Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، داشتن خانه و مأمن امنی برای سرپناه یکی از ضروری‌ترین نیازهای اجتماعی هر بشری در جوامع کنونی به شمار می‌رود و عمدتاً هر شخصی پس رفع نیاز اولیه یعنی خوردن و پوشیدن نیاز به مسکن دارد.

دولت‌ها متولی تأمین مسکن هستند

به دلیل تأمین مسکن و ارائه خدمات متناسب به خانوارها در اکثر کشورها، دولت متولی تأمین مسکن است و به‌واقع می‌توان گفت دولت‌ها به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در خانه‌دار کردن مردم سهیم هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در کشور ایران با شنیدن نام مسکن، بسیاری به یاد مسکن مهر و خانه‌دار شدن انبوهی از مردم به‌ویژه محرومان و مستضعفان به‌صورت ارزان و یکپارچه می‌شوند، طرحی که اکنون بسیاری از خانواده‌های متمکن و با بنیه مالی نسبتاً بالا داشتن واحدی از مسکن مهر را آرزو می‌کنند.

طرح ملی مسکن مهر با تغییر دولت دهم و واگذاری آن به دولت‌های یازده و دوازدهم با تغییرات محسوسی همراه شد به‌گونه‌ای که سیاست و رویکرد کلی دولت نسبت به تأمین مسکن عوض‌شده و در راستای این سیاست چندین سال اقدام به تولید مسکن عقب افتاد و علاوه بر آن مسکن‌های مهر در حال احداث نیز بلاتکلیف رها شدند.

 

بازگشت مجدد دولت به طرح مسکن مهر

با افزایش تورم، تشدید تحریم‌ها و کاهش ارزش پولی در کشور سیاست دولت مجدداً به تولید انبوه مسکن در کشور بازگشت و مجدداً سیاست ساخت و تحویل مسکن به مردم در دستور کار قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که دولت هم تکمیل مسکن مهرهای ناتمام را در دستور کار خود قرار داد و هم تلاش کرد تا طراحی و احداث مسکن‌های غیرمشابه با مسکن مهر گامی در جهت خانه‌دار کردن مردم بردارد.

پرونده مسکن مهر تا پایان عمر دولت دوازدهم بسته می‌شود

اما در کشور همچنان باگذشت هفت سال از عمر دولت روحانی، همچنان تکمیل مسکن مهر به‌عنوان یک رویکرد دنبال می‌شود و در استان گیلان نیز این طرح با شدت و حدت در حال پیگیری است و آن‌طور که مسئولان عنوان کرده‌اند تا پیش از پایان عمر دولت، پرونده مسکن مهر نیز در استان بسته خواهد شد.

تولید بالغ‌بر ۷۴ هزار مسکن تعهد دولت‌ها در مسکن مهر

در این راستا، نگاهی به مسکن مهر و وضعیت آن در استان خالی از لطف نیست. بنا بر گفته حسین کشاورز، معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان، پروژه‌های مسکن مهر در قالب پروژه مسکن مهر شهرهای ۲۵ هزار نفر جمعیت و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در استان دنبال شد.

به گفته وی در استان گیلان در حوزه مسکن مهر شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۵۱ هزار و ۴۰۰ واحد مسکونی و همچنین در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت، ۲۳ هزار و ۵۰ واحد مسکونی باید ساخته می‌شد.

متولی ساخت و واگذاری مسکن شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر بر عده وزارت راه و شهرسازی است.

 

۱۵۰۰ واحد مسکن مهر در گیلان باقی‌مانده است

آن‌طور که کشاورز، معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان گفته، از مجموع مسکن‌های متعهد شده در حوزه بنیاد مسکن، ۵۰۰ مسکن و از بین مسکن‌های متعهد شده در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر که راه و شهرسازی متولی آن بوده حدود یک هزار واحد مسکونی باقی‌مانده است.

درگذشته عدم تحویل در موعد مقرر و نواقص در زیرساخت‌ها یکی از چالش‌های مسکن مهر بود و اعتراضی را نیز از سوی مردم در پی داشت.

سیستم فاضلاب عمده‌ترین مشکل مسکن مهر رشت

کشاورز، معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان می‌گوید در حال حاضر مشکل مسکن مهر رشت در حوزه فاضلاب بوده و برای ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب مسکن مهر رشت حدود ۳۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است.

وی همچنین اذعان کرده که شرکت آب و فاضلاب، استانداری و راه و شهرسازی گیلان در تلاش هستند تا با جذب سهمی از اعتبارات از ردیف‌های مختلف، پروژه فاضلاب مسکن مهر را حل کنند؛ هرچند در حال حاضر مسکن‌هایی که به بهره‌برداری می‌رسند در این زمینه با مشکل روبرو نیستند و سیستم فاضلاب فعلی پاسخگو نیاز اهالی مسکن مهر هست.

البته از دیگر مشکلات و عارضه‌هایی که در مسکن مهر رشت احساس می‌شود، خاکی بودن معابر فرعی در مسکن مهر بوده که شهرداری رشت در حال اقدام برای زیرسازی و آسفالت کردن آن‌ها است.

به گفته معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی گیلان، درگذشته مقدار مشخصی قیر در اختیار شهرداری رشت برای آسفالت معابر و خیابان‌های مسکن مهر قرار گرفت اما به دلیل برخی از مشکلات، شهرداری رشت نتوانست تمامی معابر فرعی مسکن مهر را آسفالت و برای بهره‌برداری مردم آماده کند.

 

بالغ‌بر ۶۰ درصد مسکن مهرهای گیلان در دولت‌های نهم و دهم ساخته و تحویل مردم شده است

اما اقدامات دولت کنونی در مواجهه با تولید و تحویل مسکن مهر نسبت به دولت‌های پیشین قابل‌توجه است. کشاورز، معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان گفته از مجموع تعداد ۷۴ هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر و بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت استان گیلان، حدود ۲۹ هزار واحد مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم احداث و تحویل متقاضیان آن شده است و مابقی مسکن‌ها که حدود بالغ‌بر ۶۰ درصد می‌شود در دولت‌های نهم و دهم بوده است.

به‌طورکلی یک هزار مسکن مهر در استان گیلان در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر باقی‌مانده که به گفته مسئولان حوزه مسکن بخش اعظم آن‌ها با مشکلات حقوقی مواجه هستند و علاوه بر آن حدود ۵۰۰ واحد مسکن مهر نیز در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر باقی‌مانده که تا پایان سال همه این واحدها رفع مشکل و پرونده مسکن مهر در استان گیلان بسته خواهد شد.

ناگفته نماند که از اواخر سال ۹۸ دولت در جهت ساخت و تحویل مسکن به بی‌خانمان‌ها وارد کار شده و طرحی به نام اقدام ملی تولید مسکن را در کشور پایه گذاری کرده است.

طرح اقدام ملی تولید مسکن در سراسر کشور به‌صورت چندین مرحله آغاز شد و در این راستا، به گفته معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان، ساخت و تأمین ۱۱ هزار واحد مسکن از ۴۰۰ هزار واحد مسکن در دست ساخت دولت در استان گیلان در دستور کار قرار گرفته و بنا بر شرایط و ضوابطی مسکن‌ها ساخته و تحویل متقاضیان می‌شود.

کشاورز می‌گوید: در استان گیلان سه مرحله ثبت‌نام مسکن در جهت طرح اقدام ملی تولید مسکن صورت گرفته که مجموعاً حدود پنج هزار و ۶۰۰ نفر ثبت‌نام کردند اما همه ثبت‌نام کننده‌ها واجد شرایط برای دریافت مسکن نبودند.

بنا بر دستورالعمل‌های موجود، متقاضیان مسکن در طرح اقدامی ملی تولید مسکن باید شرایطی نظیر نگرفتن تسهیلات دولتی، نداشتن ملک به نام خود و همسر و الزام به سکونت حداقل پنج سال در محل دریافت مسکن را دارا بودند.

 

۲۱۷ خانوار گیلانی در طرح اقدام ملی تولید مسکن صاحب‌خانه می‌شوند

آن‌طور که معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان بیان کرده، پس از ثبت‌نام و بر اساس غربالگری صورت گرفته تاکنون دو هزار و ۸۰۰ نفر واجد شرایط و ۴۲۲ نفر افتتاح حساب کرده‌اند که از این تعداد نیز ۲۱۷ نفر در مرحله اول وجهی به میزان ۴۰ میلیون تومان واریزی داشته‌اند.

کشاورز تأکید کرده که تنها ۲۱۷ نفر از متقاضیانی که واریز وجه داشته‌اند در طرح ملی اقدام به تولید مسکن برایشان برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

وی می‌گوید: این افراد در طرح اقدام ملی تولید مسکن ثبت‌نام‌شده قطعی تلقی می‌شوند و در شهر بندرانزلی، رشت، رودسر، شفت، صومعه‌سرا، کیاشهر، لنگرود، سیاهکل، ماسال، مرجقل و لاهیجان دولت برنامه‌های اجرایی خود نظیر واگذاری زمین یا احداث گروهی مسکن را با نظارت راه و شهرسازی و بانک آغاز می‌کند.

گفتنی است علاوه بر مسکن مهر و طرح اقدام ملی تولید مسکن، دولت سیاستی را در قالب ارائه تسهیلات از صندوق مسکن اولی‌ها را نیز در دستور کار قرار دارد و بر اساس ثبت‌نام زوج‌های جوان در بانک مسکن، صندوق مسکن اولی‌ها، تسهیلاتی را به زوج‌های جوان ارائه می‌کند.

ثبت‌نام ۱۱۰۰ زوج گیلانی در صندوق تسهیلات خانه اولی‌ها

کشاورز، معاون مسکن و بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی گیلان در خصوص مسکن اولی‌ها نیز گفته که یک هزار و ۱۰۰ نفر در گیلان زوج وجود دارند که در این صندوق ثبت‌نام کرده‌اند و اگر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت‌نام کنند در اولویت واگذاری مسکن قرار خواهند گرفت.

نکته حائز اهمیت دیگر در حوزه تأمین مسکن بر اساس طرح اقدام ملی در مقایسه با مسکن مهر در نوع نگاه دولت نسبت به متقاضیان مسکن بر اساس میزان درآمد است.

به گفته معاون مسکن اداره کل راه و شهرسازی گیلان، مسکن مهر برای دهک‌های هشتم، نهم و دهم جامعه که قشر ضعیف جامعه بودند تعهد به ساخت و تحویل مسکن را بر عهده داشت اما در طرح اقدام ملی تولید مسکن، دولت دهک‌های چهارم تا هفتم را بنا دارد خانه‌دار کند.

مالکیت یکی از عمده‌ترین مشکل ساکنان مسکن مهر رشت

یکی از عمده‌ترین مشکل ساکنان مسکن مهر رشت مسئله مالکیت ساختمان‌ها است به‌طوری‌که هنوز قیمت تمام‌شده ساختمان‌ها تعیین نشده و با توجه به قوانین دست‌وپا گیر موجود ازجمله ارزش‌افزوده، هزینه شهرداری‌ها و تمدید پروانه‌ها هرساله با توجه به شرایط کشور برافزایش قیمت‌ها افزوده می‌شود.

برای تعیین تکلیف مالکیت و حل معضلات مسکن مهر رشت تمامی ادارات و نهادها باید پای‌کار بوده و از همه ظرفیت قانونی خود استفاده کنند.

متأسفانه مسکن مهر رشت با مشکلاتی ازجمله سود دوران مشارکت، ارزش‌افزوده، زیرساخت‌ها، مالکیت خانه مواجه بوده و همین امر باعث هجمه شدید درخواست‌های مردمی از مسؤولان راه و شهرسازی و شهرداری رشت شده است.

توجیه دولت در طرح اقدام ملی تولید مسکن این است که متقاضیان مسکن در دهک‌های پایین علاوه بر یک آورده مالی، یک محل درآمد ثابتی نیز دارند و می‌توانند تسهیلات گرفته‌شده را بازپرداخت کنند اما در طرح مسکن مهر متقاضیان عمدتاً تحت حمایت نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد و بهزیستی بوده و قادر به بازپرداخت اقساط وام و تسهیلات دولتی نیستند.

انتهای پیام/۳۳۸۹

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن مهر گیلان مسکن مهر رشت مسکن اجتماعی طرح اقدام ملی مسکن در گیلان مسکن اولی ها حسین کشاورز طرح اقدام ملی تولید مسکن شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر ۲۵ هزار نفر جمعیت راه و شهرسازی پرونده مسکن مهر استان گیلان دستور کار تحویل مسکن مسکن مهر رشت واحد مسکونی شهرداری رشت مسکن مهر تأمین مسکن شهرهای زیر باقی مانده هزار واحد واحد مسکن نهم و دهم خانه دار دولت ها مسکن ها اولی ها بر اساس ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۳۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت گندم از مزارع مهران

شیرخانی مدیر جهاد کشاورزی مهران با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم از مزارع اظهار داشت: در شهرستان مهران چهل هزار اراضی کشاورزی وجود دارد که کشاورزان مهرانی امسال پانزده هزار از این اراضی را به کاشت گندم اختصاص داده اند.
 
شیرخانی در ادامه افزود: پیش بینی می‌شود در پایان فصل برداشت بیش از ۳۵ هزار تن گندم برداشت و به مراکز خرید تحویل داده شود.
 
وی اضافه کرد: امسال بیش از ۵۰ کمباین کار برداشت را در شهرستان مهران بر عهده دارند و کشاورزان می‌توانند گندم‌های برداشت شده به سه مرکز خرید در این شهرستان با قیمت مصوب تحویل دهند.
 
 کار برداشت گندم از مزارع شهرستان مهران تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان ایلام ایلام

دیگر خبرها

  • وعده انگلیس برای ارائه بزرگترین بسته کمکی به اوکراین
  • برداشت گندم از مزارع مهران
  • ۱۴۶ قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط جرقویه تحویل داده شد
  • پرونده ایستگاه های اصلی خط ۷ مترو امسال بسته می شود
  • تحویل ۱۴۶ قطعه زمین به متقاضیان واجد شرایط درجرقویه
  • بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی رشت تا پایان امسال تجهیز می‌شود
  • اختصاص ۶۰ هکتار زمین به ملی مسکن در شهرستان بستان آباد
  • پرونده ۳۵۰ هزار متقاضی تسهیلات مسکن روستایی تا یک ماه آینده بسته می‌شود
  • تحویل ۱۲۷ هزار و ۳۶۸ واحد مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • اضافه شدن ۲۱ هکتار زمین به شهر‌های اقماری کاشان