Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@22:15:34 GMT

نخستین گام ها برای احیای گوهررود و زرجوب

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۹۵۶۸

نخستین گام ها برای احیای گوهررود و زرجوب

رودخانه‌های «گوهررود» و «زرجوب » گیلان که این روزها حال و روز خوبی ندارند در گذشته علاوه بر اینکه از مکان‌های دیدنی رشت به شمار می‌آمدند، در تأمین آب آشامیدنی ساکنان این شهر نیز نقش مهمی داشتند. روزگاری این رودخانه‌ها رگ حیاتی شهر رشت بودند اما نامهربانی آدم‌ها بلایی بر سر آنها آورده که در حال حاضر به کانال انتقال فاضلاب تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 ورود فاضلاب‌های خانگی  و صنعتی نفس این رودخانه‌ها را در تمام مسیر 27کیلومتری عبوری آنها به شماره انداخته و اگر از نزدیکی آنها عبور کنید  بوی بد فاضلاب و حجم زیاد زباله‌ها اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب می‌کند. هر چند در سال‌های گذشته بارها مسئولان در دوره‌های مختلف بر احیا و پاکسازی این رودخانه‌ها تأکید داشته‌اند اما تاکنون اقدام جدی در این زمینه انجام نشده است، البته آنطور که مسئولان گیلان می‌گویند این بار دولت تدبیر و امید کمک زیادی در این زمینه انجام داده و قصد دارد بعد سال‌ها  بار دیگر حیات  را به این رودخانه‌ها  بازگرداند.
گوهررود و زرجوب احیا می‌شوند
«علی فتح‌اللهی»، فرماندار رشت در این زمینه در گفت‌وگو با «ایران» اظهار داشت:  دو رودخانه گوهررود و زرجوب از مهم‌ترین رودخانه‌های استان به  حساب می‌آیند و می‌توان گفت علت به وجود آمدن شهر رشت همین رودخانه‌ها بوده است. در گذشته این رودخانه‌ها از اصلی‌ترین نقاط گردشگری  گیلان به حساب می‌آمدند اما متأسفانه به مرور زمان با ورود فاضلاب‌های خانگی و پساب‌های صنعتی این رودخانه‌ها آلوده و در حال حاضر یکی از معضلات اساسی استان به حساب می‌آید.
 فتح اللهی با تأکید بر اینکه ساماندهی و احیای دوباره این رودخانه‌ها همواره مورد توجه مسئولان استان بوده است، افزود:  با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید جدی‌تر به مسأله احیای این رودخانه‌ها نگاه شده و تاکنون اقدامات عمرانی  مناسبی در این زمینه انجام شده است. البته به علت وصل شدن فاضلاب‌های خانگی  طی سال‌ها به این  رودخانه‌ها و عبور  آنها از بافت مسکونی، کار  پیچیدگی‌های زیادی دارد که در صدد رفع آنها هستیم.
جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها ، قدم اول برای احیا
فرماندار رشت  با اشاره به اینکه  گوهررود و زرجوب  بیش از ۲۷ کیلومتر  از شهر رشت را دربرمی‌گیرند، ادامه داد: با توجه به  گستردگی  این رودخانه‌ها احیای آنها از مطالبات اصلی مردم بوده و  نیاز است سازمان‌های مرتبط از جمله  آب و فاضلاب، شهرداری، محیط زیست و... به طور جدی به این قضیه نگاه کنند.
وی با اشاره به برخی اقدامات در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر کار احیا آغاز شده و در قدم اول در تلاش هستیم  جلوی ورود پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی  به رودخانه‌ها را بگیریم. تلاش شده با کانال کشی سیستم فاضلاب شهرک‌های صنعتی پساب کارخانه‌ها به سمت تصفیه‌خانه هدایت شوند. درحال حاضر بخشی از «شهرک دانشگاه»  و شهرک‌های مسکونی اطراف آن به این سیستم متصل شده‌اند و کار کانال کشی بقیه نقاط شهر نیز در حال انجام است.
سد مخزنی «عزیزکیان» نیز  در راستای تأمین آب سالم برای ورود به این رودخانه‌ها  در دست احداث بوده و تاکنون ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. بزودی با راه‌اندازی این سد حدود ۱۰میلیون مترمکعب آب سالم دائم در رودخانه‌ها جریان پیدا می‌کند.  همچنین چندین برنامه لایروبی نیز در نظر گرفته شده که با اجرای آن شاهد رونق دوباره این رودخانه‌ها خواهیم بود. این مقام مسئول از انعقاد تفاهمنامه مابین شهرداری رشت و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در جهت ساماندهی دو رودخانه شهر رشت، خبر داد و گفت:  از تیر ماه گذشته با ورود قرارگاه خاتم  به این مسأله  موضوع با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. در حال حاضر مجری اجرای  طرح قرارگاه خاتم بوده و شهرداری  نیز موظف شده  تأمین مالی  این طرح را انجام دهد. حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ردیف بودجه برای احیای رودخانه‌های رشت  پیشنهاد شده و امیدواریم با تخصیص این بودجه بزودی شاهد برگشت دوباره زندگی به گوهررود و زرجوب باشیم. در این زمینه دولت حدود ۵۰میلیارد تومان به این مسأله اختصاص داده و شهرداری استان هم اعلام آمادگی کرده است. وی تصریح کرد:  طرح‌های محیط زیستی زمانبر بوده و رسیدن به نتیجه نهایی  مستلزم صرف هزینه و زمان زیادی است. درست است که طرح آغاز شده اما تاکنون هرچه بوده بخش جلوگیری از ورود فاضلاب‌ها بوده و بقیه اقدامات در فازهای بعدی انجام خواهد شد.
 ورود قرارگاه سازندگی خاتم  به طرح احیای رودخانه‌های رشت
«علی اوسط اکبری مقدم »، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گیلان نیز در این زمینه به «ایران» گفت: ساماندهی رودخانه‌های گوهررود و زرجوب از مطالبات اصلی مردم استان بوده  به همین جهت با رایزنی‌های انجام شده با معاونت ریاست جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه  طرح ساماندهی این دو رودخانه  با همکاری تمام دستگاه‌ها آغاز شده  است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: در قدم اول تلاش داریم جلوی ورود فاضلاب‌ها را به این رودخانه‌ها بگیریم. در همین راستا با افزایش ظرفیت «تصفیه خانه فخب» شهر رشت و کانال کشی فاضلاب در تعدادی از شهرک‌های  صنعتی  توانسته‌ایم جلوی ورود  ۱۲ هزار و ۵۰۰مترمکعب فاضلاب در شبانه‌روز را به این دو رودخانه بگیریم. همچنین تصفیه خانه شیرابه سراوان و تصفیه خانه شرکت کود آلی گیلان نیز راه‌اندازی شده و امیدواریم  با جمع‌آوری فاضلاب شهرک‌های  اطراف  بزودی این رودخانه‌ها  از فاضلاب پاکسازی شوند. وی با اشاره به ورود قرارگاه سازندگی خاتم  به این طرح افزود: با  امضای تفاهمنامه میان قرارگاه سازندگی خاتم و شهرداری رشت، کارگروه پیگیری  طرح ساماندهی رودخانه‌های زرجوب و گوهررود  نیز با دستور استاندار راه اندازی شده و قرار است اقدامات انجام شده در این زمینه به صورت هفتگی  مورد بررسی این کار گروه قرار بگیرد.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: قرارگاه سازندگی خاتم فاضلاب های خانگی گوهررود و زرجوب ورود فاضلاب ها رودخانه ها حال حاضر تصفیه خانه دو رودخانه انجام شده شهر رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۹۵۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احیای واحدهای راکد در آذربایجان غربی تداوم می‌یابد

استاندار آذربایجان‌ غربی با اشاره به روند احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در سال گذشته، گفت: احیای واحدهای راکد و نیمه فعال در سالجاری نیز تداوم می‌یابد و در این زمینه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به‌صورت ویژه فعال خواهد بود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان غربی، محمدصادق معتمدیان امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به نامگذاری سال جاری تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» از سوی مقام معظم رهبری، اظهار داشت: با توجه به نقش موثر فعالان بخش خصوصی و به ویژه تشکل‌های فعال اقتصادی در تولید و اشتغال، از ارائه راهکارهای این بخش در تحقق شعار سال و تدوین برنامه‌های عملیاتی در این زمینه استقبال می‌کنیم.

وی همچنین تقویت تشکل‌های صنفی و فعالان بخش خصوصی را از اولویت‌های استان در سال جاری عنوان کرده و افزود: تشکل‌های صنفی به عنوان پل ارتباطی بین فعالان اقتصادی و دولت می‌توانند در احصای موانع و مشکلات موجود در مسیر تولید و شناسایی ظرفیت‌های مهم اقتصادی و سرمایه‌گذاری استان نقش موثری ایفا کنند.

استاندار آذربایجان‌ غربی به اهمیت فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار در استان در سال جاری نیز اشاره کرده و گفت: در این زمینه تغییر فرهنگ و نگرش جذب سرمایه‌گذار و استفاده از افراد دغدغه‌مند توسعه استان در مدیریت‌ها و بدنه کارشناسی دستگاه‌های متولی ضروری است.

 وی بر روان‌سازی خدمات جذب سرمایه‌گذاری، رفع موانع و مشکلات در این حوزه و همچنین فراهم کردم امکانات لازم برای سرمایه‌گذاران از جمله زمین مناسب تاکید کرد.

معتمدیان همچنین ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو را الگوی مناسبی از مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی استان عنوان کرد و افزود: سرمایه‌گذار منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو، بدون دریافت هیچ گونه تسهیلات دولتی و با اتکا به سرمایه خود در آماده‌سازی زیرساخت‌های این منطقه فعالیت می‌کند و امیدواریم با اتمام زیرساخت‌های لازم، زمینه حضور فعالان اقتصادی در این منطقه فراهم شود.

وی با قدردانی از دستگاه قضایی استان جهت رفع مشکلات قضایی واحدهای صنعتی مشکل‌دار، افزود: احیای واحدهای راکد و نیمه فعال به عنوان یکی از اولویت‌های مهم در دولت سیزدهم با جدیت پیگیری شده و در سال جاری نیز این روند با استفاده از تمامی ظرفیت‌های قانونی از جمله ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، ادامه خواهد یافت.

استاندار آذربایجان‌ غربی بر ضرورت احیای واحدهای راکد و نیمه راکد در استان نیز اشاره کرده و یادآور شد: با فعال شدن این واحدها، سرمایه‌های منجمد بخش خصوصی به چرخه تولید باز گشته و زمینه اشتغال و سرمایه گذاری و همچنین رونق تولید در استان فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آغاز عملیات لایروبی رودخانه‌های رشت
  • آغاز لایروبی رودخانه‌های شهر رشت
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار
  • سرریز پساب و فاضلاب از رودخانه به دریای فریدونکنار
  • احیای واحدهای راکد در آذربایجان غربی تداوم می‌یابد
  • آغاز عملیات جمع آوری فاضلاب سیاه اسطلخ رشت
  • رودخانه های رشت یک گام به احیا نزدیک تر شدند
  • رودخانه های رشت یک گام به احیا نزدیک تر شد
  • احیای واحد‌های راکد و نیمه فعال ادامه دارد
  • آخرین وضعیت ساماندهی آبشوران