های اصلاح طلب قالیباف به خوزستان مجلس شورای اسلامی رسانه های اصولگرا استان خوزستان گزارش های خود نظارت میدانی ریاست جمهوری هم در گزارشی سفر قالیباف قانون اساسی اصلاح طلبان قانون گذاری مجلس یازدهم رسانه ها قرار دادند نام گذاری آفتاب یزد رئیس مجلس رییس مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قالیباف قهرمانی تیم کشتی آزاد و فرنگی را تبریک گفت

رئیس مجلس شورای اسلامی کسب مقام قهرمانی تیم کشتی در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی آسیایی را تبریک گفت. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی کسب مقام قهرمانی تیم ملی کشتی در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی آسیایی را تبریک گفت.

متن پیام تبریک محمدباقر قالیباف به شرح زیر است:

«بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم

بار دیگر دلاورمردان ورزشکار کشورمان در مصاف با حریفان در آوردگاه مسابقات قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی آسیایی خوش درخشیدند و با کسب مقام‌های اول در هر دو رشته سرور و شعف را به ملت سربلند ایران هدیه کردند و جهانیان قدرت و صلابت ورزشکارانمان در رویدادهای بین‌المللی را به نظاره نشستند.

اینجانب با تبریک و شادباش کسب این موفقیت‌های درخشان به سرپرستان، مربیان، قهرمانان و خانواده‌های آنان، توفیق و سرافرازی جوانان کشورمان در دست‌یابی به قله‌های افتخار را از خداوند متعال خواستارم.

محمدباقر قالیباف
رئیس‌ مجلس‌ شورای‌ اسلامی»

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نظارت درون سازمانی در شهرداری گرگان مطلوب نیست/ گله‌مندی مردم از خدمات‌شهری
  • فعال رسانه‌ای اصولگرا: طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد افرادی هستند که در شهرک‌های سازمانی زندگی کرده و فهمی از فضای عمومی کشور ندارند!
  • فعال رسانه‌ای اصولگرا: طراحانِ بازگشتِ گشت ارشاد در شهرک‌های سازمانی زندگی می کنند!
  • تسلیت قالیباف در پی درگذشت پرویز داوودی
  • قالیباف درگذشت پرویز داوودی را تسلیت گفت
  • اولین قدم برای کاهش وزن در طب سنتی (فیلم)
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف
  • قالیباف قهرمانی تیم کشتی آزاد و فرنگی را تبریک گفت