Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت (مفدا)، ایزد محمدخواجه با بیان این مطلب گفت: این حرکت ظلم است به آحاد مردم و دانشجویانی که ساعت‌ها درس خوانده‌اند، استرس و اضطراب را به جان خریده و خود و خانواده را از تفریحات محروم کرده‌اند تا در نهایت صندلی رشته مورد علاقه خود را در یک دانشگاه خوب داخلی به دست بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص مهمترین موضوعات مورد توجه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی که از طریق اعضای شورای صنفی دانشجویان در دانشگاه‌ها دنبال می‌شود، گفت: یکی از موضوعات مورد توجه، افزایش حقوق فراگیران، دستیاران و کارورزان است. 

محمدخواجه افزود: در جلساتی که با مسؤولان معاونت فرهنگی و دانشجویی و آموزشی داشته‌ایم خواستار تبدیل واژه «کمک هزینه» به حقوق برای این دسته از دانشجویان شدیم تا با توجه به بار حقوقی این تغییر، بتوانیم شرایط را برای افزایش مناسب حقوق دستیاران و دانشجویان اینترن فراهم کنیم و این افراد در شرایط سخت تورمی که در کشور ایجاد شده بتوانند زندگی خود را اداره کنند.

این فعال شورای صنفی با اشاره به عدم پرداخت این حقوق به دانشجویان شهریه پرداز، اظهار داشت: متاسفانه این پرداختی به دانشجویان شهریه پرداز در عمده دانشگاه‌ها تعلق نمی‌گیرد و این مهم به دلیل این تصور غلط است که این دسته از دانشجویان از تمکن مالی خوبی برخوردار هستند در نتیجه به این حقوق نیاز ندارند، که امیدواریم روند پرداخت حقوق به این دانشجویان نیز دنبال شود.

محمدخواجه با اشاره به تعویق تحصیلی که از زمان شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها مطرح شده است، گفت: در برخی دانشگاه‌ها، دانشجویان با تعویق فارغ‌التحصیلی روبه رو شده‌اند که امیدواریم این امر صورت نگیرد تا دانشجویان مجبور نباشند تاوان تبدیل شدن مراکز درمانی به سانتر درمان بیماران کرونایی را بدهند.

این فعال شورای صنفی به زمزمه‌های ورود دانشجویان ایرانی محصل در خارج کشور به خصوص از دانشگاه‌هایی که مورد تایید وزارت بهداشت نیستند، اشاره کرد و افزود: متاسفانه دانشگاه سچینوا روسیه طی دو سال اخیر هزار و ۴۰۰ دانشجوی ایرانی را پذیرش کرده است و این در حالی است که در داخل فقط دانشجویانی که در مقاطع پزشکی، دندانپزشکی و داورسازی در یک سال در کل کشور پذیرش می‌شوند حدود ۸ هزار نفر هستند.

دبیر حقوقی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت، اظهار داشت: دانشجویان دانشگاه‌های خارجی بدون کیفیت که با مبالغ هنگفت با بهره علمی و مهارت کمتر نسبت به دانشجویان پزشکی پذیرفته شده در کنکور، وارد این دانشگاه‌ها شده‌اند، قصد دارند به دلیل بالا رفتن ارز و به واسطه پولی که پرداخت کرده‌اند از میانه راه وارد دانشگاه‌های داخلی کشور شوند که رتبه علمی بالایی دارند؛ تحقق این امر علاوه بر اینکه عدالت آموزشی را از میان خواهد برد، سلامت مردم را نیز به خطر می‌اندازند.

وی افزود: در حال حاضر و در ابتدای امر این نکته نیز مهم است که بدانیم ما اکنون در دانشگاه‌های علوم پزشکی، ظرفیت خوابگاهی و بیمارستانی لازم برای پذیرش این تعداد دانشجو را نداریم؛ اگر این افزایش امکان داشت، با افزایش ظرفیت در کنکور روبه رو بودیم و بسیاری از دانشجویان نخبه علمی و توانای ما پشت سد کنکور در این سه رشته زیرشاخه پزشکی نمی‌ماندند.

محمد خواجه افزود: این دانشجویان باید تحصیل خود را در همان دانشگاه‌هایی که اکنون حضور دارند به اتمام برسانند و در ادامه در آزمون‌های مربوطه در داخل کشور شرکت کرده و آزمون صلاحیت حرفه‌ای بدهند و در صورت موفقیت در آزمون وارد بازار کار شوند.

این فعال دانشجویی با بیان این که اکنون مراکز درمانی کشور با حضور تعداد بسیار کم بیماران الکتیو روبه رو هستند، گفت: در حال حاضر بیمارستان‌های کشور با کاهش شدید بیماران الکتیو (بیماری که فوریت زمانی برای دریافت خدمات تشخیصی، درمانی و توانبخشی ندارد و می تواند برای دریافت خدمات سلامت بر اساس نوبت مراجعه کند) روبه رو است و تخت‌های ما به خاطر کرونا پر است از بیمارانی که باید به سرعت تحت درمان قرار گیرند.

وی گفت: در چنین شرایطی، این رشد در پذیرش دانشجو باعث می‌شود کیفیت آموزشی نیز کاهش پیدا کند و کیفیت آموزشی افراد توانایی که در این رشته وجود دارند نیز زیر سوال می‌رود.

محمدخواجه خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهش می‌کنم تحت تاثیر فضای احساسی ایجاد شده از سوی خانواده این دانشجویان قرار نگیرند. ما می‌دانیم ۲ هزار دانشجو که استطاعت مالی داشته‌اند به دانشگاه‌های خارج کشور رفته‌اند و نمی‌توانند این حقیقت را کتمان کنند که این افراد با توجه به این‌که می‌دانستند توان علمی بالایی در مواجهه با کنکور ندارند از این طریق کنکور را برای کسب رشته‌های پزشکی دور زده‌اند و اکنون می‌خواهند در میانه راه بازگردند اما شرایط کشور کشش این بار را ندارد.

وی اظهار داشت: این ظلم به دانشجویانی است که ساعت‌ها درس خوانده‌اند، استرس و اضطراب را تحمل کرده و خود و خانواده را از تفریحات محروم کرده‌اند تا در نهایت صندلی رشته مورد علاقه خودرا در یک دانشگاه خوب داخلی به دست بیاورند؛ این حق بر گردن مسؤولانی است که رویه را برای بازگشت دانشجویان محصل در دانشگاه‌های بی‌کیفیت خارج کشور و دانشگاه‌های معتبر و برخلاف قانون، هموار می‌کنند.

دبیر حقوقی شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت اضافه کرد: بر این اساس ما از نمایندگان مجلس خواستاریم که شرایط آحاد جامعه و سلامت مردم را در نظر بگیرند و این دانشجویان نیز بعد از فارغ‌التحصیلی در خارج از کشور و شرکت در آزمون‌هایی که صلاحیت علمی این افراد را تایید می‌کند وارد بازار کار داخل شوند.

محمدخواجه گفت: در این ماجرا به دلیل آکادمیک بودن مسئله و اینکه مسؤولان وزارت بهداشت نیز آکادمیک هستند، درک مشترکی از موضوع میان مسؤولان وزارت بهداشت و دانشجویان دغدغه‌مند وجود دارد؛ اما نمایندگان مجلس نیز باید علمی به موضوع نگاه کنند و تحت تاثیر فشار خانواده این دسته از دانشجویان قرار نگیرند زیرا این کار به صلاح عدالت آموزشی نبوده و نخواهد بود.

کد خبر 5019050

منبع: مهر

کلیدواژه: شورای صنفی دانشجویی دانشجویان دانشجویان ایرانی خارج از کشور نقل و انتقال دانشجویان آموزش پزشکی معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت سازمان سنجش سال تحصیلی جدید وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی آزمون کارشناسی ارشد ویروس کرونا انتخاب رشته آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی پذیرش بدون آزمون مرکز سنجش آموزش پزشکی دانشجویان دانشگاه جامع علمی کاربردی آموزش پزشکی نمایندگان مجلس وزارت بهداشت دانشگاه ها شورای صنفی روبه رو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۵۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها

دریافت 17 MB کد خبر 6085715

دیگر خبرها

  • تجمع در دانشگاه‌های آمریکا در حمایت از غزه + فیلم
  • واکنش وزیر علوم به انتقادات دانشجویان به عدم حضور در دانشگاه‌ها
  • «خاستگاه خود» و «آرمان‌های نظام اسلامی» را نباید فراموش کنیم
  • نظام تعلیم و تربیت در کشور نیازمند کیفیت‌بخشی است
  • رتبه پانزدهم علمی جهان نتیجه رشد علمی کشور است
  • تحصیل در خارج از کشور، مطمئن‌ترین روش مهاجرت
  • استاندار جدید مازندران را بیشتر بشناسید
  • استاندار مازندران رییس دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شد
  • حمایت از تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج از کشور
  • طرح پرسش‌هایی از نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس توسط دانشجویان دانشگاه تهران