Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از همدان ؛ دکتر محمدرضا عدالتخواه، در شورای پیشگیری از وقوع جرم استان همدان، گفت: تهدید منابع خاکی و تغییر کاربری اراضی کشاورزی در نهایت خطر امنیت غذایی برای کشور ایجاد می کند.

رئیس کل دادگستری استان همدان با تاکید بر اصلاح قوانینی که بسترساز تغییر کاربری اراضی کشاورزی است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر استان همدان از نظر اراضی کشاورزی برای تأمین مواد غذایی مردم در وضعیت خوبی است و باید با برنامه ریزی این  روند تثبیت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر عدالتخواه با اشاره به اینکه تغییر کاربری اراضی کشاورزی این وضع را دچار مشکل می‌کند، افزود: ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‌ها از سوی افرادی که با مظلوم نمایی و جوسازی کار خود را پیش می‌برد مشکلاتی ایجاد کرده است.

رئیس‌کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه خاک یکی از مهمترین ثروت‌های یک کشور محسوب می‌شود و سرمایه ملی است، تصریح کرد: جهاد کشاورزی، سیاست گذاری‌های دولت و وضع قوانین باید برای حفظ خاک به ویژه اراضی کشاورزی باشد و در این حوزه باید همه، وظایف خود را به خوبی انجام دهند، اما تاکنون این مهم به طور کامل محقق نشده است.

وی اضافه کرد: برخی از قوانین ما نیز بستر ساز و یا ابهام ساز هستند و زمینه تغییر کاربری را فراهم می‌سازد که باید اصلاح شود تا دستگاه قضائی طبق آن قوانین با تخریب کنندگان اراضی با جدیت برخورد کند.

رئیس‌کل دادگستری استان همدان تاکید کرد: اگر اینگونه شود قضات با تدبیر و تدبر احکام خوب، مستدل و متقن و محکم صادر می‌کنند.

عدالت خواه با ابراز تأسف از نبود نظارتی جامع و پیشگیرانه قبل از ساخت و ساز و تغییر کاربری آن از سوی دولت، گفت: زمانی که قانونی مصوب می‌شود، لازمه اجرا شدن آن در نظر گرفتن بودجه کافی است، چرا که با قوانین کاغذی و نبود امکانات نمی‌توان آن را به درستی عملیاتی کرد و متأسفانه دولت برای نظارت پیشگیرانه آن اراده‌ای را که باید ندارد و این مهم مغفول مانده است.

وی همچنین با بیان اینکه سرانه اراضی کشاورزی برای هر نفر در کشور در حدود دو هزار و ۵۰۰ مترمربع است، اعلام کرد: این میزان در استان همدان پنج هزار متر مربع بوده که بالاتر از سرانه کشوری است، اما با توجه به ساخت و سازها و تغییر کاربری‌های غیر مجاز شاهد کاهش اراضی کشاورزی هستیم که زنگ خطری برای تأمین منابع غذایی است.

رئیس‌کل دادگستری استان همدان با بیان اینکه عمده آنانی که زمین‌های کشاورزی را با تغییر کاربری از بین برده‌اند، افراد ثروتمندی هستند که دغدغه مردم را ندارد و با جوسازی و مظلوم نمایی می‌خواهند کار خود را پیش ببرند، عنوان کرد: در حال باید قانون مرور زمان تعقیب جرم تغییر کاربری اراضی زراعی برای جلوگیری از سودجویی این سودجویان اصلاح شود تا دستگاه قضائی در برخورد با این خاطیان قاطعانه برخورد کند.

عدالت خواه اظهار داشت: مهم‌تر اینکه برای جلوگیری از سودجویی این صاحبان زر و زور و تزویر باید قوانینی تدوین و مصوب شود تا علاوه بر قلع و قمع بنای غیرمجاز ساخته شده،  فرد خاطی مکلف به اعاده زمین به وضع سابق با هزینه خود شود.

وی عنوان کرد: دستگاه قضائی هم می‌تواند در خصوص اعاده به وضع سابق از مجازات‌های جایگزین بهره ببرد تا وضعیت زمین و خاک حفظ شود.

رئیس‌کل دادگستری استان همدان افزود: ناگفته نماند که برخی از تغییر کاربری‌ها از سوی عده‌ای از کشاورزان به دلیل عدم وجود برنامه‌های حمایتی از آنان است، زمانی که کشاورزی بعد از یک سال زحمت فراوان از حاصل دسترنج خود آن سودی را که باید نمی‌برد و حمایتی از او نمی‌شود گاهی پیش می‌آید که به فکر تغییر کاربری زمین خود بیافتد که لازم است در این خصوص برنامه‌های حمایتی تدوین شود.

46

کد خبر 1431238

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان همدان رئیس کل دادگستری استان همدان تغییر کاربری اراضی کشاورزی تغییر کاربری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۳۷۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا افلاطونی، رئیس سازمان امور اراضی کشور در چهل و هشتمین نشست قرارگاه مرکزی صدور اسناد، حفظ کاربری و یکپارچگی اراضی کشاورزی بیان کرد: هرگونه الحاق زمین به طرح هادی روستایی مستلزم دریافت مجوز از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها است.

وی افزود: دفاتر مختلف سازمان باید نشست‌هایی با بخش‌های متناظر خود در مدیریت‌های امور اراضی استان برگزار و بر فعالیت آنان نظارت کنند و ایرادهای کار رفع شود.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: نظارت بر طرح‌های معاف از عوارض مانند گلخانه‌ها با دقت و حساسیت زیاد انجام شود تا انحراف از طرح‌ها صورت نگیرد.

وی افزود: تخصیص اراضی کشاورزی درجه یک و دو برای هر فعالیتی جز کشاورزی ممنوع است و همه استان‌ها باید به این موضوع توجه داشته باشند.

افلاطونی اعلام کرد: هماهنگی‌ها انجام شده است تا برای ۳۴ شهرستان حساس در کشور نیز فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی منصوب شود تا بتوانیم با تغییر کاربری‌های غیرمجاز برخورد کنیم.

کد خبر 6086844

دیگر خبرها

  • کاهش پرونده‌های تغییر غیرمجاز کاربری اراضی در تهران
  • سه هزار مورد تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی در آذربایجان‌غربی شناسایی شد
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • زمین‌های کشاورزی به طرح‌ هادی روستایی اختصاص نیابد
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد
  • بیشترین تغییر کاربری اراضی کشاورز در لرستان مربوط به خرم‌آباد است
  • شناسایی ۲۴۸ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی کشاورزی اردبیل
  • بررسی ۴۳ پرونده تغییر کاربری اراضی در مازندران
  • شناسایی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تفرجگاه غربالیز