Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسکن‌مهر، پروژه‌ای که با هدف تبدیل رویای خانه‌دار شدن به واقعیت برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه در سال ۱۳۸۶ در دولت نهم کلید خورد و با تاکید بر پایین آوردن تب بازار مسکن در میانه راه به دولت دهم تحویل داده شد و امروز پس از گذشت ۱۳ سال هنوز پرونده‌اش به طور کامل بسته نشده است.

طرحی که به لحاظ ایده طرح بسیار خوبی بود اما در میانه راه به واسطه ضعف در اجرا، متقاضیان را با چالش‌های مختلفی که مهم‌ترینش بدقولی و یا کلاهبرداری برخی تعاونی‌ها بود، رو به رو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۱۲ هزار واحد در این میان سهم استان فارس شد که در سه بخش شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر، بالای ۲۵ هزار نفر و شهرهای جدید ابلاغ و متولیانش مشخص شدند.

واحدهایی که ابتدا با اخذ تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی شروع به ساخت‌و‌ساز کردند و در نهایت تسهیلاتش به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت.

طی این سال‌ها استانداران وقت فارس علی‌رغم اعتقاد یا عدم اعتقادشان به ساخت این واحدها وعده‌هایی را برای اتمام این پروژه دادند.

چنانچه استاندار فعلی فارس در اسفندماه ۹۷، نوید تکمیل و تحویل کل واحدها را تا پایان سال ۹۸ داد اما تا کنون که شش ماه از سال ۹۹ گذشته است و دولت یازدهم ماه‌های پایانی‌اش را طی می‌کند هنوز واحدهای تحویل نشده‌ای باقی‌مانده است و بعید به نظر می‌رسد با پایان این دولت پرونده مسکن مهر نیز بسته شود. پس باید این پرونده وارد دولت بعدی شود.

در این میان طرح مسکن ملی جوانان در حالی از سوی دولت فعلی مطرح شد که طرح مسکن‌مهر هنوز به اتمام نرسیده بود و بسیاری از خانواده‌ها به امید داشتن خانه‌ای امن، در تعاونی‌های مختلف در فارس ثبت‌نام کردند.

 

مشکل حقوقی مهم‌ترین مسئله واحدهای متوقف شده

مدیرکل راه‌و‌شهرسازی فارس در این میان از اجرای ۴۵ درصد پروژه مسکن‌مهر در دولت فعلی یاد کرد و به خبرنگار فارس گفت: از تعداد ۱۱۲ هزار واحد از مسکن‌مهری که به فارس اختصاص داده شد، ۵۴ هزارو ۵۰۰ واحد مربوط به اداره کل راه‌و‌شهرسازی بود که حدود ۴۵ درصدش در دولت فعلی به اتمام رسید.

جعفر زاهدی با اشاره به اتمام ۹۹ درصد این پروژه یعنی حدود ۵۳ هزار واحد اظهار داشت: تا کنون بیش از ۵۳ هزار واحد به بهره‌برداری رسیده و مابقی نیز به دلیل مشکلات حقوقی متوقف شده است.

وی با اشاره به آغاز اجرای طرح از طریق ثبت‌نام در تعاونی‌ها گفت: سال ۸۶ حدود ۳۰ درصد از کار با ثبت‌نام متقاضیان در تعاونی‌ها آغاز شد که متاسفانه به دلیل برخی مشکلات مبنی بر اصلح نبودن فرد انتخابی، مشکلات حقوقی، کلاهبرداری و مواردی از این قبیل، در این راستا قرار شد ادامه کار از طریق انعقاد تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان مسکن‌و‌شهرسازی، بانک مسکن و متقاضی پیگیری شود، همچنین برخی نیز تنها با اخذ تسهیلات به صورت خودمالک اقدام به ساخت‌و‌ساز کردند.

زاهدی با اشاره به اینکه واحدهای باقی مانده به دلیل ورود به دعاوی حقوقی متوقف مانده‌اند، گفت: حدود هزار واحد از کل واحدهای محول شده به مسکن‌و‌شهرسازی باقی مانده است که در حال حاضر به دلیل مشکلات حقوقی متوقف مانده است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که حل مشکلات این ساختمان‌ها به عهده چه دستگاهی است، عنوان کرد: اگر طی یک‌سال اول مشکلی به لحاظ کیفی وجود داشته باشد، پیمانکار موطف به رفع آن است اما پس از یک سال باید از طریق هیئت امنا پیگیری شود.

واحدهای مسکن‌مهر ابتدا با متری ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شد که امروز به متری دو میلیون‌و۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

واحدهای نه چندان با کیفیتی که به گفته ساکنان‌شان، به دلیل عدم عایق مناسب در و دیوارها می‌توان از اتفاقات همسایه‌ها به راحتی باخبر شد.

همچنین بنا به گفته‌های مشاورین املاک در شیراز یکی از مسائلی که اجرای این طرح را با مشکل رو‌به‌رو کرد، قیمتی بود که در روزهای نخست برای خانه‌دار شدن قشر کم درآمد جامعه در نظر گرفته شد و هر خانواده می‌توانست با مبلغ حدود ۲۰ میلیون تومان مالک خانه‌ای از طرح مسکن مهر شود اما با افزایش قیمت مصالح، نیروی انسانی و ... امروز قیمت این واحدها به ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافته که برای قشر کم‌درآمد غیر قابل تهیه است.درحالی که اگر این طرح زودتر به پایان می‌رسید عده بیشتری با قیمت کمتر صاحب‌خانه می‌شدند.

کسی تصور نمی‌کرد که این طرح کلان که باهدف صاحب ‌خانه کردن اقشار ضعیف پا به عرصه گذاشت، به یکی از فرسایشی‌ترین طرح‌های عمرانی کشور تبدیل و دستخوش اعمال سلیقه‌های مختلف در بحث اجرا شود به گونه‌ای که با گذشت بیش از یک دهه هنوز پرونده آن باز باشد.

بنیاد مسکن دیگر نهادی است که در این راستا مسوولیت ساخت ۳۰ هزار و ۳۷ واحد از مسکن‌مهر را در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر عهده‌دار شد.

تلاش برای اتمام ۱۳۶۳ واحد باقی‌مانده تا پایان دولت

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس به خبرنگار فارس گفت: از تعداد ۳۰ هزارو ۳۷ واحدی که به عهده بنیاد مسکن بود، ۱۱ هزارو ۷۱۳ واحد در دولت نهم(حدود ۳۹ درصد) و ۱۶ هزارو ۶۹ واحد دو دولت دهم و یازدهم(۵۳ درصد) به بهره‌برداری رسیده است.

محمد‌رسول پروری گفت: کل واحدهای اتمام یافته ۲۷ هزارو ۷۸۲ واحد یعنی حدود ۹۲ درصد است و هشت درصد باقی‌مانده مربوط به واحدهایی است که یا انصراف داده و از طرح خارج شده‌اند و یا درصد کمی پیشرفت داشته‌اند.

وی افزود: تلاشمان بر این است که ۱۳۶۳ واحد باقی‌مانده تا پایان دولت به اتمام برسد.

پروری با بیان اینکه واحدهای متوقف شده اکثرا مشکل حقوقی دارند، گفت: واحدهای معطل‌مانده مشکلات ناشی از ساخت‌وساز، حقوقی یا عدم تخصیص دارند که با رایزنی‌های اداره تعاون امیدوار به رفع مشکل آنها تا پایان دولت هستیم.

معاون مسکن‌شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی فارس در پاسخ به وجود مشکلات این واحدها گفت: در حیطه کاری بنیاد مشکلات خدمات زیربنایی وجود نداشته و در بحث آماده‌سازی معابر و اشفالت خیابان‌ها نیز با راه‌و‌شهرسازی مکاتباتی انجام شده است و بر اساس بند ب تبصره ۸، راه‌و‌شهرسازی مجاز است از حوزه خود اعتبار لازم را در این راستا تامین کند.

تحویل ۵۴۴ واحد تا مهرماه

ساخت ۲۵ هزار واحد از مسکن مهر نیز بر عهده شرکت عمران شهر جدید صدرا قرار داشت که بنا به گفته عضو هیئت مدیره این شرکت، تا کنون بیش از ۲۳ هزار واحد تحویل شده است و از ۹۸۸ واحد باقی‌مانده، ۵۴۴ واحد تا آخر مهرماه آتی تحویل داده خواهد شد.

ابراهیم بهاروند تاخیر در نصب کنتور به دلیل اعمال تحریم‌ها را یکی از عوامل تاخیر در تحویل این پروژه‌ها عنوان کرد و گفت: مابقی واحدها تا پایان سال جاری تکمیل و تحویل متقاضیان می‌شود.

وی با بیان اینکه آورده متقاضی از پنج میلیون برای واحد یک‌خوابه ۷۰ متری تا ۲۰ میلیون برای واحدهای دوخوابه ۹۰ متری بسته به مکان احداث بوده است، گفت: این طرح گرچه به درازا کشید اما توانست اقشار کم‌درآمد را با آورده پایین صاحب‌خانه کند و آنچه به عهده شرکت عمران شهر جدید صدرا بود تا پایان سال به امام خواهد رسید.

آنچه مسلم است اینکه قطعا در آینده‌ای دور یا نزدیک پرونده پروژه مسکن مهر با تعیین تکلیف واحدهای باقی مانده به صورت کامل بسته می‌شود اما به نظر می‌رسد که اهتمام لازم برای بهره‌مندی از تجربیات کسب شده از طرح مسکن مهر در اجرای طرح اقدام ملی مسکن وجود ندارد چنانچه تعداد زیادی از متقاضیان به سمت ثبت‌نام در طرح مسکن ملی آن‌هم با اورده‌ای حداقل ۴۰۰ میلیون تومان در شرایط اقتصادی فعلی سوق داده شده‌اند.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن مهر مسکن جامعه دولت یازدهم مسکن و شهرسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی راه و شهرسازی میلیون تومان بنیاد مسکن باقی مانده هزار واحد تعاونی ها تا پایان طرح مسکن مسکن مهر ثبت نام ۲۵ هزار دار شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۳۰۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم نظارت بر واحدهای صنفی جهرم تا پایان نوروز

ابراهیم فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر گفت: گشت مشترک بازرسی یک روزه با حضور بازرسان اداره صمت، اتاق اصناف، بهداشت محیط اجرا شد، که در این گشت مشترک از واحدهای صنفی سوپرمارکت، خشکبار، رستوران بازرسی انجام شد که به ۲۲ واحد صنفی تذکر و اخطار کتبی داده شد.

وی افزود: همچنین برای ۸ واحد صنفی نیز پرونده تعزیراتی در خصوص عدم رعایت قوانین صنفی (گران فروشی، عدم درج قیمت، نداشتن پروانه کسب، عدم ارائه فاکتور خرید و…) تشکیل و جهت صدور رأی به اداره تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت جهرم بیان کرد: این گشت‌های مشترک بازرسی تا پایان ۲۵ فروردین ماه به صورت مستمر ادامه دارد.

وی اظهار کرد: از شهروندان درخواست می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب به اداره صمت و اتاق اصناف اطلاع یا با تلفن ۱۲۴ ستاد خبری و رسیدگی به شکایات اداره صمت یا تلفن ۵۴۴۴۹۶۰۰ واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف تماس بگیرند.

کد خبر 6064310

دیگر خبرها

  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در تکمیل پروژه‌های باقی مانده مسکن مهر
  • کاهش مدت زمان ساخت واحدهای مسکونی با واگذاری اراضی به مردم
  • نوسازی ۱۵۰ هزار بافت فرسوده از طریق مشارکت‌های مردمی
  • بانک‌ها به جای اعطای تسهیلات مسکن، تجارت می‌کنند
  • پلمب ۶ واحد صنفی متخلف در قزوین
  • تداوم نظارت بر واحدهای صنفی جهرم تا پایان نوروز
  • پرداخت تسهیلات ساخت، مردم را به بازار مسکن هدایت می‌کند
  • اتصال واحدهای ۵ و ۶ نیروگاه دوم سد شهید عباسپور به شبکه سراسری برق
  • ۸۱ هزار نفر در واحدهای اقامتی آذربایجان غربی اقامت کردند
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی