Web Analytics Made Easy - Statcounter

آرش فهیم، منتقد و خبرنگار سینمایی جسارت عنقا در طرح موضوع «آقازادگی» و مفاسد اقتصادی را قابل تقدیر می داند ولی معتقد است نبود قهرمانی از جنس مردم، حواشی بی مورد در سریال و شخصیت پردازی ضعیف، سریال را به بیراهه می برد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شبکه نمایش خانگی که این روزها در سطح گسترده و وسیع آن در قالب پلتفرم های VOD دنبال می شود، توانسته در مدت زمان کوتاهی طیف وسیعی از مخاطبان را همراه خود کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سریال هایی با قصه های متفاوت، جنجالی و پر از حاشیه که شاید به دلایلی فرصت نمایش در قاب تلویزیون برایشان فراهم نشود، یکی یکی سر از این مسیر نمایش درآورده اند.

سریال «آقازاده» با سرمایه گذاری سازمان هنری رسانه ای «اوج» یکی از همین سریال هایی است که با موضوع «آقازادگی» و فساد اقتصادی با تبلیغات فراوان در فضای مجازی، و با حضور بازیگران چهره سینما و تلویزیون، در شبکه نمایش خانگی منتشر شد و حالا که تقریبا نیمی از این سریال پخش شده، با انتقادات مثبت و منفی زیادی روبرو شده است. سکانس معروف به «صیغه» اخیرا باعث حواشی زیادی برای «آقازاده» شد و شاید باعث بیشتر دیده شدن آن؛

با وجود تمامی حواشی پیش آمده و انتقاداتی که به این سریال وارد شده، جسارت حامد عنقا در مقام طراح و تهیه کننده «آقازاده» در مطرح کردن این موضوع و ورود به دنیای مفاسد اقتصادی ستودنی است. حال عنقا و توفیقی زاده و گروه آقازاده توانسته اند این موضوع را به درستی در قاب تصویر برای مخاطب به نمایش بگذارند، مساله بعدی است که به همین بهانه با «آرش فهیم» منتقد و خبرنگار سینمایی گفت و گو کرده ایم تا نظرات او رادر این خصوص جویا شویم.  

سود مالی در شبکه نمایش خانگی همیشه در اولویت است

آرش فهیم، منتقد و خبرنگار سینمایی در خصوص سریال «آقازاده» که این روزها در شبکه نمایش خانگی در حال انتشار است گفت: از 10 سال قبل که شبکه نمایش خانگی شروع به انتشار سریال کرد، همیشه این سریال ها با انتقادات فراوانی مواجه بوده اند، اولا این که کیفیت هنری خیلی خوبی نداشته اند و از ویژگی های تکنیکی قابلی برخوردار نیستند و از طرفی هم به سراغ سوژه هایی مانند سریال های شبکه های ترکیه ای، ماهواره ای و به طور کلی سریال های مبتذل می روند؛ از عشق های مثلثی تا خیانت و فروپاشی بنیان خانواده تا مسائلی که هیچ وقت دغدغه عموم مردم نبوده است؛ دلیل عمده آن هم این است که سازنده این آثار بخش خصوصی است که سود مالی و بازگشت سرمایه برایشان خیلی اهمیت دارد، به همین خاطر سعی می کنند در کمترین زمان ممکن با حداقل کیفیت به سرعت به بازگشت سرمایه برسند، در نتیجه آثار به آن کیفیت مطلوب نمی رسند.

وی افزود: من یک پیشنهاد همان موقع دادم که به جای این که صرفا با این سریال ها مخالفت کنیم، بیاییم یک جریان موازی با آن ها راه بیاندازیم، این که یک سری نهادها که دارای توان تولید سریال هستند از جمله سازمان اوج سریال های با کیفیت و جذابی بسازند که محتوا و مضمون خوبی داشته باشد و به این ترتیب باعث شوند که این سریال ها روی ذوق و سلیقه مخاطب تاثیر بگذارند.

 

آقازاده یک سر و گردن از بقیه بالاتر است

فهیم اظهار داشت: اکنون بعد از چند سال شاهد آن هستیم که سازمان اوج وارد این عرصه شده و سریالی را برای  شبکه نمایش خانگی تولید کرده است، «آقازاده» در چند قسمت اول نشان داد که یک سر و گردن از دیگر سریال هایی که در این چند سال از شبکه نمایش خانگی منتشر شده بالاتر است، از طرفی هم به سوژه هایی پرداخته که محتوای ملتهب و خاصی دارد که به مسائل روزمره و معاش مردم هم ارتباط دارد، نشان می دهد که این افرادی که در اقتصاد فساد و فعالیت می کنند کارشان بیشتر به راهزنی شبیه است تا به فعالیت اقتصادی که به دنبال اختلاس و دزدی هستند؛ این مساله حائز اهمیت است به همین خاطر در ابتدا هم با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد.

قهرمان باید از جنس خود مردم باشد

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این سریال به طور درست به مساله آقازادگی پرداخته است یا خیر گفت: من به این که در سریال، آقازاده مثبت و منفی گذاشته اند انتقاد دارم، معتقدم که ای کاش به جای این که در مقابل شخصیت منفی سریال که یک آقازاده متمول، فاسد و فرصت طلب است، یک آقازاده مثبت بگذارند، بهتر بود یک مامور قضایی و امنیتی با شمایل قهرمانی و اسطوره ای می ساختند که مخاطب را به واقع جذب می کرد، در واقع شخصیت حامد تهرانی را که سینا مهراد بازی می کند، وجهه قهرمانی ندارد و نمی تواند مخاطب را با خودش همراه کند.

آقازاده کم کم وارد حاشیه شده...

این منتقد رسانه در خصوص حواشی که از این سریال در فضای مجازی منتشر شده است اذعان داشت: فکر می کنم که این حواشی که در فضای مجازی از سریال پخش شده و به وجود آمده است کاملا برنامه ریزی شده است، سریال آقازاده چند قسمت اولش خیلی امیدوار کننده بود اما رفته رفته که جلوتر رفتیم دیدیم که سریال شبیه همان آثار نازلی شده است که در شبکه نمایش خانگی منتشر می شود از این نظر که داستان سریال ضعیف تر شده و از فضای درام دور شد، از طرف دیگر مسائلی مانند عشق های چند ضلعی و روابط نامتعارف و شخصیت های چند ضلعی و آرایش های غلیظی که بازیگران زن دارند، حتی سکانس جنجالی صیغه، که به نظر من همه این حاشیه ها به متن اصلی سریال صدمات فراوانی زده است و باعث شده تا آقازاده هم مانند دیگر سریال های شبکه خانگی دچار مبحث بازگشت سرمایه و سود اقتصادی شده و سازنده های آن به سمت جذابیت های کاذب بروند.

وی اظهار داشت: این سریال دچار ضعف شخصیت پردازی است و نتوانسته قهرمان سازی کند، مثلا شخصیت مامور قضایی آن جذابیت خاصی را به عنوان قهرمان ندارد تا مخاطب را مجذوب خودش کند، داستان باید از طریق قهرمان پیش برود. از آن طرف بیشتر شخصیت مانلی را در موقعیت های مختلف برجسته کرده اند و از طریق او می خواهند مخاطب را همراه کنند، این مساله باعث شده که سریال از هدف اصلی آن که مباره با مفاسد اقتصادی و تقبیح آقازاده های سوءاستفاده کننده است دور شود.

آرش فهیم در خصوص تدوین سریال بیان کرد: فلش بک و فلش فوروارد یکی از تمهیدات روایی برای سریال هایی است که قسمت های زیادی دارند اما در این سریال این مساله کارکرد چندان درستی ندارد یعنی بیشتر از این که بتواند باعث معنا بخشیدن به داستان باشد یک نوع تمهید برای پر کردن این خلاء و کمبود داستان است.

وی در پایان از بازی ها در این سریال انتقاد کرد و گفت: بازی ها در این سریال متوسط است، آقای سینا مهراد در این سریال همان نقشی که در سریال پدر را داشت ایفا می کند که البته این تقصیر بازیگر نیست، کارگردان و بازیگردان سریال باید او را راهنمایی می کردند که نقش یک مامور قضایی و امنیتی بازی کند.

 

انتهای پیام/

 


 

منبع: دانا

کلیدواژه: شبکه نمایش خانگی سریال هایی سریال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۱۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی

رئیس صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی درباره وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرآیندهای اقتصادی شبکه نمایش‌خانگی از پیگیری‌ها در زمینه جلوگیری از تخلفات احتمالی محتوایی در تولیدات سکوها به کمک آیین‌نامه‌ها و قوانین تکمیلی خبر داد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره برخی حواشی و اظهارات مطرح شده در روزهای اخیر درباره وضعیت پرداخت‌ها در حوزه نمایش خانگی اظهار کرد: به طور کلی تنظیم‌گری در این حوزه شامل اقتصاد و وضعیت مالی پروژه‌های تولیدی هم می‌شود.

وی افزود: سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر علاوه‌بر وظیفه نظارت بر محتوای تولیدات نمایش خانگی، وظیفه  تنظیم‌گری و نظارت بر فرایندهای اقتصادی این حوزه را نیز برعهده دارد.

رئیس سازمان صداوسیما با اشاره به اینکه فرآیندهای اقتصادی در حوزه نمایش خانگی باید به گونه‌ای باشد که فعالان خرد در این حوزه هم بتوانند فعالیت کنند گفت: ساترا در حال بررسی این موضوع است و نتایج بررسی‌های ساترا و برنامه‌هایش جهت اقدام لازم، ارائه خواهد شد. ‌جبلی همچنین درباره نحوه نظارت بر محتوای تولیدات نمایش خانگی عنوان کرد: با ریل‌گذاری قانونی درستی که انجام شده سازمان صداوسیما از طریق ساترا موظف به نظارت بر محتوای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی در حوزه نمایش خانگی است و فضای همکاری و تعامل نسبتا خوبی بین تهیه‌کنندگان،  سکوها و ساترا وجود دارد.

وی تأکید کرد که البته برای جلوگیری از تخلفات احتمالی باید آیین‌نامه‌ها و قوانین تکمیلی به کمک حوزه تنظیم‌گری بیایند و پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد.

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

رئیس رسانه ملی در خصوص عملکرد رسانه ملی در پوشش خبری عملیات «وعده صادق» گفت: از لحظات اولیه شروع این عملیات و براساس آمادگی‌های ایجاد شده و برنامه‌ریزی‌های قبلی و تقسیم وظایف میان حوزه‌های مختلف محتوایی سازمان، عملیات گسترده رسانه‌ای پوشش جامع این عملیات غرورآفرین آغاز شد.

وی از پوشش زنده بیش از 14 ساعته این عملیات سخن گفت و اظهار کرد: شبکه‌های مختلف صداوسیما، حوزه خبر و نیز شبکه‌های برون‌مرزی متناسب با وظایف تعریف‌شده به پوشش جامع تصویری، اطلاعاتی و تحلیلی این عملیات پرداختند که این روند تاکنون هم در برنامه‌های مختلف ادامه دارد. ‌

جبلی پوشش عملیات وعده صادق و نیز اقدام فوری و مؤثر صداوسیما در پوشش حادثه صبح جمعه گذشته در اصفهان را مصداق روشن به دست گرفتن «روایت اول» در رویدادهای مهم دانست و گفت: آثار و نتایج این حضور فوری و مؤثر رسانه ملی مبتنی بر آمادگی‌های قبلی، در جریان‌سازی و تأثیر بر افکار عمومی داخلی،  منطقه‌ای و بین‌المللی و در درون رژیم صهیونیستی مشهود است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بعد از «اسکار» مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی
  • نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی
  • ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی
  • (ویدئو) این سکانس جنگل آسفالت، کپی از آب درآمد!
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی است
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش خانگی
  • جبلی خبر داد: وضعیت اقتصادی در شبکه نمایش‌خانگی در حال بررسی
  • پرده جدیدی از شبکه نمایش‌های خانگی؛ آیا حرف اول و آخر را پول می‌زند؟
  • بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند
  • انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!