Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر مسعود مردانی گفت: راحت به شما بگویم که کشورهای غربی تکنولوژی تولید واکسن را به ما نمی‌دهند.

شرایط ناهنجاری که کرونا در جهان به وجود آورده، نگاه همه جهانیان را به سوی شرکت‌هایی دوخته است که در حال تحقیق برای ساخت واکسن این ویروس هستند. بعضی از این شرکت‌ها حتی کار ساخت واکسن را به مرحله سوم کار که آزمایش روی انسان است رسانده‌اند و امیدواری بسیاری در دل مردم به وجود آورده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ایران نیز چند شرکت و تیم تحقیقی گفته‌اند که در حال تحقیق برای ساخت واکسن کووید-۱۹ هستند و حتی برخی از آنها ادعا کرده‌اند مرحله دوم کار را که آزمایش واکسن روی حیوانات است، با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند.

دکتر مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به این سوال که «چقدر می‌توانیم امیدوار باشیم واکسن ایرانی کرونا به‌زودی به دست ما برسد» به همشهری‌آنلاین می‌گوید: بیش از ۲۰ سال است که در ایران از واکسن آنفلوآنزا استفاده می‌کنیم. یک شرکت داخلی هست که هر سال می‌گوید من مراحل تجربی و... واکسن آنفلوآنزا را طی کرده‌ام و عن‌قریب آن را در اختیار مردم می‌گذارم. اگر شما این واکسن را دیده‌اید، من هم دیده‌ام! بنده به شما قول و اطمینان می‌دهم که این شرکت نخواهد توانست. راحت به شما بگویم که اصلا کشورهای غربی تکنولوژی آن را به ما نمی‌دهند. بنابراین روی واکسن کرونای تولید داخل زیاد حساب باز نکنید.

مردانی گفت: کمیته ملی واکسن کرونا ۳، ۴ روز پیش حکمش را از وزیر بهداشت گرفت، اگر این کمیته از همین الان به‌جد کار کند، شاید تا یک سال دیگر هم نتواند واکسن را به مرحله‌ای برساند که روی انسان آزمایش شود. قرار نیست ما در همه چیزها در دنیا سرآمد باشیم، الحمدلله در خیلی چیزها سرآمد هستیم ولی در بعضی موارد باید از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کنیم.

به گفته او در دنیا ۱۵۲ شرکت تولیدکننده واکسن هست که آنها را سازمان جهانی بهداشت تایید کرده است و می‌توانند روی ساخت واکسن کار کنند: از جمله این شرکت‌ها آسترا زنکاست که با کمک چند کشور اروپایی ۸/۵ میلیارد یورو برای ساخت واکسن کرونا بودجه گذاشته است. فرض کنید ما بخواهیم سرآمد باشیم و خودمان واکسن کرونا را آماده کنیم، اصلا این پول را داریم؟! نداریم که! واکسن آسترا زنکا که محصول دانشگاه آکسفورد بریتانیاست مراحل تجربی را پشت سر گذاشته و الان حتی دارد در کشورهایی مثل ژاپن و مکزیک روی انسان در تعداد زیاد آزمایش می‌شود. نتایج این آزمایش‌ها تاکنون کارایی واکسن را با تحریک سیستم ایمنی سلولی - علاوه بر تولید پادتن - و حتی تحریک ایمنی ذاتی فرد را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک دنیا بتواند واکسن موثری را در اختیار داشته باشد.

مردانی درباره دیگر واکسن‌ها گفت: در آمریکا هم ۲، ۳ شرکت از جمله مادرنا دارند کار می‌کنند که گفته‌اند تا اوایل ژانویه ۲۰۲۱ - یعنی دی‌ماه ما - واکسنشان را در اختیار عموم قرار خواهند داد. هند هم واکسنی زیر نظر دانشگاه آکسفورد ساخته است که گفته می‌شود بسیار موثر و ارزان‌قیمت است. این کشور الان دارد واکسن کرونای تولید خودش را به صورت محدود روی نظامی‌هایش آزمایش می‌کند. دنیا بیکار ننشسته است و دارد کمک می‌کند که این معضل جهانی برطرف شود. خیلی از کشورها توان تولید واکسن را ندارند و منتظرند این واکسن تولید شود. کوشش برای تهیه واکسن کرونا به‌جد دارد انجام می‌شود ولی نکته حائز اهمیت این است که تا اواسط سال میلادی آتی واکسن کرونا به معرض فروش برای عموم قرار نخواهد گرفت.

ایران واکسن کرونای دانشگاه آکسفورد را تولید می‌کند؟

او گفت: اما برای اینکه مردم خیالشان راحت شود، می‌گویم یک کمیته وزین در سازمان جهانی بهداشت تشکیل شده است که اسمش «کمیته اولویت‌سنجی تجویز واکسن» است. کار این کمیته این است که مثلا الان واکسن آمده و یک میلیارد دوز از آن هم تهیه شده است، باید به کدام کشورها و به هر کدام چقدر اختصاص پیدا کند.

مردانی درباره ارتباط این کمیته و دسترسی مردم ایران به واکسن کرونا می‌گوید: ایران یکی از کشورهایی است که از کرونا آسیب زیادی دیده به طوری که تعداد زیادی از پرسنل و کادر درمان خود از جمله پزشکانمان را از دست داده‌ایم و آمار قربانیان کرونا چه ‌بسا بیشتر از آن چیزی است که شناسایی می‌شود. سازمان جهانی بهداشت این را مد نظر دارد. سازمان جهانی بهداشت بسیار دقیق و حساس روی واکسن کار می‌کند و گفته است ما نمی‌خواهیم واکسنی را بیاریم که بعد بفهمیم عارضه دارد یا کارایی‌اش کم است. تاییدیه این سازمان و همچنین FDA آمریکا روی واکسن‌هایی می‌خورد که هم کارایی لازم را داشته باشند، هم ارزان و در دسترس باشند و هم عوارض سوء کمی داشته باشند. در کمیته کشوری هم صحبت شده که حتما واکسنی وارد ایران شود که تایید این سازمان را داشته باشد.

متخصص بیماری‌های عفونی در واکنش به احتمال خرید واکسن روسی کرونا که هنوز تایید سازمان جهانی بهداشت را ندارد، می‌گوید: واکسن روسی اگر تایید سازمان جهانی بهداشت را نداشته باشد من، به عنوان عضو کمیته ستاد ملی مقابله با کرونا با واردات آن مخالفم. همه اعضای کمیته همینجورند. البته فکر نکنید همه چیزهایی که روس‌ها بیرون می‌دهند، به‌دردنخور است. همین روس‌ها واکسن آنفلوآنزایی تولید کرده‌اند که سازمان جهانی بهداشت آن را تایید کرده است.

دیروز چهارشنبه ۱۹ شهریور در خبری شوکه‌کننده اعلام شد واکسن آسترا زنکا که جهانیان به تولید آن به‌زودی امید بسیار بسته بودند، در مرحله آزمایش انسانی عارضه التهاب نخاعی را از خود نشان داده و آزمایش انسانی آن فعلا متوقف شده است.

بیشتر بخوانید..............

*قم به وضعیت فوق قرمز کرونایی رسید *کرونا/ ادامه روند افزایشی ابتلا در عراق/ آمار مبتلایان به بیش از ۲۷۸ هزار نفر رسید لینک کوتاه: asriran.com/00388F

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کرونا واکسن مردانی سازمان جهانی بهداشت واکسن کرونای واکسن کرونا ساخت واکسن روی واکسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی!

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، واردات خـــودرو به کشور در سال ۹۷ممنوع شد اما از حدود ۲سال پیش به‌منظور مدیریت و کنترل قیمت‌های عجیب و غریب خودروهای داخلی، پرونده آن دوباره باز و واردات خودروی نو به کشور آزاد شد.

بیشتر بخوانید: قیمت روز محصولات ایران‌خودرو شنبه یک اردیبهشت ۱۴۰۳

در مورد آخرین وضعیت واردات خودرو به کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت چند روز پیش با بیان اینکه حدود ۵۰هزار خودروی وارداتی در گمرکات کشور وجود دارد، اعلام کرد: مشکل فعلی برای واردات خودرو، نداشتن فضای کافی در بنادر کشور است و تعداد زیادی خودرو روی کشتی داریم. عباس علی‌آبادی درباره آخرین وضعیت واردات خودرو گفت: تا امروز برای واردات ۱۳۳هزار خودرو ثبت سفارش انجام شده که از این تعداد ۵۰هزار خودرو در گمرکات کشور است؛ همچنین ۸هزار خودروی وارداتی به مردم تحویل داده شده است.

۳۰شرکت فعال خودروسازی داریم!

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مورد آخرین آمار واردات خودرو به کشور به همشهری می‌گوید: به استناد آمار رسمی گمرک تا پایان سال گذشته حدود ۱۱هزار خودرو وارد کشور شده است. اسماعیل شجاعی با اشاره به مشکل تخصیص ارز در واردات خودرو می‌افزاید: اگر مشکل تخصیص ارز حل شود شرکت‌های واردکننده خودرو آمادگی دارند تا خودروهای نو و مناسبی وارد کشور کنند که از کیفیت خوبی برخوردار است و همچنین قابلیت اعطای گارانتی و همچنین پشتیبانی برای خدمات پس از فروش را دارند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با تأکید بر اینکه واردات خودرو اساسا هیچ مغایرت و تضادی با تولید داخلی ندارد، ‌می‌گوید:‌ یکی از اشتباهاتی که از سوی برخی‌ در رسانه‌ها به آن پرداخته می‌شود این است که واردات با تولید داخلی در تضاد است؛ درحالی‌که اگر هدف این است که بازار خودرو در داخل کشور رقابتی باشد، تولید داخل، کیفیت لازم برای عرضه را پیدا کند و قیمت خودرو مناسب شود، باید حداقل به اندازه ۱۰درصد تولید داخل، اجازه واردات وجود داشته باشد.

شجاعی می‌افزاید: از اشتباهاتی که در حوزه سیاستگذاری خودرو در ایران اتفاق افتاده و هر سال بدتر می‌شود این است که برای ایجاد رقابت در بازار خودرو، مدام مجوز خودروسازی صادر می‌شود؛ این در حالی است که ما الان بیش از ۳۰شرکت فعال خودروسازی داریم و بیش از ۶۰شرکت هم مجوز خودروسازی گرفته‌اند؛ درحالی‌که چنین شرایطی در هیچ جای دنیا وجود ندارد و برای رقابت‌پذیرشدن صنعت خودرو، کافی است چند خودروساز بزرگ داشته باشیم و با واردات و سیاست تعرفه‌ای، بازار را رقابت‌پذیر کنیم.

واردات ۱۱هزار خودرو به جای ۲۰۰هزار دستگاه خودرو

در سال ۱۴۰۲برنامه دولت در زمینه واردات خودرو، واردات ۲۰۰هزار دستگاه خودرو بود. این عدد محقق نشد و طبق آمار گمرک کشور، در سال گذشته حدود ۱۱هزار و ۲۳۶دستگاه خودروی سواری وارد کشور شد. با وجود این، طبق صحبت‌های اخیر وزیر صمت به‌نظر می‌آید دولت مصر است تا امسال برنامه واردات را جدی‌تر پیگیری کند، به‌طوری که عباس علی‌آبادی عنوان کرده است: «واردات خودرو کماکان ادامه دارد و مردم برای خرید خودروی خارجی عجله نکنند و آن را با قیمت بالاتر از افرادی که به‌دنبال سوء‌استفاده هستند، خریداری نکنند.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به این سؤال که پتانسیل واردات خودرو به ایران چقدر است می‌گوید: امسال امکان وارد کردن حدود ۵ تا۱۰درصد از تولید داخل را داریم. شجاعی ادامه می‌دهد: با وجود این، یکی از مسائل واردات خودرو، سقف قیمت خودروهای وارداتی است و فعلا خودروهای بالاتر از ۲۰هزار یورو امکان واردات ندارد؛ بنابراین سقف قیمتی‌ که برای واردات خودرو مشخص شده، از موانع واردات خودرو است و به ‌نظرمی‌رسد حبابی که در حال حاضر در بازار خودروهای گران‌قیمت و لوکس دیده می‌شود به دلیل فقدان مجوز برای واردات این نوع خودروهاست. اما اگر اجازه واردات در این زمینه داده شود آن حباب شکسته و قیمت‌ها کاملا متعادل می‌شود. این نوع خودروها هم معمولا تعدادشان زیاد نیست اما ممنوعیت واردات سبب ایجاد حباب قیمتی شده است.

دلالان، خودروی وارداتی را ۵برابر بیشتر می‌فروشند

به‌رغم منافع خوبی که در بحث واردات خودروهای خارجی به داخل کشور مطرح است، قیمت بالای این خودروها محل انتقاد است و بسیاری از مصرف‌کنندگان توان خرید خودروی وارداتی را ندارند. در همین ارتباط چندی پیش، سعید موتمنی، رئیس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران عنوان کرد که برخی خودروهای وارداتی ۲۲هزار دلاری با قیمت ۸۲هزار دلار به‌دست مشتری می‌رسند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به این موضوع می‌گوید: ایراد کار به شیوه قیمت‌گذاری و عرضه خودروها در سامانه یکپارچه فروش برمی‌گردد که عملا به نفع دلالان و به ضرر تولیدکننده، واردکننده و مصرف‌کننده است. شجاعی می‌افزاید: دلالان با کارت ملی کسانی که خودرو ندارند، از طریق سامانه یکپارچه فروش، خودرو می‌خرند و بعدا آن را ۴تا ۵برابر قیمت اصلی با ۲۰۰تا ۳۰۰درصد و گاهی تا ۵۰۰درصد سود در بازار می‌فروشند و این رویه نه به نفع تولیدکننده است، نه واردکننده و نه مصرف‌کننده واقعی.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این شرایط، به‌نظر می‌رسد راه‌حل تعادل قیمت‌ خودروهای وارداتی در بازار، عدم‌دخالت سیاستگذار در قیمت گذاری و مهم‌تر از آن در نظام فروش است و اگر قرار باشد بازار خودروی ایران رقابتی شود، باید نظام حکمرانی خصوصی‌سازی شرکت‌های بزرگ تولید خودرو را بپذیرد؛ البته ضرورت خصوصی‌سازی این است که نه مثل قبل بنگاه‌های صنعتی به افراد ناکارآمد و بنگاه‌های شبه‌دولتی سپرده شود، بلکه لازم است به افراد لایق و متخصص و باتجربه سپرده شود و همچنین موانع واردات خودرو از نظام غیرتعرفه‌ای به یک نظام تعرفه‌ای مشخص، تغییر ساختار دهد تا ضمن افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات داخلی، امکان رقابت با بازار جهانی فراهم شود.

منبع: روزنامه همشهری

انتهای پیام/

کد خبر: 1227862 برچسب‌ها خودرو

دیگر خبرها

  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی 
  • شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی
  • صدور نخستین سند اعیانی قانون جهش تولید دانش‌بنیان در البرز
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا
  • کامنت موشن| آیا کرونای دیگری در انتظار جهان است؟
  • میکرو بمب‌افکن برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد
  • ۱۴۰ مودی دارای رفتار مشکوک به شرکت صوری شناسایی شدند
  • تحصیل در خارج، خدمت به داخل | حمایت از نخبگان و پژوهشگران ایرانی خارج از کشور
  • فروش خودروهای وارداتی ۵ برابر قیمت اصلی!