Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@11:30:03 GMT

تجمل‌گرایی چه اثری بر سلامت روان دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۳۶۳۵

آفتاب‌‌نیوز :

روانشناس و مدرس دانشگاه روز جمعه در این رابطه عنوان کرد: یکی از مهمترین علل گرایش به تجملات، چشم و هم‌چشمی، حسادت و عدم شناخت از ماهیت وجودی و شخصیت حقیقی است.

مهدی عسکری‌پور افزود: احساس ارزشمندی به استعداد و توانایی‌های فردی تعبیر می‌شود؛ گاه آدمی این ارزشمندی را به افکار و نقطه‌نظرات دیگران وابسته می داند، بنابر این اقدام به رفتارهای مورد تایید جامعه می‌کند؛ به عنوان مثال استفاده از اتومبیل گرانقیمت به منظور پذیرش و تایید در جامعه و همچنین کسب اعتبار و احترام مورد توجه قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: رقابت‌طلبی و دستیابی به ارجحیت (در مقام مقایسه) نیز یکی دیگر از دلایل بروز حسادت و تجمل‌گرایی است. در واقع احساس لذت ناشی از برد و جلب توجه آدمی را به سمت چشم و همچشمی و تجمل‌گرایی سوق می‌دهد.

به گفته این مدرس دانشگاه، این موفقیت منجر به رضایت درونی نیز نمی‌شود زیرا فقط با هدف جلب توجه انجام می‌پذیرد.

وی تاکید کرد: فقدان خودشناسی نیز بر بروز حسادت و چشم و همچشمی اثرگذار است؛ آدمی با عدم شناخت ظرفیت‌های وجودی بر عناصر ظاهری تکیه می‌کند و این امر سبب گرایش به تجمل‌گرایی می‌شود.

این مشاور یادآور شد: به عنوان مثال یک شخصیت علمی همچون پروفسور مجید سمیعی برای معرفی شخصیت خود نیازمند تظاهر و خودنمایی با استفاده از مصرف کالاهای لوکس و... نیست؛ زیرا براساس ظرفیت و توانمندی‌های درونی شناخته شده است.

عسکری‌پور خاطرنشان کرد: گاه دستیابی به برخی اهداف و مقاصد اجتماعی و ... نیز با بهره‌گیری از حفظ عناصر ظاهری محقق می‌شود و بر این اساس سبب رواج ظاهرسازی، حسادت، چشم و همچشمی و تجمل‌گرایی و آمیختگی با فرهنگ کشور است.

این کارشناس درخصوص پیامدهای روانی این پدیده نیز اظهار داشت: ناامیدی و افسردگی یکی از مهمترین آثار و نتایج تجمل‌گرایی است؛ در حقیقت گرایش به تجمل‌گرایی با هدف پذیرش و کسب تایید جامعه گاه محقق نمی‌شود و این امر موجب ناامیدی و افسردگی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تجمل گرایی سلامت روانی بیماری روانی تجمل گرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۳۶۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوک به گرایی؛ حذف کاپیتان کشتی از المپیک!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛محمدعلی گرایی که مدت‌ها دوبنده تیم ملی کشتی فرنگی در وزن ۷۷ کیلوگرم را در اختیار داشت، پس از مدت‌ها با تصمیم کادرفنی از این وزن المپیکی کنار گذاشته شد و نهایتاً این شانس را دارد که در وزن ۸۲ کیلوگرم، در مسابقات جهانی احتمالی ۲۰۲۴ کشتی بگیرد.

به گزارش فرهیختگان، گرایی که او را شاهین کشتی فرنگی و کاپیتان تیم ملی می‌دانند اما با فن «سنجاب پرنده» در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در خاطره‌ها مانده است. بهترین مقام گرایی بزرگ‌تر در این سال‌ها، سومی جهان بوده و شکست در رده‌بندی المپیک که از همین رو شاید او را برای شناسایی بهتر «برادر محمدرضا گرایی» بدانند.

پس از ماجرای پرتاب بطری آب در جریان مبارزه برادر کوچک‌ترش، محمدعلی عملاً به کنار رفت و پس از بخشش محرومیت هم نتوانست وفق مراد کادر فنی پیش برود؛ تا جایی که اکنون بهای آن بطری را با از دست دادن دومین المپیک متوالی زندگی‌اش، از دست بدهد.

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898700

دیگر خبرها

  • شوک به گرایی؛ حذف کاپیتان کشتی از المپیک!
  • منشاء بسیاری از بیماری‌های جسمی را در روان خود پیدا کنید
  • شرایط ملی پوش شدن 2 وزن المپیکی و 1 وزن غیر المپیکی اعلام شد/ فرصت دوباره به گرایی
  • اجرای برنامه پیشگیری از خودکشی در گچساران/ غربالگری سلامت روان
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان
  • روز روانشناس ۱۴۰۳ + تاریخ و تعریف رشته مشاوره و انواع Psychology
  • آغاز طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان دانشکده پزشکی در مشهد
  • بانگ آزادی شنیدنی شد
  • خدمات رایگان سلامت روان در مراکز سراج/ چگونگی مراجعه به این مراکز
  • ارائه خدمات رایگان سلامت روان در مراکز سراج