Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@17:07:26 GMT

همکاری‌ ۲ جانبه سوئیس و ایران با تکیه بر روابط تجاری

تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۲۱۶۸۱

همکاری‌ ۲ جانبه سوئیس و ایران با تکیه بر روابط تجاری

سوئیس از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حافظ منافع آمریکا در ایران بوده است. این کشور خوشنام بنیان محکم سیاست خارجی خود را بر بیطرفی استوار کرده است؛ همین عنصر بی طرفی در سیاست خارجی است که به سوئیس قدرت داده است تا در رقابت‌های ژئو استراتژیک میان قدرت‌های بزرگ و قطب بندی‌های آشکار و نهان در سیاست جهانی نقش فعال و بارزی برعهده بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیطرفی همراه با کمک‌های بشردوستانه و میزبانی هزاران «سمن» بین‌المللی که در کار صلح و توسعه فعال هستند، این کشور را به مرکزی برای آشتی و تفاهم جهانی تبدیل کرده است. در رابطه با روابط ۲جانبه ایران و سوئیس باید گفت قبل از تصویب برجام، سوئیس یک کانال مالی را ایجاد کرده بود و پس از برجام نیز در این زمینه فعال بوده‌ است. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بازتاب و دلایل سفر وزیر امور خارجه سوئیس به ایران پرداخته‌اند.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

ایران و سوئیس، یکصد سال همکاری و دوستی

روزنامه ایران در یادداشتی به قلم غلامعلی خوشرو سفیر سابق ایران در سوئیس نوشت:روزنامه ایران:سفر وزیر خارجه سوئیــــس «ایگنازیو کاسیس» به ایران، همزمان با یکصدمین سال روابط رسمی دو کشور، از اهمیت بارزی برخوردار است و فرصتی فراهم می‌کند تا علاوه بر گسترش روابط دوجانبه، نسبت به طیفی از مسائل بین المللی و بخصوص سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه و تحریم‌های ظالمانه امریکا تبادل نظر به عمل آید. سوئیس در نقش  حافظ منافع  در ارتباط با امریکا و کانادا و عربستان بخوبی از دشواری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای آگاه است و می‌تواند نقشی بیطرفانه در بهبود شرایط جاری ایفا نماید. روابط دوستانه بین سوئیس و ایران به سال ۱۸۷۳ بازمی‌گردد، زمانی که دو کشور با هم پیمان دوستی و بازرگانی به امضا رساندند. سوئیس یکی از نخستین کشورهای اروپایی بود که روابط تجاری خود را با ایران آغاز کرد؛ اما چند دهه طول کشید تا روابط دیپلماتیک رسمی بین دو کشور برقرار گردد. ایران در سال ۱۹۱۹ با اعزام فرستاده دیپلماتیک به سوئیس نخستین گام را برداشت. چند ماه بعد، سوئیس در پاسخ دوستی ایران،   در سال ۱۹۲۰ کنسولگری خود در تهران را گشود. موارد تاریخی فراوانی از تمایل تجار و صنعتگران سوئیسی به همکاری با ایران وجود دارد و تعداد زیادی از شرکت‌های سوئیسی خواهان تأسیس نمایندگی رسمی در ایران بوده‌اند. در طول جنگ جهانی اول و نیز در سال‌های میان دو جنگ جهانی دیپلمات‌های ایرانی در سوئیس بسیار فعال بوده‌اند. جنگ جهانی دوم نیز موجب تحکیم روابط ایران و سوئیس شد و سوئیس به عنوان حافظ منافع ایران در آلمان و ایتالیا تعیین گشت و دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیلات خود به جای آلمان، بلژیک و ایتالیا به سوئیس می‌رفتند و بنابراین روند حضور دانشجویان ایرانی در سوئیس که از سالیان پیش وجود داشت، شدت بیشتری گرفت.

گشودن کانال بشردوستانه سوئیس

روزنامه آرمان ملی در گزارشی نوشت:وزیر خارجه سوئیس که برای یک دیدار سه روزه به کشورمان سفر کرده است روز یکشنبه ۱۶ شهریور ماه ۹۹ با حضور در کاخ نگارستان تهران «نمایشگاه یکصد سال روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس» را افتتاح کرد. ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس با اشاره به بازدید از شهرهای اصفهان و تهران و تاریخ غنی و افتخارآمیز ایران اظهار داشت: این نمایشگاه به دوستی میان ایران و سوئیس گواهی می‌دهد، ایران توسط دارایی‌های تاریخی محاصره شده است. روابط دوستانه و تجاری سال ها قبل از روابط سیاسی ایجاد شد و دوستی و تجارت دو شاخصه‌ای است که در همه این سال‌ها در روابط ما برقرار و محکم بوده است. وزیر خارجه سوئیس با تاکید بر «تاثیر دیپلماسی و گفت‌وگو در ارتقای روابط کشورها» گفت: دیپلمات‌ها پل‌هایی برای اعتماد و مفاهمه می‌سازند؛ خاصیتی که طی یکصد سال گذشته در روابط دیپلماتیک ایران و سوئیس مدام تکرار ‌شده ‌است. هدف ما همیشه این بوده که منافع هر دو طرف را تقویت کنیم. طی ۴۰ سال، ما خدمات کنسولی را حفظ کرده و پیام‌ها را به سرعت و به طور قابل اعتماد منتقل نموده‌ایم. این اعتماد به ما توانایی می‌دهد تا بتوانیم در شرایط بحرانی به هم تکیه کنیم. آموزش، فرهنگ، مساعی جمیله، امداد در بلایا و حقوق بشر؛ این پنج ستون روابط صد ساله ما، نمی‌توانند بدون گفتمان مستمر به حیات خود ادامه دهند.

تاکید ظریف برضرورت بازگشت جهان به تجارت عادی با تهران

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: تبدیل شدن سوییس به حافظ منافع ایالات متحده در ایران عملا نام این کشور را به میانجی‌گر میان ایران و امریکا تغییر داده با این همه مقام‌های ایرانی حتی پیش از سفر وزیر خارجه سوییس به تهران هم تاکید داشتند که این سفر در راستای رفت و آمدهای جاری و عادی میان دو کشور بوده و ارتباطی به ایالات متحده ندارد. هر چند که مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده همزمان با سفر «ایگنازیو کاسیس» به ایران در تماسی تلفنی با او از سوییس به واسطه تلاش‌هایش به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران و کمک‌های موردی به آزادی زندانیان دو تابعیتی ایرانی- امریکایی در تهران قدردانی کرد. با این همه «ایگنازیو کاسیس» در اظهارنظرها و موضع‌گیری‌هایش در اصفهان و تهران تلاش کرد به منظور کاستن از انتظارها از سوییس همچنین رد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره هر گونه پیام‌رسانی، دلیل حضور خود را گرامیداشت ۱۰۰ سال رابطه دیپلماتیک با ایران همچنین رایزنی‌های دو جانبه نشان بدهد. او که در نخستین توییت خود از اصفهان این شهر را مروارید خاورمیانه خوانده بود در توییت دیگری به مراسم امروز در تهران درباره بزرگداشت ۱۰۰ سال رابطه دیپلماتیک با ایران اشاره کرده و نوشت: روابط دیپلماتیک از دوستی و تجارت ناشی می‌شود.

هر روزی که آمریکا از اشتباهات خود برگردد، راه باز است

روزنامه شرق به بازتاب سخنان حسن روحانی رییس جمهوری در دیدار با وزیر خارجه سوئیس پرداخته و نوشت: رئیس‌جمهور در دیدار وزیر خارجه سوئیس با او، با بیان اینکه آمریکا با خروج خود از برجام و نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ سازمان ملل با هدف از پای درآوردن جمهوری اسلامی از دوسال‌و نیم گذشته تاکنون تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه‌ای علیه ملت ایران اعمال کرده است، گفت: «تاریخ نشان داده که مردم ایران در برابر گردن‌کشی، قلدری و زورگویی یک قدرت تسلیم نخواهد شد».حسن روحانی با اشاره به اینکه معیار در روابط کشورها باید مقررات بین‌المللی و قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل باشد، افزود: «آمریکا سال‌هاست که به‌ دنبال حذف نظام جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی ایران است و آقای ترامپ در یک محاسبه غلط فکر می‌کرد که با فشار به ایران و جنگ اقتصادی می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را در سه ماه از پای درآورد». او با تأکید بر اینکه ما به مقررات بین‌المللی و توافقات چندجانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: «هر روزی که آمریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیرقانونی خود را جبران کرده و به قطع‌نامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد، راه برای او باز است. امروز برای آمریکایی‌ها کاملا روشن شده که اشتباه کرده‌اند و با فشار و تحریم به هدف خود نخواهند رسید».

سفر وزیر خارجه سوئیس ربطی به روابط ایران و ‌آمریکا ندارد

روزنامه مردم‌سالاری به بازتاب سخنان سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه پرداخته و نوشت:سفر وزیر خارجه سوئیس در چارچوب عادی سفرای وزرای امور خارجه دو کشور است. این سفر به دلیل کرونا به تاخیر افتاد وگرنه قرار بود زودتر انجام شود. ما روابط خوب و گسترده ای با سوئیس داشتیم. یکی از ابعاد روابط ایران و سوئیس، حافظ منافع آمریکا بودن آنهاست. البته آنها حافظ منافع ایران در کانادا و حافظ منافع ایران و عربستان هم هستند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه آمریکا از هیچ فرصتی برای اعمال فشار علیه ایران چشم‌پوشی نمی‌کند، خاطرنشان کرد: قبل از سفر گروسی به ایران، وزیر خارجه ‌آمریکا با مدیرکل آژانس تماس گرفت. سفر وزیر خارجه سوئیس به روابط ایران و آمریکا ربطی ندارد و سیاست ما درباره آمریکا تغییری نکرده و این گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.  

رسانه‌های اصولگرا

سفر وزیر خارجه سوئیس ارتباطی به تنش‌های ایران و آمریکا ندارد

خبرگزاری ایمنا به گفت و گو با علی امیدی کارشناس روابط بین‌الملل پرداخته و نوشت:خبرگزاری ایمنا:علی‌رغم به اینکه سوئیس حافظ منافع آمریکا در ایران است، اما مقامات دیپلماسی دو کشور اعلام کردند که این سفر در راستای همکاری‌های دو جانبه بین تهران و برن صورت گرفته و هیچ ارتباطی به مذاکره با آمریکا ندارد. طبق آخرین نظرسنجی‌های انجام شده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا "جو بایدن" پیروز انتخابات خواهد بود و به همین دلیل رفتاری نابخردانه‌ای است که کشوری بخواهد به دشمن خود در این شرایط امتیاز دهد. دولت ترامپ تحریم‌های حداکثری را علیه ایران کرد و نمی‌تواند پیامی برای مذاکره به تهران بفرستند. سفر وزیر امور خارجه سوئیس ارتباطی به تنش‌های میان ایران و آمریکا ندارد. محور اصلی دیدارهای وزیر خارجه سوئیس با مقامات ایران گسترش همکاری‌های دوجانبه است.

آخرین تیر ترامپ

روزنامه صبح نو در گزارشی نوشت:وزیر امور خارجه سوئیس به دنبال میانجیگری بین ایران و آمریکا است که در قالب یک پیام از سوی وی ارائه شده است. این پیام ناظر بر آماده‌کردن تهران به مذاکرات تازه در ازای اعمال برخی گشایش‌ها در کانال اقلام بشردوستانه بود. برآیند اظهارات مقامات کشورمان به خصوص اصحاب دولت، نشان می‌دهد که ایران، چشمداشتی به پیام ابلاغی مقام سوئیسی از سوی آمریکایی‌ها ندارد. با این حال، چشم‌ها نتایج انتخابات نوامبر در دیار یانکی‌ها را هدف گرفته‌اند. این مقام سوئیسی روز اول حضورش در ایران در روز شنبه، در اصفهان توقف داشت و روز دوم نیز با قالیباف، رییس مجلس دیدار کرد. ظریف پس از این دیدار مشترکش با کاسیس، در توییتی نوشت: از میزبانی ایگنازیو کاسیس، وزیر خارجه سوئیس در صدمین سالگرد روابط دیپلماتیک خرسندم؛ روابطی که بر مبنای احترام متقابل دوام می‌یابد. درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و جهانی مذاکراتی عالی داشتیم. ضمن قدردانی از تلاش‌های سوئیس برای سبک ‌کردن بار خرابکاری‌های آمریکا، بازگشت به تجارت عادی اولویت جهانی است. کاسیس، وزیر خارجه سوئیس نیز در توییتی با پُر بار خواندن دیدارش با ظریف در حوزه‌های صلح و توسعه اقتصادی و حقوق بشر، تصریح کرد: من خوشحالم که ما توانستیم با همکاری هم کانال انسان‌دوستانه سوئیس برای انتقال مواد غذایی و تجهیزات دارویی برای مردم ایران را ایجاد کنیم.

روحانی در دیدار وزیر خارجه سوئیس

خبرگزاری مشرق به بازتاب سخنان حسن روحانی رییس جمهوری پرداخته و نوشت:آمریکا سالهاست که بدنبال حذف نظام جمهوری اسلامی و مداخله در امور داخلی ایران است و آقای ترامپ در یک محاسبه غلط فکر می کرد که با فشار به ایران و جنگ اقتصادی می تواند نظام جمهوری اسلامی را ظرف سه ماه از پای درآورد. هر روزی که آمریکایی ها از اشتباهات خود برگردند و به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام متعهد باشند به نفع خود آمریکا، منطقه و جهان خواهد بود و راه برای او باز است دکتر روحانی با تاکید بر اینکه ما به مقررات بین المللی و توافقات چند جانبه پایبند بوده و خواهیم بود، گفت: هر روزی که آمریکا تصمیم بگیرد از اشتباهات خود دست بردارد، اقدامات غیر قانونی خود را جبران کرده و به  قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد، راه برای او باز است. امروز برای آمریکایی ها کاملا روشن شده که اشتباه کرده اند و با فشار و تحریم به هدف خود نخواهند رسید. انتظار ما از کشورهای دوست و آزاد جهان این است که در برابر تروریسم سکوت نکنند. رئیس جمهور، تحریم و جنگ اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ترور یک مقام عالیرتبه نظامی ایران در یک کشور دیگر و همچنین تعرض به حریم هوایی ایران را نمونه های بارز تروریسم اقتصادی، عملیات تروریستی و تروریسم هوایی از سوی این کشور عنوان کرد و افزود: انتظار ما از همه کشورهای دوست و آزاد جهان این است که در برابر تروریسم و اقدامات غیرقانونی که آمریکا در طی این سالها مرتکب آن شده، سکوت نکنند.

توئیت وزیر خارجه سوئیس در پایان سفر به ایران

خبرگزاری فارس در گزارشی آورد: ایگنازیو کاسیس وزیر خارجه سوئیس در پایان سفر خود به ایران در پیامی توئیتری به دیدار خود با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران اشاره کرد و نوشت که تبادل نظر خوبی درباره آینده توافق هسته ای ایران و ثبات در منطقه انجام شد. وی در ادامه این پیام توئیتری تعدادی از عکس های دیدار خود با رئیس جمهور ایران را منتشر کرد و لینک بیانیه وزارت خارجه سوئیس درباره این سفر را قرار داد. در بیانیه وزارت خارجه سوئیس آمده است که ثبات منطقه ای در خاورمیانه اولویت سیاست خارجه سوئیس به شمار می آید و آقای کاسیس در این دیدار آمادگی سوئیس برای ادامه پیشبرد گفت و گوهای سازنده میان کشورهای منطقه را اعلام کرده است. وزارت خارجه سوئیس در این بیانیه از ایران خواسته تا به تعهدات هسته ای خود پایبند باشد. کاسیس با اشاره به کانال تجاری بشردوستانه سوئیس، این کانال مالی را نمونه خوبی از همکاری ایران و سوئیس توصیف کرد. بیانیه وزارت خارجه سوئیس به نقل از وزیر خارجه این کشور نوشت: «با مکانیزم مالی برای صادرات دارو و غذا، ما نه تنها از شرکت های سوئیسی حمایت کرده ایم بلکه به مردم ایران که در حال حاضر تحت تحریم های آمریکا هستند کمک کرده ایم.»در این بیانیه به دیدار وزیر خارجه سوئیس با «محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران اشاره شده و تاکید شده که آقای کاسیس از ایجاد گروه دوستی پارلمانی ایران و سوئیس استقبال کرده است.

برچسب‌ها برجام سوئیس وزارت امور خارجه حسن روحانی ترامپ حقوق بشر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سوئیس وزارت امور خارجه حسن روحانی ترامپ حقوق بشر برجام سوئیس وزارت امور خارجه حسن روحانی ترامپ حقوق بشر سفر وزیر خارجه سوئیس وزیر خارجه سوئیس وزیر خارجه سوئیس نظام جمهوری اسلامی وزارت خارجه سوئیس روزی که آمریکا روابط دیپلماتیک اشتباهات خود ایگنازیو کاسیس خارجه سوئیس پرداخته و نوشت ایران و آمریکا روابط ایران ایران و سوئیس آمریکا ندارد بین المللی آمریکایی ها حسن روحانی رئیس جمهور امور خارجه حافظ منافع دو کشور سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۱۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس گفت: حجم مبادلات تجاری تهران – مینسک در سال ۲۰۲۳ میلادی، رشد ۴۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، از سفارت ایران در مینسک، علیرضا صانعی این سخنان را در نشست معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران که با حضور نمایندگان ۱۷۰ شرکت بلاروسی فعال در عرصه تولیدات صنعتی، صنایع چوب، صنایع سبک و مواد غذایی، تجارت و سرمایه‌گذاری، حمل و نقل، پزشکی و داروسازی و بانکداری برگزار شد، بیان کرد.

در این نشست که به ابتکار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مینسک و با همکاری اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری بلاروس برگزار شد، صانعی افزود: نبود زیرساخت‌های مناسب حمل و نقل، مبادلات مالی و بانکی و تعاملات گمرکی در وهله نخست و عدم شناخت تجار دو کشور نسبت به پتانسیل ها و ظرفیتهای اقتصادی طرف مقابل در وهله بعد، از مهمترین موانع و مشکلات موجود در توسعه همکاری‌های اقتصادی تهران – مینسک است.

سفیر ایران در بلاروس در ادامه بر ضرورت تلاش و همکاری مشترک نهادهای دو کشور برای برطرف کردن این موانع تأکید کرد.

ایران شریک راهبردی بلاروس است

معاون رئیس اتاق بازرگانی بلاروس نیز ضمن استقبال از برگزاری چنین نشست‌هایی بر اهمیت این رویداد در توسعه مناسبات و مراودات مینسک - تهران تاکید کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران شریک راهبردی بلاروس است و بنگاه ها و شرکت های زیادی اراده جدی و پیشنهادهای مشخصی برای توسعه همکاری ها و اجرای پروژه های مشترک با ایران دارند.
دنیس ملشکین با اشاره به پویایی گردش تجاری بلاروس و ایران بر عملیاتی کردن ظرفیت‌های موجود برای توسعه و تنوع بخشیدن به واردات و صادرات کالا و خدمات، همکاری در زمینه تبادل تجربه، انتقال فناوری بین دو کشور تاکید کرد.

در ادامه این نشست وابسته بازرگانی سفارت ایران در مینسک نیز بخشی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های اقتصادی، سرمایه گذاری، زیرساخت های لجستیکی و رویدادهای تجاری جمهوری اسلامی ایران را به فعالان اقتصادی حاضر در این نشست معرفی کرد. همچنین مدیرعامل بانک ایرانی - بلاروسی « تی سی» ظرفیت ها و امکانات این بانک را به عنوان یک فرصت در توسعه تجارت بین فعالان اقتصادی دو کشور تشریح کرد.

در پایان بخش عمومی این رویداد، جلسات جداگانه ای بین نمایندگان شرکت های بلاروسی، سفیر کشورمان و نمایندگان بخش اقتصادی سفارت برگزار شد.

در گزارش دریافتی به آمار مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۲ اشاره‌ای نشده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس پیش از این در مصاحبه‌ای تصویری، از ریل‌گذاری برای ارتقای مبادلات تجاری دوجانبه به ۳۰۰ میلیون دلار و در گام بعدی به یک میلیارد دلار خبر داده بود. ( اینجا ببینید و بخوانید )

جمهوری بلاروس، سرزمین محصور در خشکی در اروپای شرقی است که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی و لتونی هم‌مرز است. پایتخت آن شهر مینسک است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳
  • دیدار وزیر خارجه با رئیس جمهور ترکمنستان
  • سفر وزیر خارجه اوکراین به هند
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل
  • بازگشایی ورودی تکیه دولت به کاخ گلستان
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • افزایش ۲۸ درصدی صادرات به روسیه در ۱۴۰۲
  • بررسی تحولات افغانستان محور گفتگوهای وزرای خارجه انگلیس و پاکستان
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!