Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای عالی بورس روز گذشته آیین‌نامه‌ای را تنظیم کرد که در نتیجه آن بازارگردانی و ورود برخی منابع به بازار تسهیل خواهد شد. اما از زمانی‌که این تصمیمات مطرح شده بود مورد نقد کارشناسان و نمایندگان مجلس قرار گرفته بود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، روز گذشته شورای عالی بورس در جلسه‌ای فوق العاده، تصمیمات مهمی را برای بهبود شرایط فعلی بازار بورس اتخاذ کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه که با حضور اعضای آن برگزار شد تحولات دو ماه اخیر بررسی و پیشنهادات اصلاحی برای بازگشت اعتماد و تداوم رشد بازار سرمایه در هفته‌های آینده بررسی شد.

توضیحات رئیس سازمان بورس درباره مصوبات شورای عالی

طبق گفته قالیباف اصل رئیس بورس اوراق و بهادار، در جلسه پنجشنبه شورای عالی بورس آیین‌نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهام‌داران و سرمایه‌گذاران بحث و بررسی شد. وی یکی از ویژگی‌های این آیین‌نامه را ضرورت مشارکت سهام‌داران عمده در معاملات سهام می‌داند.

یکی دیگر از بخش‌های مهم آیین‌نامه، دادن ضمانت اجرایی و اختیارات لازم به سازمانن بورس برای الزام سهام‌داران عمده به انجام  عملیات بازارسازی و بازارگردانی بود علاوه‌بر این در آیین‌نامه بانک‌ها مجاز به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شدند که این موضوع می‌تواند در تاسیس نهادهای مالی بورس اثر گذار باشد.

قالیباف اصل درباره تکلیف وظیفه پیگیری وصول منابع حاصل از یک درصد صندوق توسعه ملی به سازمان بورس ارائه کرد در این صورت صندوق توسعه ملی مکلف شده یک درصد از منابع سالانه از سال 1394 نزد بانک عامل در صندوق تثبیت بازار سرمایه به صورت بلندمدت سپرده‌گذاری کند.

ارزیابی رئیس سازمان بورس از این مصوبات افزایش تعمیق و توسعه بازار سرمایه، کاهش ریسک، افزایش نقدشوندگی، اطمینان بخشی و تکمیل بازار سرمایه است.

سلاح‌ورزی تشکیل کانون سهامداران خرد حقیقی ضروری است

حسین سلاح‌ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی و عضو شورای عالی بورس نیز درباره بخشی دیگر از آیین‌نامه تدوین شده توسط ای شورا بیان کرد: اثر سازوکار تعیین شده برای بازارگردانی در آیین‌نامه، تنظیم‌گری و رگولاتوری بازار است همچنین باعث می‌شود که ارزش سهام از ارزش واقعی آن‌ها فاصله نگیرد که در دنیا این روش مرسوم است. قرار است هر کدام از سهامداران عمده در قراردادی که با بازارگردان‌ها و بازار سازها دارن در مواقع مختلف بازار را متعادل کنند.

وی ادامه داد: تشکیل کانون سهامداران حقیقی یکی از راهکارهایی است که با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه باید انجام شود زیرا می‌توان از این طریق خواسته‌های سهامداران حقیقی را در تصمیمات سازمان بورس اثرگذار کرد.

محسن علیزاده نماینده ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی بورس درباره نقش انتشار سهام خزانه گفت: این قانون از گذشته در بازار بورس وجود داشته در واقع این موضوع از جیب به جیب دیگر کردن است. الان همین اقدام توسط سهامداران عمده با بازارگردانان انجام می‌شود و با توجه به اینکه مجوز ورود بانک‌ها داده شده می‌توان از منابع آن‌ها نیز استفاده کرد.

واکنش جالب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به تصمیمات سازمان بورس

اما مجوز شورای عالی سازمان بورس به بانک‌ها برای استفاده از منابع خود در بازار سرمایه با مخالفت‌هایی روبرو شد. محمدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در توئیتی نسبت به این تصمیم واکنش نشان داد. وی در این باره بیان کرد:

با این حال تصمیم شورای عالی بورس مبنی‌بر استفاده از یک درصد منابع صندوق توسعه در جهت تثبیت بازار سرمایه می‌تواند به بازارگردانی در این بازار کمک کند اما برخی از کارشناسان و مسئولان درباره عواقب این تصمیم نیز هشدار داده‌اند.

سیداحسان خاندوزی نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در توئیتی نسبت به این تصمیم سازمان بورس واکنش نشان داد و بیان کرد:

عده‌ای از کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی استفاده از یک درصد صندوق توسعه در بورس را عاملی برای تشدید تورم می‌دانند زیرا در حال حاضر به دلیل نیاز به تبدیل دلار به ریال و همچنین فرآیند خلق نقدینگی رخ داده در بورس، این اقدام می‌تواند به افزایش نقدینگی و پایه پولی بیانجامد که سرانجام آن تشدید تورم خواهد بود. در همین رابطه مالک شریعتی نماینده مردم تهران در مجلس در توئیتی نوشت:

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: بازار سرمایه بازار بورس شورای عالی بورس شورای عالی بورس اتاق بازرگانی بازار سرمایه سازمان بورس صندوق توسعه آیین نامه بانک ها یک درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۴۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳

به گزارش صدای ایران،اکو ایران نوشت: در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران در شاخص کل با رشد ۳۹۰۰ واحدی در محدوده ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار واحدی ایستاد تا خود را در کانال جدید تثبیت کرده باشد.

ارزش بازار نیز بعد از مدت‌ها به کانال ۸ هزار همتی رسید، اما ارزش معاملاتی همچنان در محدوده‌های ۵ هزار میلیارد تومانی قرار دارد که خیلی برای اهالی بازار سرمایه امیدوار کننده نیست، اما به هر حال شاخص در مسیر صعودی گام برداشته است.

نماد بوعلی و فملی بیشتری تاثیر مثبت را بر بازار روز جاری داشتند و نماد فولاد پس از رشد در دو روز اخیر کمی عقب نشست و حتی بار منفی را بر روی شاخص کل ایجاد کرد.

فلزات اساسی برترین گروه بازار روز جاری در ارزش معاملات بودند و بیش از ۳۷۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. گروه خودرویی نیز ۲۹۷ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را برای روز جاری ثبت کرد تا در جایگاه دوم قرار داشته باشد و شیمیایی‌ها نیز در جایگاه سوم بماند. ارزش معاملاتی انجام شده در گروه شیمیایی در بازار امروز بورس تهران رقم ۲۶۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

خبر‌هایی از مجلس برای بازار سرمایه امروز مخابره شد که نشان می‌داد یک فوریت طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ در مجلس به تصویب رسیده است و گفته می‌شود که این موضوع در دستور کار روز‌های آینده مجلسی باشد.

همچنین گفته می‌شود در این روز‌ها بیش از ۱۲ شرکت تامین سرمایه به وزیر اقتصاد در خصوص بند س بوجه ۱۴۰۳ اعتراض کردند و پیامد‌های زیان‌بار این بند را به این وزارتخانه اعلام کرده‌اند.

سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلس در مجلس یازدهم این طور عنوان کره است که بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت نشویم.

اما امروز نمایندگان مجلس بحث‌های دیگری در مورد بازار سرمایه داشتند و موضع واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس هم مطرح شد. نمایندگان مجلس از واگذاری سهام تیم استقلال به هلدینگ خلیج فارس گله کردند و این اقدام را غیرقانونی عنوان کردند و درخواست خود را به رییس جمهور برای جلوی گیری از این اقدام اعلام کردند.

اما روی تابلوی معاملاتی نماد استقلال خریداران صف نشینی کردند و بلوک استقلال و پرسپولیس در روز جاری معامله شدند تا تیتر واگذاری دستور روی رسانه‌های خبری بازار سرمایه درج شود.

اما مجلس امروز باز هم حال و هوای بازار سرمایه را داشت و پورابراهیمی به فرزین هشدار داد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در صحن علنی مجلس به رییس بانک مرکزی این طور هشدار داده است که اگر با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در قبال مسئله ارز اتخاذ کرده پیش برویم، نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به مراتب بیشتر خواهد شد. امیدواریم راهکار‌های لازم جهت بهبود بازار ارز که در نامه کمیسیون اقتصادی به رئیس جمهور بود، اجرایی و عملیاتی شود.

اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرده است که در هفته چهارم فروردین ماه، بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود جاری، سنواتی و حق تقدم از طریق اطلاعات سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) واریز شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران
بعد از رشد شارپی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در روز‌های ابتدای در هفته جاری شاخص کل به محدوده‌های رسیده است که تکنیکالیست‌ها این انتظار را دارند کمی از سرعت شاخص کل کند شود چرا که باز هم یکی از نمایندگان مجلس با ارسال مطلبی در صفحه شخصی خود این نگرانی را ایجاد کرده است که احتمالا این موضع درگیری‌های سیاسی در منطقه همچنان ادامه‌دار است. جواد کریمی قدوسی تلویحاً نوشته که فاصله ایران با بمب هسته‌ای در صورت اِذن رهبری فقط یک هفته است. این در حالی است که کمی قبل از پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری کشورمان در سوریه با توئیت دیگری از جواد کریمی شاهد واکنش‌هایی در فضای مجازی بودیم.

اما به هر حال آن چه در بحث تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران وجود دارد این موضوع است که شاخص در حال واکنش به سقف کانال صعودی است که مدت‌ها است آن را ترسیم کرده‌ایم و این محدوده با واکنش‌هایی در طول یک سال و نیم گذشته همراه بوده است و نظر می‌رسد شاخص برای شکست این مقاومت کمی تردید دارد!

دیگر خبرها

  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • پیش‌بینی بورس فردا سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • معرفی ٤٠٠ هزار میلیارد تومان پروژه در همایش کرمان آیدکس/ رفسنجان از گردنه توسعه استان خارج شده است
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • چشم انتظاری پنج ماهه فعالان اقتصادی برای تامین ارز واردات
  • سکه های حراجی با دلار چند هزار تومان فروخته شدند/ عمیدی: پیام دولت با فروش سکه ها با دلار افزایشی چیست! انتظار سه ماه پر بازده در بازار سرمایه وجود دارد/ دولت مشوق سرمایه گذاری در بازار بورس نیست؟
  • بورس از خریداران استقلال و پرسپولیس توضیح و برنامه خواست
  • با مشارکت مردم و رونق بازار سرمایه شعار سال محقق می‌شود
  • عضو اتاق بازرگانی:بانک مرکزی درحمایت ازتولید نمره قبولی گرفت