Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش نشریه "هندوستان تایمز"، مقامات هند اعلام کردند: جایشانکار روز سه شنبه و پیش از سفر به روسیه در ایران توقف خواهد کرد تا با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود دیدار و گفت و گو کند. 

جایشانکار با هدف شرکت در سازمان همکاری شانگهای به مسکو سفر می‌کند. هند، پاکستان، چین، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان بخشی از این سازمان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران یکی از اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای می‌باشد. 

مقامات هندی افزودند: انتظار می‌رود وزرای امور خارجه هند و ایران عصر روز سه شنبه در تهران با یکدیگر دیدار کرده و در مورد روابط دو جانبه و همچنین مسائل منطقه‌ای گفت و گو کنند. 

این اولین سفر خارجی وزیر امور خارجه هند پس از آغاز بحران کووید-۱۹ است و زمانی انجام می‌شود که هند به دنبال گسترش همکاری‌های خود با ایران برای افزایش فعالیت اقتصادی بندر چابهار است. 


بندر چابهار ایران به دلایل مختلف برای هند اهمیت زیادی دارد که مهمترین آن موقعیت راهبردی آن است. هند تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود را در افغانستان محصور در خشکی گسترش دهد. 

بندر چابهار که در دریای عمان قرار دارد، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می‌کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری یک میلیارد و پانصد میلیون دلاری برای ساخت مجموعه‌ای از جاده‌ها و راه آهن شده است. در دو سال گذشته هند چندین محموله کالا را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله‌های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار صورت گرفت. 
 

وزیر دفاع ایران خواستار رویکرد مستقل هند در مسایل جهانی شد
 

نشریه "اکونومیک تایمز" نیز در این زمینه نوشت: این دومین سفر یکی از مقامات عالی رتبه هند به ایران در هفته جاری می‌باشد. راجنات سینگ وزیر دفاع هند که نقش تعیین کننده‌ای در دولت "نارندرا مودی" دارد، پس از پایان دیدار سه روزه از مسکو، روز یکشنبه در سفری اعلام نشده به ایران سفر کرد تا با امیر حاتمی وزیر دفاع ایران دیدار کند. 

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع ایران روز یکشنبه گزارش داد که موضوعات منطقه‌ای، دوجانبه و مسائل بین‌المللی در دیدار وزرای دفاع ایران و هند مورد بررسی قرار گرفت. 

دفتر وزارت دفاع هند نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای در خصوص دیدار وزرای دفاع ایران و هند نوشت: هر دو مقام هندی و ایرانی، روش‌های موجود برای پیشبرد همکاری‌های دوجانبه را بررسی کرده و در مورد مسایل امنیتی منطقه‌ای از جمله صلح و ثبات در افغانستان به تبادل نظر پرداختند. 

مذاکرات وزرای دفاع هند و ایران همچنین شامل مسائل امنیتی منطقه‌ای شده است و هر دو طرف توافق کرده‌اند که امنیت در منطقه تنها با مشارکت کشورهای محلی و منطقه قابل دستیابی است. در این راستا، مقامات هند و ایران نظرات خود را در مورد صلح و ثبات در افغانستان به اشتراک گذاشتند. 

ایران و هند پیش از این نیز در افغانستان با یکدیگر همکاری داشتند. 

وزارت دفاع هند در بیانیه خود افزود: دو طرف همچنین در مورد مسائل جغرافیایی و سیاسی به تبادل نظر پرداختند. در ارتباط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، امیر حاتمی وزیر دفاع این کشور ابراز امیدواری کرد که هند به عنوان یک کشور مستقل و آزاد، رویکردی عادلانه و بی‌طرف نسبت به مسائل جهانی در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کند. 

هند از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ به عضویت غیر دائم شورای امنیت در می‌آید. 

وزرای دفاع هند و ایران همچنین در مورد پروژه بندر چابهار گفت و گو کرده‌اند و وزیر دفاع ایران در این دیدار اعلام کرده است که پروژه چابهار یک عامل مهم برای توسعه و رشد افغانستان است. 

هند از موافقت ایران با ایجاد یک منطقه آزاد تجاری در چابهار استقبال کرده است. صادرات کالا از چابهار به مناطق دیگر جهان از جمله جنوب آسیا و آسیای شرقی با وجود شیوع ویروس کرونا در ماه‌های اخیر، افزایش یافته است. 
 

311311 کد خبر 1430271

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: چابهار ایران و هند بندر چابهار هند و ایران دفاع ایران وزرای دفاع وزیر دفاع منطقه ای دفاع هند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۲۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز امیدواری سفیر ایران از تداوم جریان آب هیرمند به سیستان

سفیر ایران در کابل در دیدار با وزیر خارجه حکومت طالبان ابراز امیدواری کرد جریان آب هیرمند به سیستان تداوم یابد. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه رئیس‌جمهور و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل و «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان در دیدار با یکدیگر پیرامون تحولات منطقه‌ای، تقویت روابط و سایر موضوعات دو جانبه گفتگو کردند.

متقی در این دیدار روابط دو کشور را دوستانه و مثبت ارزیابی کرد و خواهان گسترش هر چه بیشتر روابط در تمام عرصه‌ها شد.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه حکومت طالبان، کاظمی قمی از موضع افغانستان در مقابل تجاوزات آشکار رژیم صهیونستی در غزه و محکومیت حمله به کنسولگری ایران ‏در دمشق سپاسگزاری کرد.

اطلاعیه افزود کاظمی قمی از رفع موانع برای رسیدن آب هیرمند به سیستان قدردانی کرد، آب را عاملی مهم در گسترش روابط دو جانبه قلمداد نموده و ابراز امیدواری کرد جریان آب تداوم یابد.

رایزنی کاظمی قمی با وزیر خارجه پاکستان درباره وضعیت افغانستانکاظمی قمی: کشورهای منطقه برابر تروریسم متحدانه عمل کنندطالبان: به معاهده حقابه ایران متعهد هستیم در صورتی که آب باشد

متقی نیز اظهار داشت امسال بارندگی خوبی در افغانستان صورت گرفته و پس از چند سال خشکسالی آب به پایین دست هلمند در ولایت نیمروز و نیز سیستان جاری شد.

این دیدار با تأکید بر گسترش بیشتر روابط حسنه بر اساس اصول حسن همجواری وهمسایگی نیک در فضای دوستانه پایان یافت.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!
  • وزیر دفاع فرانسه: ایران یک چالش امنیتی برای اروپا است
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • فرانسه: حضور ما در خاورمیانه باعث مهار تنش است!
  • ابراز امیدواری سفیر ایران از تداوم جریان آب هیرمند به سیستان
  • گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و فنلاند
  • وزیر خارجه فنلاند در گفتگو با امیر عبداللهیان : ادامه تنش در خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست
  • ایران به‌دنبال تنش در منطقه نیست
  • وزرای امور خارجه ایران و فنلاند خواستار ارتقاء روابط دو کشور شدند