Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: در سال‌های اخیر حفر چاه‌های غیرمجاز کشاورزی، برداشت بی رویه از رودخانه‌ها، اجاره دادن زمین‌های کشاورزی به کشاورزان غیر بومی، کاشت محصولات آب دوست در سطح شهرستان دلفان موجب کاهش ذخایر آب زیرزمینی و خشک شدن چاه‌های آب، قنات‌ها و رودخانه‌ها شده است.

منابع آبی «ته» کشید!

شدت این مشکل در برخی از مناطق شهرستان دلفان مانند «کفراج» مضاعف شده است به طوری که برخی افراد با حفر چاه‌ها، استفاده از موتور تلمبه‌های غیر مجاز، برداشت بی رویه از آب رودخانه‌ها و… موجب مشکلات فراوانی در حوزه آب و محیط زیست منطقه شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا خبر از تلف شدن صدها قطعه از ماهیان رودخانه‌های دلفان به دلیل برداشت بیش از اندازه آب از رودخانه‌ها به گوش می‌رسد، موضوعی که موجب نگرانی فعالان محیط زیست و همچنین مردم منطقه شده است.

بر اساس گفته اهالی منطقه، این برداشت بی رویه از رودخانه‌ها و همچنین چاه‌های آب در شرایطی صورت می‌گیرد که خود اهالی منطقه «کفراج» در بی آبی و کمبود آب شرب به سر می‌برند.

مرگ ماهیان منطقه «کفراج» در بی آبی

مهرداد فتحی بیرانوند مدیرکل محیط زیست لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با تأیید مرگ ماهیان رودخانه دلفان به دلیل برداشت بی رویه آب و خشک شدن رودخانه‌ها، اظهار داشت: این موضوع را به ما گزارش داده اند و چند روز است که این امر از سوی همکاران ما در حال بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه یک سری کشاورز در این منطقه فعالیت دارند که حق آبه دارند، گفت: برخی هم مجوز برداشت آب در این منطقه ندارند.

مدیرکل محیط زیست لرستان با بیان اینکه همکاران ما در شهرستان دلفان به موضوع ورود پیدا کرده اند، افزود: البته شرکت آب منطقه‌ای باید بر مدیریت منابع آب نظارت داشته باشد چرا که بر اساس قانون، یک سوم دبی رودخانه مربوط به محیط زیست و برای آبزیانی بوده که در رودخانه‌ها زندگی می‌کنند.

شکایت قضائی از متخلفان

فتحی بیرانوند بیان داشت: به طور حتم این یک سوم حد مجاز باید رعایت شود در غیر این صورت بر اساس قانون تخلف است و باید با متخلفان برخورد شود.

وی با اشاره به فعالیت کشاورزان غیر مجاز در استان، عنوان کرد: این کشاورزان غیر مجاز بدون اینکه پروانه بهره برداری از آب را داشته باشند، برداشت غیر مجاز انجام می‌دهند.

مدیرکل محیط زیست لرستان با تاکید بر اینکه با این وجود همکاران ما در رابطه با وضعیت منطقه «کفراج» شهرستان دلفان ورود جدی پیدا کرده اند و اعلام کرده ایم که مقصران در این رابطه شناسایی شوند، ادامه داد: به طور حتم با این متخلفان برخورد قضائی صورت می‌گیرد.

کاشت غیر متعارف سیب زمینی

داریوش حسن پور مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان نیز در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار مهر با تأیید کاهش میزان آب رودخانه‌های دلفان و به خصوص در منطقه «کفراج»، اظهار داشت: رودخانه‌ها خشک نشده اما گفته اند که میزان آب رودخانه‌ها کم شده است.

وی با اشاره به کاشت غیر متعارف سیب زمینی در این منطقه، بیان داشت: برای کاشت سیب زمینی، الگوی کشت هم رعایت نشده و در حال برداشت محصول هستند، تا یک هفته دیگر هم برداشت سیب زمینی در منطقه به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان مدعی شد که در حال حاضر این منطقه آب دارد و تا روستای «کفراج» هم آب می‌رسد، ادامه داد: موتور تلمبه‌های غیر مجاز از سوی آب منطقه‌ای جمع آوری می‌شوند، گاهاً برخی از آنها به خاطر اینکه «کشت سبز» دارند و برای اینکه مشکل اجتماعی در منطقه ایجاد نشود قضات رأی بر ادامه فعالیت آنها تا سال دیگر می‌دهند.

کشاورزان غیربومی آب و نان دلفان را آجر کردند

حسن پور با بیان اینکه وقتی که ما از این کشاورزان در محاکم قضائی طرح شکایت می‌کنیم، قاضی می‌گوید که کشت سبز دارد و اجازه دهید امسال برداشت محصول داشته باشد تا سال دیگر، ادامه داد: اینها کسانی هستند که از استان‌های همجوار برای کار کشاورزی به استان می آیند.

وی بیان داشت: ما تجهیزات این کشاورزان غیر بومی را جمع آوری می‌کنیم و سال دیگر این کشاورزان با نام دیگری برای کار به استان می آیند، از موتور تلمبه‌های غیر مجاز استفاده می‌کنند و کشت سبز دارند، تا ما می‌خواهیم که مقدمات قانونی را انجام دهیم کشت آنها صورت می‌گیرد و قاضی هم اجازه نمی‌دهد ما موتور تلمبه‌های آب را جمع آوری کنیم و فقط تعهدی از آنها گرفته می‌شود.

بیشتر از این کاری از دست ما بر نمی‌آید!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، گفت: تا زمانی که تخلفات بخش آب به عنوان جرم محسوب نشوند، این مشکلات در استان وجود دارد، اگر این تخلفات در رابطه با حفر چاه‌های غیر مجاز، موتور تلمبه‌های غیر مجاز، کانال‌های آب و… به عنوان جرم محسوب نشود ما در این رابطه مشکل خواهیم داشت و این روند همچنان ادامه دارد.

حسن پور تاکید کرد: در رابطه منطقه «کفراج» تعدادی از چاه‌های غیر مجاز جمع آوری شده، برق آنها قطع شده است، در این رابطه ۳۲ قطعی برق داشته ایم، اما به خاطر «کشت سبز» مجبور هستیم که با آنها کنار بیایم و تنها می‌توانیم از آنها تعهد بگیریم و بیشتر از این کاری از دست ما بر نمی‌آید.

کد خبر 5020378

منبع: مهر

کلیدواژه: محیط زیست لرستان شرکت آب منطقه ای لرستان دلفان کمبود آب محرم 99 ویروس کرونا شیراز بازگشایی مدارس مراسم عزاداری آمار کرونا بوشهر عاشورا گرگان مجلس شورای اسلامی کرمانشاه شهرکرد ماه محرم شیوع کرونا برداشت بی رویه شهرستان دلفان کشاورزان غیر آب منطقه ای رودخانه ها سیب زمینی محیط زیست جمع آوری کشت سبز چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۵۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است

قدس به نقل از خبرگزاری صداوسیما خلیج فارس؛ وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم نان ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است.
محمدعلی نیکبخت افزود: سطح زیر کشت گندم کشور شش میلیون هکتار است که از این تعداد دو میلیون هکتار به صورت آبیاری و ۴ میلیون هکتار به صورت دیم زیر کشت گندم رفته است.
وی پیش بینی کرد امسال ۱۳ و نیم میلیون تن گندم برداشت و ۱۰ و نیم میلیون تن گندم از کشاورزان خرید شود.
برداشت گندم در کشور از فروردین آغاز می‌شود و تا شهریور ادامه دارد.
معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز گفت: سطح زیر کشت گندم در هرمزگان ۱۷ هزار هکتار است که ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار آن بصورت قراردادی است.
مسعود گرگیج افزود: پیش بینی می‌شود در سال زراعی امسال ۷۰ هزار تن محصول گندم در هرمزگان برداشت شود که متوسط برداشت از هر هکتار چهار و نیم تن است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ هزار هکتار بصورت مکانیزه کشت شده است، افزود: ۱۱۰ دستگاه کمباین آماده برداشت گندم هستند که در این زمینه ۱۲ مرکز خرید آماده تحویل گندم کشاورزان است.
گرگیج بابیان اینکه ۹۰ درصد بذر گواهی شده، کشت شده است، گفت: ارقام کشت شده شامل شامل چمران ۲، برات، خلیل، مهرگان، سحر و سیروان است.
وی افزود: برداشت گندم در هرمزگان از ۸ فروردین آغاز می‌شود و تا ۱۵ خرداد ادامه دارد.

دیگر خبرها

  • بیش از هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور آماده تحویل گندم کشاورزان است
  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • تمدید خرید توافقی سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • شروع برداشت گندم در مناطق گرمسیری کشور
  • نخستین برداشت گندم کشور در هرمزگان
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب + عکس
  • نحوه کاشت و برداشت سیب زمینی شیرین در خانه به روش یک کشاورز ویتنامی (فیلم)
  • جلوگیری از اضافه برداشت بیش از ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب
  • جلوگیری از اضافه برداشت ۲.۳ میلیون مترمکعبی آب در خاتم و مروست