Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  حمید ملانوری مدیرکل سیاسی وزارت کشور امروز چهارشنبه در نشست خبری در خصوص چهارمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ در سال جاری اظهار کرد: نخستین دستور کار این نشست، بررسی درخواست تاسیس حزب جدید با نام جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی بود.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با اشاره به نامه موسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی در این خصوص اظهار کرد: این موسسه که همان موسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری است، از کمیسیون ماده ۱۰ خواست تا با توجه به اینکه ممکن است برخی علاقه‌مندان و فعالان سیاسی تمایل داشته باشند نام حزب خود را از برخی اسامی مطرح شده از سوی رهبر انقلاب برگزینند و با توجه به احتمال بهره‌برداری سیاسی، با درخواست نامگذاری به این صورت موافقت نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: بنابراین کمیسیون ماده ۱۰ نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با نام حزب جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی موافقت نکرده است.

ملانوری با بیان اینکه این درخواست در جلسه دیگری در اردیبهشت‌ماه هم مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود که برای بررسی بیشتر به این جلسه موکول شده است، گفت: موسسه فرهنگی انقلاب اسلامی در نامه خود آورده است، با توجه به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری مطرح شده ترسیم اندیشه و راه ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامی در راستای ایجاد تمدن‌سازی اسلامی است، ضروریست از نماد و عنوان گام دوم در برابر بهره برداری‌های سیاسی و حزبی جناحی و برداشت‌های سطحی و جناحی صیانت گردد؛ لذا با عنایت به ماموریت این موسسه برای حفظ و نشر آثار امام خامنه‌ای، مقتضی است با توجه به اینکه علاقه‌مندان به فعالین سیاسی تمایل داشته باشند فعالیت‌های سیاسی خودشان را با نام و عنوان گام دوم سامان ببخشد لذا نامگذاری احزاب و سمن‌ها گروه‌های سیاسی و گام دوم ممنوع گردد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب خاطرنشان کرد: بنابراین کمیسیون با تاسیس این حزب مخالفت کرد. اگر اعضای سیاسی این حزب تمایل به ادامه کار داشته باشند باید نام، اساسنامه و مرامنامه دیگری به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ارائه دهند.

ملانوری با بیان اینکه گزارش مجمع عمومی از دو حزب را داشته ایم، اظهار کرد: انتخابات و اساسنامه کانون "جمعی از زندانیان سیاسی مسلمان دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی" با اعمال اصلاحات مورد تایید قرار گرفت؛ اما مرامنامه حزب نیاز به اصلاحات اساسی دارد که به ان‌ها اعلام می‌شود تا در جلسات بعدی مورد بررسی قرار گیرد.

وی افزود: همچنین گزارش برگزاری انتخابات شورای مرکزی انتخاب بازرسین، اساسنامه و مجمع عمومی "جمعیت زنان مسلمان نواندیش" در دستور کار قرار داشت. انتخابات آن‌ها مورد تایید قرار گرفت، اساسنامه با مقداری اصلاحات مورد تایید قرار گرفت و مرامنامه حزب نیاز به اصلاحات کلی‌تری دارد که بعد از اصلاح در جلسه بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد. البته صلاحیت سه نفر از اعضای شورای مرکزی حزب احراز نشده است.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: مورد بعدی دستور کار نشست تمروز کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، گزارش مجمع عمومی انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرس و تقاضای تمدید پروانه انجمن‌های اقلیت‌های دینی بود که "سازمان جوانان زرتشتی تهران" و "کانون دانشجویان زرتشتی" مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: انتخابات اعضای هیئت مدیره و مجمع عمومی هر دو حزب مورد تایید قرار گرفت و تایید پروانه آن‌ها انجام خواهد شد.

ملانوری بابیان اینکه بررسی صلاحیت شعب استانی احزاب هم در دستور کار نشست امروز بود، گفت: صلاحیت مسئولان شعب حزب انجمن روزنامه نگاران زن ایران از استان خوزستان، انجمن اسلامی مهندسان ایران و جمعیت زنان مسلمان نواندیش از استان گلستان، حزب عدالت طلبان ایران اسلامی، حزب توسعه ملی ایران اسلامی و حزب کارگزاران سازندگی ایران از استان ایلام، حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی از استان اصفهان، حزب جامعه زینب و جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی از استان کرمان، حزب جمعیت حامیان انقلاب اسلامی از استان تهران، حزب پیشرو اصلاحات از استان زنجان تایید شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت کشور کمیسیون ماده ده مورد تایید قرار گرفت دوم انقلاب اسلامی کمیسیون ماده ۱۰ گام دوم انقلاب بررسی قرار مجمع عمومی دستور کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۰۲۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد /بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران

لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» منتشر شد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از دانشگاه تهران، پیشنهاد منضم نمودن سابقه ۹۰ ساله دانشگاه تهران با قدمت بیش از ۱۷ قرن آموزش عالی در ایران و برگزاری بزرگداشت ۱۷۵۷ سال قدمت آموزش عالی در ایران به عنوان یک فخر ملی، در سال ۱۴۰۲ از سوی سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد و این پیشنهاد در اسفند ماه ۱۴۰۲ در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید. در نهایت، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسه ۸۹۸ این شورا که ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۳ به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی به دانشگاه تهران را تصویب کردند.

«ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» به عنوان شعار آیین‌های دانشگاه تهران در نود سالگی، بر پس زمینه صفحات روزشمار تاریخی دانشگاه تهران در سال ۱۴۰۳ نقش بسته است.

بررسی سیر تکامل نماد‌های آموزش عالی ایران را می‌توان به پنج دوره شامل (۱) تاسیس دانشگاه جندی شاپور در سال ۲۷۱ میلادی، (۲) تاسیس نظامیه‌ها در سال ۱۰۶۵ میلادی، (۳) تاسیس ربع رشیدی در سال ۱۲۷۵ میلادی، (۴) تاسیس دارالفنون در دسامبر سال ۱۸۱۴ میلادی و (۵) شکل‌گیری دانشگاه نوین، دانشگاه تهران در سال ۱۹۳۴ میلادی تقسیم‌بندی نمود؛ بنابراین استفاده از این ظرفیت‌های تاریخی ملی که موجبات غرور ملی و امیدآفرینی را فراهم می‌سازد، نقطه عزیمت دانشگاه تهران در انتخاب شعار «ایران آغازگر سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در جهان و دانشگاه تهران نماد این فخر ملی در ۹۰ سالگی» بود.

در سی و نهمین اجلاس کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی (آذر ماه ۱۳۹۶ خورشیدی) برگزار شد، سابقه طولانی دانش و آموزش در تمدن ایران باستان مورد توجه قرار گرفت. یونسکو در این اجلاس، قدمت تاسیس دانشگاه جندی شاپور را ۱۷۵۰ سال ثبت و آن را کهن‌ترین دانشگاه جهان اعلام کرد. پیش از این رویداد، دانشگاه‌های بزرگ و نام‌آشنایی، چون بولونیا، آکسفورد، کمبریج و سوربون، با قدمت نزدیک به ۱۲۰۰ سال را آغازگر سنت دانشگاهی در جهان می‌دانستند. ثبت پیشینه تاریخی جندی شاپور، بر قدمت آموزش عالی در جهان افزود و کانون آن را از مغرب زمین به مشرق و دیار کهن ایران انتقال داد.

معرفی جندی شاپور به عنوان قدیمی‌ترین دانشگاه جهان افتخاری است که نصیب کشور ایران شده است و این امر سابقه طولانی و قدیمی آموزش و علم‌اندوزی در کشور را به همگان اثبات می‌کند لذا اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب «واگذاری مأموریت بزرگداشت سنت دانشگاهی و نظام آموزش عالی ایران به دانشگاه تهران» ماموریتی خطیر به دانشگاه تهران نماد آموزش عالی ایران واگذار کرد.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی از دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مادر و نماد آموزش عالی ایران یاد می‌کنند و در دیدار با دانشگاهیان در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۸۸ فرمودند: «در واقع باید گفت دانشگاه تهران، دانشگاه ایران است و همیشه الهام‌بخش و پیشرو بوده و بیش از این هم ان‌شاءاللَّه باید باشد.» لذا بر اساس این تاریخچه ارزشمند نماد‌های آموزش عالی در ایران و نقش‌آفرینی دانشگاه تهران به عنوان نماد آموزش عالی ایران در دوره کنونی که از تکامل تاریخی جندی شاپور، نظامیه، ربع رشیدی و دارالفنون شکل گرفته و میراث‌دار این تاریخ کهن است و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران» در خرداد ماه ۱۴۰۳ افتتاح و در طول این سال دنبال می‌شود تا از طریق این رویدادها، ضمن معرفی پیشینه فرهنگی و علمی تمدن ایرانی- اسلامی به جهانیان، به تبیین نقش دانشگاه تمدن‌ساز پرداخته شود.

فایل لوگوی ویژه آیین‌های بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران همزمان با نودمین سالگرد تاسیس دانشگاه تهران «نماد آموزش عالی ایران»، از اینجا قابل دریافت است.

دیگر خبرها

  • لوگوی نود سالگی دانشگاه تهران منتشر شد /بزرگداشت ۱۷۵۷ سال سنت آموزش عالی در ایران
  • استقلال سیاسی کشور ایران بی‌مثال است / تداوم جدی در اجرایی شدن طرح نور
  • اخبار سیاسی ۵اردیبهشت؛ تاکید رهبر انقلاب بر حال خوب کارگران/افتتاح «اومااویا» با حضور رئیسی
  • علم الهدی: دشمنان اسلام از مسائل سیاسی عبور کرده و چشم به ولایت معصوم دارند
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • اولین فهرست اصولگرایان در دور دوم انتخابات مجلس؛ از ابراهیم یزدی تا پورمحمدی و نجابت /از کاندیداها تعهد گرفته شد
  • مهم‌ترین دلیل توفیق سپاه، بافت مردمی آن است
  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • مخالفت مجلس با ارسال گزارش گرانی و کمبود دارو به قوه قضائیه
  • مخالفت با ارجاع گزارش وضع بازار دارو به قوه قضاییه