Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-25@23:44:06 GMT

بررسی وضعیت کسب‌وکارها در شرایط کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۴۸۱۲

بررسی وضعیت کسب‌وکارها در شرایط کرونایی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد،  محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در این نشست اعلام کرد: این مرکز درصدد انجام پژوهشی است که بر اساس آن مشخص خواهد شد سهم واقعی بخش خصوصی در برگشت ارز حاصل از صادرات تا چه اندازه است.

 در ابتدای این نشست علی ملائی، معاون کسب و کار اتاق ایران، ضمن انتقاد از عدم تجهیز سامانه جامع تجارت به زیرساخت فنی کافی برای صدور کارت بازرگانی، از موافقت وزارت صنعت، معدن و تجارت با فعال ماندن سامانه قبلی صدور کارت بازرگانی تا دو ماه آتی خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملائی همچنین با اشاره به نشست اخیر نمایندگان اتاق ایران با مسوولان سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت و نمایندگان بانک مرکزی اظهار کرد: متاسفانه برآورد بانک مرکزی مبنی بر عدم بازگشت ۲۷ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات نادرست است. این در حالی است که ۳۰ درصد صادراتی که ارز آن بازنگشته است بدون کارت بازرگانی و از طریق بازارچه‌های مرزی و کارت پیله‌وری صورت گرفته است.

در ادامه، گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران با عنوان «اقتصاد ایران گرفتار با ویروس کرونا؛ ضرورت حمایت از کسب‌وکارها با فرض تداوم شرایط موجود»، ارائه شد. ارزیابی اثربخشی حمایت و اقدامات دولت از مهم‌ترین معیارهایی است که به گفته رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در تهیه این گزارش مورد توجه قرار گرفته است.

قاسمی همچنین تاکید کرد که دولت نباید شیوع ویروس کرونا را دست‌کم بگیرد و فرض کند که موضوع تمام شده است بلکه باید حمایت از کسب و کارها تداوم یابد. به خصوص اینکه در مقایسه با سایر کشورها و دولت‌های دیگر در ایران واکنش مناسبی صورت نگرفته است و بیم آن می‌رود که همزمانی پاییز و کرونا شرایط را برای کسب و کارها سخت‌تر کند و دولت هم مجبور به اعمال محدودیت‌های بیشتری شود، بنابراین ضروری است که از الان برای شش ماه دوم سال برنامه‌ریزی کنیم.

در این گزارش که با محور قرار دادن آمارهای اقتصادی منابع داخلی و خارجی تهیه شده، پیش‌بینی شده است که حداقل تا پایان سال ۱۳۹۹ کسب‌وکارهای اقتصادی (به‌ویژه کسب‌کارهای در تعامل بیشتر با افراد جامعه) در بخش‌های تولید، عرضه و تقاضا، در درآمدزایی و حفظ نیروی انسانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو باشند. بر همین اساس ضروری است که برنامه‌های دولت برای حمایت از کسب و کارها تا پایان سال ۹۹ اجرایی شود.

بر اساس آمار ارائه شده در این گزارش، ۳۸ درصد از کسب‌وکارها در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ و حدود ۲۱ درصد از کسب‌وکارها در اردیبهشت ۹۹ در اثر شیوع کرونا تعطیل شده‌ و فعالیتی نداشته‌اند. ضمن اینکه میزان فروش با تاثیرپذیری ۸/ ۴۸ درصد در اسفندماه ۹۸ و فروردین ماه ۹۹ و حدود ۷/ ۴۵ درصد در اردیبهشت ماه ۹۹ بیشترین تاثیر را از شیوع این بیماری پذیرفته است و جریان نقدینگی، نیروی انسانی، مقدار تولید و میزان پس‌انداز به ترتیب در رتبه‌های بعدی تاثیر‌پذیری از کرونا قرار دارند. همچنین، به‌طور متوسط در کل بخش‌های اقتصادی حدود ۱/ ۳۰ درصد در اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ و حدود ۱/ ۲۰ درصد در اردیبهشت ۹۹، حداقل یک نفر را تعدیل کرده‌اند. «پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان» از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که از سوی کسب‌و‌کار‌ها به‌عنوان بزرگ‌ترین دغدغه عنوان شده است و با در نظر گرفتن این روند پیش‌بینی می‌شود که رشد تولید ناخالص داخلی واقعی برای سال ۱۳۹۹ در خوشبینانه‌ترین حالت ۳/ ۵ و در یک سناریوی پرضرر معادل ۳/ ۸ درصد افت کند.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در این گزارش پیشنهاد داده که با توجه به تداوم شرایط ویروس کرونا، از یک سو، فهرست کسب‌وکارهای شناسایی شده برای حمایت به کسب‌وکارهای تولیدی گسترش یابد و از طرف دیگر، برنامه‌های حمایتی مشخصی برای واحدهای تولیدی و خدمات پشتیبان تولید در دستور کار سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور قرار گیرد. گسترش پایه‌های مالیاتی و تمدید مهلت سیاست‌های حمایتی دولت از کسب و کارها از دیگر پیشنهادهای این مرکز است، ضمن اینکه ضروری است روندهای اداری مربوط به برقراری مقرری بیمه بیکاری تسهیل شود. همچنین در این گزارش، راهکارهایی در حوزه‌های «مالیاتی»، «تامین اجتماعی»، «تامین مالی و بهبود سرمایه در گردش کسب‌وکارها»، «هزینه‌ها و عوارض سربار کسب‌و‌کارها»، «حقوقی و تسهیل قراردادها»، «تجاری» و «توسعه ظرفیت‌های فناوری و تجارت الکترونیک» به نظام تصمیم‌گیری پیشنهاد شده است.

پربیننده ترین تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های امن با ریزش بازارهای سهام/ ادامه روند صعودی فلزات گرانبها برکناری مدیرعامل سابق گهر زمین مطابق قانون انجام شد/ کشمکش‌های برخی نزدیکان رئیس جمهوری بر سر انتخاب وزیر صمت مشکل ساز شده است شرط کاهش قیمت فولاد به‌کارگیری ریل ملی در خطوط ریلی، افتخاری برای صنعت کشور صادرات ۷میلیارد دلاری مصالح ساختمانی در سال گذشته

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: اقتصاد ایران رکود اقتصادی کسب و کار صادرات بنگاه اقتصادی بنگاه تولیدی ارز صادراتی بازگشت ارز کرونا تاثیر اقتصادی کرونا حمایت از کسب و کار قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت مرکز پژوهش های اتاق ایران کسب و کارها کسب وکارها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۴۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ جراحی موفق و رایگان مغز در اصفهان

ایسنا/اصفهان مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: در حالی که جراحی مغز دست‌کم ۱۵۰ میلیون تومان برای بیمار هزینه دارد اما طی سه سال اخیر بیمارستان شریعتی با هزینه ۲۰ میلیارد تومان به دستگاه نویگیشن جراحی مغز مجهز شده و هفت مورد جراحی موفقیت آمیز در این بیمارستان انجام شده است.

محمد رجالی، ظهر امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت، با بیان اینکه در استان اصفهان بیش از ۶۹ درصد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی در استان اصفهان دارای سه بیمارستان دکتر شریعتی، دکتر غرضی و فاطمه‌الزهرا و ۲۸ درمانگاه است، استان اصفهان باتوجه به جمعیت پنج میلیون و ۴۰۰ هزار نفری که دارد، دارای رتبه اول رتبه اول بیمه‌شدگان در کشور است.

وی با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۰ میلیون ویزیت سرپایی داشتیم، افزود: همچنین در سال گذشته ۸۰ هزار بستری و ۵۰ هزار عمل جراحی انجام شده است که نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۱۰ درصد رشد داشته است، میانگین ظرفیت بیمارستان‌ها بالای ۹۰ درصد است و متوسط اقامت هر بیمار در بیمارستان‌ها ۲ و نیم روز است، در حال حاضر ۸۰۰ تخت در بیمارستان‌ها در دسترس بیماران است. نیاز استان حدود ۳۵ تا ۵۰ درمانگاه است که ظرفیت بیماران سرپایی را تکمیل کند که از سال ۱۴۰۱ ورود کردیم و مجوز ساخت درمانگاه در فولادشهر، پیربکران و هرند اخذ شده است و به دنبال اخذ مجوز برای درمانگاه بهارستان هستیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اینکه تامین اجتماعی بزرگترین خریدار، خرید خدمت در کشور است، گفت: در سال ۱۴۰۲ میزان خرید خدمتی حوزه درمان ۳۰۰ هزار پرونده بستری و ۳۲ میلیون پرونده سرپایی، در مجموع ۶ هزار همت بوده است. در سال ۱۴۰۱، حدود ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها پیش از موعد بوده است.

وی با بیان اینکه ۲۵۰ هزار بیماری مزمن در کشور داریم، تصریح کرد: ارائه خدمات در زایشگاه‌های بیمارستان‌های شریعتی و غرضی ۱۰۰ درصد رایگان است، باتوجه به اینکه پزشک متخصص زایمان به صورت ۲۴ ساعت در بخش ال. دی آر مستقر است، اما ظرفیت زایمان این بیمارستان‌ها خالی مانده است. در اتاق‌های ال. دی. آر این دو بیمارستان چهار بخش NICU یا مراقبت ویژه نوزادان نیز احداث شده است.

وی افزود: زایمان ۵۰ درصد از خانم‌های مبتلا به ایدز به دلیل ارائه خدمات بهداشتی مناسب سالم بوده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون ۴۰۰ کودک ناشنوا در استان شناسایی شدند که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تأمین اجتماعی برای آنان کاشت حلزون رایگان انجام شده است.

رجالی از ساخت اتاق‌های زایمان مجهز(LDR){تخت این اتاق‌ها قابل تبدیل به وضعیت‌های مناسب برای زایمان است} خبر داد و افزود: در طرح جوانی جمعیت یکی از مواردی که بر عهده سازمان تأمین اجتماعی بود، ساخت اتاق‌های زایمان مجهز(LDR) است که در اصفهان زایشگاه‌های بیمارستان شریعتی و غرضی تکمیل شده است. زایشگاه بیمارستان شریعتی هشت اتاق زایمان ال. دی. آر و بیمارستان غرضی پنج اتاق زایمان مجهز دارد که برای این امر ۳۵ میلیارد تومان هزینه شده، اما ۵۰ درصد مراجعه کننده دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش جراحی قلب در بیمارستان شریعتی اصفهان سال ۱۴۰۱ راه‌انداری شد، گفت: تاکنون ۴۰۰ مورد جراحی قلب در این بیمارستان رایگان انجام شده است، بخش آنژیوگرافی در بیمارستان شریعتی راه‌اندازی شده که خدمات آن کاملاً رایگان است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان خاطرنشان کرد: قدمت برخی از درمانگاه‌های شهر اصفهان به بالای ۵۰ سال می‌رسد، بر اساس شاخص تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و امکاناتی که به اصفهان داده شده این استان در رده پانزدهم است، در حالی که دست‌کم به پنج بیمارستان و ۲۰ درمانگاه جدید نیاز دارد. ساخت و تجهیز بیمارستان ۵۰۰ تخت‌خوابی در شهرک شهید کشوری به اعتباری بالغ بر ۹ هزار میلیارد تومان نیاز دارد که با مجوز و اعتبار آن موافقت شده که این بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی ۵۰ درصد به ظرفیت بستری ما اضافه خواهد کرد.

وی وضعیت نیروی انسانی در بیمارستان‌ها را نامناسب دانست و اضافه کرد: تعداد نیروهای علاقه‌مند به دوره تخصص کم شده و نیرو برای همکاری با بیمارستان‌های تأمین اجتماعی نیز کم شده است. اکنون با ۴۰۰ پزشک متخصص در استان همکاری داریم، با توجه به شرایط موجود برخی از متخصصان ما به کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر عمان مهاجرت کردند. در استخدام پرستار نیز مشکلاتی داریم، امسال مجوز استخدام ۲۵۰ نفر پرستار را داریم درحالی که شمار شرکت‌کنندگان در آزمون طی سال‌های قبل ۱۰ برابر امسال بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیگیری وضعیت نرخ کرایه تاکسی در استان سمنان
  • صدور رای برای بیش از ۹۵ درصد از پرونده‌های تخلف طرح شده در تعزیرات گلستان
  • بررسی وضعیت دوومیدانی‌کاران ایران برای رسیدن به سهمیه المپیک
  • ۷ جراحی موفق و رایگان مغز در اصفهان
  • پیگیری وضعیت بیمه کارگران و تاکسی داران در سمنان
  • موشک های ایران به اسرائیل برخورد کرد یا نه؟ | ببینید
  • گزارش مغرضانه وزارتخارجه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • گزارش مغرضانه آمریکا درباره وضعیت حقوق بشر در ایران
  • پیگیری وضعیت ساخت پل ورودی آرادان
  • وضعیت منطقه قبل و بعد از حمله ایران به اسرائیل تغییر کرده است | همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیقا بررسی می‌کنیم