Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با پیشرفت علم و تکنولوژی سبک زندگی به صورت مدام در جهان در حال تغییر است این تغییر گاهی شامل جابجایی و واگذاری وظایف می‌شود وظایفی که تا پیش از این بر عهده شخص یا اشخاص خاصی با تعریف مشخصی بودند از جمله این‌ها وظایف خانواده است. در کمتر از نیم قرن پیش تقریبا همه وظایف از جمله تربیت، انواع آموزش، پرورش، اشتغال و ازدواج یک فرد توسط خانواده انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وظایف مهمی که آن زمان حتی تصور نمی‌شد که این وظایف به خارج از خانواده سپرده شود.

از جمله یکی از وظایفی که بر عهده خانواده بود تربیت فرزندان حتی تا سنین جوانی بود بعد‌ها با افزایش مدارس مدرن کودکان تا ۷ سالگی از تربیت و آموزش درون خانواده‌ها مخصوص از تربیت مادران بهره می‌بردند و بعد از ۷ سالگی به نظام آموزش و پرورش و مدارس سپرده می‌شد، اما دهه‌های اخیر جهان شاهد سرعت در تغییر نوع زندگی بود که باعث می‌شد بسیاری از مادران وارد اجتماع و بازار کار شوند و کودکان از نوزادی برای نگهداری به مهد‌های کودک سپرده شوند.

رشد چشمگیر مهد‌های کودک در چند سال اخیر

تصور اینکه کودکان در سنین پایین باید آزاد بوده و هیچ گونه روش تربیت خاصی بر آن‌ها اعمال نشود یکی از آسیب‌های اجتماعی بوده که سال‌ها دامن گیر خانواده بوده و آثار آن در بزرگ‌سالی نمود پیدا کرده است.

حجت الاسلام بیاری استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: اسلام حتی قبل از اینکه فرزند به دنیا بیاید برخی از مسائل و دستورالعمل‌ها را برای داشتن فرزند صالح بیان می‌کند و وقتی کودک به دنیا آمد در نام‌گذاری، در عقیقه کردن گوسفند و حتی باز کردن کام کودک با تربت سیدالشهدا برنامه‌هایی دارد و بعد از تولد نوزاد نیز برای تربیت صحیح، اسلام برنامه‌هایی ارائه کرده است. یکی از بخش‌های مهم زندگی انسان برای رسیدن به مقصد کمال ایام کودکی است و در دوران ما این بخش مهم  زندگی در مهد کودک‌ها سپری می‌شود.

در چند دهه اخیر مهد‌های کودک رشد چشمگیر داشتند و حتی خانواده‌هایی که هر دو شاغل نبودند و ضرورتی برای حضور کودک در مهد وجود نداشت خانواده‌ها کودکان خود را برای عقب نماندن از دیگر کودکان به مهد‌های کودک سپردند و این سپردن بیشتر جنبه خدماتی داشت تا جنبه آموزشی، مسئله‌ای که هشدار رهبری را به دنبال داشت.

بیشتر بخوانید

در مهد‌های کودک چه خبر است؟ / از خشونت تا شنای مختلط مهد کودک جایگزین خانواده

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز سه شنبه ۱۱ شهریورماه در جلسه مجازی با مقام‌های آموزش و پرورش و در سی و چهارمین اجلاس این وزارتخانه هشدار دادند که مهدکودک‌ها در ایران، «رها» شده‌اند و بر اساس گزارش‌های رسیده وضعیت آن‌ها به هیچ وجه خوب نیست. همچنین ایشان فرمودند که نباید به مهدکودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت، بلکه این مراکز، مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.

سخنان رهبر انقلاب درصورتی بیان شد که چندوقت اخیر انتقادات فراوانی نسبت به مهد‌های کودک صورت گرفته است و از این انتقادات به نظر می‌آید که باید ساختار مهد‌های کودک تغییر کند و نسبت به اصلاح آن اقداماتی صورت گیرد.

صدیقه صدیق مدرس دانشگاه در این زمینه اظهار داشت: در دهه‌های اخیر مهدکودک‌ها به عنوان یک جایگزین برای خانواده‌ها در بحث نگهداری و آموزش و پرورش کودکان عمل می‌کنند و تبدیل به ضروریات زندگی شده اند و  این مسئله به درستی در فرمایش مقام معظم رهبری نمود پیدا کرد.

مدرس دانشگاه تصریح کرد: متأسفانه خیلی اوقات آنچه که در مهد کودک‌ها به عنوان آموزش به کودکان که در سنین بسیار حساس و مهم قرار دارند و پایه‌های زندگی آن‌ها شکل می‌گیرد ارائه می‌شود بر اساس محتوا‌های آموزشی و پرورشی نبوده در برخی موارد با هنجار‌های اجتماعی و ارزش‌های جامعه دینی ما تطبیق ندارد.

مهدکودک‌ها تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند

صدیق ادامه داد: در بسیاری از مهدکودک‌های خصوصی حتی برخی از مهدکودک‌های دولتی مهد کودک‌ها تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی شده‌اند که بتواند جاذبه بیشتری برای جذب خانواده‌ها داشته باشد و گاهی به برخی اموری پرداخته می‌شده که با هنجار‌های ما سازگاری و همخوانی نداشته است و حتی در نوع پوششی که برای مهدکودک انتخاب شده و نوع آموزشی که ارائه می‌شده مانند آهنگ ها، متن‌ها و محتوا‌ها منطبق با هنجار‌های جامعه دینی ما نبوده است. البته این انتقاد‌ها همیشه وجود داشته است.

آموزش رقص در مهد‌های کودک

به گفته متولیان امر فرهنگ یکی از مشکلاتی که در مهدکودک‌ها وجود دارد فرهنگ آموزش است. حتی بسیاری از مهدکودک‌ها به‌صورت مختلط برگزار می‌شود و یا حتی برخی آموزش‌های خاص مانند رقص و موسیقی‌های خاص در این مهدکودک‌ها ارائه می‌شود که ضرورت دارد نظارت‌های فرهنگی بیشتری روی مهد‌های کودک اعمال شود.

معصومه ظهیری معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: حتی برخی از مراکز غیرانتفاعی که زیر نظر آموزش و پرورش تعریف شده نظام آموزش مکتوب آن‌ها تحت اشراف آموزش و پرورش است، اما متأسفانه بسیاری از فوق برنامه‌ها باسلیقه‌های مدیران مراکز غیرانتفاعی برگزار می‌شود که با تیزبینی ناظران بر سیستم آموزشی ما ملغی شدند.

بیاری جامعه شناس و استاد دانشگاه نیزبا اشاره به نقش مربیان در مهد کودک‌ها به عدم گزینش صحیح در مهد‌های کودک انتقاد کرد و گفت: در خصوص مربیانی که در مهدکودک‌ها مشغول فعالیت هستند گزینش و فیلتر‌های لازم صورت نمی‌گیرد و در بسیاری از مواقع مربیان مهد تخصص لازم را در برخورد با کودک ندارند.  مربیان مهد کودک‌ها باید درک کنند که کودک و زمینه‌های یادگیری کودکان چیست. مربیان باید زبان کودک را بلد باشد و صرفاً به نگهداری و رسیدگی خورد و خوراک و استراحت و بازی معمولی کودک نپردازند.

باید گفت با توجه به آنچه در میدان مشاهده می‌شود متأسفانه نگاه خانواده‌ها نیز به مهد‌های کودک مناسب نیست و صرفاً به آن به عنوان یک مرکز خدماتی نگاه می‌کنند. اگر یک خانواده مخیر باشد کودک خود را به مهد کودک که امکانات خدماتی و رفاهی بالایی دارد، اما آموزش ضعیفی دارد و مهدکودکی که امکانات خدماتی و رفاهی معمولی دارد، اما آموزش قوی دارد بسپارد کودک خود را به علت امکانات خدماتی و رفاهی بالا به مهد کودک اولی می‌سپارند و اصلاً نگاه آموزشی به مهدکودک ندارند و تنها به دنبال خدمات رفاهی هستند، زیرا تصور می‌کنند کودکان آن‌ها در مهد کودک‌ها فقط باید به دنبال رفاه و دریافت خدمات بالا باشند.

به گفته کارشناسان باید این مسئله را بپذیریم که سن آموزش در دنیا پایین آمده است و در بسیاری از کشور‌ها کودکان از ۴ و پنج سالگی وارد مدرسه می‌شوند و نمی‌توان سن ۴ و ۵ سالگی را در این دوره سن آموزش ندانست. همه آموزش‌هایی که در مهد کودک‌ها ارائه می‌شود باید در راستای آموزش‌هایی باشد که کودکان در مقطع ابتدایی کسب می‌کنند.

در دهه‌های اخیر مهدکودک‌ها به عنوان یک جایگزین برای خانواده‌ها در بحث نگهداری و آموزش و پرورش کودکان عمل می‌کنند و تبدیل به ضروریات زندگی شده اند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی قم فردا

انتهای پیام

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مهد کودک تربیت کودکان مهد های کودک مهد کودک ها آموزش و پرورش مهدکودک ها خانواده ها کودک ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۱۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است

صندوق کودکان سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه هر دقیقه یک کودک در غزه قربانی جنایات صهیونیست‌ها می‌شود تاکید کرد که اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) با اشاره به وضعیت ناگوار کودکان غزه در سایه حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اجساد متلاشی شده و زندگی از دست رفته کودکان غزه دلیلی آشکار بر توحشی است که علیه آنها تحمیل می‌گردد.

«تز انگرام» سخنگوی یونیسف که به تازگی از ماموریت خود در غزه برگشته در این زمینه اعلام کرد که در هر 10 دقیقه یک کودک در غزه کشته یا زخمی می‌شود و تنها راه برای جلوگیری از کشتار و معلولیت کودکان غزه، برقراری آتش‌بس فوری در این منطقه است.

وی تاکید کرد که در زمان ماموریت خود در غزه از مشاهده تعداد کودکان مجروح در بیمارستان‌ها و خیابان‌ها و چادرهای آوارگان به شدت شوکه شده بود.

سخنگوی یونیسف اظهار داشت که طبق آمار رسمی صادر شده توسط وزارت بهداشت فلسطین بیش از 12 هزار کودک در غزه به شدت مجروح شده‌اند اما از نظر من آمار واقعی بسیار بیشتر است.

وی در ادامه به داستان غم‌انگیز کودک 14 ساله‌ای اشاره کرد که در بیمارستان خان یونس او را دیده بود و گفت که این پسربچه ساعت‌ها مورد بازجویی و شکنجه شدید توسط نیروهای اسرائیلی قرار داشته و سپس آنها به سمت او تیراندازی کرده بودند.

جنگ اسرائیل علیه کودکان غزهیونیسف: 600 هزار کودک در رفح گرسنه و وحشت‌زده هستند

بر اساس گزارش اداره مرکزی آمار فلسطین، رژیم اشغالگر از زمان آغاز تجاوزات خود به غزه در 7 اکتبر 2023 تاکنون بیش از 15 هزار کودک را قتل عام کرده که شامل 44 درصد کل شهدای غزه می‌شود. همچنین بیش از 70 درصد قربانیان این جنگ ویرانگر رژیم اشغالگر علیه غزه، زن و کودک هستند. به طور کلی هر ساعت حدود 4 کودک فلسطینی در غزه به شهادت می‌رسند.

این آمار نشان می‌دهد که حدود 43 هزار و 349 کودک در غزه بدون والدین خود یا یکی از آنها زندگی می‌کنند. بیش از 30 کودک هم تا امروز به دلیل سوء تغذیه و تشنگی در بیمارستان‌ها جان خود را از دست داده‌اند و شدت گرسنگی در میان کودکان در شمال غزه و رفح همچنان در حال افزایش است.

بر اساس این گزارش، بیش از 816 هزار کودک در غزه از زمان آغاز تجاوزات رژیم صهیونیستی به این منطقه نیاز به کمک‌های روانی دارند و تأثیرات عمیق ترس و اضطراب و افسردگی در نتیجه جنگ وحشیانه‌ای که دشمن علیه غزه به راه انداخته، در ذهن و روان این کودکان به وضوح دیده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آمار هولناک کودکان شهید در غزه اعلام شد
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • ممنوعیت تبلیغات در شبکه کودک برداشته شد؟
  • یونیسف:اجساد متلاشی شده کودکان غزه دلیلی بر توحش اسرائیل است
  • دست کوتاه ۳۰ هزار کودک معلول از تحصیل / کمبود مدرسه و دشواری رفت‌وآمد
  • این درد را در سنین رشد کودکان را جدی بگیرید
  • آینده‌ای درخشان از آن فرزندان شماست!
  • به این دلایل به کودکتان زیاد بستنی ندهید
  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • درآمد ۶۰ میلیون تومانی کودکان کار!