Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-24@05:30:09 GMT

خداحافظی استان فارس با تنها مرکز دانشگاهی تخصصی رسانه

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۰۴۶۵

خداحافظی استان فارس با تنها مرکز دانشگاهی تخصصی رسانه

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، دانشکده خبر شیراز که در این سال‌ها چشم امید علاقه‌مندان به تحصیل در رشته‌های مرتبط با رسانه، روابط عمومی و ارتباطات بود و هزاران نفر دانشجو از این دانشکده فارغ التحصیل و در نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی مشغول به کار شدند در سکوت خبری کامل تعطیل شد و هیچ نهادی مانع تعطیلی آن نشد!

این دانشکده در سال ۱۳۸۶ پس از دانشکده خبر تهران به عنوان دومین مرکز آموزش تخصصی در حوزه رسانه و ارتباطات راه اندازی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح تاسیس این دانشکده در سال ۱۳۸۱ مطرح شد و با برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت در حوزه رسانه در سال ۱۳۸۶ به عنوان مرکز آموزش تخصصی در حوزه رسانه و ارتباطات تصویب شد و زیر مجموعه مدیریت سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) فعالیت خود را توسعه داد.

این دانشکده که محل تحصیل فعالان رسانه‌ای استان نیز بود و بیشتر روابط‌عمومی‌های ارگان‌های مختلف دولتی و غیرولتی در کنار خبرنگاران رسانه‌ها در آنجا تحصیل کردند، تا قبل از این که در پذیرش دانشجو با محدودیت‌هایی رو‌به‌رو شود بیش از هزار دانشجو در رشته‌های خبرنگاری، روابط عمومی، عکاسی خبری، عکاسی حرفه‌ای، گرافیک، مترجمی زبان انگلیسی، آثار دیداری شنیداری، مدیریت تبلیغات فرهنگی و عکاسی مد و پوشاک در مقاطع کاردانی و کارشناسی تربیت کرد.

هزاران نفر از فارغ التحصیلان این دانشکده، امروز در بسیاری روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها در سطح ملی و استانی در حال فعالیت هستند و تعداد زیادی که در انتظار ورود به این دانشکده بودند نیز ناچار به مهاجرت از فارس جهت تحصیل در سایر استان‌ها و یا پایتخت شدند.

از سال ۱۳۹۸ با ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر واگذاری دانشکده‌های زیرمجموعه دستگاه‌های اجرایی سدی در مقابل فعالیت دانشکده خبر شیراز قرار گرفت و مجوز جذب دانشجوی جدید به این دانشکده داده نشد.

بسیاری از دستگاه‌های اجرایی که دارای واحد دانشگاهی بودند با واگذاری این دانشکده‌ها به نهادهای عمومی یا خصوصی مانع تعطیلی و انحلال آنها شدند و انتظار این بود که دانشکده خبر نیز همین مسیر را طی کند، اما تلاش‌های مسوولان تین دانشکده نتیجه‌بخش نبود و در نهایت در هفته گذشته دانشگاه عملا و به طور کامل تعطیل شد.

 

راهکار، حفظ دانشکده خبر شیراز بود اما حمایت نشد

خبرگزاری فارس جهت پیگیری علت حمایت نشدن این دانشکده تخصصی حوزه رسانه برای ماندگاری با محمود شاکر سومین و آخرین رئیس این دانشکده گفت‌و‌گویی انجام داد.

وی در این گفت‌و‌گو از ابلاغ بخشنامه‌ای مبنی بر واگذاری مراکز دانشگاهی زیرمجموعه دستگاه‌های اجرایی براساس مصوبه ریاست‌جمهوری خبر داد که در سراسر کشور لازم‌الاجرا بود.

شاکر در این باره اظهار داشت: دانشکده خبر در تمامی نقاط کشور از جمله واحدهای اردبیل، میبد و اهواز تعطیل شد و هیچ کدام از این واحدها مستثنی از این بخشنامه نبودند.

وی افزود: ۵۰۰ تا۶۰۰ مرکز دانشگاهی مانند بهزیستی، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز تعطیل شدند، اما راهکارهای زیادی وجود داشت تا بتوان از تعطیلی دانشکده خبر جلوگیری کرد که متاسفانه نه از سوی دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان و نه از سوی مدیرعامل سابق ایرنا همکاری لازم صورت نگرفت.

رئیس دانشکده خبر شیراز ادامه داد: تلاش بسیار زیادی برای پا بر جا ماندن دانشکده خبر شیراز انجام دادم تا دانشکده را به بخش خصوصی تبدیل کنم اما ایرنا نخواست این دانشکده به بخش خصوصی واگذار شود و با این موضوع موافقت نکرد.

وی ادامه داد: حتی موسسه‌ای معرفی کردیم تا دانشکده خبر زیرمجموعه آن به فعالیت خود ادامه دهد، اما باز هم دانشگاه جامع علمی‌کاربردی فارس و ایرنا برای حفظ این ظرفیت در استان کمکی نکردند.

شاکر با بیان اینک، این دانشکده در سطح کشور برند بود و رتبه ممتاز و برجسته بین دانشکده‌های خبر را در سطح کشور به خود اختصاص داده بود، گفت: علی‌رغم ممتاز بودن این دانشکده و تربیت دانشجویان بسیاری که اکنون در سطح رسانه‌های استان موفق هستند، اما هیچگونه حمایتی از سوی هم‌استانی‌ها برای حفظ آن صورت نگرفت و هیچ تلاشی برای پابرجا بودنش نشد.

وی افزود: بهتر است بگویم این مسوولان کوپن خود را برای دانشکده خبر نسوزاندند، چنانچه از آقای هاشمی مدیرعامل سابق ایرنا انتظار حمایت داشتیم که با خصوصی‌سازی موافقت کند تا دانشکده بعد از این‌همه تلاش منحل نشود اما وی قدر این مجموعه را ندانست و حمایتی نکرد.

استاندار فارس پیگیر احیای دانشکده خبر شیراز باشد

با این اوصاف می‌توان گفت که هرچند دانشکده خبر شیراز با همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایی که داشت از شیراز رفت اما هنوز دیر نشده است و اگر استاندار فارس به عنوان نماینده عالی دولت به این موضوع ورود پیدا کند امکان احیای مجدد این دانشکده با استفاده از ظرفیت‌هایی همچون سازمان بسیج رسانه، انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری، خانه مطبوعات استان و دیگر تشکل‌های مشابه وجود دارد.

لذا انتظار می‌رود تا فرصت بیش از این از دست نرفته است برای احیای این دانشکده که بخش مهمی از خاطرات اهالی رسانه استان فارس نیز در آن رقم خورده است و به‌عنوان تنها مرکز تخصصی دانشگاهی در سطح استان بارقه امیدی برای علاقه‌مندان به تحصیل در این حوزه بود تلاش شود و انتطار حمایت از مسوولان رده بالای استان برای کمک به این ماجرا انتظار نا‌بجا و زیادی نیست.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه شیراز دانشگاه دانشجو دانشکده خبر شیراز تعطیل شد دانشکده خبر شیراز روابط عمومی حوزه رسانه تعطیل شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۰۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز

محمدجواد مرادیان رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس امروز اظهار کرد: ۵ نفر از اعضای یک خانواده که از کوه‌های اطراف شهر شیراز اقدام به جمع آوری قارچ و استفاده از آن کرده بودند، دچار مسمومیت شدند.

او ادامه داد: این افراد برای اقدامات درمانی به بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) شیراز مراجعه و تحت درمان قرار گرفته اند.

همه قارچ‌ها خوراکی نبوده و بعضی سمی و بسیار خطرناک هستند و باید از چیدن، خریدن و خوردن قارچ‌های روئیده شده در طبیعت و کوه و دشت پرهیز و تنها از قارچ‌های خوراکی پرورش یافته در کارخانه‌های معتبر استفاده کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نخستین رشته تخصصی دندانپزشکی در بیرجند مجوز گرفت
  • مسمومیت اعضای یک خانواده با قارچ در شیراز
  • باید دیوارکشی‌های میان رشته‌های مختلف را برداریم
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه آزاد چه گفتند؟
  • اساتید هنر و رسانه در هم اندیشی با ریاست دانشگاه ازاد چه گفتند؟
  • بررسی وضعیت آزاد راه شیراز اصفهان
  • تعیین ظرفیت پذیرش در آزمون دکتری تخصصی رشته های داروسازی
  • ایجاد اولین دبیرخانه دانشگاهی پیشگیری و کنترل دخانیات
  • آغاز طرح غربالگری سلامت روان دانشجویان دانشکده پزشکی در مشهد
  • آغاز ثبت‌نام ترم تابستان دوره‌های مرکز آموزش هنر جهاد دانشگاهی تهران