Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-19@21:55:43 GMT

بازدهی عرضه اولیه‌ها در هفته سوم شهریور

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۱۶۱۹

بازدهی عرضه اولیه‌ها در هفته سوم شهریور

روزانه در سایت "نبض بورس" گزید‌ه‌ای از آخرین اخبار و مطالب جذاب پیرامون بازار سرمایه، مسکن، ارز، انرژی و سرمایه گذاری تهیه و منتشر می‌گردد.

گزارش کامل از گزیده‌ خبرهای امروز «نبض بورس» را با کلیک بر تیتر آن بخوانید.   پیش بینی بورس، روند صعودی به بورس باز خواهد گشت؟ بانکی که ۸۰ درصد سپرده‌ها را به خودش وام داد   بازدهی عرضه اولیه های 99 در هفته سوم شهریور چقدر بود؟

آیا دارا دوم بخریم؟

بدترین هفته معاملاتی کامپوزیت نزدک

لغو ممنوعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس

عرضه اولیه این هفته چیست؟

 

 

 

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: تابناک

کلیدواژه: دارا دوم علیرضا پناهیان شارلی ابدو روز سینما دور دوم انتخابات مجلس یازدهم نبض بورس بورس سهام عدالت عرضه اولیه دارا دوم علیرضا پناهیان شارلی ابدو روز سینما دور دوم انتخابات مجلس یازدهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۱۶۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مردم به جای سرمایه گذاری در بانک؛ نفت بخرند!

تین نیوز

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: اگر مردم نفت خام را خریداری و یا در پروژه های نفتی سرمایه گذاری کنند، می توانند از محل فروش اوراق نفت خام در بورس یا صدور نفت و میعانات کسب درآمد کنند.​

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصاد آنلاین، سید حمید حسینی در ارزیابی سرمایه گذاری مردمی در صنعت نفت اظهار داشت: ورود سرمایه های مردمی به بخش صنعت نفت از سال ۷۴ به بعد به بخش پایین دست صنعت نفت مخصوصا فراورده های ویژه مجاز شد و از آن زمان بخش خصوصی توانست در حوزه روغن، قیر و پارافین و.. در مرحله بعد در حوزه هیدروکربورها و پالایشگاه های کوچک ورود کند، اکنون بخش خصوصی در بخش پایین دست صنعت نفت حضور دارد و سرمایه گذاری کرده و صادرات دارد.

حسینی افزود: اکنون تعداد زیادی واحدهای قیرسازی و واحدهای تصفیه روغن داریم. سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن مصرف شده را دوباره پالایش می کنند و به ظرفیت تولید باز می گردانند و به این ترتیب به محیط زیست هم کمک می کنند، ضمنا بیش از ۶ میلیون قیر تولید می شود  که پس از رفع نیاز داخلی سالانه بیش از ۴ میلیون تن ان صادر می شود و درآمد ۱.۵ میلیاردی برای کشور دارد. همچنین بیش از ۱۰۰ واحد هیدروکربوری در کشور داریم که توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

وی گفت: نه تنها برخی بخش های حوزه نفت بلکه در بخش گاز، گاز مایع، توزیع و بسته بندی و همچنین چند واحد بزرگ پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی راه اندازی شده است، بنابراین بخش خصوصی در بخش پایین دست نفت، گاز و پتروشیمی حضور دارد و شکی نیست که مانعی هم برای حضور بخش خصوصی در پایین دست وجود ندارد.​

حسینی درباره امکان استفاده از سرمایه مردم برای توسعه بخش کلان نیز گفت: اکنون بستری فراهم شده  است از جمله اینکه  بورس انرژی به کمک وزارت نفت اوراق سپرده نفتی را بفروش می رساند، یعنی اشخاص می توانند به جای اینکه پول خود را در بانک سرمایه گذاری کرده و یا ارز بخرند؛ بشکه نفت خریداری کنند و با توجه به اینکه ریالی خریداری می کنند؛ می توانند به صورت دلاری آن را صادر کرده و یا در بورس انرژی بفروش برسانند، همچنین این امکان وجود دارد که اگر به میزان ۷۰۰ هزار بشکه نفت بخرند؛ بتوانند صادرات داشته باشند، بنابراین این بنوعی پیش پرداخت خرید نفت است که منابع آن در اختیار شرکت ملی نفت قرار می گیرد.

حسینی بیان داشت: بورس طرح هایی دارد که سهام پروژه ها برای تکمیل در بورس عرضه می شود و مردم سهام را خریداری کرده و در پروژه سهیم می شوند. ​

همکاری با E&Pها

وی توضیح داد: برنامه دیگری که در برنامه هفتم صورت گرفته اجازه داده شده که بخش خصوصی بتواند در بخش بالادست صنعت نفت حضور داشته باشد یعنی اگر بخش خصوصی سرمایه داشته باشد؛ می تواند توسعه میدان نفتی و گازی، چاه دست دوم، جمع آوری گازهای فلر را بعهده بگیرد، یعنی همان اقداماتی که تاکنون دست شرکت ملی نفت بوده را انجام داده و مشارکت کند و باتوجه به اینکه بخش خصوصی خود نمی تواند این کار را انجام دهد حدود ۱۷، ۱۸ شرکت E&P در کشور شناسایی و راه اندازی شده که بخش خصوصی داخلی و خارجی می تواند با همکاری با این شرکت ها پروژه های نفتی را به اجرا برساند، بنابراین بسترهایی برای حضور بخش خصوصی فراهم شده است.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: پیشنهاد دیگری هم مطرح بود و آن اینکه دولت پروژه ها را به شرکت های معتبر و قابل اعتماد واگذار کند و این شرکت ها در زمان شروع پروژه اوراق مشارکت بفروشند و از محل این منابع پروژه را آغاز کنند قاعدتا وقتی پروژه استارت بخورد و بخشی از آن راه اندازی شود؛ می توان سهام را به فروش رساند و همین اوراق مشارکت را تبدیل به سهام کرد یعنی وقتی مردم احساس کنند اوراق مشارکتی که خریداری کرده اند در یک پروژه ای که ارزش افزوده بالایی دارد؛ بکار گرفته شده؛ استقبال می کنند.

وی گفت: پروژه های نفتی می توانند به پروژه های سودآور تبدیل شوند و قاعدتا مردم آمادگی پیدا خواهند کرد که اوراق مشارکتی را که خریداری کرده اند تبدیل به سهام کنند و در پروژه ها شراکت کنند، ضمن اینکه در بورس انرژی هم شرکت نفت از طریق ابزاری برای تامین مالی استفاده می کند.

حسینی ادامه داد: پیشنهادات دیگری هم مطرح شد که باتوجه به اینکه پیش بینی می شود حدود ۲۰ میلیارد دلار اسکناس در اختیار مردم باشد که برای حفظ ارزش پول خریداری و نگهداری می کنند؛ اگر اجازه دهیم مردم یا نفت خام را خریداری کنند و یا در پروژه های نفتی سرمایه گذاری کنند و دولت مکلف می شود که از محل فروش نفت خام و گاز؛ ارز را به سرمایه گذاران برگرداند، اینها روش های مختلفی است که می شود انجام داد.

ابرکمپانی ها با پول مردم چه می کنند؟

وی خاطرنشان کرد: در دنیا این اقدامات براحتی از طریق بورس انجام می شود یعنی شرکت هایی مثل شل، بی پی توتال و.... شرکت های بورسی هستند و هر زمان پروژه جدیدی را معرفی کنند؛ می توانند براحتی میلیون ها دلار در بورس تامین مالی کنند، اما با توجه به اینکه شرکته ای ما هنوز دولتی هستند و بورسی نشده اند با این مشکل مواجه هستیم که باید ابزار جدیدی برای حضور مردم و جذب سرمایه بخش خصوصی تعریف کنیم.

کرسنت هم به مردم سهام فروخت

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی همچنین گفت: مثلا شرکت کرسنت به محض اینکه با ایران قرارداد خرید گاز را منعقد کرد سهام پروژه را در بورس عرضه کرد و مردم کل سهام این شرکت را خریداری کردند و از این طریق براحتی توانست منابع مورد نیاز اجرای پروژه را تامین کند بنابراین ما نیز باید به این سمت برویم که نهایتا پروژه ها دست بخش خصوصی بیایند و شرکت ها از طریق بورس تامین مالی کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • مردم به جای سرمایه گذاری در بانک؛ نفت بخرند!
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس
  • عرضه سهام بیواتانول باشت در بورس
  • فعالیت در بورس چگونه به تولید کمک می‌کند؟
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • ببینید | پاسخ رئیس سازمان بورس به یک سوال مهم درباره بازگشت سرمایه‌های مردم