Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-24@04:56:04 GMT

تدبیر ویژه مدیریت شهری اصفهان برای تمرکز زدایی سینماها

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۲۱۷۴

تدبیر ویژه مدیریت شهری اصفهان برای تمرکز زدایی سینماها

سال‌های زیادی بود که مردم اصفهان از هر گوشه این شهر برای تماشای یک فیلم در سینما باید مسافت زیادی را طی می کردند تا به مرکز شهر آمده و فیلم مورد نظرشان را در یکی از پنج سینمای شهر ببینند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توزیع و پراکندگی سالن‌های سینما در شهر اصفهان یکی از دغدغه‌های مردم بود چرا که سینماهای این شهر تنها در یک خیابان مرکزی و پرجمعیت «چهارباغ عباسی» متمرکز شده بود و دیگر نقاط این شهر از وجود این امکان بی‌بهره!

با وجود تلاش‌های حوزه هنری اصفهان در راستای بازسازی سینماها و ایجاد پردیس، ضرورت احداث سینما در سایر مناطق اصفهان به وضوح احساس می‌شد از این رو در این دوره مدیریت شهری اصفهان، شهرداری از تمرکززدایی سینماها در سطح شهر و همچنین ورود سرمایه گذاران به این بخش فرهنگی استقبال کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«قدرت‌الله نوروزی» شهردار اصفهان معتقد است: «این شهر بیش از تعداد موجود به سالن سینما و مراکز فرهنگی احتیاج دارد چراکه مراکز فرهنگی منشأ خدمات هنری سینمایی محسوب می‌شود؛ با سیاست ساخت سالن‌های سینما تمرکززدایی از بخش مرکزی و چهارباغ به سوی حاشیه‌ها خواهد رفت و این همان اتفاقی است که سال‌ها اصفهان نیازمند آن بوده که همان درگیر کردن بخش‌های مردم با فعالیت‌های فرهنگی است.»

شهرداری اصفهان در گام نخست همزمان با بهار چهلمین سالگی انقلاب اسلامی، سینما بهمن را با تجهیزات مدرن و بروز به عنوان نخستین سینمای شرق اصفهان با مشارکت بخش خصوصی در منطقه ۱۵ احداث کرد تا به معنای واقعی امکانات فرهنگی و خدماتی مورد نیاز مردم را عادلانه توزیع کند، موضوعی که تا قبل از آن در مناطق کمتر برخوردار، کمتر دیده می‌شد.

تحقق عدالت فرهنگی با احداث سینما بهمن در شرق اصفهان

«مسعود قاسمی» مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان در این باره به ایمنا می‌گوید: سینما از جمله مکان‌های عمومی در شهر است که به دلیل جذابیت موجود در هنر سینما پتانسیل زیادی در جذب مردم به سمت خود را دارد و می‌تواند نتایج مفیدی را در برقراری ارتباطی نو میان سینما، شهر و شهروندان و همچنین دسترسی به امکانات فرهنگی به عنوان لازمه عدالت فرهنگی به همراه داشته باشد.

وی می‌افزاید: وجود فضاها و مراکز فرهنگی از جمله سینما، کتابخانه و … به عنوان فضاهای واسط شهری؛ با محوریت تعامل اجتماعی، مزایای بسیاری را به دلیل ماهیت آنکه حضور آزادانه و بدون محدودیت در فضای عمومی شهری است، خواهند داشت.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ مؤسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز (یکی از زیرمجموعه‌های حوزه هنری اصفهان) همزمان با انجام عملیات نوسازی پردیس سینمایی ساحل اصفهان احداث سینما بهمن را در شرق اصفهان و در منطقه خوراسگان آغاز کرد، خاطرنشان می‌کند: افتتاح سینما بهمن خوراسگان در ششمین روز از آذرماه ۱۳۹۷ اتفاق خوشایندی در شرق اصفهان بود چرا که شهروندان این نقطه از شهر نیز از تماشای فیلم‌های روز سینمای ایران بهره‌مند شدند.

وی ادامه می‌دهد: سینما بهمن یک سالن بزرگ با ظرفیت ۳۲۰ نفر دارد و فیلم‌های روز سینما در آن به اکران در می‌آید که شهروندان می‌توانند لیست فیلم‌های سینما بهمن اصفهان را به صورت اینترنتی مشاهده و بلیت خود را خریداری کنند، حتی در صورت دسترسی نداشتن به اینترنت، می‌توانند صندلی خود را تلفنی رزرو کنند.

قاسمی از سینما بهمن به عنوان طرحی شاخص در توسعه فرهنگی شرق اصفهان یاد کرده و تصریح می‌کند: برای تجهیز و راه اندازی این سینما با مشارکت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان و مدیریت مؤسسه بهمن سبز بیش از ۲۲۸ میلیارد ریال هزینه شده و در کمتر از سه ماهه احداث و تجهیز شده است.

وی با تاکید بر اینکه شهروندان منطقه ۱۵ شایسته برخورداری از امکانات مناسب و بیشتری هستند، می‌گوید: با بهره‌برداری از سینما بهمن، شهروندان می‌توانند در یک محیط آرام و بانشاط در کنار افراد خانواده و دوستان فیلم‌های جذابی که در این سینما کران می‌شود را تماشا کنند.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده با توجه به شرایط کرونایی در سینما بهمن، اظهار می‌کند: در حال حاضر تنها ۵۰ درصد ظرفیت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آماده استقبال از شهروندان است، همچنین استفاده کارکنان و افراد مراجعه کننده از ماسک اجباری بوده و سینما پس از هر بار اکران فیلم به طور کامل ضد عفونی می‌شود.

وی با اشاره به امکانات سینما بهمن، ادامه می‌دهد: این سینما دارای صندلی‌های vip بوده و امکانات تصویری پخش ویدئو پروژکتور led دارد، همچنین در سینما بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه بلیت به صورت نیم بها محاسبه می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه امروز _جمعه ۲۱ شهریور ماه ۹۹_ به مناسبت روز سینما فیلم تمام سانس‌های سینما بهمن به صورت نیم بها اکران می‌شود، اظهار می‌کند: از زمان راه‌اندازی سینما بهمن تاکنون استقبال شهروندان به دلیل موقعیت مکانی مناسب و نرخ مناسب بلیت فیلم‌ها بسیار خوب بوده است.

مدیر منطقه ۱۵ شهرداری اصفهان از افتتاح دومین سالن سینما بهمن در این منطقه خبر داده و اظهار می‌کند: امروزه با توسعه ارتباطات جمعی و هنر در دنیای کودکان و نوجوانان و کاربرد وسیع تعلیم و تربیت و آموزش در این محدوده، می‌توان در پرتوی یک فیلم سالم مفاهیم متعدد پرورشی و اخلاقی را برای کودکان، نوجوانان مطرح کرد.

وی می‌افزاید: سینمای کودک و نوجوان از بدو پیدایش سینما در ایران به صورتی مستقل مطرح نبوده و نتوانسته هم‌پای رشد و پیشرفت چشمگیر سینمای بزرگ‌سال جایگاه مطلوب و شایسته‌ای بیابد از این رو ایجاد چنین سالنی برای نسل کودک می‌تواند در آینده به عنوان روزنه امیدی تازه در این عرصه و ایجاد شرایط مطلوب و مناسبی جهت این قشر فراهم آید که در آن، کودکان، از طریق دیدن و تماشای فیلم‌های مناسب با سن و سال خودشان، با پدیده‌های شگفت‌آور و پرتنوع قرن تازه، آشنا شوند و در همین راستا نیز، لحظه به لحظه، حس کنجکاوی خود را به درستی پاسخ دهند.

قاسمی تصریح می‌کند: سینمای کودک با فراهم آوردن مجموعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان، شادی، هیجان، سازندگی، نوع دوستی، محبّت را برای آنان به ارمغان می‌آورد که در همین راستا منطقه ۱۵ شهرداری نیز با توجه به استقبال خوب شهروندان و با توجه به بالا بودن تعداد کودکان و نوجوانان در این منطقه، پس از گذشت یک سال از تاریخ بازگشایی سینما بهمن، با توجه به پتانسیل موجود در منطقه، تصمیم بر راه‌اندازی سالن ۲ سینما بهمن با استفاده از بروزترین تجهیزات سینمایی جهت پوشش همه ذائقه‌ها گرفت و آن را عملیاتی کرد.

راه‌اندازی سینما مهتاب با دو پردیس سینمایی در غرب شهر

علاوه بر راه‌اندازی سینما بهمن در شرق اصفهان، «سینما مهتاب» به عنوان نخستین سینمای غرب این کلانشهر نیز بهره‌برداری و به وردی آئین افتتاح رسمی آن برگزار خواهد شد.

«حمید اشرفی» مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان می‌گوید: تغییر کاربری، تجهیز و تکمیل سینما مهتاب با مساحت ۷۳۵ متر مربع حدود ۲۵ میلیارد ریال هزینه در برداشته است.

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی نخستین سینمای غرب اصفهان در منطقه ۱۱ شهروندان و ساکنان این منطقه فیلم‌های سینمایی روز کشور را در این سینما تماشا می‌کنند، خاطرنشان می‌کند: با افتتاح این مجموعه سینمایی تردد شهروندان به مرکز شهر کاهش یافته و در کاهش آلودگی ناشی از تردد و تسریع در عبور و مرور شهروندان نیز تأثیر بسزایی دارد.

مدیر منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: در جلسه با سرمایه گذار مقرر شد سینما مهتاب دارای دو پردیس سینمایی باشد تا شهروندان بتوانند روزانه چهار فیلم از فیلم‌هایی که در بهترین سینماهای سطح کشور اکران می‌شود را مشاهده کنند و خوشبختانه این مهم عملیاتی شد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر یکی از پردیس‌ها با ظرفیت ۱۳۰ نفر و پردیس دیگر این سینما با ظرفیت ۳۰ نفر در حال بهره‌برداری است.

تمرکز زدایی سینماها برای برخورداری تمام شهروندان از امکانات شهری

«مسعود حاج‌بنده» کارشناس برنامه‌ریزی شهری معتقد است: یکی از مهمترین مؤلفه‌های فعالیت مدیریت شهری توزیع امکانات و خدمات به صورت عادلانه در سطح شهر است به طوری که تمام شهروندان در نقاط مختلف شهر دسترسی برابری به امکانات داشته باشند.

وی می‌افزاید: ماهیت بعضی از خدمات به گونه‌ای است که حوزه خدمات و عملکردی آنها فراتر از یک محله یا یک منطقه است، اما مقیاس عملکردی بسیاری از امکانات و خدمات، محلات مختلف شهر است که باید به نحوی توزیع شود که تمام شهروندان دسترسی برابری به امکانات و خدمات داشته باشند.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با تاکید بر اینکه تمرکز برخی امکانات همچون سینماها در هسته مرکزی شهر نقاط جاذب سفرهای شهری شهروندان محسوب می‌شود، تصریح می‌کند: توزیع متعادل سینماها در سطح شهر علاوه بر جلب رضایت‌مندی شهروندان، سفرهای زائد شهری، ترافیک و آلودگی‌هوا را کاهش خواهد داد که خوشبختانه این مهم در این دوره مدیریت شهری اصفهان رقم خورده است.

وی ادامه می‌دهد: تمرکز زدایی سینماهای شهر بدان معنا نیست که الزاماً در تمامی منطقه یا محلات سینما داشته باشیم بلکه بر حسب تراکم جمعیت، هر چند محله می‌توانند از یک سینما بهره‌مند باشند.

حاج بنده با تاکید بر اینکه باید متناسب با تراکم جمعیت در نقاط مختلف شهر نیازهای شهروندان تأمین شود، اظهار می‌کند: اثرات ناشی از این اقدامات در بخش‌های مختلف زیست محیطی، ترافیکی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی خواهد بود از این رو می‌توان گفت احداث سینما در نقاط مختلف، ضمناً ارتقای سطوح سرانه‌های فرهنگی در دیگر زمینه‌ها نیز موجب توسعه خواهد شد.

وی می‌افزاید: وقتی سینما در نقطه‌ای از شهر احداث شود در مجاورت آن واحدهای صنفی متناسب با این مکان‌ها از جمله اغذیه فروشی‌ها و کافی شاپ‌ها راه‌اندازی شده و ایجاد اشتغال می‌کند؛ نکته دیگر توجه به توسعه زیرساخت‌های شهری همزمان با ایجاد هر نوع امکانات و خدمات و از جمله سینماها است که باید مورد توجه برنامه‌ریزان شهری قرار گیرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح می‌کند: ظرفیت‌های برنامه اصفهان ۱۴۰۵ و برنامه جامع شهری زمینه بسیار مناسبی جهت توزیع متعادل فضاهای فرهنگی در سطح شهر و برخورداری تمام شهروندان از امکانات شهری است.

گزارش از: راضیه کشاورز- خبرنگار سرویس کلانشهرهای خبرگزاری ایمنا

کد خبر 443598

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سینما شهرداری اصفهان سینمای اصفهان سینما بهمن شهرداری منطقه ۱۵ اصفهان شهرداری منطقه ۱۱ شهرداری اصفهان کلانشهر شهر برنامه ریزی شهری مدیریت شهری برنامه اصفهان ۱۴۰۵ شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق امکانات و خدمات تمام شهروندان شرق اصفهان ادامه می دهد سینما مهتاب احداث سینما مدیریت شهری راه اندازی سینما بهمن سطح شهر فیلم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۲۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح رصد باید تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود/ انجام یک پروژه کوچک به خواست مردم به اندازه یک کلان پروژه تاثیر گذار است

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: طرح رصد نشان داد برآوردن یک نیاز کوچک محله‌ای با هزینه‌ای اندک و متناسب با خواست شهروندان می‌تواند به اندازه یک کلان پروژه که هزینه‌های هزار میلیاردی در بر دارد تاثیر گذار باشد و رضایتمندی ایجاد کند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، احمد صادقی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در دویست و بیست و نهمین جلسه شورا و پس از ارایه گزارش تجمیعی پروژه‌های توسعه محله‌ای سال ۱۴۰۲ مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران توسط کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در ادوار مختلف مدیریت شهری اجرای کلان پروژه‌های شهری در شهرداری تهران بر توسعه محلات شهر تهران سایه می‌انداخت و این امر سبب ساز غفلت مدیران شهری از نیاز‌های کوچک که بر طرف ساختن آن‌ها رضایتمندی خیلی زیادی در بین مردم می‌توانست ایجاد کند، شده بود.

صادقی در ادامه افزود: طرح رصد این نقیصه را پر کرد. یعنی نشان داد انجام یک نیاز کوچک از یک محله با هزینه بسیار اندک به اندازه رضایتمندی شهروندان از یک کلان پروژه با هزینه‌های هزار میلیاردی تاثیر گذار است.

ویی خاطر نشان ساخت: البته این موضوع باید آسیب شناسی شود و نقاط ضعف و قدرت طرح رصد شناسایی گردد، اما نهادینه شدن و استمرار این موضوع خواست اعضای شورای شهر و خواست شهروندان بوده و امیدواریم در وقت باقی مانده از شورای ششم این خدمت تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود. شهروندان عزیز بدانند که این طرح در سال جاری با شیوه‌های متفاوت از سوی کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مجدانه دنبال خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • برگزاری رویداد «اصفهان رو» ویژه هفته اصفهان در منطقه ۱۰/ بازدید رایگان از اماکن تاریخی شهر
  • لزوم گره گشایی ترافیک شهری در رشت
  • آغاز اجرای طرح آزمایشی جمع‌آوری زباله از جلوی در منازل در تبریز
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت
  • هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای اصفهان صادر شد/انیروهای امدادی در حالت آماده باش
  • راه اندازی تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی در اصفهان
  • تور اصفهان‌گردی ویژه هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۱۴ برگزار می‌شود
  • طرح رصد باید تبدیل به گفتمان نیرو‌های انقلاب در مدیریت شهری شود/ انجام یک پروژه کوچک به خواست مردم به اندازه یک کلان پروژه تاثیر گذار است
  • در راستای تامین منافع شهروندان در کنار شهردار خواهیم بود