Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از جلوه‌های شگفت‌انگیز ماجرای عاشوراییان، عدم احساس درد بر تنشان بود. امام محمد باقر(ع) در روایتی به این موضوع اشاره دارند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، معمولاً نگاه ما به واقعه عاشورا محدود در تاریخ است، آن هم تاریخی که ناقلان آن عمدتاً یا در سپاه دشمن و یا بی‌طرف بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجموعه گزارش‌های مورخان کربلا در مجموعه‌هایی به نام «مقتل الحسین» گردآوری شد که مهم‌ترین آنها «اللهوف» سید بن طاووس در قرن هشتم، «مُثیرالأحزان» ابن نما حلی در قرن نهم و «تسلیة المجالس» حسینی موسوی در قرن دهم است.

با نگاه به متن این کتب در می‌یابیم در نگاه راویان عاشورا، کربلا سراسر خون و شمشیر و کشت و کشتار است؛ این مقاتل که جای خود را در بین مجالس شیعه باز کرد، حاصلش نگرش تک‌بُعدی به ماجرای قیام حسینی بود؛ هرچند نباید انکار کرد که این مقاتل از جهت ایجاد حُزن در شیعیان آن حضرت مؤثر است، اما متأسفانه عمده شیعیان در این مرحله توقف داده شدند و از سایر ابعاد معنوی عاشورا غافل شدند؛ به این جهت است که هیچ‌گاه نمی‌توان به عمق جمله حضرت زینب (س) در کاخ ابن زیاد دست یافت آنجا که فرمود ماجرای کربلا را جز زیبایی نمی‌بینم.

مقتل‌خوانی حسینی قمی؛ ناله حضرت زهرا در سوگ فرزندش حسین (ع)معرفی دو مقتل "خصائص الحسینیه" و "مُثیر الأحزان" + دریافت فایل کتب

یکی از جلوه‌های شگفت‌انگیز ماجرای عاشوراییان، عدم احساس درد آهن شمشیر و نیزه بر تنشان بود. امام محمد باقر(ع) در روایتی فرمود «حسین‌بن علی(ع) قبل از اینکه کشته شود به اصحابش فرمود: همانا رسول خدا به من فرمود: اى فرزندم، همانا تو به‌زودى به‌سوى عراق سوق داده خواهى شد. و همانا تو و جماعتی از اصحاب تو در آن سرزمین شهید خواهید شد که (آنان) درد آهن (نیزه و شمشیر) را حس نمى‏‌کنند؛ وَإِنَّكَ تُسْتَشْهَدُ بِهَا وَ یُسْتَشْهَدُ مَعَكَ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِكَ لَا یَجِدُونَ‏ أَلَمَ مَسِّ الْحَدِیدِ. و بعد حضرت استناد به آیه 69 سورۀ انبیاء کرد و فرمود « قُلْنا یا نارُكُونی ‏بَرْداً وَ سَلاماً عَلى ‏إِبْراهیمَ»گفتیم: ای آتش سرد و سلامت باش بر ابراهیم»، جنگ براى تو و بر اینان (همراهانت) سرد و سلامت خواهد شد؛ تَكُونُ الْحَرْبُ عَلَیْكَ وَ عَلَیْهِمْ بَرْداً وَ سَلَاماً» (مختصرالبصائر، ص139)

رجعت امام حسین با اصحاب در عصر ظهور و سپهسالاریِ حضرت عباسانتظار رجعت امام حسین(ع) مانند انتظار ظهور امام زمان(عج)

این روایت بیانگر آن است که هدف از ماجرای قیام امام حسین (علیه‌السلام) و شهادت ایشان در کربلا صرفاً برای اشک ریختن نیست بلکه اهدافی نهفته دارد که باید بیشتر به آنها توجه کرد؛ همچنان که در ادامه همین روایت، اشاره به رجعت امام حسین (علیه‌السلام) در عصر ظهور امام عصر (عج) و قلع و قمع کردن کفار و نیز برقراری امنیت در بستر عالم توسط آن حضرت اشاره دارد.

جزئیات پیوستن «حرّ ریاحی» به کاروان حسینیخطبه‌ای از امام حسین (ع) که سبب بیداری «حرّ ریاحی» شد

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کربلا عاشورا ماه محرم موکب تسنیم امام حسین ع کربلا عاشورا ماه محرم موکب تسنیم امام حسین ع امام حسین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۲۴۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم | ماجرای هدیه صدام به همسر وزیر ایران چه بود؟

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد: یک‌بار به دعوت وزیر بهداشت عراق و یک‌باردیگر برای دعوت از صدام حسین به اجلاس سران ایران به عراق سفر کرد. او در سفر دوم به‌دلیل دیدار با صدام حاضر به رفتن نبود، اما با تأکید آیت‌الله خامنه‌ای، همراه همسر و پسرش به عراق رفت. روایت دکتر مرندی از هدیه صدام حسین خاطره‌ای شنیدنی از سفر اوست.

کد خبر 844652 برچسب‌ها چهره‌های مشهور مجله زندگینامه چهره‌های سیاسی ایران

دیگر خبرها

  • همایش بین‌المللی «معرفت و رسالت حسینی» در کربلا آغاز شد
  • معرفی نفرات برتر ۵ وزن نخست کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه
  • سومین همایش بین‌المللی معرفت و رسالت حسینی آغاز شد
  • چه کسانی حق ارشاد ندارند؟ علی علیه السلام پاسخ می دهند
  • برپایی نمایشگاه دست‌های کوچک اندیشه‌های بزرگ در یزد
  • جنایت وهابیت وحمایت انگلیس؛از تخریب بقیع تا قتل‌عام مسلمانان
  • پیام استاندار البرز به مناسبت روز ارتش
  • فیلم | ماجرای هدیه صدام به همسر وزیر ایران چه بود؟
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا،فردا
  • رونمایی از مجموعه مقالات همایش بین‌المللی آثار جهانی فرهنگ و شعائر حسینی در کربلا