Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سال ۸۶ بود که کلنگ ساخت مسکن مهر مثل بسیاری از مناطق کشور بر خاک اصفهان نیز خورد تا مرهمی بر خانواده‌های اصفهانی باشد و آن‌ها نیز زیر سقف خانه‌ای که متعلق به خودشان است، نفس بکشند.

این در حالی است که در سال‌های اخیر، اخبار ضد و نقیضی از آخرین وضعیت مسکن مهر اصفهان به گوش می‌رسد، به عنوان نمونه در حالی که عظیمیان، معاون وزیر راه خبر از پایان پروژه مسکن مهر اصفهان تا پایان شهریور ۹۷ داده بود، مدیرکل راه و شهرسازی استان زمان اتمام پروژه را تا پایان امسال اعلام می‌کند تا جایی که از میان ۱۶۰‌ هزار واحد مسکن شهری در دستور کار، فعلا ۱۴۷‌ هزار واحد تکمیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته علیرضا قاری‌قرآن مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان، از مجموع حدود ۱۶۰ هزار واحد مسکن مهر موجود در استان اصفهان حدود ۷۰ هزار واحد در دوره‌های گذشته و حدود ۹۰ هزار واحد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تکمیل و به متقاضیان تحویل داده شد.

 

بر اساس آمار دقیق اداره‌کل مسکن و شهرسازی استان اصفهان مسکن مهر در این استان در ۱۶ شهر با جمعیت بالای ۲ هزار و ۵۰۰۰ نفر و ۸۲ شهر با جمعیت زیر ۲ هزار و ۵۰۰۰ نفر و سه شهر جدید فولادشهر، بهارستان و مجلسی در سه فرمت سه جانبه، تعاونی ۹۹ ساله و خودمالک با برنامه‌ای بالغ بر ۱۴۹ هزار و ۸۵۳ واحد شروع شده که تا کنون تعداد ۱۳۵ هزار و ۷۲۳ واحد به مرحله افتتاح و بهره‌برداری رسیده و با برنامه‌ریزی‌های صورت پذیرفته مابقی تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد.

این وضعیت رخ داده برای مسکن مهر اصفهان در شرایطی است که بسیاری از خانواده‌ها امید دارند تا با قیمتی کم‌تر از قیمت سر به فلک کشیده خانه‌های شهری، صاحب خانه‌ای با امکانات معمولی شوند، تدابیر دولت در طرح مسکن مهر و حتی طرح اقدام ملی آن‌ها را بیشتر در تنگنا قرار داده است.

بررسی‌های فارس در اواخر سال ۹۸ نشان داد در کلان‌شهر اصفهان میانگین قیمت خانه‌های معمولی در محله متوسط از متری ۵ میلیون تومان کمتر نیست و این عدد به نسبت کیفیت خانه و محل آن افزایش می‌یابد این در حالی است که در سال ۹۹ با وضعیت پیش ‌آمده، این مبلغ افزایش قابل توجهی داشته است.

در چنین شرایطی و پس از انباشته شدن تقاضا در سال‌های اخیر، رشد قیمت‌ها در بازار مسکن پس از آغاز نوسان ارز و با کمی فاصله از اوایل سال ۹۷ آغاز شد و به تدریج از تهران به سایر کلان‌شهرها همچون اصفهان سرایت کرد؛ با این وجود ساخت و ساز جدید مسکن مهر ادامه پیدا نکرد، پروژه‌های قبلی مسکن مهر هم به اتمام نرسید و حتی طرح اقدام ملی مسکن هم هنوز نتوانسته پاسخی به این تقاضای انباشته شده باشد.

مسکن مهر اصفهان قرار بود پرشتاب پیش برود

اکنون سال ۹۹ است و با گذشت ۱۳ سال از افتتاح پروژه‌های مکن مهر استان اصفهان هنوز پایان کار این پروژه نامشخص است. علی نیکزاد وزیر وقت مسکن و شهرسازی در سال ۹۱  و در آیین واگذاری ۳۰ هزار و ۵۴۸ واحد مسکن مهر در اصفهان، واگذاری این تعداد واحد مسکونی به طور هم‌زمان را در تاریخ انقلاب اسلامی ایران بی‌سابقه دانست. وی با تأکید بر اینکه اصفهان، یکی از استان‌های پیشرو در زمینه مسکن مهر است، گفته بود که قطار مسکن مهر، شتابان پیش می‌رود و با قدرت از موانع عبور می‌کند.

 

مشکلاتی در دسترسی به مسیر مسکن مهر کاشان

در این خصوص ایمان طاهر معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به مسکن مهر تحویل داده شده در دولت روحانی، اظهار کرد: بیش از ۳۰ درصد از ۱۶۰ هزار واحد از ساختمان‌های مسکن مهر استان اصفهان، بدون هیچ مشکلی در دولت روحانی به بهره‌برداری رسیده است.

این توضیحات معاون اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در حالی است که برخی از ساختمان‌های مسکن مهر نه تنها در مکان جغرافیایی مناسبی نیستند بلکه بعد از سال‌ها همچنان با مشکلاتی از قبیل متفاوت بودن قیمت‌ها،  مشکل دسترسی و حدمات، شرایط خاص ثبت‌نام و دیگر شروط نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیر یکی از بلوک‌های مسکن مهر کاشان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره اظهار کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی مسکن مهر واقع در جنوب غربی کاشان و منطقه ییلاقی فین، سه مسیر جهت دسترسی به این شهرک تعریف شده است که هر سه مسیر با مشکلاتی مواجه است؛ وجود جاده باریک و غیرهموار و خاکی، حجم بالای سکنه و وجود مراکز دینی و مذهبی و زیارتگاه در مسیر، دسترسی به شهر را با مشکل مواجه کرده است.

به گفته وی، به دلیل استفاده از روش نادرست، مواد نامرغوب و همچنین نیروی اجرایی غیرمتخصص بیشتر نماهای بیرونی ساختمان‌ها پس از دو سال از بهره‌برداری دچار آسیب شده است.

 

پرونده کاری یکی از تعاونی‌های برتر مسکن مهر بسته می‌شود

تلاش برای برخورداری مردم از امکانات رفاهی از جمله مسکن در شهرستان شهرضا نیز از سال ۸۵ آغاز شد و این شهرستان شهرضا جزو نخستین شهرهای کشور است که مراسم اختتامیه مراحل ساخت و ساز این مسکن‌ها را جشن گرفت که از این نظر جزو برترین‌های کشور نیز محسوب می‌شود.

غلامرضا سبزواری رئیس اداره راه و شهرسازی شهرضا وضعیت مسکن مهر شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص وضعیت مسکن مهر این شهرستان اظهار داشت: هزار و ۷۴۹ واحد توسط اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر شهرضا در منطقه سروستان شهرضا ساخته و تحویل متقاضیان شده است، فاز یک، ۲ و ۴ مسکن مهر تحویل شهرداری شده و فاز ۳ را تعاونی گروه ۲۲ توپخانه ارتش باید تحویل دهد.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرضا وضعیت مسکن مهر شهرضا را از نظر کیفیت مطلوب ارزیابی کرد و گفت: در این پروژه‌ها اشخاص با آورده ۲۰ میلیون تومانی و ۳۰ میلیون تومان تسهیلات صاحب مسکن مهر می‌شود، البته بعضی از واحدهای مسکن مهر نقص‌هایی داشته است که نسبت به رفع آن اقدام کرده‌ایم، ساخت مراکز درمانی، آموزشی و ورزشی در مسکن مهر پیش‌بینی شده و دستگاه‌های دولتی باید نسبت به انجام تعهدات خود اقدام کنند، اداره راه و شهرسازی شهرضا آمادگی دارد پس از ارائه طرح مصوب و تأمین اعتبار از سوی دستگاه‌های دولتی نسبت به واگذاری زمین با کاربری مرتبط به دستگاه‌های دولتی اقدام کند.

وی با بیان این‌که هزار و ۶۲۴ واحد مسکن مهر در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان انبوه‌ساز، بانک مسکن و متقاضی احداث و اداره راه و شهرسازی به عنوان داور مرضی‌الطرفین منعقد شده است، افزود: از این تعداد ۳ بلوک ۲۴ واحدی در حال تکمیل است و مابقی تکمیل و تحویل متقاضیان شده است، در مجموع بیش از ۹۰ درصد از واحدهای مسکن مهر شهرضا تحویل متقاضیان داده شده و این ۳ بلوک نیز در اولین فرصت به بهره‌برداری و تحویل متقاضیان داده می‌شود.

سبزواری تصریح کرد: زمین ۲ مدرسه و یک سوم هزینه ساخت آن را برای مسکن مهر تخصیص داده‌ایم که یکی از این مدارس در حال اتمام است و دیگری ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ در حال حاضر بیش از ۱۰ هزار نفر در مسکن مهر شهرضا ساکن هستند.

 

به گفته مسؤولان، مسکن مهر شهرضا دارای زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق، گاز و تلفن و از همه مهم‌تر فاضلاب است، جانمایی آن در موقعیت مناسبی قرار دارد به طوری که بیشتر ادارات شهرستان شهرضا از جمله دادگستری، کمیته امداد، سازمان نظام مهندسی، محیط زیست و شهرداری ناحیه ۲ در این منطقه قرار گرفته‌اند. از نظر امکانات خدماتی نیز مسکن مهر دارای چند خط اتوبوس شرکت واحد و خطوط تاکسی است.

مشکلات مسکن مهر فولادشهر تا آبان مرتفع خواهد شد

معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان در ادامه با اشاره به مشکلات موجود در خصوص مسکن مهر فولادشهر توضیح داد: کم‌تر از یک درصد مسکن مهر استان که در فولادشهر است، با حل مشکلات پیش رو در آبان به افتتاح می‌رسد که این مشکلات در فولادشهر مربوط به ناتوانی پیمان‌کار است.

وی در خصوص مشکلات واحدهای تحویل نشده غیر از مسکن مهر فولادشهر عنوان کرد: این مشکلات، شامل افزایش قیمت مصالح از پارسال تا کنون، عدم تأمین آورده متقاضیان و نیز ناتوانی پیمانکاران در بعضی موارد، تکمیل نشدن تأسیسات زیربنایی و عدم اجرای معافیت‌های اعلام‌شده مالیات و بیمه توسط دولت است.

طاهر، وضعیت مسکن مهر در بقیه استان را مطلوب دانست و گفت: مشکلی در خصوص تحویل مسکن مهر وجود نداشته و همه تحویل داده شده و به بهره‌برداری رسیده است؛ آخرین اقدامی که در خصوص مسکن مهر داشتیم در شهرضا بوده است.

معاون ساختمان و مسکن اداره کل راه و شهرسازی اصفهان اضافه کرد: در قهجاورستان، قرار بود طرح را در هفته دولت بهره‌برداری کنیم ولی با دستور ریاست جمهوری اختتامیه مسکن مهر استان نیز انجام می‌شود، که منتظر تعیین وقت برای افتتاح این دو مجموعه هستیم.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۳۰/

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن مهر اصفهان دولت روحانی شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان شهرضا فولادشهر کاشان اداره کل راه و شهرسازی اصفهان اداره راه و شهرسازی مسکن مهر اصفهان مسکن مهر شهرضا وضعیت مسکن مهر استان اصفهان مسکن مهر مسکن مهر بهره برداری مسکن مهر مهر استان واحد مسکن هزار واحد داده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۳۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از هفت هزار قطعه زمین در روستاهای مهاباد آماده تحویل به متقاضیان مسکن

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکزمهاباد؛ فرماندار ویژه شهرستان مهاباد در جلسه شورای تأمین مسکن این شهرستان گفت: ۱۹۱ هکتار زمین درقالب هفت هزار و ۱۷۹ قطعه در سطح شش روستای کهریزه شیخان، حمزه آباد، دوستعلی، یوسفکند، پیربله و لاچین این شهرستان الحاق به محدوده شده و آماده تحویل به متقاضیان مسکن برای ساخت و ساز و خانه دار شدن مردم است.

حسن عباسی افزود: این زمینها تا خرداد ماه در این روستاها به متقاضیان واگذار و برای هر واحد هم 350 میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه با رعایت عدالت به روستائیان پرداخت می شود.

عباسی اظهار کرد: همچنین در شهر گوگ تپه دو هزار و 77 قطعه و شهر خلیفان 133 قطعه تا خرداد ماه به متقاضیان واگذار می شود و نهضت عظیمی در این خصوص در شهرستان صورت خواهد گرفت.

وی، با بیان اینکه تأمین مسکن یکی از سیاستهای دولت سیزدهم است، گفت: هرقطعه زمین بسته به تعداد متقاضیان به یک یا چند نفر واگذار  خواهد شد.

فرماندار ویژه شهرستان مهاباد، در ادامه ضمن انتقاد از وضعیت تعاونی های مسکن اضافه کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید نسبت به بررسی وضعیت تمامی تعاونیهای مسکن و حل مشکلات و معرفی افراد متخلف با هدف کمک به حل مشکلات آنها و تکمیل ساخت و سازها اقدام کند.

عباسی تصریح کرد: وضعیت اجاره و ودیعه مسکن در سطح شهرستان مردم را دچار گرفتاری کرده و لازم است همه دستگاهها نسبت به انجام وظیفه در راستای کمک به تولید مسکن و بهبود وضعیت اجاره تلاش کنند.

در ادامه جلسه مشکلات برخی از تعاونی های مسکن با حضور مدیران عامل، اعضا و رؤسای اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و اداره راه و شهرسازی بررسی شد.

دیگر خبرها

  • ۱۴۶ قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط جرقویه تحویل داده شد
  • تحویل ۱۴۶ قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط درجرقویه
  • معاون استاندار هرمزگان: ۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل مردم شده است
  • اختتامیه هشتمین دوره جایزه محیط زیست همزمان با روز زمین پاک برگزار شد
  • بیش از هفت هزار قطعه زمین در روستاهای مهاباد آماده تحویل به متقاضیان مسکن
  • ۷ هزار و ۱۷۹ قطعه‌زمین در روستا‌های مهاباد آماده تحویل به متقاضیان مسکن است
  • اختصاص ۶۰ هکتار زمین به ملی مسکن در شهرستان بستان آباد
  • تحویل ۱۲۷ هزار و ۳۶۸ واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • اضافه شدن ۲۱ هکتار زمین به شهر‌های اقماری کاشان
  • تحویل ۳۵۰۰ سند مالکیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن به راه و شهرسازی فارس