Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،کار و زحمت در سرما و گرما، هزینه‌های سرسام آور، ترس از بلایای طبیعی و در آخر بازار فروش مبهم و ناامید کننده درام زندگی یک کشاورز را حداقل در مازندران می‌سازد، اگرچه آن‌ها هر ساله در تولید محصول شان یک گام به جلوتر برداشته اند، مثلا همین چند روز پیش بود که مدیرکل جهاد کشاورزی از افزایش تولید ۱۰ درصدی برنج و مرکبات در استان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در یک فاصله زمانی تقریبا چهار ماهه- شهریور تا آذر- از ۱۲۰ هزار هکتار از باغات مازندران ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع مرکبات برداشت می‌شود که با در نظر گرفتن مصائب و مشکلات تولید، عددی چشمگیر به نظر می‌رسد، اما همه این‌ها دلیل نمی‌شود که فکر کنیم روزگار کشاورزان هم به روال است.

آش تقریبا کمی شور شده تا آنجاییکه استاندار مازندران چهارشنبه ۱۹ شهریور در جلسه کارگروه تنظیم بازار تایید کرد که در مناقشه هرساله قیمت فروش محصولات، حق با کشاورزان است، چون خرج و دخل شان نمی‌خواند و هشدار داد در صورت ادامه این روند، این نارضایتی می‌تواند تبعات تلخی مانند تغییر کاربری یا حتی تغییر کشت را به همراه داشته باشد.

بیشتر بخوانید

قیمت مرکبات امسال منطقی است + فیلم

 

حرف کشاورزان: هزینه بالاست و قیمت کم، دیگر باغداری صرف نمی‌کند

حسین زادگان از حالامی گوید، چون افزایش هزینه تولیدبالا رفته و کما فی السابق شاهد حضور سودجویان و دلالان در بازار خواهیم بود، باغداران نباید در فروش محصولات خود عجله کنند، چون قیمت محصولات با پارسال تفاوت زیادی دارد و یقینا رضایت کشاورزان را به دنبال خواهد داشت.

کشاورزان، اما می‌گویند این حرف‌ها دقیقا همان حرف‌ها و وعده‌ها دقیقا همان وعده‌های چند سال گذشته است، و تاریخ گواهی می‌دهد که با قصه تکراری جلسه کار گروه‌های مختلف، قرار نیست اتفاق جدیدی رقم بخورد.

طبق محاسبه کشاورزان هزینه هر وعده سمپاشی در یک هکتار از ۱۰ میلیون تومان هم تجاوز می‌کند که این هزینه باید ضربدر ۳ شود، چون سه بار در سال سمپاشی انجام می‌شود و قیمت کود شیمیایی قابل مصرف در باغات که سال‌های پیش نهایتاهر کیلو هزار تومان هزینه بر می‌داشت، الان چند برابر شده که البته هزینه‌های کارگری و خسارت‌های احتمالی آفت‌هایی مانند مگس میوه را هم باید به آن اضافه کرد.

چرا صادرات مرکبات چاره کار نبود؟

استدلال احمد حسین زادگان از اینکه قیمت مرکبات امسال دیگر منطقی خواهد بود، این استکه در درجه اول امکان ذخیره سازی بیش از ۱۰۰ هزار تنی در پایانه صادراتی محصولات کشاورزی فراهم شده، دوم انجام قطعی خرید تضمینی برای میوه شب عید امسال هم مقدارش بیشتر است و هم قیمتش بالاتر و به صرفه تر، سوم همکاری بین بخشی و تفاهم‌های منطقه‌ای با کشور‌های همجوار مانند سلیمانیه عراق و ولگوگراد روسیه افزایش پیدا کرده و در آخر نیز با فعال شدن بیشتر صنایع تبدیلی و حذف تعرفه‌های صادراتی به کشاورزان امیدواری داد تا مجموعه این اقدامات به قیمت مناسب محصولات منتهی شود.

عزیزالله شهیدی‌فر، مدیرکل جهاد کشاورزی استان کیفیت مرکبات امسال را بهتر از سال قبل دانست و می‌گوید مازندران علاوه بر اینکه مانند سنوات گذشته ۷۰ درصد نیاز کشور به مرکبات را تامین می‌کند، بلکه پیش بینی می‌شود میزان صادرات مرکبات امسال نسبت به سال قبل رشد ۵۰ درصدی داشته باشد.

هرچند افزایش ۵۰ درصدی صادرات می‌تواند امیدوار کننده باشد، اما تجربه نشان داده در سال‌های اخیر صادرات هم چاره کار نبوده، چون به گفته کارشناسان بسته بندی مناسبی تدارک دیده نشدهو تا به حال کسی به فکر ساماندهی عرضه و فروش این میوه هم نیفتاده که به همین دلیل فقط کمتر از ۵ درصد از مرکبات صادر می‌شود.

استاندار مازندران علت شکست در صادرات را نبود برند سازی مناسب و ناشناخته ماندن محصول در دنیا و نیز کمبود صادر کننده‌های حرفه‌ای دانست.

محمد رضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران هم می‌گوید: قیمت تمام شده بالا، گرانی تعرفه گمرکی کالا‌های ایرانی نسبت به سایر کشور‌ها و بالا بودن نرخ حمل و نقل باعث شده روند صادرات به شکل دلخواه نباشد که همین ناکامی خود نقش چشمگیری در کاهش قیمت داشته است.

عزیزالله شهیدی فر مدیرکل جهاد کشاورزی استان اعلام کرد با همه نوسانات و مشکلات ریز و درشت در صادرات، پارسال ۴۲۰ هزار تن محصول کشاورزی به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار از مازندران به ۱۳ کشور دنیا صادر شد و اگر لجستیک لازم برای توسعه صادرات نظیر کامیون‌های یخچال‌دار تامین شود، با وجود پایانه‌هایی مانند پایانه صادراتی روماک گستر در جویبار که ظرفیت ذخیره سازی ۱۴۰ هزار تن محصولات کشاورزی را دارد، می‌توان به افزایش صادرات امیدوار بود.

به هر حال اتفاق مسلم تولید محصولات با کیفیت و نگرانی همیشگی کشاورزان در فصل فروش است که رفتار‌های غیر حرفه‌ای در زمینه‌های زیر ساختی، افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی، و همچنین نبود بازارعرضه و تقاضای استاندارد همچنان آن‌ها را مستعد بحران می‌کند.

حامد گلی

انتهای پیام/ م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خرید تضمینی مرکبات قیمت مرکبات صادرات مرکبات مرکبات امسال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۱۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز

گروه بهمن با سبدی از محصولات متنوع خود از جمله امپاور BD500،FAWJ6  تک محور ، X9،  فورس ۱۲ تن و نیز  امپاور BD300 در شهرک حمل و نقل کالای اهواز حضور خواهد داشت تا رانندگان بتوانند از نزدیک با آخرین قابلیت‌های روز این گروه خودروسازی آشنا شوند.

این رویداد روزهای 5 و 6 اردیبهشت ماه از ساعت 8 الی 12 و16:30 الی18:30 برگزار می‌شود که رانندگان فرصت رانندگی با محصولات X9، امپاورBD500  و FAWJ6 تک محور را خواهند داشت.

گفتنی است؛ کامیون امپاور BD300 محصول 19 تن بهمن دیزل است. کامیون BD300 از موتور شناخته شده CUMMINS بهره می‌برد که با حجم موتور ۶۷۰۰ cc قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار را تولید می‌کند.

کشنده امپاورBD500 با موتور شناخته شده CUMMINS با حجمی معادل ۱۱۸۰۰ ccتوانایی حمل ۴۴ تن بار را دارد. این کشنده از سال ۱۴۰۱ توسط شرکت بهمن دیزل تولید و روانه بازار شده است. 

همچنین X9 از دیگر محصولات پیشرفته بهمن دیزل است که توان رقابت با بهترین کشنده‌های اروپایی را دارد. این محصول مجهز به موتور 13 لیتری با توان 560 اسب بخار و گشتاور 2600 نیوتن‌متر، گیربکس اتوماتیک 12 دنده ZF آلمان و ریتاردر هیدرولیکی 5 مرحله است. این خودرو مجهز به انواع سیستم‌های پیشرفته کنترلی و ایمنی از جمله کروز کنترل تطبیقی، ترمز ضدقفل و ترمز اضطراری هوشمند است. 

کشنده فاو J6 از موتور شش سیلندرWUXI  با تزریق مستقیم و مجهز به توربو شارژ و اینترکولر و گیبرکس ZF و 16 دنده دستی با ریتاردر هیدرولیکی گیربکس پنج مرحله‌ای عرضه خواهد شد. این کشنده از نظر امکانات رفاهی با کولر و بخاری درجا، یخچال و کتری مسافری، صندلی راننده با تعلیق پنوماتیک با گرم‌کن و سردکن با قابلیت تنظیم در شش جهت، کروز کنترل و سیستم‌های ایمنی نظیر AEBS و LDWS، چراغ رانندگی در روز و ده‌ها امکانات دیگر عرضه می‌شود.

کامیون فورس F210 با موتور CUMMINS با حجم ۴۵۰۰cc توانایی حمل ۱۲ تن بار را دارد. فورس F210 یک خودروی تجاری ایمن، مدرن و راحت است. فورس ۱۲تن باری ایمن است چون از فناوری‌های روز دنیا بهره می‌برد. ترمز به عنوان مهمترین ابزار ایمنی خودرو در فورس ۱۲ تن از پیشرفته‌ترین روش‌ها بهره می‌گیرد و از سایر رقبای داخلی خود برتر است.

دیگر خبرها

  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • صادرات محصولات کشاورزی مراغه به ۲۰ کشور جهان
  • بررسی موضوع تسهیل صادرات محصولات کشاورزی به عراق
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • امسال قطعی برق برای کشاورزان نخواهیم داشت
  • هدفگذاری صادرات ۶۵۸ میلیون دلاری از زنجان
  • تجربه رانندگی با محصولات تجاری گروه بهمن در اهواز
  • طرح الگو کشت به طور جدی دنبال شود/ نگاه دولت به کشاورز ویژه باشد
  • توسعه صادرات ، مستلزم توانمند سازی بازاریابی تولیدکنندگان
  • مبنای کار در مدیریت منابع آبی مشارکت تشکل‌های کشاورزی است