Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@23:00:39 GMT

پاکسازی بستر دریا از پلاستیک با ربات‌ها

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۱۱۱۱

پاکسازی بستر دریا از پلاستیک با ربات‌ها

رهاسازی زمین از شر زباله‌های موجود در زیر آب کار ساده‌ای نیست، اما پروژه پاکسازی بستر دریا از پلاستیک با ربات‌های خودران می‌تواند کمک کننده باشد.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی ای، پلاستیک ها امروزه در همه جا هستند. از آب های اقیانوس ها گرفته تا سطل های زباله، پلاستیک ها و انواع زباله ها به معنای واقعی کلمه در همه جای زمین پیدا می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین این واقعیت که کف دریاها نیز از شر پلاستیک ها مصون نمانده اند، تعجب آور نخواهد بود.

خوشبختانه "مرکز تدارکات و خدمات دریایی فرانهوفر"(CML) و یک شبکه بین المللی از شرکا با استفاده از ربات های خودکار در پروژه ای به نام "SeaClear" اقدام به حل این مشکل کرده اند.

طبق گفته این مرکز، سالیانه ۸۶ میلیون تن پلاستیک در اقیانوس ها رها می شوند و جمع آوری آنها کار ساده ای نیست. برای مقابله با این مشکل بزرگ یک سامانه اساسی متشکل از یک پهپاد، دو زیردریایی کنترل از راه دور و یک شناور سطحی بدون سرنشین به عنوان کشتی مادر استفاده خواهد شد.

از این سامانه در مناطق ساحلی که عمده زباله ها از آنجا به اقیانوس ها وارد می شوند، استفاده می شود. بدین ترتیب ابتدا از پهپاد و یکی از زیردریایی ها برای شناسایی زباله ها استفاده می شود. اگر زباله ها هم در سطح آب و هم بستر دریا وجود داشته باشند، زیردریایی دوم به بستر دریا می رود و یک سطل زباله را که قابلیت گرفتن و مکش زباله دارد، با خود به بستر دریا می برد. در انتها همه زباله ها از آب بیرون آورده می شوند و در یک سطل زباله دفع می شوند.

تفکیک قائل شدن میان زباله ها و حیوانات دریایی و ساختارهای طبیعی مانند مرجان ها نکته مهم دیگری است که باید در نظر گرفته می شد. بنابراین زیردریایی دوم از الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی برای تشخیص این موضوع استفاده می کند.

در حال حاضر این فناوری در دو مکان مختلف با عمق ۲۰ تا ۳۰ متری در هامبورگ آلمان و دوبروونیک کرواسی در حال آزمایش است.

پروژه "SeaClear" داده های متنوعی را فراهم کره است، زیرا این دو مکان کاملاً با هم متفاوت هستند. سواحل هامبورگ یک منطقه صنعتی با دید کم از زیر آب است و سواحل کرواسی یک نقطه تمیز و آرام است که در بین گردشگران محبوب است.

"یوهانس اوفنر" مدیر این پروژه اظهار داشت: پس از پایان این آزمایش، یک قدم به حل مشکل دفع زباله از بستر دریاها نزدیک خواهیم شد.

وی افزود: با توجه به تخمین تولید چهار برابری پلاستیک تا سال ۲۰۵۰، در صورت عدم انجام اقدامات لازم این چنینی به یک مشکل بزرگ دچار خواهیم شد. زیرا طبق گفته مجمع جهانی اقتصاد، نسبت وجود پلاستیک به ماهی ها در سال ۲۰۱۴ یک به پنج بوده است و تا سال ۲۰۵۰ می تواند به تعداد ماهی های موجود در اقیانوس ها زباله پلاستیکی وجود داشته باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ربات خودران ربات زیردریایی پلاستيك اقیانوس ها بستر دریا زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۱۱۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات آیکیا (عکس)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • این ربات از زیر دریا خبر می‌دهد
  • ربات آیکیا (عکس)
  • پیشنهاد کمک فرانسه به برزیل برای ساخت زیردریایی اتمی
  • ویدیو/ کشف سیاره شگفت‌انگیزی که آب در آن می‌جوشد
  • فوت یکی از عشایر در پی انفجار مین در قصرشیرین
  • چرا دانشمندان چوب شفاف می‌سازند؟ / قوی‌تر از پلاستیک و محکم‌تر از شیشه
  • عمق واقعی اقیانوس چقدر است؟ + فیلم
  • اگر همۀ آتشفشان‌های زمین با هم فوران کنند چه می‌شود؟
  • شناسایی حیات بیگانه توسط دانشمندان ناسا
  • دانستنی‌های دریایی؛ از ماهی رفنگر تا بارداری اسب دریایی نر