Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@20:12:12 GMT

آخرین آمار خودکشی‌ها طبق سالنامه پزشکی قانونی

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۴۵۱۱۸

رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یکی از دلایل افزایش آمار سالانه نرخ خودکشی را «افزایش جمعیت» اعلام کرد.

حسین اسدبیگی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت خودکشی در ایران و جهان، اظهار کرد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی سالانه یک میلیون نفر بر اثر خودکشی فوت می‌کنند و این یعنی در هر ۶۰ ثانیه یک نفر در دنیابر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین درباره وضعیت آمار خودکشی در ایران نیز گفت: طبق خلاصه سالنامه پزشکی قانونی، در سال ۹۸، ۵۱۴۳ نفر خودکشی کامل داشتند که از این تعداد ۳۶۲۶ نفر از آنها مرد و ۱۵۱۷ نفر از آنها زن بودند، این درحالیست که در سال ۹۷ طبق این گزارش، ۵۱۰۱ نفر بر اثر خودکشی کامل فوت کردند.

اسدبیگی در ادامه درباره علت میزان بالای خودکشی در جمعیت مردان نسبت به جمعیت زنان به ارائه توضیحاتی پرداخت و بیان کرد: تحقیقات نشان داده است که در تمام جوامع، چه در ایران و چه در سایر کشورهای دیگر، خودکشی منجر به فوت در مردان از زنان بیشتر است، اما اقدام به خودکشی در جمعیت زنان بالاتر است که ممکن است زنان برای جلب توجه یا ترساندن، تعداد اندکی قرص بخورند و حالشان هم خوب شود، اما باید این را هم در نظر گرفت که برخی سموم مهلک‌ هستند و مرگ‌آوری زیادی دارند و نباید به راحتی در دسترس مردم قرار گیرند.

اسدبیگی با بیان اینکه نرخ خودکشی در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷، ۰.۸ درصد افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: زمانی که روند آمارهای خودکشی مورد بررسی قرار می‌گیرد نشان می‌دهد که هر ساله آمار خودکشی افزایش می‌یابد و یکی از دلایل اصلی نرخ افزایش خودکشی «افزایش جمعیت» است.

رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی کشور ادامه داد: البته همیشه عوامل مختلف زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی نیز برای تمام مشکلات اجتماعی ذکر می‌شود که یکی از این عوامل اجتماعی مهم در جامعه بی‌ثباتی مسائل اقتصادی و اجتماعی است، زیرا افراد با مشاهده افزایش قیمت‌های خودرو، زمین، ملک و سایر اجناس ممکن است دچار ناامیدی شوند که با گذشت زمان، امید افراد نسبت به بهبود معیشت‌شان کاهش می‌یابد.

افرادی که خودکشی می‌کنند مجنون نیستند

اسدبیگی یکی از بزرگترین عوامل افکار خودکشی را احساس ناامیدی عنوان کرد و افزود: اگرچه بیش از ۹۰ درصد افرادی که خودکشی می‌کنند دچار اختلالات روانی به ویژه افسردگی، اعتیاد و اختلالات شخصیت هستند، اما نمی‌توان گفت افرادی که خودکشی می‌کنند دچار جنون هستند.

رئیس گروه دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی کشور با بیان اینکه از نظر سنی افراد در بازه سنی ۲۵ تا ۳۵ سال بیشتر دست به خودکشی می‌زنند، تصریح کرد: در جمعیت سالمندان کشورهای اروپایی و آمریکایی، خودکشی بیشتر مشاهده می‌شود، حال آنکه در کشور ما سالمندان کمتر دست به این کار می‌زنند و شاید علت این موضوع این باشد که سالمندان نسبت به جوانان عرق مذهبی بیشتری دارند.

وی در خاتمه توصیه کرد: چنانچه با مورد خودکشی روبرو شدید با خط ۱۲۳ (بدون کد) اورژانس اجتماعی تماس بگیرید تا مددکاران شما را راهنمایی کنند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۵۱۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵ درصدی نزاع و درگیری در مازندران

به گزارش خبرگزاری مهر، علی عباسی آمار معاینات انجام شده نزاع، سال گذشته در استان را ۱۹ هزار ۲۵۷ نفر (۱۲ هزار ۵۵۲ نفر مرد و ما بقی زن) اعلام کرد و افزود: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشت.

عباسی تصریح کرد: بر اساس گزارش ارسالی از مراکز استان، بیشترین نزاع به ترتیب مربوط به شهرهای ساری و میاندورود با عدد ۳ هزار ۱۳۱، بابل با عدد ۲ هزار ۲۹۱ و نوشهر، چالوس با عدد هزار ۹۵۲ نفر و کمترین نزاع در شهرستان سوادکوه با عدد ۳۷۱ نفر ثبت شده است.

وی گفت: بر اساس آمار ارجاعی از مراکز استان، خرداد با ۲ هزار ۴، مرداد با هزار ۱۸۳۴ و تیر با هزار ۷۲۷ به ترتیب بیشترین و بهمن ماه با هزارو ۳۱۷ نفر کمترین مورد نزاع گزارش شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان مازندران با تاکید بر اینکه نزاع و درگیری بیشترین دلیل مراجعه افراد به مراکز پزشکی قانونی است، تصریح کرد: بخش قابل توجهی از افراد به دنبال وقوع نزاع و درگیری از طرف مراجع قضائی و انتظامی به مراکز پزشکی قانونی ارجاع می‌شود که بر اساس نوع و میزان آسیب دیدگی با توجه به قانون مجازات اسلامی برای آنان گواهی صادر می‌شود.

این مقام اجرایی استان یکی از دلایل بالا بودن آمار نزاع را پایین بودن سطح تحمل افراد در جامعه دانست و گفت: می‌توان با آموزش مهارت‌های زندگی به خصوص در سنین پایین میزان تحمل افراد را در شرایط استرس بالا برد تا افراد به جای درگیری فیزیکی، با بحث، گفتگو و تفاهم مشکلات فی ما بین را حل و فصل کنند.

کد خبر 6085034

دیگر خبرها

  • آمار جمعیت ایران تا سال ۲۰۵۰ اعلام شد
  • آمار واقعی قربانیان تصادفات در نوروز اعلام شد | بیشترین فوتی‌ها در این ۲ روز اتفاق افتاد
  • آمار سازمان پزشکی قانونی؛ نوروز امسال هزار و ۶۵ نفر در تصادفات جان باختند
  • افزایش ۲۷ درصدی مرگ بر اثر مسمومیت قرص برنج در مازندران
  • پزشکی قانونی : سال گذشته ۴۱۴ نفر براثر حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند
  • افزایش ۲۸ درصدی فوتی‌های حوادث ناشی از کار در آذربایجان‌ شرقی
  • آمار تکان دهنده افزایش فقر در ایران طی ۲ سال
  • خودکشی ۶۰ جوان بدلایل فقر، اعتیاد و بیکاری
  • افزایش ۵ درصدی نزاع و درگیری در مازندران
  • افزایش ۵ درصدی نزاع در سال ۱۴۰۲