Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرج‌اله رشیدمردان در گفتگو با خبرنگار مهر، به تاریخچه تأسیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: در قالب برنامه توسعه سوم مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اردبیل از سال ۱۳۸۰ برای توسعه قضائی و تسهیل امور مردم و رسیدگی بهتر و بیشتر جامعه اسلامی به خدمات وکلا و کارشناسان در تخصص‌های مختلف تشکیل شد و با برگزاری آزمون‌ها و جذب کارشناسان در سطح کشور ۲۰ هزار وکیل و ۱۲ هزار کارشناس رسمی از طریق آزمون موفق به اخذ پروانه شده و به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تعداد کارشناسان رسمی فعال در استان اردبیل را ۳۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: این تعداد کارشناس رسمی در ۳۲ رشته کارشناسی در خدمت‌رسانی به مراجع قضائی، دستگاه‌های اجرایی و مردم فعالیت می‌کنند که از توان علمی و تخصص بالایی برخوردار هستند و می‌توان گفت کارشناسان رسمی دادگستری به عنوان قضات تخصصی در پرونده‌ها اظهار نظر می‌کنند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اردبیل در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تفاوت بین مرکز کارشناسان رسمی دادگستری و کانون کارشناسان رسمی دادگستری بیان کرد: هر دو نهاد وابسته و تحت نظارت قوه قضائیه بوده و اهداف و فعالیت‌های واحد دارند و در راستای ارائه خدمات تخصصی حقوقی برای دستگاه‌های اجرایی و دستگاه قضائی در حل اختلافات اصحاب دعوی فعالیت می‌کنند.

رشیدمردان ادامه داد: پروانه فعالیت مرکز کارشناسان دادگستری از قوه قضائیه و پروانه کانون از شورای عالی کارشناسان رسمی اخذ شده و تنها تفاوت در نام دو نهاد است و قوانین و ضوابط فعالیت دو نهاد یکسان است.

صدور رأی برای ۹۰ درصد پرونده‌های قضائی براساس نظرات کارشناسی

وی کارشناسان دادگستری را قاضی فنی پرونده عنوان کرد و افزود: با توجه با صلاحیت و تخصص کارشناسان رسمی قضات دادگستری در ۹۰ درصد پرونده‌های قضائی بر اساس نظرات کارشناسی رأی صادر می‌کنند و تفاوتی بین نظرات کارشناسان کانون و مرکز قائل نیستند.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه در خدمات‌رسانی به مردم منافع شخصی و صنفی باید در منافع جمعی مستتر باشد، تصریح کرد: هیچ تفاوتی در نحوه ارجاع پرونده بین کارشناسان وجود ندارد چرا که در سیستم سامانه قوه قضائیه اسامی کارشناسان درج شده و قاضی پرونده بر اساس صلاحیت و رشته کارشناسی این افراد را انتخاب می‌کند و این موضوع ارجاع پرونده به کارشناس خاص وجود ندارد.

رشیدمردان با تأیید سوال خبرنگار مهر در خصوص نبود وحدت رویه بین کارشناسان با وجود قوانین واحد اظهار کرد: کارشناس فردی متخصص در رشته مشخص بوده که اختلاف در نظرات کارشناسی به غیر از برخی موارد نظیر ارزیابی که نباید فاحش باشد، تا حدودی معقول است که برای رفع این مشکلات به دنبال آموزش و توجیه کارشناسان و همکاران هستیم.

برگزاری آزمون جذب کارشناس دادگستری ۲۰ شهریور ماه

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اردبیل از برگزاری آزمون جذب کارشناس برای مرکز کارشناسان رسمی خبر داد و گفت: به دلیل شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته برگزاری این آزمون در سال ۹۸ به تعویق افتاده و روز ۲۰ شهریور ماه شاهد برگزاری این آزمون خواهیم بود.

وی گفت: برای این آزمون ۳۰۰ نفر در ۶۵ رشته کارشناسی در راستای توسعه قضائی و رفع نیازهای دستگاه‌ها اجرایی، دستگاه قضائی و مردم اعلام نیاز شده بود اما از این تعداد مقرر شد تا در ۳۸ رشته کارشناسی ۱۹۰ نفر جذب شوند.

رشیدمردان از ثبت‌نام یک هزار و ۶۰۰ نفر در این آزمون خبر داد و گفت: داوطلبان برای شرکت در آزمون که رأس ساعت ۹ صبح روز پنجشنبه هفته جاری برگزار خواهد شد، باید یک ساعت قبل از آزمون در محل‌های مندرج در کارت ورود به جلسه حضور یابند و برای محافظت از سلامتی خود حتماً ماسک به همراه داشته باشند البته این آزمون با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی در محل دانشگاه محقق اردبیلی برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان اردبیل با بیان اینکه برای سال ۹۹ نیز این آزمون برگزار خواهد شد، اظهار کرد: این آزمون در سال‌های گذشته در استان برگزار نمی‌شد و داوطلبان برای شرکت در آزمون باید به تهران و تبریز سفر می‌کردند که با رایزنی و پیگیری‌های لازم زمینه برگزاری آزمون، مصاحبه و تحلیف در استان فراهم شده و از امسال این امر اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کارشناسان عضو مرکز کارشناسان رسمی دادگستری استان دارای مدرک فوق لیسانس و دکترا هستند، افزود: تاکنون برای ۳۵۰ نفر در استان پروانه کارشناسی صادر شده که به دنبال مهاجرت برخی از این افراد و انتقال پروانه فعالیت، تعداد این افراد در استان به ۳۰۰ نفر کاهش یافته است.

کد خبر 5018856

منبع: مهر

کلیدواژه: کانون وکلا کارشناسان دادگستری اردبیل دادگستری استان اردبیل آزمون استخدامی محرم 99 ویروس کرونا شیراز مراسم عزاداری بازگشایی مدارس بوشهر آمار کرونا عاشورا گرگان ماه محرم مجلس شورای اسلامی کرمانشاه شیوع کرونا آغاز سال تحصیلی برگزاری آزمون رشته کارشناسی قوه قضائیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۶۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین دادگاه علنی بر خط سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمد شفیعی معاون فناوری اطلاعات و برنامه ریزی دادگستری کل استان تهران اعلام کرد: اولین دادگاه علنی بر خط سال ۱۴۰۳ استان تهران، سوم اردیبهشت ماه در دادگاه عمومی بخش قلعه نو برگزار می‌شود.

وی گفت: دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، سه دادگاه علنی برخط در شعبه اول حقوقی دادگاه عمومی بخش قلعه نو به ریاست قاضی سید رسول میرنژاد برگزار خواهد شد.

وی در این رابطه اظهار کرد: اولین جلسه دادگاه با موضوع مطالبه اجرت‌المثل در ساعت ۹ صبح، دادگاه دوم با موضوع رفع تصرف عدوانی رأس ساعت ۱۰ صبح و همچنین دادگاه سوم در ساعت ۱۱ با موضوع الزام به تنظیم سند رسمی برگزار خواهد شد.

شفیعی افزود: علاقمندان به مباحث قضائی دانشجویان، محققان و اصحاب دعوی می‌توانند از طریق لینک زیر این دادگاه را به صورت آنلاین در نشانی http://skyroom.adliran.ir/ch/alani-tehran مشاهده کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برگزاری تمامی دادگاه‌های علنی برخط دادگستری استان تهران از طریق تارنمای رسمی دادگستری به نشانی https://dadgostari-th.eadl.ir اطلاع رسانی می‌شود.

کد خبر 6084398

دیگر خبرها

  • یک مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر پلمب شد
  • برگزاری نخستین نشست کارگروه‌های کارشناسی کانون پرورش فکری
  • مهر و موم مرکز غیرمجاز ارائه خدمات زیبایی در خرمشهر
  • راه‌حل رفع خطاهای کارشناسی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
  • ۸۰ هزار عضو داریم/با انبوهی از شکایت‌ها مواجهیم
  • با ۸۰ هزار عضو ۷۰۰ شکایت در ماه داریم
  • رفع معضلات تالاب انزلی نیازمند راهکارهای مناسب و کارشناسی است
  • اولین دادگاه علنی بر خط سوم اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران برگزار می‌شود