استاد دانشگاه: اشعار محلی بوشهر در قالب موسیقی معرفی شود
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۶۲۳۱
سید جعفر حمیدی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: از آنجا که شعر با آهنگ و وزن همراه است ذاتا با موسیقی پیوند دیرینهای دارد و از آن جدا نمیشود بنابراین شعر در پیوند با موسیقی نمود خوبی مییابد.
وی افزود: موسیقی جزئی از ذات انسان است و در ایران نیز سابقهای بسیار طولانی دارد که نمیتوان آن را از فرهنگ کشور جدا کرد، از اینرو شعر زمانی که در قالب موسیقی ارائه میشود بر سر زبانها میافتد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حمیدی اظهار کرد: شعر در دیار بوشهر بسیار دارای اهمیت است، از دیرباز اشعار دو بیتی فایز و مفتون بر سر زبانها بودهاست و امروز نیز جایگاه خوبی دارد و شاعران مستعدی در این استان هستند و اشعار نابی سروده میشود اما به دلیل فاصله از مرکز نشر کشور کمتر به چاپ رسیده یا شناخته شدهاست.
این استاد دانشگاه، پژوهشگر و شاعر بوشهری ادامه داد: یکی از علتهای توسعه نیافتن ادبیات بی توجهی است و مسئولان فرهنگی، فعالان موسسههای فرهنگی و شاعران بوشهری باید علاوه بر چاپ آثارشان تلاش کنند از طریق رادیو، تلویزیون و سایر ظرفیتهای ممکن شعرشان در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
وی افزود: همانطور اگر لباسی نو وارزشمند نیز برای مدتی طولانی در گوشهای نگهداری شود پوسیده و کهنه میشود، ادبیات نیز از بیتوجهی آسیب میبیند و برای زنده ماندن نیاز دارد به آن توجه و دیده و شندیده شود.
حمیدی از علی هوشمند، ابوالقاسم ایرانی، اسکندر نیا به عنوان برخی از شاعران کنونی صاحب ذوق بوشهر نام برد و یادآوری کرد: البته افرادی که اهل قلم هستند قلم خود را زمین نمیگذارند و ا به فعالیت ادامه میدهند اما از آنجا که شعر به صورت شفاهی بهتر شناخته و ماندگار میشود باید در دسترس باشد و در معرض شنیدن مردم قرار گیرد تا شعر و سخن بوشهری فراموش نشود.
شاعر مجموعه سی بوشهر گفت: اشعار جدیدش هم اکنون در هفته نامه نسیم جنوب بوشهر به چاپ میرسد.
سید جعفر حمیدی شاعر و پژوهشگر ۸۴ساله بوشهری و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید بهشتی تهران است.
تا کنون از او آثار متعددی چون وصلت در سده تظلم، ابراهیم ابراهیم، از خون کبوتران، ابر باران بار، از سایه تا نشان، آینه شروه سرایی، وزیرکشان، تاریخ نگاران، سعدی در کیش، تاریخ اورشلیم، آسیه ملکه مصر، بوشهر در مطبوعات عصر قاجار، ۳۳ غزل عرفانی از فروغی بسطامی، داستان سیاوش، بندر ریگ، چون پایه پنجم، فرهنگ نامه بوشهر، استان زیبای بوشهر، سی بوشهر، جانگدازان، ماشین نوشتهها، صد رباعی، صد غزل، صد دوبیتی و کتابهای دانشگاهی رودکی و منوچهری، فرخی سیستانی و کسایی، گلبانگ سربلندی، متون عرفانی، گزیده متون فارسی و آیین نگارش به چاپ رسیده است.
شعر سی بوشهر او که در سال ۷۳ سروده شد بعدها با اجرای موسیقی محسن شریفیان مورد اقبال بسیار خوبی قرار گرفت.
برچسبها بوشهر فرهنگ فولکلور ایران شعر ادبیات
منبع: ایرنا
کلیدواژه: بوشهر فرهنگ فولکلور ایران شعر ادبیات بوشهر فرهنگ فولکلور ایران شعر ادبیات اخبار کنکور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۶۲۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فراتی، استاد دانشگاه: طرح خاورمیانه جدید بعد از حمله ایران شکل میگیرد
پایگاه خبری جماران: یک استاد دانشگاه با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: اقدام ایران همآوردی دو قدرت بزرگ نظامی جهان بود؛ یکی ایران در عرصه قدرت پهپادی و موشکی، و دیگری اسرائیل که سیستم دفاعی داشت. هرچند موشکهای کمتری از ایران به اسرائیل اصابت کرد، ولی نشان داد که پیروز برتر این مبارزه ایران است.
مشروح گفتوگوی خبرنگار جماران با دکتر عبدالوهاب فراتی در پی می آید:
اهمیت پاسخ و حملات ایران به خاک سرزمینهای اشغالی چیست؟
قطعاً این پاسخ هم مطابق بند ۵۱ منشور سازمان ملل بوده و هم کاملاً اخلاقی بوده است. در اینکه این پاسخ باید صورت میگرفت هیچ تردیدی وجود ندارد و میشود گفت که بُغضی در گلوی همه ما ایرانیها و بغض بزرگتری در گلوی مسلمانان جهان گیر کرده بود که نمیترکید و حمله ایران به اسرائیل ترکاندن بغض فروخفتهی همه ما در این سالها در قبال جنایتهای وحشیانه رژیم صهیونیستی در برابر مردم مظلوم غزه بود. لذا من به این تصمیم احترام میگذارم و معتقدم تصمیم ضروری و درستی بود. همچنین معتقدم که اساساً طرح خاورمیانه جدید بعد از این حمله شکل میگیرد، نه طرحی که قبلاً آمریکاییها مطرح میکردند.
به عبارت دیگر، خاورمیانه جدید خاورمیانه ای است که فقط اسرائیل تعیینکننده رفتار در این منطقه نیست بلکه حضور ایران، تعیینکننده اول است و هر تخلفی که اسرائیل کند و شهروند ایرانی را در هر کجای عالم بزند و اثبات شود که کار اسرائیل بوده، ایران به خود چنین حق و اجازهای میدهد که پاسخ مستقیم و شدیدی دهد.
جمهوری اسلامی ایران مثل یک ابرقدرت در این حادثه رفتار کرد. همچنان که آمریکاییها در حمله به عراق یا در جنگ اول و دوم خلیج فارس که رسماً اعلام کردند ما عراق را میزنیم و همه هم میدانستند و آمد و زد و رفت، ایران هم اعلام کرد ما اسرائیل را میزنیم و این کار را انجام داد. زدن ایران هم نمادین نبود، بلکه کاملاً زد، به مثابه یک ابرقدرت اقدام کرد، پای حرفش ایستاد و تهدید کرد که اگر اسرائیل بخواهد جواب دهد، واکنش بعدی ما شدیدتر و غلیظتر خواهد بود. این کار برای بازگشت پرستیژ نظامی ایران که میخواست خودش را ثابت کند، ضروری و یک امر شایستهای بود.
از طرف دیگر، ایران نشان داد که بزرگترین قدرت پهپادی و موشکی دنیا چگونه میتواند به بزرگترین سیستم دفاعی دنیا در اسرائیل صدمه بزند. اقدام ایران همآوردی دو قدرت بزرگ نظامی جهان بود؛ یکی ایران در عرصه قدرت پهپادی و موشکی، و دیگری اسرائیل که سیستم دفاعی داشت. هرچند موشکهای کمتری از ایران به اسرائیل اصابت کرد، ولی نشان داد که پیروز برتر این مبارزه ایران است.
درباره ضرورتهای داخلی هنگام مواجهه با دشمن بگویید.
اگر تصمیم ملی گرفته شود که ربطی به جناح چپ و راست یا اصلاحطلب و اصولگرا ندارد و پیوند عمیق و وثیقی با منافع ملی پیدا کند و به نوعی حیثیت ایرانی و شیعی بودن ما را در جهان برجسته کند، باید از آن حمایت کنیم. البته به این معنا نیست که اگر کسی نظر یا دیدگاه مخالفی داشت مورد اذیت یا تهدید قرار گیرد. ما باید به این ظرفیت برسیم که به هنگام طرح منافع ملی و شیعی، همۀ اختلافات را کنار بگذاریم. این امر در دامنه جامعه ما باید اتفاق بیفتد که همه از تصمیم ملی حمایت کنیم و اختلافات را کنار بگذاریم.
از طرف دیگر یک اتفاق هم باید در سطح هرم قدرت و حاکمیت رخ دهد و آن اینکه حاکمیت هم تحمل و ظرفیت را در خودش ایجاد کند که اگر بخشی مخالفت کردند از باب تحمل پدرانه، به همه حرفها گوش دهد، چون سخن مخالف امر طبیعی است که در همه جا اتفاق میافتد.