Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@12:03:55 GMT

اجرای ۶۷ پروژه عمرانی توسط بخش خصوصی در کیش

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۸۵۴۶

اجرای ۶۷ پروژه عمرانی توسط بخش خصوصی در کیش

به گزارش خبرگزاری کیش به نقل از  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، علی مقدس زاده تحقق شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان "جهش تولید" نامگذاری شده است را رویکرد مجموعه سازمان برشمرد و گفت: اقدامات متعددی در برنامه ریزی های معاونت اقتصادی در نظر گرفته ایم که نوید بخش روزهای بهتر و روشن تر در این خطه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به افتتاح ۱۱ طرح ملی توسط رئیس جمهور در تاریخ ۲۰ شهریور، گفت: علاوه بر اجرای این طرح های دولتی و خصوصی که با بیش از ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری به بهره برداری رسیده است، طرح های مهم دیگری در این منطقه آزاد در دست اجراست که تا پیش از پایان دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در دوره اخیر استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح های بزرگ حاکمیتی و در ادامه توجه به طرح های مرتبط با بخش خصوصی در سطح جزیره یکی از اقدامات خوب انجام شده است گفت: تامین مالی ساخت ترمینال بزرگ مسافری کیش از طریق عرضه اوراق صکوک با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از اقداماتی بود که موجب تسریع اجرای این طرح ملی شد.

علی مقدس زاده افزود: نتیجه اجرای این طرح مهم افزایش امکان حضور گردشگران کیش تا ۶ میلیون نفر در سال است که رشد و شکوفایی زیادی برای سرمایه گذاران، تجار و کسبه به دنبال دارد و همه از آن منتفع خواهند شد.

وی همچنین اظهار داشت: تاسیس صندوق های پروژه، صندوق های زمین و مسکن و اجرایی کردن آن نیز اقدام موثر دیگر برای در پایداری منابع درآمدی و گردش اقتصادی مطلوب است که با اتصال فعالان اقتصادی به بازار سرمایه و استفاده از این منابع و به حداقل رساندن بروکراسی، روند پیشرفت امور سرعت می گیرد و طرح ها بدون رکود و وقفه در بازه زمانی مناسب به چرخه فعالیت وارد می شوند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش حجم سرمایه گذاری داخلی و خارجی و تصمیمات و تدابیری لازم که موجب تداوم رشد در این زمینه شده است را یکی از مباحث مهم مرتبط با حوزه فعالیت این مدیریت عنوان داشت و گفت: در سال جاری ۶۷ پروژه عمرانی به ارزش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در سطح جزیره کیش به اجرا درآمده که پس از بهره برداری موجب اشتغال بیش از ۳۵ هزار نفر می شود.

وی با اشاره به میزان سرمایه گذاری های بخش دولتی و خصوصی در طول فعالیت دولت های یازدهم و دوازدهم که حدود ۱۱۰ هزار میلیارد ریال است افزود: برای پروژه هایی که ارز بر بوده و در سطح جزیره کیش در حال اجرا هستند ۱۰۰ میلیون دلار جذب منابع ارزی شده و به آنها زمین نیز واگذار شده است.

مقدس زاده در ادامه با تاکید بر میزان چشمگیر سرمایه گذاری ها گفت: مبلغ قراردادهای که در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۷ منعقد شده نیز ۱۱۳ درصد رشد را نشان می دهد. همچنین حجم سرمایه گذاری ریالی در سال ۹۹ - ۱۶۲درصد به نسبت ۹۷ افزایش یافته و حجم سرمایه گذاری ارزی بیش از ۵ برابر در سال ۹۸ به نسبت ۹۷ بوده است که این آمار نشان دهنده فعالیت های بسیار گسترده تر در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ می باشد.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش یکی دیگر از مزیت های فعالیت در این منطقه را معافیت گمرکی برای واردات مواد اولیه محصولات تولیدی به شرط صادرات به کشور های دیگر عنوان کرد و بیان داشت: از آنجا که تولید کنندگان در حوزه تولید دارو و تجهیزات پزشکی و تولید محصولات ارایشی و بهداشتی در سرزمین اصلی به عنوان تولید کنندگان موفق فعالیت می کنند، طی تفاهم نامه ای که با وزارت بهداشت با حضور سندیکاهای این تولید کنندگان به امضا رسید، پهنه ای را در یکی از شهرک های صنعتی را به این گونه تولیدات اختصاص دادیم.

وی ادامه داد: شرکت های دانش بنیانی که در این زمینه فعالیت می کنند و در سرزمین اصلی هم به تولید مشغول هستند با ایجاد یک چرخه و حوزه تولیدی در کیش، می توانند زمینه خیلی خوبی برای سرمایه گذاری ایجاد کنند و در عین حال به حفظ محیط زیست نیز کمک کنند.

مقدس زاده همچنین در خصوص فعالیت های گمرکی با ارائه توضیحاتی مبنی بر ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران گفت: در مناطق آزاد دو نوع گمرک(کشوری و سازمانی) داریم در گمرک کشوری هر کالایی که از کشور خارج شود و از مسیر مناطق آزاد عبور کند و وارد سرزمین اصلی شود تابع ضوابط و قوانین گمرک ملی ایران می شود. گمرک سازمان منطقه آزاد کیش نیز در مناطق آزاد به عنوان یک گمرک مستقل وجود دارد و نظارت بر ورود کالاهایی که در سطح جزیره کیش استفاده می شود.

وی ایجاد بستر و زمینه مناسب برای توسعه واحدهای تولید ارز مجازی را یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان منطقه آزاد کیش برشمرد و اظهار داشت: معتقد هستیم که هر چه این بخش از صنعت را توسعه دهیم و ارز مجازی بیشتر تولید شود می تواند برای کیش و همچنین کشور مفید واقع شود.

در این راستا متقاضیانی داریم که درخواست دارند واحد های تولید ارزهای مجازی را احداث کنند و تمام این درخواست ها ضمن بررسی مجوزهای لازم صادر می شود ضمن این که این متقاضیان اعلام می کنند که نیروگاه تامین برق این واحدهای تولیدی را خودشان احداث می کنند و با این رویکرد، در سال ۹۹ تعداد قابل توجهی از مجوزهای این حوزه صادر خواهد شد و ارزهای مجازی در سطح جزیره کیش تولید می شود که می تواند ظرفیت و فرصت خیلی خوبی را برای تامین بخشی از نیاز های زیر ساختی و اساسی کیش و سرزمین اصلی را فراهم کند.

وی همچنین از تامین خودروهای جدید به جای خودروهای فرسوده شبکه حمل و نقل عمومی فعلی کیش با استفاده از ارزهای مجازی خبر داد و افزود: اخیرا مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نامه ای را برای ریاست بانک مرکزی ارسال کردند تا برای بتوانیم خودروهای جدید را از این طریق وارد منطقه کنیم.

علی مقدس زاده معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش توسعه زیرساخت های این منطقه را یکی دیگر از اقدامات خوب سال ۹۸ توسط سازمان عنوان کرد و گفت: به طور مثال در جزیره کیش شبکه جمع آوری آب های سطحی وجود نداشت و مانند برخی کشورهای مجاور خلیج فارس، در ایام بارندگی شاهد آب گرفتگی در خیابان ها بودیم که در این رابطه با ایجاد زیر ساخت های لازم، شبکه جمع آوری و هدایت آب های سطحی ناشی از بارندگی های سیل زا در جزیره کیش ایجاد شد و امروز خوشحالیم که ۹۰درصد مشکلات آب گرفتگی در سطح کیش برای همیشه حل شد.

وی توسعه تصفیه خانه پساب به ظرفیت ۱۰میلیون متر مکعب را از دیگر اقدامات زیرساختی مجموعه سازمان عنوان کرد و بیان داشت: این واحد بیش از ۳۰سی سال پیش احداث شده و با توجه به توسعه جزیره، به تدریج نیاز به افزایش ظرفیت و امکان تصفیه احساس و وارد مرحله عملیاتی شد که این اقدام تا پایان سال ۹۹ به اتمام خواهد رسید و تا ۲۵ سال آینده کیش ازاین ظرفیت برخوردار و ۶۰درصد آبیاری شهری نیز از این محل تامین می شود.

علی مقدس زاده معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در پایان به توسعه و ارتقای تکنولوژی بازیافت زباله در کیش برای حفظ محیط زیست و پاک ماندن این منطقه از هرگونه آلایندگی به عنوان دیگر اقدام موثر زیر ساختی سازمان در این منطقه اشاره کرد و گفت: باید با همدلی و عزم راسخ در سازمان برای انجام کارهای بزرگ و تاثیر گذار گام برداریم تا کیش مسیر پیشرفت و توسعه را پله پله طی کند و شاهد روزهای زیباتری برای این نگین خلیج فارس باشیم.

کد خبر 5019988

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری منطقه آزاد کیش پروژه عمرانی جذب سرمایه گذاری محرم 99 ویروس کرونا شیراز مراسم عزاداری بازگشایی مدارس آمار کرونا بوشهر عاشورا گرگان ماه محرم کرمانشاه مجلس شورای اسلامی شیوع کرونا شهرکرد معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش سطح جزیره کیش علی مقدس زاده سرزمین اصلی طرح ها سال ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۸۵۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!

تین نیوز

محمد سعیدنژاد مدیرعامل اسبق راه آهن ، همچنان تمام قد پای خصوصی سازی صنعت ریلی که خود آغاز کننده آن بوده، ایستاده است اما در عین حال خود را منتقد ترین فرد به فرآیندهای خصوصی‌سازی می‌ داند. گفتگو با این مدیرکهنه‌ کار راه‌آهن حاوی نکات قابل توجه است.

 

جنابعالی به عنوان آغاز کننده خصوصی‌سازی در راه‌آهن شناخته می‌شوید. آیا همچنان اقداماتی که در این راستا انجام دادید را درست و اصولی می‌دانید؟

کاری را که ما تحت عنوان خصوصی‌ سازی در راه‌آهن شروع کردیم قطعا اقدامی رو به جلو و ضروری بود و آنچه در آن زمان اتفاق افتاد در ظرف زمانی آن مقطع قابل دفاع است. نکته‌ای که وجود داشت این بود که به خصوصی‌ سازی طور طبیعی برای رسیدن به نقطه تکامل و بلوغ خود نیازمند اصلاحات بود. همان‌ گونه که بر آگاهان و اهل فن روشن است، کاری که ما آغاز کننده آن بودیم بعد از سپری شدن دوره مدیریت ما در راه‌آهن ادامه پیدا نکرد. علت هم این بود که یک مبنای خصوصی‌ سازی، مفاد و فرامین برنامه سوم توسعه بود که در زمان مرحوم دادمان شکل گرفت.

مبنای دیگر آن هم قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی بود. در واقع مبانی خصوصی‌سازی چندان دقیق و روشن کننده مسیر نبودند. با توجه به این که هنوز خصوصی‌سازی شکل نگرفته بود و تجربه ای هم دراین باره وجود نداشت ما بر اساس مطالعاتی که در مورد صنعت ریلی کشورهای مختلف و شرایط کشور خودمان داشتیم، چارچوب و روشی را طراحی کردیم و خصوصی‌سازی بر این مبنا پایه‌ریزی شد.

اگر خود من هم در راه‌ آهن می‌ماندم قطعا روش‌ها و مقررات و دستورالعمل‌هایی که برای خصوصی‌سازی در آن مقطع بنیان گذاشته شد را متناسب با آنچه در عمل رخ می‌داد و درکی که از شرایط جدید ایجاد می‌شد، تغییراتی می‌دادم و راهکارهای بهتری در پیش می‌گرفتیم.

آیا اکنون که از دوره مدیریت خود در راه‌آهن فاصله گرفته‌اید به خصوصی‌سازی انجام شده درصنعت ریلی انتقادی دارید؟

مهم ترین مساله‌ای که ما در خصوصی‌سازی مدنظر قرار دادیم افزایش بهره‌ وری سرمایه‌های ملی در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی کشور بود. این مهم، قطعا با تغییرات و اصلاحاتی که در روش‌های ابتدایی خصوصی‌سازی انجام می‌گرفت به نحو بهتری حاصل می‌شد اما مسیر خصوصی‌سازی ادامه پیدا نکرد. به همین دلیل من منتقدترین فرد به خصوصی‌سازی در راه آهن هستم و در عین حال خود را معتقدترین شخص به این فرآیند می‌دانم.

معتقدترین شخص از این زاویه که به جد باور دارم مسیر توسعه حمل‌ و‌ نقل ریلی ما از خصوصی سازی می گذرد و منتقدترین از این جنبه که معتقدم آنچه انجام شد نیازمند اصلاحات فراوان بود اما نه تنها اصلاحات لازم انجام نشد بلکه اصولا آنچه ما آغاز کننده آن بودیم، ادامه پیدا نکرد.

به نظر شما چه مبحثی در خصوصی سازی راه آهن کشور مغفول مانده و آن را ناکام کرده است؟

مهم‌ ترین مبحثی که در خصوصی‌ سازی صنعت ریلی کشور مغفول مانده، شفاف‌ سازی و تعیین تکلیف نهاد تنظیم‌ گر است. تعارض منافعی که با تنظیم‌ گری راه‌ آهن بین این شرکت و بخش خصوصی ایجاد می شود، راهکاری جز تفکیک تنظیم‌ گری از راه‌آهن ندارد.

مستحضرید که آقای دکتر آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی برنامه‌ای به مجلس ارائه کرد که در آن تفکیک وظایف تصدی‌ گری و تنظیم‌ گری راه آهن را مورد تاکید قرار داده بود اما این کار در دوره وزارت ایشان انجام نشد.

تنها کاری که صورت گرفت راه‌اندازی یک اداره کل تنظیم‌گری در خود شرکت راه‌آهن بود که با هدفی که اعلام شده بود در تناقض بود. در واقع بدیهی است که اگر قرار باشد تنظیم گری از راه آهن منفک شود، تشکیلات آن نمی‌تواند در شرکت راه‌آهن و تحت نظر این شرکت ایجاد شود. شاید اگر دوره مسئولیت ایشان ادامه پیدا می‌کرد این کار انجام می‌ شد اما به هر شکل این برنامه به سرانجام نرسید. بنابراین مساله مهم ما همچنان در صنعت ریلی این است که مسئولیت تنظیم‌ گری از شرکت راه آهن گرفته شود و نهاد مستقل دیگری عهده دار این وظیفه باشد.

بخش خصوصی برای شکل گیری خصوصی سازی واقعی در صنعت ریلی چه مسئولیتی دارد و چه اقداماتی باید انجام دهد؟

بخش خصوصی باید برای تجمیع سرمایه‌های خود تلاش کند. افزایش بهره‌ وری در صنعت ریلی بدون سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی امکان پذیر نیست و مقیاس این سرمایه‌ گذاری هم نمی‌ تواند کوچک باشد. در مقطعی که خصوصی‌ سازی اغاز شد شرکت‌ هایی که تاسیس شدند شرکت‌ های کوچکی بودند و از قدرت مالی کافی برخوردار نبودند.

تجربه نشان داد که شرکت‌ های کوچک خصوصی نمی‌ توانند در عرصه صنعت ریلی موفق عمل کنند. موضوع دیگری که بهتر است مدنظر بخش‌ خصوصی قرار گیرد استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه است. اگر به کشورهای صاحب صنعت ریلی در جهان نگاه کنیم این نکته را درمی‌ یابیم که سرمایه‌ گذاران صنعت ریلی این کشورها اشخاص حقیقی و حقوقی نیستند بلکه این سرمایه‌ ها از بازار سرمایه جذب می‌ شود و در کشور ما هم می‌ توان این امر را پیگیری کرد.

دولت در این خصوص چه نقشی دارد؟

دولت باید در زمینه خصوصی‌سازی صنعت ریلی نقش تسهیل‌ گر و حمایت‌ گر را ایفا کند. سیاست‌ ها و تسهیلات حمایتی دولت، راهگشاری بخش خصوصی در صنعت ریلی خواهد بود. قوانینی که دولت در این حوزه یه تصویب می‌ رساند و سیاست‌هایی که اجرا می کند هم اهمیت به‌ سزایی در موفقیت بخش خصوصی دارد.

سیاست‌ها و قوانین باید به نحوی باید که سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی برای بخش خصوصی جذابیت پیدا کند. اگر سرمایه‌گذاری در بخش جاده ای جذاب‌تر باشد نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم سرمایه گذاران سود آنجا را ندیده بگیرند و به بخش ریلی بیایند.

آیا می توان با تغییر قوانین و گشودن هیات مدیره راه آهن به روی بخش خصوصی و  عضویت افرادی از تشکل های بخش خصوصی ریلی در هیات مدیره راه آهن، مسیر خصوصی‌سازی را هموارتر کرد؟

با قوانین فعلی امکان عضویت بخش خصوصی و یا تشکل ها در هیات مدیره راه آهن وجود ندارد و نهایتا شاید بتوان نمانیده تشکل های بخش خصوصی را به عنوان عضو ناظر در ترکیب هیات مدیره راه آهن قرار داد.  ضمنا توجه داشته باشید که بخش خصوصی را نمی توان متصدی امور و اموال یک شرکت دولتی کنیم و این منطقی نیست. به نظر من این اعتقاد باید در مجموعه مدیریت کشور ایجاد شود که خصوصی سازی به نفع حمل‌ و‌ نقل ریلی است و الان هم زمینه های این کار نسبت به گذشته فراهم‌ تر است.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • استمرار اجرای کلان پروژه‌های عمرانی و نهضت آسفالت در سنندج
  • برخی فرآیندهای اقتصادی در مناطق آزاد اصلاح می‌شود
  • منطقه آزاد بانه-مریوان دریچه‌ای به سوی توسعه اقتصادی کردستان
  • آغاز فعالیت‌های عمرانی شهرداری شهرکرد بر اساس بودجه ۱۴۰۳
  • شروع فعالیت‌های عمرانی شهرداری شهرکرد براساس بودجه ۱۴۰۳
  • ثبت سفارش خودرو‌های هیبریدی و برقی برای واردات به منطقه آزاد کیش
  • مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش میهمان ویژه برنامه کیشانه
  • ثبت حد نصاب نشست و برخاست ۱۳ پرواز همزمان در فرودگاه کیش
  • ◄ منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  • رفع مشکلات ترافیکی تقاطع بلوار شهید عابدی و بلوار حضرت خدیجه(س)