Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@08:06:05 GMT

روایتی از حضور در جلسات شعر خیابان پارک ملت مشهد

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۶۰۴۳

روایتی از حضور در جلسات شعر خیابان پارک ملت مشهد

ایسنا/خراسان رضوی پس از ماه‌ها تعطیلی جلسات شعر در مشهد به دلیل بیماری کرونا، با دیدن اطلاعیه‌ جلسه شعر خیابان در صفحه مجازی‌اش مبنی بر برگزاری جلسه با صدور مجوزهای لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به صورت رسمی در فضای باز پارک ملت، ساعت ۱۶:۳۰ دقیقه سوار اتوبوس می‌شوم و به سمت پارک ملت حرکت می‌کنم.

یک نفر از دوستانم که استوری اینستاگرامم را که اطلاعیه برگزاری این جلسه بوده را دیده، تماس می‌گیرد و می‌گوید که در ایستگاه مترو پارک ملت ایستاده و آدرس دقیق جلسه شعر خیابان را می‌خواهد، به او می‌گویم صبر کند تا به او برسم و به‌اتفاق یکدیگر به جلسه برویم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱۰ دقیقه بعد به او می‌رسم و با یکی دیگر از دوستان که همراه اوست، از وسط پارک به سمت جلسه حرکت می‌کنیم، در راه دو نفر از شاعران را می‌بینیم که برای اولین بار می‌خواهند به این جلسه بیایند و آدرس محل برگزاری جلسه را از ما می‌پرسند، به آنها می‌گویم که به دنبال ما بیایند، به تئاتر شهر می‌رسیم و از کنار جوی آب به سمت جایگاه پیشکسوتان که محل برگزاری جلسه است حرکت می‌کنیم.

به محل برگزاری جلسه می‌رسیم، هنوز جلسه شروع نشده است؛ اما ۱۵ نفر از شاعران، به همراه تعدادی از افراد مسن به روی نیمکت‌ها، به دور یک درخت که آن را درخت شعر نامیده‌اند نشسته‌اند، یکی از پیرمردها با صدایی بلند آواز می‌خواند و شاعران با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، پس از سلام و احوال‌پرسی با آنها، می‌نشینیم و منتظر آغاز جلسه می‌شویم.

کم‌ کم شاعران دیگری به جمع ما اضافه می‌شوند، در این هنگام حسین غلامی، دبیر و مجری جلسه با بلندگو و میکروفون از راه می‌رسد، او پس از خوش‌آمدگویی به شاعران و ابراز خرسندی از این‌که پس از ماه‌ها تعطیلی جلسات و دوری یک‌ساله از پارک ملت، جلسه در این مکان تشکیل می‌شود، با خوانش شعری انتخابی از مهدی فرجی جلسه را شروع می‌کند. در این حین تعدادی از مردم که در حال گذر از داخل پارک هستند، با دیدن این فضا به جمع اضافه می‌شوند تا بفهمند که ماجرا از چه قرار است و به چه دلیل این تعداد افراد دور یکدیگر جمع شده‌اند.

با اضافه شدن مردم، حسین غلامی توضیح می‌دهد که افراد حاضر در این مکان، از اهالی ادبیات مشهد هستند و جلسه شعر خیابان با هدف آشتی مردم با ادبیات و بر خلاف جلسات شعر دیگری که در فرهنگ‌سراها، کافی‌شاپ‌ها و یا در موسسات برگزار می‌شود قصد دارد که در بین مردم به فعالیت خود بپردازد و از این به بعد هر هفته، روزهای جمعه، از ساعت ۵ بعدازظهر، در این مکان جمع می‌شویم و به خواندن شعر و داستان می‌پردازیم و از آنها دعوت می‌کند که در این جلسات حضور یابند.

پس از شعرخوانی چندنفر از شاعران، یک نفر که از شهرستان اسفراین به این جلسه آمده، پیش از شعرخوانی‌اش، ضمن ابراز خرسندی از حضور در این جمع، می‌گوید که مسئول جلسه شعر جوان اسفراین است و از طریق صفحات مجازی با این جلسه آشنا شده، او می‌گوید که این اتفاق و جمع شدن در پارک و برگزاری جلسه شعر در بین مردم نوعی نوآوری است که تاکنون ندیده است، او اضافه می‌کند که امیدوار است این نوع اتفاقات باعث ارتباط بیشتر عوام جامعه با ادبیات شود و تلاش خواهد کرد که در شهرستان اسفراین نیز چنین جلسه‌ای برگزار شود.

شاعر دیگری که اهل اردبیل و در مشهد مشغول به تحصیل است، پیش از شعرخوانی‌اش می‌گوید که جای خالی چنین جلسات خوبی در اردبیل حس می‌شود و در این مدت که دانشگاه‌ها و جلسات شعر مشهد تعطیل بوده، جلسات آنلاین شعر مشهد را از اردبیل به واسطه‌ فضای مجازی دنبال می‌کرده و دلتنگ حضور در جمع شاعران مشهدی و جلسه شعر خیابان بوده است.

پس از شعرخوانی چندنفر دیگر از شاعران، دبیر جلسه اعلام می‌کند که این جلسه فقط مختص به خوانش شعر نیست و نویسندگانی که داستان‌های کوتاه هم می‌نویسند می‌توانند آثارشان را بخوانند و از چند نفر از نویسندگان برای ارائه آثارشان دعوت می‌کند. آنها نیز به نوبت به خوانش داستان می‌پردازند.

در پایان جلسه چندنفر از افرادی که با دیدن این فضا علاقه‌مند به حضور در جلسات شعر شده‌اند، به سمت شاعران می‌آیند و ضمن تشکر از آنها بابت شعرخوانی، می‌پرسند که چطور می‌توانند به صورت حرفه‌ای سرودن شعر را یاد بگیرند که دبیر جلسه به آنان توضیح می‌دهد شعر خیابان از هفته آینده، پیش از برگزاری جلسه، کارگاه‌های آموزش شعر و داستان نیز برگزار خواهد کرد و می‌توانند در آن کارگاه‌ها شرکت نمایند.

پس از چند دقیقه گفت‌وگویی که با پایان جلسه بین شاعران شکل می‌گیرد، عده‌ای از شاعران کنار یکدیگر جمع می‌شوند تا از این جلسه عکسی یادگاری گرفته شود و پس از آن محل برگزاری جلسه را ترک می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری شعر مشهد محل برگزاری جلسه جلسات شعر پارک ملت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۶۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاعران گلستانی عیدانه های شعر خود را در حضور آیت الله نورمفیدی قرائت کردند

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، الهام متین در این دیدار گفت: در سال «جهش تولید با مشارکت مردم» باید دست در دست هم و با اهتمام ویژه شاهد جهش در تمامی عرصه‌ها باشیم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از ساماندهی گروه‌های شعر در استان خبر داد و اظهارامیدواری کرد: بیش از پیش بتوان زبان اثرگذاری شعر را در جامعه جاری و ساری کرد.

در ادامه این محفل ادبی، شاعران استان گلستان به ترتیب اسماعیل مزیدی، غفار علی عسکری، شعبانعلی یازرلو، معصومه شهریاری، قاسم بای، عبدالعلی دماوندی، جعفر رودسرابی، مهدی خطیری، مرضیه ملکیان، فرزاد خدنگ، سید مهدی جلیلی، مریم محمدیان و علیرضا ابری اشعاری را با مضامینی درباره قرآن کریم و پیامبر اعظم (ص)، مولای متقیان امام علی (ع)، امام حسین (ع)، امام رضا (ع) و میزبانی گلستان از زائران آن امام هُمام، ماه مبارک رمضان، امام زمان (عج) و حضرت فاطمه زهرا (س) و نیز اشعاری به گویش بومی و جنایت در غزه را در قالب های گوناگون چون غزل، دوبیتی و سپید قرائت کردند.در بخش دیگری از برنامه حسین ضمیری، شاعر و پژوهشگر فرهنگ عامه با درخواست حاضران در برنامه، ضمن قرائت اشعاری با گویش گرگانی، درباره آداب و رسوم سحر تا افطار مردم گرگان زمین مطالبی را بیان کرد.در پایان این محفل ادبی ضمن ادای احترام به شاعران فقید استان گلستان در سالی که گذشت به رسم تکریم، با اهدای لوح و هدیه‌ای فرهنگی از شاعران حاضر در «عیدانه با شعر» تقدیر شد.

دیگر خبرها

  • لذت یک رکوردشکنی ادبی و اشعاری که ذوق آقا را به همراه داشت
  • جلسات شورای فرهنگ قرآنی باید در صدر فعالیت دستکاه‌ها باشد / قمی: قرآنیان پای کار روز قدس باشند
  • دیدار ۶ ساعته شاعران با رهبر انقلاب بی‌نظیر بود / در حوزه سیاستگذاری شعر خلا‌های جدی داریم + فیلم
  • این دیدار یک ارتباط کاملا بی واسطه بین شاعران با حضرت آقا بود + فیلم
  • اولین همایش قرآنیان شهرستان فلارد برگزار شد
  • جزو آخرین گزینه‌ها برای حضور در این دیدار بودم / «الاعمال بالنیات» برایم معنا شد
  • حضور شاعر ان یزدی در دیدار رمضانی شاعران با رهبرمعظم انقلاب
  • اقدامات شهرداری منطقه ۲ خرم‌آباد برای میزبانی از گردشگران نوروزی
  • حضور ۴ شاعر یزدی در دیدار رمضانی شاعران با رهبرمعظم انقلاب
  • شاعران گلستانی عیدانه های شعر خود را در حضور آیت الله نورمفیدی قرائت کردند