Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، مقدمات پروژهٔ ملی مسکن مهر که از نخستین سال دولت نهم کلید خورد، بسیاری از مستأجران را نجات داد و افراد زیادی را که تمکن بالایی نداشتند، صاحب‌خانه کرد. در کنار مزایا، معایبی نیز در این پروژه وجود داشت که از آن جمله می‌توان طولانی شدن ساخت و تحویل برخی واحدها در برخی استان‌ها اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون پس از سال‌ها بیش از یک‌دهه از آغاز فعالیت این پروژه، کماکان مسکن مهر با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کند و برخی واحدها هنوز از ساخته یا تحویل مالکان نشده‌اند. حتی واحدهای تحویل شده نیز به‌دلیل کم‌کاری و یا بعضاً کم‌گذاری پیمانکاران با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستند و صاحبان واحدها اغلب از نوع ساخت آن‌ها رضایت کافی را ندارند.

ساخت و تحویل ۳۱ هزار واحد مسکن مهر در دولت‌های نهم و دهم

کل واحدهای مسکن مهر تعهد شده در استان قزوین 58 هزار و 954 واحد بوده است. تا روی کار بودن دولت نهم ساخت‌وساز واحدهای مسکن مهر با سرعت بالایی دنبال می‌شد و دولت نیز تلاش کرد تا واحدهای زیادی را تا پایان عمر دولت تحویل دهد. در همین زمینه در ۱۶ خردادماه ۱۳۹۲، با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول و علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی وقت، از ۲۱ هزار واحد مسکن مهر در قزوین بهره‌برداری شد و در نهایت نادر محمدزاده مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان قزوین در ۲۳ تیرماه همان سال در نشست خبری با اصحاب رسانه از تکمیل ساخت و تحویل ۳۱ هزار واحد در استان قزوین خبرداد.

بدین ترتیب تعیین تکلیف و ادامه ساخت بیش از ۲۷ هزار واحد به دولت یازدهم موکول شد. اما پس از این کمی روند ساخت و تحویل واحدها با تغییر سیاست‌های دولت در موضوع مسکن و عدم توجه مدیران دولتی به مسکن مهر کند شده و با سختی مواجه شد. برای تکمیل واحدها نیز همواره وعده‌هایی نیز داده می‌شد و مردم انتظار داشتند که این واحدها تمام شده و تحویل گردند که به مرور انجام شدند.

 

قرار بود بهار امسال پرونده مسکن مهر قزوین بسته شود

گذشته از وعده‌های سال‌های گذشته، آخرین وعده در بهمن ماه 98 توسط مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین داده شد که وعده داد تا پایان خرداد ماه 99 پروندهٔ مسکن مهر در استان قزوین بسته خواهد شد؛ این‌بار نیز وعده‌ها خبر از پایان سال جهت تحویل واحدهای باقیماندهٔ مسکن مهر می‌دهند. حسین رحمانی، سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: پروژهٔ مسکن مهر که از سال 86 آغاز شده و کماکان نیز ادامه دارد، بنا است تا پایان سال جاری پروندهٔ این پروژه در کل کشور از جمله در استان قزوین بسته شود. ساخت برخی از واحدها در استان قزوین به‌صورت سه جانبه و تحت مدیریت راه و شهرسازی بوده، برخی واحدها نیز بر عهدهٔ بنیاد مسکن و برخی واحدها بر عهدهٔ تعاونی‌ها بوده است. واحدهای بنیاد مسکن ساخت و تحویل شده‌اند، در حال برنامه‌ریزی هستیم که واحدهای تحت مدیریت راه و شهرسازی و تعاونی‌ها نیز تا پایان سال به اتمام رسیده و تحویل شوند. وی ادامه می‌دهد: برخی واحدها نیز وجود دارند که پیشرفت فیزیکی آن‌ها کمتر از 30 درصد بوده است، احتمالاً ما کار اتمام سخت این واحدها را در طرح اقدام ملی مسکن به برخی تعاونی‌ها یا افراد بسپاریم.

 

790 واحد مسکن مهر در استان قزوین هنوز ساخته و تحویل نشده است

اصغر گونجی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین اظهار می‌کند: 5 هزار و 300 واحد از پروژهٔ مسکن مهر در استان قزوین در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت در استان قزوین بر عهدهٔ بنیاد مسکن استان بود که ما جزو نخستین استان‌هایی بودیم که این واحدهای تعهد شده را ساخته و به مالکان تحویل دادیم. سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز اظهار می‌کند: از کل واحدهای تعهد شده در استان قزوین، اکنون 790 واحد مسکن باقی مانده که هنوز ساخته و تحویل نشده‌اند که در حال ساخت هستند و پیشرفت خوبی در این زمینه داشته‌ایم. وی در رابطه با امکان یا عدم امکان واگذاری واحدهای جدید عنوان می‌کند: امکان واگذاری واحدهای جدید در پروژهٔ مسکن مهر وجود ندارد، زیرا پروندهٔ واگذاری واحدها بسته شده است، واحدهایی نیز که اکنون در حال ساخت هستند از قبل متقاضی داشته‌اند، برای مثال این افراد کسانی هستند که ممکن است سال 90 ثبت‌نام کرده باشند. البته یکی از شرکت‌ها یکی از بلوک‌هایش که به میزان 150 واحد است، نیمه‌کاره بوده و به‌دلیل این که متقاضی نداشت آن را در طرح اقدام ملی مسکن آورده‌ایم.

 

هیئت مدیرهٔ تعاونی‌ها با مشکل مواجه شده‌اند

در این میان یکی از مشکلات اصلی برخی واحدهای نیمه‌کارهٔ مسکن مهر، مشکلات تعاونی‌ها هستند. گویا زمان فعالیت هئیت مدیرهٔ برخی تعاونی‌ها به سر رسیده و هنوز جلسه برای انتخاب هیئت مدیرهٔ جدید نیز برگزار نشده است. هم‌چنین با توجه به افزایش بی‌رویهٔ قیمت مصالح ساختمانی، برخی پیمانکاران حاضر به ادامهٔ پروژه‌هایی که بر عهده گرفته‌اند نیستند، این در حالی است که پیشاپیش پول آن‌ها را گرفته‌اند.

سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی شهری اداره‌کل راه و شهرسازی استان قزوین در این رابطه بیان می‌کند: قراردادهای مسکن مهر به چند صورت بوده‌اند؛ یا سه جانبه بوده‌اند، یعنی قراردادی میان اداره راه و شهرسازی و مالک و بانک. به این معنا که شرکت پیمانکار با ما طرف قرارداد بوده و هم‌چنین بانک یا متقاضی نیز طرف‌های دیگر قرارداد بوده‌اند. مدیریت ساخت مسکن مهر در این قبیل پروژه‌ها با ما بوده است. در این قراردادها اگر پیمانکار کار نمی‌کرد ما پولش را پرداخت نمی‌کردیم، زیرا در قراردادها ناظر داشتیم. شکل دیگری از قراردادهای مسکن مهر، به‌صورت خود مالک بوده است. برخی دیگر از قراردادها نیز از طریق تعاونی‌ها بوده است. یعنی برخی تعاونی‌ها که متعلق به بعضی از شرکت‌ها بوده‌اند که این تعاونی‌ها هیئت مدیره یا تعاونی مسکن تشکیل داده‌اند که این تعاونی‌های مسکن با پیمانکارانی قراردادهایی منعقد کرده‌اند. این تعاونی‌ها از اعضا پول گرفته داده‌اند و هم‌چنین پولشان را از بانک آزاد و به پروژه تزریق کرده‌اند. هیئت مدیرهٔ برخی از این تعاونی‌ها غیرمتخصص بوده‌اند و به‌صورت غیرتخصصی این پروژه‌ها را به پیمانکارانی واگذار کرده‌اند و البته خودشان نیز ملزم به کنترل پروژه بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: دورهٔ هیئت مدیرهٔ برخی از این تعاونی‌ها به سر رسیده و جلسهٔ انتخاب اعضای هیئت مدیرهٔ جدید را برگزار نکرده‌اند و اکنون بلاتکلیف هستند. به همین دلیل هیئت مدیرهٔ قبلی می‌گویند دورهٔ فعالیت ما به اتمام رسیده است، مالکان نیز در این میان بلاتکلیف هستند. ما همهٔ این مشکلات را به اداره تعاون منتقل کرده‌ایم که مشکلات را بررسی کنند و نسبت به حل آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند تا مردم از این بلاتکلیفی در بیایند.

رحمانی اظهار می‌کند: در قراردادهای سه جانبه ما کنترل دقیقی روی انجام و پیشرفت پروژه داشتیم و اگر پروژه پیشرفت نداشت به پیمانکاران اخطار می‌دادیم و پول متقاضیان را به پیمانکاران نمی‌دادیم و نیز اجازه نمی‌دادیم از بانک به آن‌ها پول تزریق شود. به این معنا که پیشرفت فیزیکی و اقتصادی ما متناسب با یکدیگر حرکت می‌کردند، اما متأسفانه برخی تعاونی‌ها ناشی بوده و پیشاپیش پول را به پیمانکاران پرداخت کرده‌اند و آن‌ها نیز پول را گرفته و کار نکرده‌اند، اکنون هم این پیمانکاران می‌گویند ما به‌دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی کار نمی‌کنیم. اما در مجموع، از 790 واحد باقی ماندهٔ مسکن مهر، مدیریت حدود 500 واحد با راه و شهرسازی و مابقی واحدها با تعاونی‌ها است.

 

مشکلات مسکن مهر؛ از مشکلات تأسیساتی و فرهنگی تا مشترک بودن کنتورها

همان‌گونه که پیش‌تر نیز اشاره شده، متأسفانه واحدهای مسکن مهر با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند و ساکنین این واحدها از برخی مشکلات از قبیل مشکلات تأسیساتی و مشترک بودن کنتورها و مشکلات فرهنگی در منطقهٔ شهری مهرگان که واحدهای مسکن مهر در آن واقعند، گلایه‌مندند.

یکی از ساکنین این واحدها که در محلهٔ پردیسان ساکن است، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین می‌گوید: واحدهای ما به‌نحوی ساخته شده است که اگر در طبقات بالاتر روی زمین خانه راه برویم، همسایهٔ ساکن طبقه پایین صدای پای ما را می‌شنود یا اگر در منزل حرف بزنیم، همسایه بغلی متوجه گفت‌وگوی ما می‌شود. همین امر باعث بروز مشکلات بسیاری شده است.

وی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مشکلات این واحدها مشترک بودن کنتورهای آب و گاز است. این مسئله نیز مشکلات بسیاری را به‌وجود آورده است و مدیر ساختمان به ما اجازهٔ شستن فرش یا پتو و یا سرخ کردن خوراکی‌های فریزری را نمی‌دهد و می‌گوید برای انجام این کارها، لازم است به ازای هر ساعت فعالیت، منهای هزینهٔ اصلی فیش‌ها، مبلغی را پرداخت کنیم. گویا مدیر ساختمان به ادارات آب و گاز رفته و آن‌جا نیز گفته‌اند که هر واحد باید برای مجزا کردن کنتورها مبلغ 2 میلیون تومان پرداخت کند.

او عنوان می‌کند: هم‌چنین امکاناتی از قبیل داروخانه و دیگر امکانات به ما دور است و تنها یک درمانگاه در نزدیکی ما وجود دارد که آن هم داروخانه ندارد و برای تهیهٔ دارو باید به ابتدای مهرگان برویم. رحمانی در رابطه با مشکل مشترک بودن کنتورها اظهار می‌کند: از ابتدا که کار ساخت واحدهای مسکن مهر آغاز شد قرار بود کنتورها جداسازی شوند، اما در آن دوره شرکت‌هایی نظیر شرکت گاز گفتند ما چنین مجوزی نداریم که به این واحدها به‌صورت مجزا انشعابات را بدهیم، بلکه به این شرط کنتور می‌دهیم که هر ۱۰ واحد یک کنتور مشترک داشته باشند. ما هم به‌دلیل عجله‌ای که برای آغاز و انجام کار داشتیم، پذیرفتیم. اما اکنون ساکنین می‌توانند با پرداخت مبالغی مشخص به ادارات گاز و آب، کنتورها را جداسازی کنند تا این مشکل رفع شود.

 

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: قزوین مسکن مهر حسین رحمانی کل راه و شهرسازی استان قزوین واحدهای مسکن مهر راه و شهرسازی برخی تعاونی ها استان قزوین استان قزوین خبرگزاری فارس تعاونی ها ساخت و تحویل برخی واحدها مسکن مهر بنیاد مسکن هیئت مدیره واحد مسکن هزار واحد اداره کل بوده اند تا پایان بر عهده هم چنین شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۶۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتوبوس‌های برقی داخلی تا پایان سال هم ساخته نخواهند شد

رئیس شورای شهر تهران گفت: در مورد اتوبوس‌های برقی داخلی فکر نمی‌کنم تا پایان امسال هم بتوانند این اتوبوس‌ها را بسازند تا در اختیار قرار بگیرد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم ، مهدی چمران صبح امروز پیش از آغاز دویست و بیست و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و در تشریح دستور جلسه امروز شورا اظهارکرد: در جلسه امروز بررسی حسابرسی‌ها را آغاز خواهیم کرد و عموما حسابرسی‌ها در دستور کار گنجانده شده تا بتوانیم تعدادی زیادی از آنها که مربوط به سال‌های 1400 و 1401 است را بررسی کنیم.

وی درباره ورود اتوبوس‌های جدید در آبان‌ماه سال جاری گفت: این مژده را باید بدهم که تعدادی از واگن‌های ملی در حال گذراندن مراحل آزمایشی هستند که در همین راستا هفته آینده یک بازدید از این واگن‌ها خواهیم داشت. تصور می‌کنم این واگن‌ها می‌توانند وارد چرخه خدمت‌رسانی شوند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در مورد اتوبوس‌های برقی داخلی فکر نمی‌کنم تا پایان امسال هم بتوانند این اتوبوس‌ها را بسازند تا در اختیار قرار بگیرد، گفت: اتوبوس‌هایی که در حال حاضر تحویل داده می‌شود معمولی و دیزلی هستند که همین‌ها نیز متاسفانه براساس آنچه وعده داده شده بود تحویل داده نمی‌شود لذا روز سه‌شنبه معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران در گزارشی آمار و ارقام یا درخصوص تعداد اتوبوس‌های تحویل گرفته شده در سالی که گذشته ارائه خواهند کرد.

چمران با تاکید بر اینکه تصور نمی‌کنم از ششصد و خورده‌ای دستگاه اتوبوس چیز بیشتری تحویل داده شده باشد، افزود: این تعداد از کارخانه‌های مختلف بوده که آنها هم مشکل دارند. باید شاسی این اتوبوس‌ها خریداری شود و گریبکس‌ها وارد کشور شود که تعدادی در گمرک گیر کرده. ما همه این موارد را رصد می‌کنیم تا تلاش می‌کنیم مشکلات را حل کنیم. اگر این مشکلات حل شود تعداد زیادی وارد کشور خواهد شد.

وی در خصوص ورود تاکسی‌های برقی به کشور نیز گفت: تاکسی‌ها توسط بخش خصوصی وارد می‌شوند در حقیقت خودشان خودروها را می‌خرند و وارد می‌کنند لذا خیلی در این مورد اطلاعی ندارم و اسراری هم  به ورود تاکسی‌ها نداریم چراکه شهرداری نمی‌تواند تاکسی‌دار شود و باید این خودروها به تاکسی‌ران‌ها واگذار شود. در این زمینه طرح‌هایی پیش‌بینی شده که براساس آن عمل خواهد شد. بی‌تردید اگر تاکسی‌های برقی خوب وارد شود کار ارزنده و خوبی است.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: درخصوص تاثیر ورود خودروهای برقی بر میزان آلودگی هوا نیز باید محیط زیست این موضوع را مورد سنجش قرار دهد و نظر خود را اعلام کند. وقتی اعلام می‌شود آلودگی هوا ناشی از تردد وسایل نقلیه است با ورود خودروهای برقی که آلودگی ندارند همانند شهرهای دیگر دنیا می‌توانند تاثیر مثبتی بر آلودگی هوا داشته باشند.

چمران در پاسخ به سؤالی درخصوص تامین زیرساخت‌های لازم برای خودروهای برقی گفت: اتوبوس‌ها هنوز وارد شده و برای تاکسی‌ها خودشان می‌توانند در خانه و با برق معمولی این خودروها را شارژ کنند و نیاز نیست که حتما از شارژرهای عمومی استفاده کنند. لذا بخش خصوصی برای خودروهای برقی آماده است. در مورد اتوبوس‌ها نیز باید شب در جایگاه‌ها شارژ شود که نیاز از تعدادی کافی از شارژرها تامین شود.

آخرین جزئیات از فرایند "برقی‌سازی خودروها و موتورسیکلت‌ها"

وی در خصوص روند اجرای مسکن‌سازی در تهران نیز گفت: ما در مورد مسکن برنامه خاصی نداریم و این اقدام توسط وزارت مسکن و شهرسازی دنبال می‌شود. در این میان مدیریت شهری به صورت مشارکتی و با در اختیار گذاشتن زمین به عنوان همکار و هماهنگ‌کننده عمل می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تأمین مسکن کارگران، اولویت امسال وزیر کار
  • افزایش ۴۹ درصد صادرات تعاونی های خراسان جنوبی
  • ۲۸۰ برنامه ویژه کارگران در همدان برگزار می‌شود
  • وجود ۱۴۸ هزار و ۷۴۲ کارگر دارای بیمه اجباری در استان
  • صادرات تعاونی های خراسان جنوبی ۴۹ درصد افزایش یافت
  • معاون استاندار هرمزگان: ۲۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن تحویل مردم شده است
  • لزوم تحقق مسئولیت اجتماعی معادن در خصوص بهسازی جاده‌ها
  • ۷ هزار و ۱۷۹ قطعه‌زمین در روستا‌های مهاباد آماده تحویل به متقاضیان مسکن است
  • اتوبوس‌های برقی داخلی تا پایان سال هم ساخته نخواهند شد
  • تحویل ۳۵۰۰ سند مالکیت پروژه‌های نهضت ملی مسکن به راه و شهرسازی فارس