Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@02:51:21 GMT

استاندار خرید تضمینی مرکبات مازندران را پیشنهاد داد

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۸۲۲۷

استاندار خرید تضمینی مرکبات مازندران را پیشنهاد داد

به گزارش خبرنگار ایرنا ، همه ساله با فرارسیدن فصل برداشت مرکبات در مازندران ، دلالان ، بازار این میوه ها را تبدیل به جولانگاه سودجویی خود می کنند. ناامید کردن باغداران برای فروش محصول با قیمت مناسب و به رقابت انداختن آنان جهت فروش به قیمت هر چه پایین تر ، گام نخست دلالان در این زمینه است. اگر چه میزان بالای تولید و عدم کشش بازار کشور برای تازه خوری مرکبات سبب می شود تا دلالان در همان قدم اول به مرادشان برسند ، ولی اگر تولید کنندگان مغلوب نشوند ، مرحله بعدی ایجاد تنش روانی با طرح ادعاهایی چون رنگ افزایی یا اثرگذاری آفات بر محصول است که باعث می شود باغداران برای فروش زودتر محصول به رقابت با هم بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش برای ساماندهی بازار مرکبات مازندران در فصل برداشت بویژه پس از سال ۹۵ تا حدود زیادی برخی از کاستی ها را رفع و نگرانی های باغداران را کاهش داده است ، ولی امسال استانداری مازندران به همراه دستگاه های متولی برنامه هایی را برای حفظ منافع تولید کنندگان و کوتاه کردن دست دلالان طراحی کرده اند که در صورت خویشتنداری باغداران و گرفتار نشدنشان در چرخه رقابت برای فروش فوری محصول ، تا حدود زیادی رونق بازار مرکبات استان را در پی خواهد داشت.

بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی مازندران ؛ از ۱۶۰ هزار هکتار باغات استان ۱۱۰ هزار هکتار مرکبات است و در این میان ۷۰ درصد باغ مرکبات را گونه های مختلف پرتقال تشکیل می دهد. در میان باغ های پرتقال هم ۸۰ درصد در اشغال درختان تامسون است.

 به طور  میانگین تولید مرکبات مازندران ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال است ، ولی امسال جهاد کشاورزی پیش بینی تولید ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تنی را پیش بینی کرده است.

استاندار مازندران هم امروز چهارشنبه در نشست ستاد تنظیم بازار استان از برنامه ریزی های مختلف برای رونق بخشی به بازار مرکبات استان و کوتاه کردن دست دلالان خبر داده است.

احمد حسین زادگان در این نشست گفت : امسال اقدامات خوبی در دستور کار قرار دارد و تقاضا  ما از مردم برای فروش مرکبات عجله نکنند . ‎

وی با اعلام این که مازندران سالانه حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ تن محصول مرکبات و کیوی تولید می کند ، افزود: با توجه به تکانه های اقتصادی و شرایطی که در فصل برداشت مرکبات وجود دارد ، هر سال نگرانی هایی برای مردم در مورد عرضه و قیمت این محصول وجود دارد که خوشایند نیست و روی تولید مرکبات تاثیر می گذارد.

باغداران محصولشان را به واسطه‌ها نسپارند

نماینده عالی دولت در مازندران با بیان این که امسال با افزایش هزینه نهاده های کشاورزی و تولید، قطعا قیمت مرکبات مثل سال گذشته نخواهد بود ، اظهار داشت : به کشاورزان عزیز توصیه می کنیم که در فروش محصولات شتاب نکنند و محصول را به واسطه ها نسپارند چراکه منطقی نیست که با قیمت های موجود محصولاتشان را عرضه کنند.

وی افزود : امسال اقدامات خوبی در دستور کار قرار دارد و تقاضا داریم مردم عجله نکنند چرا که خبرهای خوبی در راه است.

استاندار مازندران یکی از خبرهای خوب را بهره برداری از پایانه صادراتی روماک ویژه محصولات کشاورزی معرفی کرد و گفت : مجموعه روماک گستر به تنهایی امکان ذخیره سازی ۱۰۰ هزار تن محصول را در مازندران دارد.

وی خرید میوه شب عید، ذخیره سازی و عرضه در پایان سال از سوی دولت را هم اقدام دیگری برای حفظ منافع باغداران مرکبات مازندران برشمرد و افزود : برخی امکانات در این راستا امسال موجود است و ضمن تقویت همکاری دستگاه های بین بخشی؛ تفاهماتی با استان های کشورهای همسایه به عنوان بازار صادراتی هدف صورت گرفته است.

حسین زادگان حذف تعرفه های ترجیحی از سوی اتحادیه اورآسیا را یک مزیت مهم در سال جاری برای صادرات مرکبات مازندران به کشورهای حضور این اتحادیه دانست و گفت : با این اقدامات بویژه حمایت های دولت، پیش بینی می شود امسال ، سال بهتری برای محصولات کشاورزی و مرکبات خواهد بود و لذا از مردم می خواهیم در فروش مرکبات عجله نکنند.

وی از تصمیم گیری فعال کردن صنایع تبدیلی برای فراوری مرکبات مازندران خبر داد و افزود : امسال برای حمایت از صنایع تبدیلی، تصمیمات خوبی اتخاذ و مقرر شد تا آن دسته از واحدهای این بخش که نیاز به سرمایه در گردش دارند، به آنها داده شود تا بتوانند مرکبات تولیدی استان را خریداری و فراوری کنند.

نماینده عالی دولت در مازندران گفت : اقدام دیگری هم که صورت گرفته استاندارد سازی انبار های موجود و ایجاد انبارهای استاندارد با پرداخت تسهیلات لازم است که می تواند بخشی از مشکل نگهداری مرکبات تولیدی استان را رفع کند.

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به تکالیف تعیین شده برای سازمان صنعت ، معدن و تجارت ، جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی مازندران ، گسترش همکاری های بین بخشی و تشکیل دفتر ویژه توسعه صادرات مرکبات در استانداری و اقدامات صورت گرفته، امسال باغداران استان با شرایط بهتری محصولاتشان را بدون واسطه و دلال بازی وارد بازار کرده و به دست مصرف کننده واقعی برسانند.

مکاتبه برای خرید تضمینی 

استاندار مازندران از امضای تفاهم نامه های متعدد با استان ها و کشورهای همجوار و همسایه در سال های اخیر به عنوان ظرفیتی مناسب جهت حل مشکل تولید انبوه در بخش باغداری استان بویژه مرکبات یاد کرد و خواستار اجرایی و عملیاتی شدن جزییات این تفاهم نامه ها شد.

وی گفت : دستگاه های متولی از جمله اتاق بازرگانی هر چه زودتر کشورهای جامعه هدف و بازار مصرف را شناسایی و کمیته کاری در این زمینه تشکیل دهند تا موانع پیش روی صادرات مرکبات استان بررسی و برداشته شود.

مقام عالی دولت در مازندران تاکید کرد : وظیفه همه ما در ستاد تنظیم بازار این است که با اقدامات موثر، قیمت فروش محصول مرکبات و کیوی را به نفع باغداران و مصرف کنندگان از طریق قطع واسطه ها و دلالان رقم بزنیم و این اقدامات در دستور کار قرار گرفته است.

وی توضیح داد : با برخی بازارهای خارجی رایزنی کرده ایم که این مذاکرات باید از سوی دستگاه های متولی عملیاتی شود.

او تاکید کرد: نیازمند برنامه ویژه و عملیاتی دقیق برای تحقق این مهم هستیم و هرگونه مصوبه، اقدام و برنامه از هم اینک باید در دستور کار قرار گیرد.

حسین زادگان گفت : برای خرید تضمینی مرکبات هم مکاتبات لازم صورت گرفته و فروش مرکبات در میادین بار و شبکه های تعاون روستایی استان ها در حال پیگیری است.

استاندار مازندران با بیان این که هر مقدار اطلاعات و آگاهی مردم بیشتر شود، کیفیت محصولات تقویت می شود، گفت: جهاد کشاورزی برنامه ای برای آموزش و ترویج ارائه کند تا مردم نسبت به انتخاب درست محصول و ارقام آن برای کشت آگاهی یابند.

بر اساس آمارهای رسمی ، پارسال حدود ۲۰۰ میلیون دلار کیوی و مرکبات تولیدی مازندران به خارج از کشور صادر شد. 

میزان صادرات پرتقال مازندران به خارج از کشور ۱۸۴ هزار تن به ارزش حدود ۸۹ میلیون دلار بود.

برچسب‌ها استانداری مازندران مرکبات خرید تضمینی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: استانداری مازندران مرکبات خرید تضمینی استانداری مازندران مرکبات خرید تضمینی اخبار کنکور استاندار مازندران دستور کار قرار مرکبات مازندران جهاد کشاورزی خرید تضمینی برای فروش هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۸۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان صادر شد

امیر جمشیدی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات مرکبات گفت: از آغاز فصل برداشت مرکبات در استان حجم صادرات این محصول از طریق گمرکات نوشهر، امیرآباد، آمل وساری بیش از ۷۸ هزارو ۲۸۵ تن بوده که رشد وزنی چشمگیری نسبت به مدت مشابه داشته است ناظر گمرکات مازندران ارزش مرکبات صادر شده از گمرکات استان را بالغ بر ۲۸ میلیون و ۴۵۹ هزار دلار بیان کرد و گفت که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ این رقم رشد بیش از ۱۰۰ درصدی رانشان می‌دهد. وی ۱۶ کشور جهان را مقصد مرکبات مازندران اعلام کرد و گفت روسیه، آذربایجان، ازبکستان، گرجستان، قزاقستان از عمده ترین کشورهای مقصد صادر شده از گمرکات مازندران نام برد وی با اشاره به کسب رتبه نخست گمرکات مازندران در صادرات مرکبات گفت: ۵۰ گمرک کشور در صادرات مرکبات فعال هستند. جمشیدی گفت میزان صادرات مرکبات طی سال ۱۴۰۱ به میزان ۵ هزارتن به ارزش یک میلیون و ۷۹۴ هزار دلار بود. کد خبر 6080121

دیگر خبرها

  • راهکارهایی برای خرید و فروش انرژی توسط بخش خصوصی در مازندران
  • مرکبات مازندران در سبد صادراتی ۱۶ کشور جهان
  • اعلام قیمت خرید تضمینی ۱۲ قلم محصول اساسی زراعی
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • صادرات مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان
  • چطور در بازار بورس سرمایه گذاری کنیم؟
  • مرکبات مازندران به ۱۶ کشور جهان صادر شد
  • سورپرایز تازه پژو در بازار؛ ایران‌خودرو از فروش محصول محبوب صرف‌نظر کرد؟
  • در نمایندگی اشنایدر چه خدماتی ارائه می‌شود؟ معرفی نمایندگی و لیست خدمات
  • حراج ۳ محصول پرطرفدار ایران خودرو + جزییات