Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-19@23:37:59 GMT

بیانیه گام دوم انقلاب راهبرد روشنگر آینده ایران

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۶۲۳۸

بیانیه گام دوم انقلاب راهبرد روشنگر آینده ایران

رهنمودها و بیانات رهبر معظم انقلاب همواره یکی از مهم ترین مبناهای اساسی برای شکل گیری حرکت های بزرگ و سازنده در ایران اسلامی بوده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، رهنمودها و بیانات رهبر معظم انقلاب همواره یکی از مهم ترین مبناهای اساسی برای شکل گیری حرکت‌های بزرگ و سازنده در ایران اسلامی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نگاه ژرف اندیشانه ایشان به مسائل روز و توجه به نیازهای جامعه به ویژه جایگاه جوانان در کشور همیشه به عنوان چراغی فروزان روشنگر مسیر حرکت رو به جلوی ایران اسلامی بوده است. 

تاکید ویژه ایشان بر موضوعات اساسی مانند اقتصاد و معیشت جامعه در شعارهای سالیان اخیر و تاکید خاص ایشان بر تقویت روحیه خودباوری و ضرورت میدان دادن به جوانان، نشان از دیدگاه راهبردی معظم له برای تعالی کشور دارد.

یکی از بیانیه های راهبردی رهبر انقلاب در سال‌های اخیر، "بیانیه گام دوم انقلاب" است که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی خطاب به مردم ایران در بهمن ماه 1397 به طور رسمی منتشر شد.

بیانیه ای که دارای بخش های مختلفی است، که تحلیل و بکارگیری آن مقوله اساسی و تعیین کننده برای آینده ایران خواهد بود.

رهبر فرزانه انقلاب در این بیانه تاریخی با اشاره به دستاوردهای مختلف نظام اسلامی برای ایران، بر نکات ویژه ای تاکید فرمودند که بسیار قابل تامل و مهم است. پرداختن به همه ابعاد بیانه گام دوم انقلاب کاری مبسوط و مفصل است که در این مجال نخواهد گنجید و مستلزم تالیف و تحلیل فراوانی است.

این نوشتار به مثابه نگاهی تحلیلی و مختصر در خصوص آن متن مهم به شمار می رود و در تلاش است تا برخی از توصیه‌های مطرح شده در آن بیانه را نسبت به شرایط روز ایران و جهان مورد بررسی قرار داده و اندیشه متعالی و آینده پژوهانه حاکم بر بخش‌های مختلف بیانه را در حد بضاعت، بیشتر معرفی نماید.

رهبر انقلاب و حمایت قاطع از حضور جوانان در صحنه

رهبر انقلاب در به صورتی ویژه در این بیانیه بر جایگاه مهم جوانان و بکارگیری فراگیر آنان تاکید فرموده اند. دیدگاهی راهبردی و مهم که خواهد توانست بخش زیادی از چالش های موجود را با اتکا به روحیه جهادی و انقلابی نسل جوان برطرف سازد.

از منظر ایشان جوانان محور تحقق نظام پیشرفته اسلامی هستند و توجه به آنها و سپردن امور به جوانان متخصص و میدان دادن به آنها در عرصه های اجرایی کشور، توصیه ای مهم از سوی رهبری معظم انقلاب است. مسئله ای که در جدیدترین رویکردهای مدیریت دنیای امروز هم به آن توجه می شود و نیروی جوان جامعه را سرمایه اصلی هر کشور می دانند.

با این اوصاف رهبر فرزانه انقلاب میدان دادن به جوانان را امری حیاتی دانستند و به همه کارگزاران نظام و مردم انقلابی ایران توصیه فرمودند که ابتکار عمل را به جوانان بسپارید. ایشان فرمودند: «امّا راه طی‌شده فقط قطعه‌ای از مسیر افتخارآمیز به سوی آرمان‌های بلند نظام جمهوری اسلامی است. دنباله‌ی این مسیر که به گمان زیاد، به دشواریِ گذشته‌ها نیست، باید با همّت و هشیاری و سرعت عمل و ابتکار شما جوانان طی شود.

مدیران جوان، کارگزاران جوان، اندیشمندان جوان، فعّالان جوان، در همه‌ی میدان‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین‌المللی و نیز در عرصه‌های دین و اخلاق و معنویّت و عدالت، باید شانه‌های خود را به زیر بار مسئولیّت دهند، از تجربه‌ها و عبرت‌های گذشته بهره گیرند، نگاه انقلابی و روحیه‌ی انقلابی و عمل جهادی را به کار بندند و ایران عزیز را الگوی کامل نظام پیشرفته‌ی اسلامی بسازند.»

این باور راستین رهبری به جوانان کشور مهمترین و ارزشمند ترین سرمایه نسل جوان و چراغ روشنی برای آنها که مسئولیت‌های بزرگ کشور را بپذیرند با روحیه جهادی و باور به اصل "ما می‌توانیم" پا به گود گذاشته و چرخ توسعه کشور را با سرعت و پایداری بیشتری به حرکت درآورند.

این توصیه خود مبحث بسیار مفصلی است که به نظر می‌رسد سازمان‌های متولی امر در تدوین اسناد بالادستی کشور می‌بایست نسبت به آن اهتمام ویژه داشته باشند و در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور زمینه‌های لازم برای حضور و فعالیت جوانان را در عرصه‌های مختلف کشور مهیا سازند.

ایشان در بخشی دیگر از متن بیانیه گام دوم انقلاب به طور جدی ادامه راه انقلاب شکوهمند اسلامی را مسئولیتی خطیر برای جوانان می‌دانند. «جوانان عزیز! اینها بخشی محدود از سرفصل‌های عمده در سرگذشت چهل‌ساله‌ی انقلاب اسلامی است؛ انقلاب عظیم و پایدار و درخشانی که شما به توفیق الهی باید گام بزرگ دوّم را در پیشبرد آن بردارید.»

علم و پژوهش راهکار حل مشکلات کشور

اولین مورد از توصیه‌های هفتگانه رهبر معظم انقلاب در بیانه مذکور تاکید بر "علم و پژوهش" است. توصیه ای راهبردی و مهم که ایشان از آن به عنوان مایه عزت و قدرت کشور یاد می کنند و بسیار دقیق می فرمایند که روی دیگر دانایی، توانایی است. توانایی دانش بنیانی که می‌تواند کشور را در عرصه‌های مختلف به استقلال واقعی برساند.

از سوی دیگر در دنیای امروز یکی از قدرت‌های راهبردی کشورهای مختلف، دسترسی آنها به دانش های مختلف و تبدیل کردن آن به محصولات و خدمات دانش بنیان است. که در نتیجه چنین اتفاقاتی بازار جهانی بزرگی شگل گرفته و فرصت‌های عظیمی ناشی از تحقیق و پژوهش و دانش بنیان شدن امور شکل گرفته است.

مقوله ای که تبدیل به ظرفیت های مهمی برای کشورهای مختلف شده تا در عرصه جهانی حضور تعیین کننده داشته باشند. رهبر فرزانه انقلاب با توجه ویژه نسبت به این مقوله رسما اعلام کردند که علم و پژوهش راهکار حل بسیاری از چالش های کشور به صورت پایدار و همیشگی است.

این مهم باید در دستور کار مراکز تحقیقاتی مختلف کشور قرار گیرد. ایشان در متن بیانیه چنین می‌فرمایند: «اینجانب همواره به دانشگاه‌ها و دانشگاهیان و مراکز پژوهش و پژوهندگان، گرم و قاطع و جدّی دراین‌باره تذکّر و هشدار و فراخوان داده‌ام، ولی اینک مطالبه‌ی عمومی من از شما جوانان آن است که این راه را با احساس مسئولیّت بیشتر و همچون یک جهاد در پیش گیرید.

سنگ بنای یک انقلاب علمی در کشور گذاشته شده و این انقلاب، شهیدانی از قبیل شهدای هسته‌ای نیز داده است. به‌پاخیزید و دشمن بدخواه و کینه‌توز را که از جهاد علمی شما به شدّت بیمناک است ناکام سازید.»

توصیه دیگر رهبری بر امر اقتصاد و توجه وافر و ویژه بدان است. تعیین کننده بودن اقتصاد و جایگاه مهم آن در استحکام بخشی به بخش‌های مختلف کشور و اهمیت آن برای نفوذناپذیری هرچه بیشتر کشور در برابر تهاجمات مختلف، بسیار مورد تاکید معظم له قرار گرفته است.

مقوله مهمی که ایشان در سال های اخیر با تعیین شعارهای اقتصادی در ابتدای هر سال، اهتمام ویژه خویش را نسبت اقتصاد نشان داده اند. بدهی است که استحکام اقتصادی کشور یک بستر مهم و اساسی برای تحقق توسعه در جنبه‌های گوناگون کشور است.

رهبر فرزانه انقلاب با راهبردی خواندن مقوله اقتصاد به صراحت همه نهادها و ارگاهای اجرایی، آموزشی و انقلابی را به تلاش برای تقویت اقتصادی کشور و بهبود معیشت مردم دعوت کرده‌اند. اتقافی که به خوبی بیانگر تعهد حکیمانه ایشان به رشد و ارتقای ایران اسلامی و درخشش آن در تمامی عرصه ها دارد. 

ایشان در سومین توصیه خود در متن بیانیه گام دوم انقلاب چنین می‌فرمایند: «اقتصاد یک نقطه‌ی کلیدیِ تعیین‌کننده است.

اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است و اقتصاد ضعیف، نقطه‌ی ضعف و زمینه‌‌ساز نفوذ و سلطه و دخالت دشمنان است. فقر و غنا در مادّیّات و معنویّات بشر، اثر می‌گذارد. اقتصاد البتّه هدف جامعه‌ی اسلامی نیست، امّا وسیله‌ای است که بدون آن نمی‌توان به هدف‌ها رسید.

تأکید بر تقویت اقتصاد مستقلّ کشور که مبتنی‌ بر تولید انبوه و باکیفیّت، و توزیع عدالت‌محور، و مصرف به‌اندازه و بی‌اسراف، و مناسبات مدیریّتی خردمندانه است و در سال‌های اخیر از سوی اینجانب بارها تکرار و بر آن تأکید شده، به‌خاطر همین تأثیر شگرفی است که اقتصاد می‌تواند بر زندگی امروز و فردای جامعه بگذارد.» نقد اقتصاد وابسته به نفت و دولتی بودن بخش هایی از اقتصاد ایران از دیگر نکات بیان شده است که ناظر به دقت نظر ایشان در مسائل مربوط به اقتصاد کشور است.

امری که در سیاست های اقتصاد مقاومتی به طور مشروح مورد واکاوی صورت گرفت و راهکارهای راهبردی مرتبط به آن ارائه گردید.

ایشان با تحلیل ژرف اندیشانه همه راه حل های مسائل اقتصادی کشور را در داخل کشور می دانند، که این خود بسیار حائز اهمیت و توجه برای بخش دولتی و بخش خصوصی فعال در عرصه اقتصادی کشور می باشد. «راه‌حلّ این مشکلات، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که باید برنامه‌های اجرائی برای همه‌ی بخش‌های آن تهیّه و با قدرت و نشاط کاری و احساس مسئولیّت، در دولت‌ها پیگیری و اقدام شود.

درون‌زایی اقتصاد کشور، مولّد شدن و دانش‌بنیان شدن آن، مردمی کردن اقتصاد و تصدی‌گری نکردن دولت، برون‌گرایی با استفاده از ظرفیت‌های که قبلاً به آن اشاره شد، بخش‌های مهمّ این راه‌حل‌ها است.

بی‌گمان یک مجموعه‌ی جوان و دانا و مؤمن و مسلّط بر دانسته‌های اقتصادی در درون دولت خواهند توانست به این مقاصد برسند. دوران پیشِ‌رو باید میدان فعّالیّت چنین مجموعه‌ای باشد. جوانان عزیز در سراسر کشور بدانند که همه‌ی راه‌حل‌ها در داخل کشور است.»

سبک زندگی اسلامی سپر مقابله با تهاجم فرهنگی

در دنیای امروز کلید واژه سبک زندگی یکی از مفاهیم مهم فرهنگی و اقتصادی است که سهم بسزایی در سوق دادن نسل‌های جوان جوامع به سمت و سوهای مشخص دارد.

مفهومی چند لایه و عمیق که از اهمیت زیادی برخوردار است و نه تنها در وجوه فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی موثر است، بلکه قابلیت بالایی برای رشد اقتصادی و تربیت نیروی انسانی در جوامع دارد.

در ایران اسلامی از بدو پیروزی انقلاب اسلامی واژه تهاجم فرهنگی بسیار مورد استفاده قرار گرفته و بزرگان انقلاب تاکید زیادی برای مقابله با اثرات سوء آن داشته اند. در تهاجم فرهنگی هدف اصلی دشمنان تغییر و استحاله سبک زندگی اسلامی مردم ما و تبعیت آنها از الگوهای غربی است.

مقوله ای حساس و بسیار مهم که رهبر معظم انقلاب با تاکید برجسته سازی آن به عنوان یکی از توصیه های مهم خود در متن بیانیه گام دوم انقلاب، اهمیت موضوع را بیش از پیش تبیین فرمودند. مسئله سبک زندگی با وجوه مختلف حیات فردی و جمعی مردم ما مرتبط است و بر همه شئون زندگی شهروندان تاثیرگذار است.

رهبری انقلاب با توصیه عالمانه به همه اقشار جامعه این مهم را متذکر شدند که سبک زندگی می تواند نقطه قوت جامعه ما در برای مقابله با تهاجم جهان استکباری باشد. ایشان مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و استکبار جهانی را یک جهاد همگانی و همه جانبه معرفی فرمودند.«سخن لازم دراین‌باره بسیار است.

آن را به فرصتی دیگر وامیگذارم و به همین جمله اکتفا می‌کنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی و اقتصادی و دینی و سیاسی به کشور و ملّت ما زده است؛ مقابله با آن، جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌ها است.» 

بی‌تردید بررسی این بیانیه مهم تاریخی خود پژوهشی عظیم و مبسوط است و در این مجال کوتاه تلاش شد تا بارقه ای از اندیشه فروزان منتشر در سطور آن معرفی گردد و اما ضروری است که مراکز مختلف تحقیقاتی و علمی کشور با برگزاری نشست و همایش بیش از پیش راهکارها و متن‌های تخصصی مبتنی بر این بیانه را تدوین و در اختیار آحاد جامعه قرار دهند.

صادق کرمی

تحلیلگر جغرافیای سیاسی و استاد دانشگاه

انتهای پیام/4133

منبع: آنا

کلیدواژه: انقلاب اسلامی گام دوم راهبرد ایران بیانیه گام دوم انقلاب رهبر فرزانه انقلاب رهبر معظم انقلاب تهاجم فرهنگی اقتصادی کشور ایران اسلامی تعیین کننده متن بیانیه سبک زندگی ی انقلاب ی اسلامی راه حل ی جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۶۲۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام مخالفت شورای اسلامی شهر نیشابور با تغییر کاربری اراضی مجموعه ورزشی انقلاب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، سخنگوی شورای اسلامی شهر نیشابور گفت: بر اساس تصمیمات جلسه مشترک مسؤولان نیشابور با مدیر کل ورزش و جوانان استان و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی در بهمن  ۱۴۰۲ مقرر شده است فهرست طرح های پیشنهادی اداره کل ورزش و جوانان استان در شهر نیشابور برای اجرای طرح مولد سازی اعلام تا این موضوع در جلسه بعدی در شهرستان بررسی و تصمیم گیری شود که تا کنون فهرست پیشنهادی آن اداره کل ارائه نشده است.

احمد همت آبادی افزود: شورای اسلامی نیشابور مخالفت جدی خود را با مصوبه کمیسیون ماده ۵ برای چندمین بار به صورت رسمی اعلام کرده و مصرانه پیگیر حذف ورزشگاه انقلاب نیشابور از فهرست اموال دولتی مشمول طرح مولد سازی است.

دیگر خبرها

  • نهایت آمادگی دفاعی از الزامات یک کشور اسلامی است/ سپاه مجموعه ای از جوانان مؤمن و ولایتمدار است
  • بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد
  • افتخار آفرینی نیرو‌های مسلح در عملیات«وعده صادق» را به جوانان شرح دهیم
  • هدف از برگزاری یادواره‌های شهدا ترویج و تبیین راهبرد مقاومت و ایثار است
  • تصمیمات غیرسازنده باعث افزایش تنش خواهد شد
  • همایش اقتصاد اسلامی در مواجه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران
  • ایران اسلامی از قدرت بازدارندگی فراتر از تصور برخوردار است
  • «وعده صادق» آغاز و طلیعه‌ راهبرد جدید جمهوری اسلامی ایران است
  • اعلام مخالفت شورای اسلامی شهر نیشابور با تغییر کاربری اراضی مجموعه ورزشی انقلاب