Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر فاضلاب خوزستان را در اینترنت جستجو کنید، با انبوهی از اخبار و تصاویر مواجه می‌شوید که نشان از ناکارآمدی این شبکه برای جمعیت بیش از یک میلیون نفری کلانشهر اهواز دارد. بالازدگی فاضلاب، ورود فاضلاب به منازل مردم، سرقت دَرهای فاضلاب، مرگ کودکان در فاضلاب‌های روباز، در خطر بودن سلامت مردم، مسائل زیست‌محیطی و خلاصه معضلی به نام فاضلاب در خوزستان، عمده موضوعاتی است که با آن روبرو هستید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رونمایی از سریال جدید خوزستانی‌ها | تلاقی آب شرب و فاضلاب!

تفاوتی ندارد ساکن کدام منطقه از اهواز باشید، حصیرآباد، منبع آب یا کیانپارس و گلستان به هر حال فرسودگی فاضلاب خودش را نشان می‌دهد. طرح جامعه فاضلاب خوزستان که نزدیک به یک دهه از تصویب آن می‌گذرد، تاکنون در هیچ کدام از بخش‌ها پیمانکارهای آن مشخص نشده است، گرچه مسئولان آبفا خبر از تعیین پیمانکار تا اواخر مهرماه می‌دهند. پس از بارندگی‌های سیلابی در پاییز و زمستان ۲ سال اخیر، مشکلات فاضلاب خوزستان عیان شد، هر چند پیش از آن نیز وجود داشته و اعتراض‌های آبان ۹۸ نیز در جدی گرفتن مسئله بی‌تاثیر نبوده است. اما پس از نمایان شدن بیش از پیش مشکلات فاضلاب اهواز، رهبر انقلاب ۴ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی را به نوسازی فاضلاب اهواز اختصاص دادند و غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان مدتی بعد، از موافقت ایشان برای برداشت ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای برطرف شدن معضلات فاضلاب کلانشهر اهواز اطلاع داد. به هر حال هم‌اکنون شرایط برای مسئولان سخت و دشوار است و مشکلات و مسائل پیش رو درخوزستان فراوان؛ که ناشی از کم‌کاری و سوء‌مدیریت در سال‌های قبل از آن است. اما با همه‌ این وجود می‌توان با رفع سوء‌مدیریت‌ها و جسور بودن شرایط را بهبود بخشید.

مسدود شدن ورودی‌های فاضلاب به رودخانه کارون

احمد باقری، معاون مهندسی توسعه شرکت فاضلاب اهواز گفت: برای رفع کامل مشکلات شبکه فاضلاب به ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. فاضلاب خوزستان طرح جامعی دارد که تاکنون ۴۱ درصد پیشرفت داشته است و بر اساس برنامه‌هایی که پیشتر با شرکت مهندسی، استانداری و سایر مراجع داشته‌ایم، اقدامات اجرایی در حال انجام و ۳ مناقصه در حال برگزاری هستند که تا پایان مهرماه پیمانکارهای هر ۳ بخش تعیین و تکلیف شده و از آبان ماه عملیات‌ها آغاز می‌شوند. اگر همه عملیات‌ها به صورت کامل اجرایی شوند، ورودی‌های فاضلاب به رودخانه کارون مسدود می‌شوند. کارون، اهواز را به ۲ بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است که در صورت رفع مشکلات، ۱۴ نقطه‌ ورود فاضلاب در شرق اهواز مسدود شده و نقاط ورودی غرب نیز در صورت ارتقاء و توسعه تجهیزات، بسته خواهند شد. البته انجام پروژه‌ها منوط به تزریق ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی است که تاکنون ۹۵ میلیارد تومان از آن پرداخت شده است.

تردد افراد با چکمه به دلیل فرسودگی فاضلاب اهواز

باقری اظهار کرد: بخشی از تصفیه‌خانه فاضلاب شرق اهواز وارد مدار شده و بخش تکمیلی آن نیز امسال به اتمام می‌رسد. تصمیم بر آن است تا بخش شرق اهواز که حدود ۷۰ کیلومتر کلکتور و ۱۵ باب ایستگاه پمپاژ است و از این روی جزو خطوط اصلی محسوب می‌شود را به مناقصه بگذاریم، هر چند اقدامات در این زمینه نیز هم‌اکنون در حال انجام است و بر اساس برنامه‌ریزی‌ها پیمانکار آن تا پایان مهرماه تعیین خواهد شد و تصفیه‌خانه بخش شرق نیز تا پایان بهمن ماه امسال کاملا وارد مدار می‌شود.

پایان طرح‌های فاضلاب خوزستان تا ۳ سال آینده

معاون مهندسی توسعه شرکت فاضلاب اهواز در خصوص بخش غربی ادامه داد: در این بخش قسمتی از کلکتور به مناقصه رفته است، که تا پایان مهرماه پیمانکار آن مشخص می‌گردد. ضمنا اقدامات در تصفیه‌خانه بخش غربی که از سوی یک شرکت چینی انجام می‌شود تا یک ماه آینده آغاز خواهد شد و تا ۳ سال آینده به اتمام می‌رسد که در پی آن ظرفیت تصفیه‌خانه بخش غرب به ۱۰۲ هزار متر مکعب در شبانه‌روز خواهد رسید که شامل ۲ بخش ارتقا وضعیت موجود و توسعه‌ تصفیه‌خانه است که در نهایت گنجایش آن به ۱۶۰ هزار متر مکعب می‌رسد.

این مقام مسئول با یادآوری بارندگی‌ها در فصل پاییز و زمستان بیان کرد: بر اثر افزایش دبی کارون در اوایل پارسال و رواناب آذر ماه، یکهزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به شبکه فاضلاب وارد و باعث شد تا اکثر خطوط اصلی شبکه فاضلاب در سطح شهر ریزش کنند در نتیجه موجب ایجاد مشکلات فراوان برای مردم گشت. (در آذر ماه ۱۷ میلیون متر مکعب بارندگی با میزان ۸۰ میلی متر به وقوع پیوست که ۳۰۰ برابر باری است که وارد شبکه فاضلاب شد ضمن آنکه گل‌ولای نیز به فاضلاب نفوذ کرد که نیاز به لایروبی دارند.)

رفع گرفتگی ۸۰ نقطه‌ فاضلاب اهواز در اواخر شهریورماه

احمد باقری اذعان کرد: تفاهم‌نامه‌هایی با شهرداری منعقد شده تا برای ۸ منطقه اهواز برنامه‌های پاکسازی و تعمیر آب و فاضلاب را اجرایی نماییم که تاکنون در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد پیشرفت داشته و تا پایان مهرماه نیز روند کار شتاب بیشتری می‌گیرد. برای نمونه در سال ۹۸ حدود ۱۰۰ کیلومتر لایروبی شبکه را انجام دادیم و از ابتدای امسال ۷۰ کیلومتر از ۱۲۰ کیلومتر خطوط دارای مشکل برطرف شده است. علاوه بر این بیش از ۳۰ کیلومتر لوله خریداری شده تا از بروز مشکلات پارسال جلوگیری کنیم و بتوان تا ۷۰ درصد مشکلات را در مناطق دارای اولویت رفع کرد. در تاریخ ۲۶ شهریور امسال به دستور صادق حقیقی‌پور، مدیر عامل آبفای خوزستان یک مانور برگزار خواهد شد و طی آن ۸۰ نقطه گرفتگی در فاضلاب اهواز برطرف می‌شود که از شهرهای استان نیز کمک گرفته خواهد شد و سایر تجهیزات وارد اهواز می‌شوند. شایان ذکر است که وظیفه دفع فاضلاب بر عهده دارد شرکت آب و فاضلاب است و دفع آب‌های سطحی وظیفه شهرداری است که قصد داریم با مشارکت، مشکلات موجود را به حداقل برسانیم.

فاضلاب شرق اهواز یکی از مجهزترین‌ها در خاورمیانه است

محمد جواد اشرفی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان گفت: فاضلاب شهر اهواز طی سال‌های گذشته، تاکنون به دلیل تکمیل نشدن شبکه فاضلاب شهری وارد رودخانه کارون می‌شده که این موضوع مشکلاتی را برای محیط‌زیست رودخانه و سلامتی شهروندان ایجاد می‌کند. هرچند به این منظور و در شورای کیفی رودخانه کارون و پیگیری از طریق استانداری خوزستان اقدامات زیادی انجام شده که منجر به تامین اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی برای تکمیل شبکه فاضلاب اهواز شده است. ۵۰ میلیون یورو از این مبلغ در سال ۹۹ اختصاص یافته که به منظور خریداری ایستگاه‌های پمپاژ و تکمیل شبکه جمع‌آوری کننده فاضلاب شهری اهواز هزینه می‌شود و بر اساس پیش‌بینی‌ها به مدت ۳ سال شبکه فاضلاب شهری تکمیل می‌شود. در حال حاضر نیز در شرق اهواز که در شبانه‌روز ۱۰۰ هزار متر مکعب پساب دارد، تصفیه‌خانه کاملا مدرن احداث شده که یکی از مجهزترین تصفیه‌خانه‌ها در خاورمیانه بوده و آماده بهره‌برداری است. این محل فعلا به دلیل تکمیل نشدن شبکه جمع‌آوری‌کننده، عملا کارایی ندارد، گرچه با پیگیری‌های انجام شده یک شبکه جمع‌آوری‌کننده به صورت موقت در مدار قرار خواهد گرفت و بخش قابل توجهی از پساب‌های شرق اهواز به رودخانه نمی‌ریزد و راهی تصفیه‌خانه می‌شود.

آیا پرونده فاضلاب خوزستان پس از ۳ سال بسته می‌شود؟

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان اظهار کرد: به مردم خوزستان این وعده را می‌دهیم که تا ۳ سال آینده هیچ پسابی وارد رودخانه کارون نمی‌شود، همه اراده‌ها برای این اقدام جزم شده و اعتبارات نیز در نظر گرفته شده است تا از این خطر زیست‌محیطی که خاطر همه را مکدر کرده، جلوگیری نماییم و فشار روی رودخانه کارون را کاهش دهیم.

بر اساس وعده مسئولان مشکلات فاضلاب خوزستان از جمله مسائل زیست‌محیطی آن تا ۳ سال آینده برطرف شده و بسیاری از مردم اهواز و شهرستان کارون از این معضل رهایی می‌یابند. اگر که در تخصیص اعتبارات کارشکنی انجام نشود، سرانجام پرونده فرسودگی شبکه فاضلاب اهواز پس از ۳ سال بسته خواهد شد.

کد خبر 548493 برچسب‌ها آبفا - آب و فاضلاب استان خوزستان سازمان حفاظت محیط زیست

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: آبفا آب و فاضلاب استان خوزستان سازمان حفاظت محیط زیست تا پایان مهرماه فاضلاب خوزستان رودخانه کارون میلیارد تومان تا ۳ سال آینده فاضلاب اهواز شبکه فاضلاب تصفیه خانه خواهد شد محیط زیست شرق اهواز متر مکعب بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۵۳۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دردسرساز شدن شکستگی لوله فاضلاب در خیابان ۱۲ متری ملاثانی + تصاویر

به گفته شهروند خبرنگار ما خیابان ۱۲ متری شهرستان ملاثانی استان خوزستان به دلیل شکسته شدن لوله فاضلاب شهری و فرورفتگی آسفالت مسدود شده است. این موضوع موجب بروز مشکلاتی برای تردد شهروندان با وسیله نقلیه شده است و همچنین هنگام حفر جهت ترمیم و بهسازی چندین خانه با قطعی آب مواجه شده اند. با توجه پیگیری های شهروندان تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

شهروند خبرنگار ما با ارسال تصاویر از مسئولان شهری درخواست رسیدگی کرد.

منبع: شهروند خبرنگار - خوزستان

بیشتر بخوانید:

رنجش خرم آبادی‌ها از هدررفت آب به دلیل شکستگی لوله + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • فیلم/ توضیحات استاندار خوزستان در خصوص عملیات دفع آب‌های سطحی
  • صالحی: پیشرفت پروژه فاضلاب اهواز اولویت دولت در خوزستان است
  • نگاهی به اقدامات صورت گرفته برای رفع آبگرفتگی معابر اهواز
  • قطعی آب شهر چیتاب کهگیلویه و بویراحمد کی حل می‌شود؟/آبرسانی سیار به مناطق مختلف
  • بارندگی‌های اخیر در اهواز منجر به اتفاق خاصی نشد
  • پیشرفت چشمگیر طرح جامع فاضلاب اهواز در دولت سیزدهم
  • فعالیت مراکز اهدای خون خوزستان در شب‌های قدر
  • جزئیات روند پیشرفت پروژه‌های آب و فاضلاب خوزستان
  • دردسرساز شدن شکستگی لوله فاضلاب در خیابان ۱۲ متری ملاثانی + تصاویر
  • رفع مشکل آب شرب رودسر تا ۳ ماه آینده