Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر،  میثم مظفر رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با نخستین فراخوان جمع‌سپاری دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با موضوع تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور، گفت: دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای انجام ماموریت‌های محوله خویش وفق قانون اساسی و به ویژه در تدوین سیاست‌های کلی نظام، مصمم است زمینه‌هایی را ایجاد نماید تا از ظرفیت‌های ارزشمند فکری، تجارب مدیران اجرایی کشور و دانش پژوهشگران مراکز علمی - راهبردی کشور نظیر اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها،  اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها در کنار نظرات عموم مردم از طریق رویکرد «جمع‌سپاری»  بهره‌مند گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: مفهوم جمع‌سپاری (Crowd Sourcing) مفهوم جدیدی است که معنای آن از مشارکت عمومی گرفته شده است و در بسیاری از کشورهای جهان پا به عرصه سیاستگذاری گذاشته و توانسته زمینه‌ساز تحول در عرصه سیاستگذاری این کشورها باشد. برای نمونه می‌توان به سامانه قانون باز (openlaws.com) اتحادیه اروپا اشاره کرد که در فرآیند قانون‌نویسی از مشارکت عمومی بهره می‌گیرد.

رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: این فرآیند که به نوعی مکمل فرآیند سنتی گذشته است، پای طیف وسیعی از نخبگان را به عرصه سیاستگذاری کشور باز می‌نماید و از مشارکت آنها استفاده می‌کند تا بتواند بهترین و مطلوب‌ترین نتیجه را حاصل نماید. جمع‌سپاری در  حکمرانی امروز با توجه به پیچیدگی مسائل و ابعاد مختلف موضوعات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

مظفر اظهار داشت: در واقع جمع‌سپاری، به همراه سایر روش‌های مشارکت‌جویانه، فرصت‌های تازه‌ای را برای فعالیت شهروندان ایجاد می‌کند تا هم شهروندان و ذینفعان در موضوعات مختلف سیاستگذاری بتوانند در تصمیمات کلان کشور دخیل باشند و همچنین سیاستگذاران را با ابعاد عینی و ملموس‌تر موضوعات جامعه و اقشار مختلف نزدیک‌تر می‌کند و سبب اتخاذ تصمیمات آگاهانه‌تر سیاستی برای حاکمیت می‌گردد. همچنین فرصت‌های تازه‌ای را در راستای جاری شدن صدای مردم در فرایندهای سنتی سیاست‌گذاری ارائه می‌نماید.

وی با بیان اینکه موضوع مشورت حکمرانان با مردم در آموزه‌های دینی و در حکمرانی اسلامی نیز به واقع جایگاه ویژه‌ای داشته و اسلام بیش از سایر مکاتب فکری به طرز صحیح به این مقوله توجه کرده است، گفت: مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با استفاده از ظرفیت های داخلی خود سامانه‌ نجم (نظام جمع‌سپاری مجمع) را مبتنی بر تجربیات موفق بین‌المللی و داخلی، طراحی و قابل بهره برداری کرده است که می‌تواند زمینه‌ساز ارتقای کیفیت تصمیم‌گیری‌ها در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: این سامانه قرار است بستری برای مشارکت عموم مردم و نخبگان در موضوعات علمی مرتبط با دبیرخانه مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام یعنی سیاست‌پژوهی، معضل‌ پژوهی، مصلحت پژوهی و حتی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام شود.

مظفر بیان کرد: این سامانه به آدرس najm.cfss.ir در تاریخ ۱۶ شهریور در گردهمایی با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رؤسای کمیسیون‌های دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیران پژوهشکده‌ها، اندیشکده‌ها و مراکز علمی _ راهبردی کشور رونمایی شد.

وی گفت: اولین موضوع جمع‌سپاری این سامانه، موضوع مشارکت در تدوین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه کشور است که از تاریخ رونمایی سامانه، به مدت یک ماه عموم مردم، نخبگان و مراکز علمی – راهبردی فرصت بارگذاری دستاوردهای پژوهشی خود را در این سامانه خواهند داشت. همچنین در ادامه پیشنهادات سیاستی و ایده‌های برتر توسط هیئت های داوری متشکل از رؤسای کمیسیون‌های دبیرخانه
مجمع تشخیص مصلحت نظام و پژوهشکده‌های وابسته و سایر اساتید و کارشناسان ارشد، داوری و ارزیابی خواهد شد.

رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: به افراد و تیم‌های برتر و برگزیده، هدایای مادی و معنوی ارزشمندی نیز اهدا خواهد شد و آنها به عنوان مشاوران دبیرخانه و کمیسیون‌های تخصصی شناخته خواهند شد.

گفتنی است،  از این پس این سامانه (نجم) به عنوان مهم‌ترین درگاه ارتباط دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با نخبگان سراسر کشور و در رابطه با موضوعات مختلف با رویکرد جمع‌سپاری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کد خبر 5018470 زهرا علیدادی

منبع: مهر

کلیدواژه: برنامه هفتم توسعه کشور مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس شورای اسلامی ایالات متحده امریکا هیئت دولت حجت الاسلام حسن روحانی برجام محمد باقر قالیباف شورای نگهبان سعید خطیب زاده محرم 99 محمد جواد ظریف ویروس کرونا حسن روحانی ایران دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام سیاست های کلی جمع سپاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۱۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش در حوزه بانوان جدی گرفته شود

معاون امور بانوان مجمع مشورتی نظام مسائل کشور، گفت: بحث آموزش در حوزه بانوان بسیار مهم است و می‌تواند به توانمندسازی این جامعه و حتی رفع مشکلات آن‌ها کمک کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، فرزانه شکوری شامگاه سه‌شنبه در همایش بانوان تاثیرگذار در اقتصاد که در محل سالن اجتماعات مرکز علمی و کاربردی شهرداری قزوین برگزار شد، اظهار داشت: بررسی کارشناسان نظام مسائل کشور نشان داده که بیشتر موضوعات و مسایل بانوان در سطح‌ استان‌ها متفاوت از بانوان پایتخت بوده و باید به صورت مجزا برای جذب ایده‌های بومی برنامه‌ریزی کرد.

وی با بیان اینکه مشکلات و مسائل بانوان در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد، ادامه داد: مجمع نظام مشورتی آمده تا به حل مسائل و مشکلات بانوان کمک کند و اگر کسی احساس می‌کند که می‌تواند راهکاری ارائه دهد، ما در کمیسیون‌های تخصصی از آن‌ها استقبال خواهیم کرد.

معاون امور بانوان مجمع مشورتی نظام مسائل کشور بر محور آموزش در حوزه بانوان تاکید کرد و یادآور شد: در این مدت که روی موضوعات و مسائل بانوان کار شد، متوجه شدیم که بحث آموزش در حوزه بانوان بسیار مهم است و می‌تواند به توانمندسازی این جامعه و حتی رفع مشکلات آن‌ها کمک کند.

شکوری ادامه داد: در حوزه زنان سرپرست خانوار خیلی کارهای میدانی و تحقیقی صورت گرفت و مشکلات این افراد در طول پنج سال شناسایی شد، تا جایی که متوجه شدیم مشکلات ریشه‌ای این افراد هرگز از سوی کمیته امداد و بهزیستی حل نخواهد شد و باید به دنبال حل مشکلات بنیادی در این حوزه بود.

وی در ادامه به لایحه حفظ کرامت نیز اشاره کرد و گفت: لایحه حفظ کرامت که 10 سال به طول انجامید تا به صحن علنی مجلس برسد، با کمک مجمع مشورتی نظام مسائل کشور کلیات آن به تصویب رسید و جزییات آن در مجلس آتی بررسی می‌شود.

معاون امور بانوان مجمع مشورتی نظام مسائل کشور، تاکید کرد: این لایحه دارای معایب و مزایایی است که باید در مرحله اجرا مورد بررسی قرار بگیرد، ما اعتقاد داریم که این لایحه حداقل حقوق جامعه زنان را حمایت و تقویت می‌کند و لازم است که مواردی دیگری نیز در آن لحاظ شود.

شکوری خاطرنشان کرد: اعضای مجمع مشورتی زنان همگی جوان و نخبه هستند و شرایطی را فراهم کرده تا جوانان صاحب‌نظر کشور در کنار فضای انتقاد به ارائه راهکار بپردازند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • وجود تضاد جدی بین دولت‌سازی در توسعه غربی و مدل اسلامی
  • ارتباط مردم و مساجد از طریق مرکز ارتباطات مردمی مساجد
  • هدفگذاری ۲ میلیون هکتار کشت فراسرزمینی در برنامه هفتم توسعه
  • آموزش در حوزه بانوان جدی گرفته شود
  • تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی جهش تولید در استان
  • کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل توزیع برق مرکزی
  • تدوین اولویت‌های مجلس دوازدهم براساس نظرات نخبگان و مردم
  • تکمیل برنامه عملیاتی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ ذیل برنامه راهبردی ۱۴۱۰ اصفهان
  • چشم‌انداز گلستان؛ دروازه اوراسیا