Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مسکن مهر در هرمزگان اگر چه در دولت گذشته و برای خانه‌دار کردن اقشار فاقد مسکن و به منظور حفظ تعادل در قیمت مسکن با حذف قیمت زمین از آن کلید خورد اما طولانی شدن روند آماده‌سازی زمین‌ برای در اختیار نهادن آن به تعاونی‌های مسکن، عملا سبب گشت تا میراثی برای دولت کنونی بشمار آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سایت‌های در نظرگرفته شده برای برپایی پروژه‌های مسکن مهر در هرمزگان عمدتا در فاصله‌ای خارج از بافت‌های شهری در نظر گرفته شد و در بندرعباس این پروژه در قالب شهرک پیامبر اعظم بارگزاری و اجرا شد.

شکل‌گیری تعاونی‌های مسکن و همراه شدن شماری از افراد برای خانه‌دار شدن در قالب پروژه‌ای گروهی در عین حال که سبب خلق یک حرکت جمعی برای دریافت زمین رایگان از اداره کل راه و شهرسازی و یا بنیاد  مسکن می‌شود اما پیچیدگی‌ها و سختی‌ها خود را دارد.

عدم توانایی اعضا در واریز به موقع وجوه ما را ۴ سال عقب انداخت

علی باقری از اعضای هیات مدیره یک تعاونی مسکن در سایت لاوان شهرک پیامبراعظم (س) می‌گوید: ما سال ۸۷ تعاونی با ۱۲۰ عضو تشکیل و سال ۸۸ زمینی از راه و شهرسازی دریافت کردیم اما اعضا باید در شروع هر کدام مبلغ ۴.۸ میلیون واریزی می‌داشتند تا کار را شروع کنیم و برای جمع‌آوری این مبلغ بیش از ۴ بار فراخوان منتشر کردیم اما هر بار بخش زیادی از اعضا توانایی واریز را نداشتند و بیش از ۷ ماه در همان ابتدا برای این منظور معطل شدیم و ۱۱ عضو ما از تعاونی جدا شدند.

وی افزود: جدا شدن اعضای اولیه و ورود اعضای جدید در هر مرحله به تعاونی ما سبب بروز وقفه می‌شد و از طرفی بانک عامل ما بیش از ۱۱ ماه برای پرداخت ۱۸ میلبون تسهیلات به ازای هر عضو معطل‌مان کرد و همه این عوامل سبب شد تا پروژه بعد از ۳ سال و ۴ ماه به سفت‌کاری برسد و این در حالی بود که ما در مفایسه با پروژه‌های همجوار خیلی جلوتر بودیم.

بیش از ۶۰ درصد پروژه‌های مسکن مهر در این دولت کامل و تحویل شد

بنابر اطلاعات اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، از مجموع ۳۶ هزار و ۱۰۰ واحد مسکونی مهر هدف‌گذاری شده از سوی این اداره کل در این استان حدود ۸ هزار واحد در دولت قبل و مابقی در این دولت تکمیل و تحویل شده است.

برخی تعاونی‌ها درگیر مشکلات درونی هستند

عباس سالاری رئیس اتاق تعاون هرمزگان می‌گوید: تعاونی‌های مسکن شکل‌گرفته در هرمزگان از جمله عمدتا تعاونی‌های موفق کشور هستند اما تعاونی‌هایی هم وجود دارند که اختلافات داخلی شدیدی در آنها بروز کرده و در مواردی نیز تخلفات رخ داده موجب شده تا پرونده‌های قضایی تشکیل و کار گره بخورد و هیات‌مدیره‌های اولیه دیگر وجود نداشته باشند و عملا کار به سختی و یا توقف پروژه رسیده باشد.

کندی پروژه در واحدهای مسکن مهر سایت‌های بنیاد مسکن

تلاش فارس برای یافتن اطلاعاتی در خصوص شمار پروژه‌های تکمیل شده سایت‌های مسکن مهری که بنیاد مسکن به آنها زمین واگذار کرده میسر نشد اما پاره‌ای اطلاعات تکمیلی بیانگر آن است که حدود ۴ هزار واحد از این پروژه‌ها باقی مانده است که عمدتا مربوط به تعارضات داخلی تعاونی ها است.

هزینه‌ها بالا رفته و اعضا توان پرداخت ندارند

مجتبی عامری رئیس یکی از تعاونی‌های مسکن مهر در بندرعباس می‌گوید: برآورد اولیه ما در زمان شروع پروژه این بود که بتوانیم هر واحد ۹۵ متری را با ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون به اتمام برسانیم اما وضعیت به گونه‌ای پیش رفته که پروژه با ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی به حدود ۱۱۰ میلیون تومان آورده دیگر برای هر عضو نیاز دارد و اعضا توان پرداخت آن را ندارند و از طرفی نمی‌توانیم عضوی را جابجا کنیم و دو سال است که پروژه زمین مانده است.

وی افزود: ۳ بار تاکنون مجمع عمومی گرفته‌ایم و افزایش روزانه هزینه‌های ساخت را به اعضا گوشزد کرده‌ایم اما بیش از نیمی از اعضا توان پرداخت ۳ قسط ۳۵ میلیونی را ندارند و از طرفی هزینه آسانسور نیز جداست که بعدا از اعضا دریافت کنیم.

گرفتاری‌های پروژه مسکن مهر

عمده پروژه‌های مسکن مهر در اغلب شهرهای هرمزگان در فاصله‌ای خارج بافت شهری بنا شده و اولین و اساسی‌ترین مشکل مردم، عدم ارائه خدمات توسط شهرداری‌ها به این طرح از یک سو و نبود زیرساخت‌های شهری مانند آسفالت و پیاده‌روسازی است.

نبود مرکز بهداشت و کلانتری مستقل، آنتن‌دهی ضعیف تلفن همراه، ضعیف بودن شبکه برق و قطع مداوم برق، بحران فاضلاب، کم بودن فشار آب و قطعی مقطعی، نبود تلفن ثابت، نبود مدرسه برای دانش‌آموزان و نبود آتش‌نشانی در مجاورت این سایت‌ها، از مهم‌ترین مشکلات این واحدهای مسکن مهر است.

بخش دیگر ماجرا آن است که هنوز واحدهای مسکن مهر در جای جای هرمزگان، پایان کار و سند تک برگ شهرداری ندارند و مالکان نگران از نوع تصمیم شهرداری در قبال وضعیت ملک‌شان و همین طور فروش واحد مسکونی‌شان هستند.

انتهای پیام/۳۲۶۴

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن مهر مسکن هرمزگان دولت تعاونی های مسکن مسکن مهر تعاونی ها پروژه ها سایت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۶۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر پنجشنبه سیدمحمد دهنوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان و علی وفایی مدیرکل سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری گلستان از مجموعه پرورش ماهی در قفس در خلیج گرگان بازدید کردند.

در این بازدید سیدمحمد دهنوی اظهار کرد: تا کنون تعاونی‌ها و فعالان بخش خصوصی استقبال بسیار خوبی از این پروژه داشته‌اند.

وی افزود: ماهی قزل‌آلای تولید شده در این پروژه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و کشورهای همسایه به ویژه روسیه متقاضی جدی این تولید استان گلستان است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: هرچه بتوانیم در سال جاری کمک خواهیم کرد که این تولید گسترش یابد و معتقدیم دریا برای ما یک نعمت است.

وی خاطرنشان کرد: بازگشایی خلیج گرگان باعث شد ما بتوانیم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

پرورش ۱۰ هزار تن ماهی در قفس

در ادامه اسماعیل جباری مدیرکل شیلات گلستان هم اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر است ۱۰ هزار تن ماهی در قفس و پن پرورش داده و برداشت شود.

وی افزود: در حال حاضر ۷۰ قفس و پن در دریای خزر توسط استان گلستان مستقر است

مدیرکل شیلات گلستان گفت: در نیمه نخست سال ماهی‌های گرمابی و در نیمه دوم سال ماهی‌های سرد آبی پرورش داده می‌شود.

وی یادآور شد: در این پروژه برای یک هزار نفر برنامه‌ریزی اشتغال انجام شده است.

کد خبر 6088617

دیگر خبرها

  • تکمیل متروی گلبهار به مشهد در اولویت قرار گرفت
  • استقبال تعاونی ها از مجموعه پرورش ماهی در قفس خلیج گرگان
  • اختصاص زمین به تعاونی‌ها برای رونق تولید در اولویت است
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • اخبار سیاسی ۵اردیبهشت؛ تاکید رهبر انقلاب بر حال خوب کارگران/افتتاح «اومااویا» با حضور رئیسی
  • تعاونی‌های دانش‌بنیان خراسان شمالی ویژه حمایت می‌شوند
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • رئیسی فردا یک سد در سریلانکا افتتاح می‌کند
  • افتتاح فاز نخست پروژه‌های نهضت ملی مسکن در شهر سهند
  • افتتاح اولین پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سهند با حضور وزیر راه