Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@04:30:09 GMT

تشریح جزییات طرح عرضه خودرو در بورس کالا

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۴۵۳۷

تشریح جزییات طرح عرضه خودرو در بورس کالا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از بورس‌نیوز، جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا درباره عرضه خودرو در بورس‌کالا اظهار کرد: بورس‌کالا در گذشته تجربه انتشار اوراق سلف خودروی سراتو متعلق به خودروسازی سایپا را داشته و این کار انجام شده است.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران افزود: خودرو هم یک کالا به شمار می‌رود، می‌تواند وارد بورس شود و مورد معامله قرار بگیرد و هیچ شک و شبه‌ای ندارد و می‌تواند به صورت های مختلف از جمله نقدی، نسیه، سلف عرضه شود و یا به صورت تامین مالی از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد برای آن عمل کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: لازمه تمام این موضوعات آن این است که آیا تصمیم و اراده‌ای برای عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد یا خیر، که تصمیم گیر نهادهای ذیصلاح هستند و  اگر قرار بر عرضه خودرو در بورس باشد، در بورس یک قیمت پایه و یک قیمت کشف شده از عرضه و تقاضا وجود دارد.

فلاح ادامه داد: طبق طرحی که در حال حاضر در مجلس درباره آن بحث شده این است که شورای رقابت بر اساس یک قاعده قیمت‌گذاری، قیمت پایه را به گونه‌ای تعیین کند که افراد بتوانند در بازه‌های زمانی یک ماهه قیمت پایه هر خودرو را با استفاده از آمار و فرمول موجود در دسترس همگان، محاسبه کنند یعنی متغیرهای این فرمول باید در دسترس همگان قرار داشته باشد تا بتوانند محاسبه قیمت پایه را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس طرح مجلس، کل عرضه خودرو باید از طریق بورس عرضه شود، خاطرنشان کرد: قیمتی که روی تابلو کشف می‌شود ممکن است بیشتر و متفاوت از قیمت پایه باشد، بنابراین مقرر شده این فاصله قیمتی در سه محلی که پیش بینی شده اختصاص یابد.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا با اشاره به سه محلی که برای هزینه کرد مبلغ مابه التفاوت پیش بینی شده گفت: پیش بینی شده بخشی از این پول در اختیار دولت قرار گیرد تا از طریق آن توسعه حمل و نقل عمومی را در دستور کار قرار دهد. همچنین بخشی از پول در اختیار خودروساز به صورت تسهیلات قرار گیرد تا بتواند هزینه‌ها را کاهش و تولید را افزایش دهد.

وی ادامه داد: بخشی از این پول هم برای جایزه در نظر گرفته شده تا اگر خودروساز بتواند تولید خود را افزایش دهد به عنوان جایزه و بلاعوض در اختیار بگیرد.

فلاح تاکید کرد: فلسفه این طرح به دلیل شرایط تحریمی کشور است که تولید کاهش یافته و واردات ممنوع شده به همین دلیل تقاضا و قیمت افزایش یافته و افراد سفته باز وارد شدند تا خودرو را با قیمت زیاد در بازار آزاد بفروشند.

وی گفت: ثبت نام در سایت و قرعه کشی طرح‌هایی است که تاکنون انجام شده این در حالی است که بیشتر افراد ثبت نامی مصرف کننده اصلی نیستند و سفته بازی دلیل بخشی از افزایش قیمت در بازار خودرو است.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران تصریح کرد: بر اساس این طرح قرار است به جای اینکه مابه التفاوت قیمت کارخانه تا بازار که حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان است و در اختیار افراد کمی از جامعه قرار می‌گیرد در محل‌هایی که پیش بینی شده صرف شود.

فلاح افزود: یکی از فواید عرضه خودرو در بورس، کشف قیمت مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا در یک بستر شفاف است، در حال حاضر مکانیزم کشف قیمت خودرو شفاف نیست و میزان عرضه و تقاضا و عرضه کننده و متقاضیان مشخص نیست، اما اگر این فرایند در بورس صورت بگیرد همه افراد باید کد داشته باشند و شناسایی می‌شوند و به راحتی همه موضوعات شفاف سازی می‌شود و این معاملات می‌تواند مرجع قیمتی شود، در حالی که در حال حاضر مشخص نیست قیمت‌های فعلی معاملاتی است یا خیر.

مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالای ایران تاکید کرد: اگر در این بازار فردی قصد دستکاری داشته باشد با توجه به سازوکاری که وجود دارد می‌توان تدابیری اتخاذ کرد که جلوی این دستکاری را گرفت.

پربیننده ترین از دارایی مردم در بورس حمایت می‌کنیم/ شائبه دستکاری در بورس بی‌اساس است بایدها و نبایدهای سیاست‌گذاری در بورس/ کاهش مداخلات قیمتی تنها راهکار حمایت از بورس آینده بورس چه می‌شود؟ +فیلم درباره وضعیت بورس، هشدار داده بودیم/ لزوم توجه سیاست‌گذار به تعارض منافع برخی اظهارنظرکنندگان تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت امکان‌پذیر شد

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بورس کالا قیمت خودرو بورس بازار سرمایه بورس کالای ایران بازار خودرو وضعیت بورس امروز عرضه خودرو در بورس بورس خودرو قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت عرضه خودرو در بورس پیش بینی شده قیمت پایه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۴۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد

گروه خودروسازی سایپا اولین طرح فروش فوق‌العاده محصولات خود را با خودروی سایپا ۱۵۱ SE و با قیمت جدید، ویژه متقاضیان عادی آغاز کرده است؛ متقاضیان از ساعت ۱۴ امروز تا پایان زمان تکمیل ظرفیت می‌توانند درخواست خود را از طریق وبگاه فروش اینترنتی سایپا ثبت کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، گروه خودروسازی سایپا از امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ طرح فروش وانت سایپا ۱۵۱ SE را با قیمت جدید آغاز کرده است.

این طرح از ساعت ١۴ آغاز شده و تا زمان تکمیل ظرفیت ادامه دارد.

تنها متقاضیان عادی دارای شرایط عمومی بخشنامه‌های فروش خودرو می‌توانند در این طرح فروش نظیر حداقل سن ۱۸ سال و دارا بودن گواهینامه، هر کد ملی یک خودرو، شماره تلفن همراه به‌نام فرد متقاضی و عدم امکان صلح و انتقال خودرو به صورت وکالتی، شرکت کنند.

این محصول که تاکنون با قیمت مصوب ۲۶۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد، مشمول ۴۹ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان افزایش قیمت شده و اکنون با قیمت ۳۰۹ میلیون و ۷۷۰ هزار تومان عرضه شده است.

این خودور صرفاً در رنگ سفید و موعد تحویل حداکثر ۹۰ روزه عرضه شده است؛ متقاضیان شرکت در این مرحله از فروش وانت سایپا ۱۵۱ می‌توانند، با مراجعه به سایت فروش گروه خودروسازی سایپا به نشانی اینترنتی saipa.iranecar.com نسبت به ثبت‌نام و واریز وجه اقدام کنند.

منبع ایسنا

کد خبر 747540

دیگر خبرها

  • طرح فروش سایپا با خودروی ۱۵۱ آغاز شد
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا
  • اولین عرضه خودرو در بورس کالا در سال ۱۴۰۳
  • جزئیات فروش شفاف زعفران در بورس کالا
  • عرضه هزار و ۵۰۰ کیلو زعفران فردا در بورس کالا
  • ۱۵۰۰ کیلو گرم زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود
  • ۳۰ دستگاه کامیون کشنده در بورس کالا عرضه می‌شود
  • واکنش وزیر صمت به افزایش قیمت پژو پارس + جزییات مهم
  • جزییات فروش دایون Y7 با اقساط ۴۸ ماهه